Beantwoord

Internet drops, onregelmatig, hoe aan te tonen?

Mijn internet verbinding vertoont al jaren vrij onregelmatig gedrag. 

Ergens vorig jaar was het zo dat ik een paar maanden lang onregelematig elke paar minuten of elke paar uur een internet snelheidsdaling kreeg naar ong 20KB/s. Toen is er een monteur geweest, deze vond problemen (helaas heb ik hem dit niet laten opschrijven) en er is blijkbaar toen iets gebeurt in de hoofdkast. Dit had toen geen effect, de volgende monteur zei dat er geen probleem meer was en toen is de zaak af gedaan. Na enkele weken is het toen toch gestopt.

Nu maanden later, heb ik weer internet problemen. De download valt volledig weg, en de upload blijft tot enkele bytes/s, dit voor enkele seconden tot enkele minuten, waarna de verbinding weer volledig herstelt. Dit is ook erg onregelmatig. Gister gedurende overdag veelvuldig. In de avond niet meer, en nu vanaf 13:00 ongeveer een uur lang telkens. En nu al weer 30 minuten niet. 

Ik heb direct de KPN gebelt, en de meneer zou mijn lijn meten. De lijn was goed op het moment van de meting, dus geen probleem gevonden. Echter toen hij nog een extra meting aan het uitvoeren was viel het internet weer een paar keer weg. Echter, dit werd ook niet gemeten. 

Toen ik zei dat ik mijn eigen router (Edgerouter Lite) achter de combo unit van de KPN gebruikte werd natuurlijk ook direct de schuld daar gelegt. Advies was dus om mijn computer direct aan te sluiten op de KPN unit.

Nu is dit best een leuk idee, maar wat dan? Ik kan dan dus continue gaan pingen, en een grafiekje maken van wanneer ik weer weg val, maar ik vrees dat de KPN dan zegt dat het mijn computer of de ethernet kabel is. Hoe kan ik dus daadwerkelijk concreet bewijs leveren voor de problemen?

Wat ik zelf ook nogal gek vond, de KPN medwerker die ik net aan de lijn had zou ook even mijn lijn resetten, dit resette echter ook volledig de KPN box, naar fabrieksinstellingen. Is dit niet gek?

icon

Beste antwoord door doegewoon 25 februari 2016, 14:10

De monteur is geweest en er is een nieuw ISRA punt aangelegd in combinatie met een verandering in de aansluiting (het KPN modem staat nu naast het ISRA punt in de schuur).

We zullen zien hoe het  internet signaal zich nu houdt.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 3
Het is voor de klant moeilijk aan te tonen dat je een klapperende internet lijn hebt. 

Tips:

1) Ping een website waar je van weet dat deze niet onderuit kan gaan. Bijvoorbeeld google.nl.

Installeer een servertje (raspbarry pi) met een linux installatie en draai daar een scriptje. Bijvoorbeeld met de naam netwatch.sh.

Inhoud van het script:

$vi netwatch.sh

#!/bin/bash
while
! ping -c 1 -U http://www.google.nl; do
echo $(date) >> ping.log
done

Zet een execute bit aan. chmod u+x netwatch.sh

Zet dit script in een cronjob

$cronjob -e

*/1 * * * * /home/user/netwatch.sh

Wat doet het script. 

Deze zal 1 ping doen naar de google.nl. 

Indien alles succesvol is, zal het script netjes stoppen. 

Mocht hij een falen, omdat de internet connectie onderuit is ligt. Dan zal het in dezelfde map waar het script staat een log bestand aanmaken met daarin de datum en tijd wanneer er geen ping uitgevoerd kon worden. 

Dit script elke minuut. Let op dat de locatie correct is, dit is een voorbeeld.

2) Mocht het weer voorkomen, log dan direct in op het modem zelf en kijk of de lijn up is. Of de lijn ook getraind is (bij ADSL). Draai ook een speedtest.

3) Bel de klantenservice om de lijn te laten doormeten. Mocht de klantenservice zeggen dat de lijn goed is, zet de modem dan geheel uit en vraag ze opnieuw om de lijn te laten doormeten. Lukt dit niet dan kun je aannemen dat ze inderdaad jouw lijn doormeten. Meten ze wel wat, dan is het niet jouw lijn die ze doormeten.  Geloof mij. Been there, done that....

4) Succes.

martva schreef op 11 feb '16 om 17:26u-snip-

Een dergelijk iets was ik inderdaad al van plan, heb ooit ook al gebruik gemaakt van pingdom voor een gelijk soort oplossing.

Dat scriptje lijkt me wel redelijk, ik ga denk ik wel de cronjob vaker uit voeren. 

Al vast erg bedankt voor de tip. Ik was zelf ook van plan om te switchen naar een modem met log, de oudere Thompson series, ik kan mij herinneren dat ik op die PPP time outs had. Maar dat zal ik wel zien. 

Reputatie 4
Badge +1
Hebben wij het hier over een bedrade of draadloze verbinding?

Stadtionalist schreef op 11 feb '16 om 18:40uHebben wij het hier over een bedrade of draadloze verbinding?

Bedraad. Ik ben verbonden via een Edgerouter Lite met de KPN combo unit. Ik zie dan ook mijn traffic via de EdgeMax interface. 

Het internet valt weg vanaf de KPN kant, mijn interne traffic blijft vrolijk door stromen. 

Reputatie 4
Badge +1
Om de 'randapparatuur' binnen het 'klantdomein' uit te kunnen sluiten is het wellicht verstandig om een tijdje de Edgerouter Lite er tussenuit te halen en je desktop/laptop direct op de Experiabox aan te sluiten.

Wat wellicht ook een optie is, is dat KPN een duurmeting op je lijn start, om een uitgebreide analyse te doen op je lijn. Dan is vervolgens het verzoek om gedurende deze tijd je apparatuur NIET uit te zetten.

Het zal denk ik even wachten zijn totdat een KPN medewerker je op het forum een privebericht stuurt voor je adresgegevens :P

Reputatie 7
Badge +21
Hoi doegewoon, balen dat je internetverbinding al jaren vrij onregelmatig gedrag vertoont.

Stuur een reactie op m'n privébericht en ik help je verder!

Koen schreef op 13 feb '16 om 10:24uHoi doegewoon, balen dat je internetverbinding al jaren vrij onregelmatig gedrag vertoont.

Stuur een reactie op m'n privébericht en ik help je verder!

Het prive bericht is verstuurd. Alvast bedankt voor de moeite. 

Reputatie 7
Badge +21
Bedankt voor je privébericht doegewoon 🙂 Ik heb je net een reactie gestuurd. Ik hoor graag weer van je!

De monteur is geweest en er is een nieuw ISRA punt aangelegd in combinatie met een verandering in de aansluiting (het KPN modem staat nu naast het ISRA punt in de schuur).

We zullen zien hoe het  internet signaal zich nu houdt.

Reputatie 7
Badge +21
Hoi doegewoon, bedankt voor je terugkoppeling! Goede acties van de monteur! 🙂 Laat je ons binnenkort weten of het gedrag van je internet verbetert is? Fijn weekend voor nu!

Koen schreef op 26 feb '16 om 12:16uHoi doegewoon, bedankt voor je terugkoppeling! Goede acties van de monteur! Smiley Vrolijk Laat je ons binnenkort weten of het gedrag van je internet verbetert is? Fijn weekend voor nu!

Ik houd vanzelf sprekend mijn lijn goed in de gaten, tot nog toe geen storing gehad. Vanwege het willekeurig karakter kan het als nog zijn dat het later weer op duikt (zoals ik al zei zit er soms dagen, weken, maanden tussen), maar ik ben hoopvol. 

Alvast bedankt voor de zeer positieve ervaring met de klantenservice (ook dat mag gezegd weleens gezegd worden)

Reageer