Beantwoord

Internet buitengebied opeens bekabeld?

  • 26 November 2019
  • 7 reacties
  • 246 keer bekeken

IK heb op dit moment internet buitengebied. Dit is een draadloze modem die ik op elke plek in mijn huis kan neerzetten. Ik heb ook lang moeten zoeken waar het breik het hoogst was.

 

KPN wil nu deze modem omruilen omdat de oude modem een losse 4G simkaart had en deze zit geintegreerd in de nieuwe modem. Tot mijn grote schrik moet je de nieuwe modem $G buitengebied bekabeld aanlsuiten op je gewonen modem. Deze staat echter in de meterkast en zodoende heb ik daar een slecht signaal. Of ik moet een kabel gaan doortrekken naar de plek waar ontvangst het hoogst is.

 

Waarom is dit opeens bekabeld? En waarom werkt het niet zoals mijn oude modem buitengebied die ik over op electra kan inpluggen? Dit is een grote stap achteruit.

icon

Beste antwoord door PeterG 26 November 2019, 08:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

KPN stopt (nou, is gestopt) met de losse afname van 'buitengebied’. Je dient nu een DSL internet-abonnement te nemen waarbij je dan zonder meerkosten ‘buitengebied’ bij krijgt. Het 4G modem moet (inderdaad) aangesloten worden op de Experiabox.

Je móet dus DSL nemen om 'buitengebied’ af te kunnen nemen. Het kost dan € 42,50.

Psst, bij T-mobile kun je wel los ‘4G voor thuis’ nemen. Ook dat kost € 42,50. Aangezien je nu duidelijk óók vast internet hebt komt dat er dan bovenop.

Heb je ook Interactieve TV, dat is niet mogelijk zonder DSL bij beide providers.

Die hybride methode zou niet betrouwbaar over WiFi werken, dus er moet een goed bekabelde verbinding tussen DSLmodem en 4Gmodem zijn.

Als je zelf handig bent met Power-over-Ethernet modules (injector + splitter kopen) heb je geen electra in de buurt van de Sagemcom nodig.

Bedenk ook dat iedereen wel graag gratis onbeperkt 4G thuis wil, want dat was de oude situatie vaak voor veel klanten. Sinterklaas spelen dus. Je kan T-Mobile 4G voor Thuis  erbij nemen, maar die oplossing is beperkter dan KPN SIB4G en dan betaal je sowieso dubbel, of je moet DSL opzeggen.

Reputatie 7
Badge +7

In de meterkast zit vast een wandcontactdoos. Daar een powerline adapter in en dus dan de verbinding naar het Sagemcom modem via het lichtnet laten lopen. Heb ik ook gedaan werkt prima. Tip: KPN levert die adapters, echte Devolo’s voor de helft van de prijs.

Reputatie 7
Badge +24

Hoi Rik, welkom hier.

Zo te zien hebben de leden voor mij de antwoorden al gegeven. Laat het weten mocht ik nog iets voor je kunnen doen. 

@KPN, hoe wertk die suggestie dan via de powerline adapter? Hier zou ik graag wat meer over willen weten, want dan kan de modem dus weer overal staan begrijp ik?

Reputatie 4
Badge +3

powerline adapter is dvs1200 en kost 80 euro.

alleen de dvs zijn niet zo betrouwbaar.. omdat ze via het elektriciteitsnet werken.

en dat kan soms storingen opleveren. en dan moet je niet bij kpn zijn :) want die zet de 4g modem dan gewoon weer in de meterkast.

 

dus je zet er 1 in de meterkast en sluit die aan op de experiabox en 1 waar je de 4g modem wilt hebben.

zelfs met 1 streepje signaal zal de 4g modem kunnen werken. je snelheid zal wel iets lager zijn

of investeren in die dvs. 3 streepjes vinden en toch storing hebben.

 

 

@Nieuw signaal digitenne 

Iets met powerline adapters waar Darkie117 het over heeft gebruikt het 230V electra net als basis om ethernet data over te verzenden. Zowel bij de Experiabox als de Sagemcom plaats je dan een powerline adapter en dan hoef je dus geen lange ethernetkabel aan te leggen.

Iets met power-over-ethernet waar ik het over had gebruik je een ethernetkabel om de Sagemcom van stroom te voorzien. Bij de Experiabox plaats je dan een PoE-injector en bij de Sagemcom een PoE-splitter. Schematisch ziet er dat zo uit:

In jouw geval zal je dus iets met powerline adapters willen, maar ik wou de andere methode toch even benoemen, omdat die nog wel eens van toepassing kan zijn als je een 4Gmodem (zoals Sagemcom) of wellicht Digitenne ontvanger ergens ver weg wilt plaatsen (hoog in een schuur of desnoods boom o.i.d). Ook voor cameras is dit een veel gebruikte methode (duurdere types hebben vaak PoE splitter ingebouwd) of voor hobbyprojecten zoals in het plaatje is weergegeven.