Beantwoord

Internet en interactieve tv via powerline adapters

• 6 augustus 2016
  • 5 reacties
  • 1559 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een vraag over de opzet van het internet netwerk in mijn nieuwe huis, Eerst een situatieschets:
- De modem bevindt zich in een slaapkamer (Experia Box v9 merk ZTE).
- In een andere slaapkamer is bekabeld internet nodig, maar er is geen mogelijkheid om dit via een internetkabel te realiseren.
- In de woonkamer staat een televisie die aangesloten moet worden aan interactieve tv, dus hiervoor is ook een internetkabel nodig (maar het is niet mogelijk om dit via een directe internetkabel te realiseren).

Ik had in gedachten om zowel de interactieve tv als het internet in de slaapkamer via powerline adapters aan te sluiten. Hierbij heb ik een aantal vragen:
1. Is het mogelijk om dit met 3 powerline adapters te realiseren (1 aan het modem, 1 aan de pc in de slaapkamer en 1 aan de interactieve tv), of is het nodig om twee losse paren (van hetzelfde merk of van verschillende merken) aan te sluiten?
2. Ondersteunt de Experia Box v9 Snooping (de handleiding zegt dat dit het geval is, maar de optie om dit aan/uit te zetten via de router heb ik niet kunnen vinden) of moet ik nog een losse switch aansluiten?
3. Andere suggesties/oplossingen zijn ook welkom!

Mvg,
Thalenys
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 6 augustus 2016, 21:47

Bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp kan de experia box als switch fungeren met daaraan een powerline adapter die in verbinding staat met twee andere powerline adaptets. Klopt dit?

Ja dit kan gewoon werken. Je verwoording brengt het alsof je de Experiabox gaat verplaatsen. Maar je kan gewoon een kabel vanaf de Experiabox naar 1 powerline adapter doen en dan ergens anders in huis 2 adapters plaatsen.

En is er dan niet sprake van een langzamere internetsnelheid dan wanneer er twee verschillende paren worden gebruikt? Of heb je dan weer last van storing tussen de twee adapterparen?

Logischerwijs wordt de snelheid verdeelt.
Laten we zeggen dat je powerline adapter 60Mbit doet, dan zal nuje TV Ontvanger de volle 60Mbit krijgen. Gebruik je een extra adapter dan krijgen ze beide 30, of 40 en 20, of 50 en 10 whatever. Maar ze kunnen niet beide tegelijk 60Mbit krijgen.

Een set met 3 adapters zal in bijna allegevallen beter presteren dan 2 sets met (2x) 2 adapters.
De internetsnelheid vind ik erg belangrijk, dus hier zou ik graag nog advies over ontvangen.
Als laatste: Heb je nog een specifieke snelheid/merk/type adapter wat je aan zou raden?
Alvast bedankt!

Heb je al iets? Anders zou ik zeker voor de wat duurdere adapters gaan die met "1200 Mbit" worden aangeduid. Deze gebruiken een nieuwe standaard dan o.a. de "200Mbit" adapters. Maar geen enkele adapter zal ook echt die 1200Mbit gaan halen.

Devolo en TP-Link zijn wel een paarvan de beteren. Maar super veel snelheidsverschil zal er niet in zitten.

Wel zou ik kijken of je adapters kan krijgen met bedenktijd zodat je ze terug kan brengen als ze niet super werken. En dan kan je alle opties nog een keer bekijken en eventueel andere adapters aanschaffen.

Ook zou ik toch even kijken of er geen anderen zijn die een kabel voor je kunnen trekken. Die powerline adapters zijn duur en in veel gevallen kan je voor diezelfde prijs of eventueel iets meer een kabel laten trekken en daar heb je veel meer profijt van.

Er liggen ook geen andere kabels naar de slaapkamer? Telefonie, Coax e.d.?
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +30
1. Dat kan gewoon. Je kan ook gewoon de huidige adapter "splitten" doormiddel van een switch. (Let op: deze switch zal IGMP Snooping moeten ondersteunen wil je er zeker van zijn dat je TV niet gaat haperen met de PC in standby.
2. Ja, staat standaard aan.
3. Zie 1
Bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp kan de experia box als switch fungeren met daaraan een powerline adapter die in verbinding staat met twee andere powerline adaptets. Klopt dit?
En is er dan niet sprake van een langzamere internetsnelheid dan wanneer er twee verschillende paren worden gebruikt? Of heb je dan weer last van storing tussen de twee adapterparen? De internetsnelheid vind ik erg belangrijk, dus hier zou ik graag nog advies over ontvangen.
Als laatste: Heb je nog een specifieke snelheid/merk/type adapter wat je aan zou raden?
Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +30

Ja dit kan gewoon werken. Je verwoording brengt het alsof je de Experiabox gaat verplaatsen. Maar je kan gewoon een kabel vanaf de Experiabox naar 1 powerline adapter doen en dan ergens anders in huis 2 adapters plaatsen.

En is er dan niet sprake van een langzamere internetsnelheid dan wanneer er twee verschillende paren worden gebruikt? Of heb je dan weer last van storing tussen de twee adapterparen?

Logischerwijs wordt de snelheid verdeelt.
Laten we zeggen dat je powerline adapter 60Mbit doet, dan zal nuje TV Ontvanger de volle 60Mbit krijgen. Gebruik je een extra adapter dan krijgen ze beide 30, of 40 en 20, of 50 en 10 whatever. Maar ze kunnen niet beide tegelijk 60Mbit krijgen.

Een set met 3 adapters zal in bijna allegevallen beter presteren dan 2 sets met (2x) 2 adapters.
De internetsnelheid vind ik erg belangrijk, dus hier zou ik graag nog advies over ontvangen.
Alvast bedankt!

Heb je al iets? Anders zou ik zeker voor de wat duurdere adapters gaan die met "1200 Mbit" worden aangeduid. Deze gebruiken een nieuwe standaard dan o.a. de "200Mbit" adapters. Maar geen enkele adapter zal ook echt die 1200Mbit gaan halen.

Devolo en TP-Link zijn wel een paarvan de beteren. Maar super veel snelheidsverschil zal er niet in zitten.

Wel zou ik kijken of je adapters kan krijgen met bedenktijd zodat je ze terug kan brengen als ze niet super werken. En dan kan je alle opties nog een keer bekijken en eventueel andere adapters aanschaffen.

Ook zou ik toch even kijken of er geen anderen zijn die een kabel voor je kunnen trekken. Die powerline adapters zijn duur en in veel gevallen kan je voor diezelfde prijs of eventueel iets meer een kabel laten trekken en daar heb je veel meer profijt van.

Er liggen ook geen andere kabels naar de slaapkamer? Telefonie, Coax e.d.?
Nogmaals bedankt voor je antwoord. Jammer genoeg is er echt geen mogelijkheid om kabels te trekken omdat het om een huurhuis gaat. Ik heb besloten om een setje van TP-link van 1000 mbit aan te schaffen en te combineren met een 500mbit adapter die ik nog had liggen.
Reputatie 7
Badge +30
Nogmaals bedankt voor je antwoord. Jammer genoeg is er echt geen mogelijkheid om kabels te trekken omdat het om een huurhuis gaat. Ik heb besloten om een setje van TP-link van 1000 mbit aan te schaffen en te combineren met een 500mbit adapter die ik nog had liggen.
Hierbij is het verstandig om die 1000 bij de Experiabox te plaatsen. En dan de resterende 500 en 1000 op de plekken waar je internet wilt te plaatsen. Als je de 500 bij de Experiabox plaatst zal je op beide 1000 adapters namelijk slechter internet hebben.

Reageer