Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Vraag

Internet gateway biosmassketel ; poortprobleem?

Volgens mijn installateur maakt mijn ketel geen verbinding omdat er een port niet open staat in mijn router.

Nu ben ik in die router aan het zoeken, maar ik kan nergens vinden of de instellingen goed staan of aangepast moeten worden. Kan iemand mij hierin begeleiden?

De gegevens die gecontroleerd danwel moeten worden aangepast zijn:
 automatische toewijzing van IP-adressen op het netwerk (DHCP-server)
 voor handmatige toewijzing van het IP-adres, zie "User's boilers"
• poort vereist:
• TCP ........ 8443
• Mac - Adres: 00: 1e: c0: xx: xx

15 Reacties

Reputatie 6
Badge +26
Wat is het merk+type?

Hoe werkt 'ie precies? Kan je op een webinterface inloggen?
Het is een Experia Box V9 en de verbinding van de gateway is bedraad.
Via een mobiele app is de ketel dan te besturen.
Reputatie 6
Badge +26
Ah sorry, ik bedoelde het merk en type van de ketel. Ik ben namelijk benieuwd naar hoe de verbinding precies werkt. Je kan die poort wel openen, maar ik betwijfel of dit überhaupt nodig is.
is een hargassner biomassaketel Lambda classic
Reputatie 6
Badge +26
Hoi,

Als ik de app, en documentaties bekijk heb je geen Port Forwarding nodig. Poort 8443 moet niet geblokkeerd zijn, maar dat is ook niet zo.

Verder is de Experiabox een DHCP Server en zit het dus met IPs uitdelen wel goed. Kan je op die ketel ook zien of 'ie een IP heeft? Of andere netwerk gegevens?

TCP 8443 is niet geblokkeerd.
Er is geen MAC Acl actief (tenzij je die zelf aangezet hebt; maar dat heb je dan wel door)
Dank je, dit bedrijf roept wel dat het aan KPN ligt omdat ze bij een ander ook problemen hadden en die bleken bij KPN te liggen.

Ik begrijp dat alle instellingen die gevraagd worden actueel zijn en dus niet het probleem hier ligt.

Zal mij benieuwen of ze het gaan oplossen.
dank voor je hulp!
Reputatie 6
Badge +26
Hoi,

Geen dank! Maar zou je misschien op de ketel nog kunnen kijken of die ook netwerkinstellingen weergeeft? Als dat zo is, kan je die hier plaatsen?
Reputatie 6
Badge +20
Ha sitekick, welkom op het forum! Ik zie dat Robin je al flink op weg heeft geholpen 🙂 Ik ben ook erg benieuwd of er op de ketel zelf iets te vinden is over netwerkinstellingen.

Als je die hier neerzet, kunnen we je vast verder helpen 🙂
Er komt geen IP adres op de ketel 'aan'. IP geeft alleen nullen.

Installateur heeft met iemand van kpn gesproken en ik moet een mac adres in de router zetten, maar als ik op de goede plek kijk lukt dat alleen als ik een ip op geef.

Kijk ik verkeerd of welk ip moet in hier in zetten?
Reputatie 6
Badge +26
Je hoeft dat MAC niet per se in de router te zetten. Dat zorgt er alleen voor dat de Experiabox altijd hetzelfde IP adres uitdeelt, maar hij deelt helemaal niets uit.

Heb je de ketel al opnieuw aangezet nadat deze met internet verbonden is?
Dat er alleen 0-en staan bij het IP betekent namelijk dat de ketel geen IP-adres van de DHCP server heeft gekregen, wat hoogstwaarschijnlijk komt omdat hij daar (nog) niet om gevraagd heeft.

Kan je op die ketel zelf een IP, Subnet, en Gateway instellen? Zo ja, zet hier dan 192.168.2.100, 255.255.255.0 en 192.168.2.254 in. Daarna is het wel aanbevolen om in de V9 onder Network > LAN > DHCP Binding een DHCP Binding aan te maken door Enable aan te vinden, bij IP 192.168.2.100 in te vullen en bij MAC Address het MAC address van de ketel in te vullen.

Ik heb bij de installateur opgevraagd of het IP adres er in gezet kan worden.

Ik vind het ook vreemd dat een mac adres er in moet en ze tegelijkertijd zeggen dat hij automatisch ip's moet uitdelen. Ze roepen zomaar wat en dat maakt het uitzoeken wat er fout gaat erg lastig.
Reputatie 6
Badge +26
Hoi,

Volgens je eerste bericht kan het IP er handmatig ingezet worden,

 voor handmatige toewijzing van het IP-adres, zie "User's boilers"

Ik weet alleen niet wat "User's boilers" is. Is dat een handleiding ofzo?
Dit is wat de installateur terug schrijft:

##
De ketel zelf is in principe in eerste instantie geen partij. Als de gateway aan stroom hangt en met de server communiceert via internet gaan de lampjes rood/groen knipperen. Als ik dan pas de ketel erin plug gaat deze na enige seconde groen knipperen en na geconnect te hebben door de systeemcode en gateway nummer te hebben ingevuld op de App gaat deze groen branden.
Dus als je de gateway eraf neemt en je plugt hem aan het internet willekeurig dan moet deze na rood knipperen, rood /groen gaan knipperen. Dit deed de gateway ook exact toen ik hem bij Albers inplugde.
Dus moeten ze mij maar vertellen wie of wat er vraagt en uitdeelt als dit op een ander netwerk wel werkt, of zit zie ik de logica niet meer?

De ketel opnieuw opstarten heeft dus niets te maken of de gateway wel of niet communiceert met de server. Ik zou de kabels nog eens proberen rechtstreeks in de router.

Het enige vreemde wat ik in je router instelling zie is dat End IP adres eindigt op 252 en de gateway IP adres eindigt op 254 dus buiten het bereik? Misschien end IP adres wijzigen?

Ik hoor het wel. Maandag heb ik weer contact met Hargassner.
##

Is tegenstrijdig met hun berichten dat een IP in de ketel gezet moet worden.

Ik weet het niet meer ik zit hier als klant tussenin en heb gewoon geen werkende ketel zoals het hoort. Installateur roept dat het aan KPN ligt en andersom sluit men daar min of meer uit "omdat het bij een ander ook werkt"

dit disfunctioneren is beginnen medio september, sindsdien is er geen contact geweest. Is er ergens iets wat dit veroorzaakt kan hebben qua updates van KPN software oid? want dat is wat hun hoofdkantoor blijft voeren, kpn, kpn, kpn
Reputatie 6
Badge +26
Wacht, er is dus een gateway die de ketel met de Experiabox verbindt?

Op die gateway wil je namelijk het IP instellen.

Dat End IP bij 252 eindigt is, netwerktechnisch, heel logisch. Je gebruikt een subnet van 1 tot 254 waarbij 254 en 253 van de Experiabox is. 1 tot 252 mag de DHCP Server dus uitdelen. Praktisch bij elke router is dit zo.

Het Gateway IP (dat de ketel laat zien?) is het IP van de standaard gateway, de Experiabox. Dit is niet gerelateerd aan de gateway die bij de ketel hoort.

Als je foto's hebt van instellingen bij de ketel of de gateway die bij de ketel hoort dan zie ik dit graag, anders ben ik bang dat we weinig verder komen.

Reageer