Beantwoord

Internet in de avond extreem traag, hoge ping

  • 15 December 2022
  • 126 reacties
  • 3389 keer bekeken

Sinds deze week is het internet in de avond uren echt enorm traag geworden. 

Zowel gisteren als vandaag snelheden rond de 5mbit/sec download en een ping van 1000-2000ms. 

speedtest vanaf mijn PC met bedraad internet: 

 

Wij zitten (helaas voor het internet) in het buitengebied. Ik heb dus een xDSL verbinding. De experia V10 box en een 4g ondersteuning. Sinds de upgrade met de 4g router haalde ik normaal gesproken acceptabele snelheden van ~40mbit en een lage ping. De huidige snelheid + ping maakt het gebruik van internet nagenoeg onmogelijk, echter het servicetool zegt dat mijn verbinding in orde is. Het herstarten van de router e.d. heeft geen effect. ‘s avonds na 23:00 is de snelheid wel weer acceptabel. 

De ping vanaf mijn computer naar de router is wel snel (0ms) dus ik ben er vrij zeker van dat het probleem niet aan mijn kant zit. 

 

Is dit een herkenbaar probleem en valt er iets aan te doen? Is het misschien de 4g router die niet meer meedoet? Kan ik controleren wanneer deze bijspringt? 

 

icon

Beste antwoord door Shyrin van KPN 19 December 2022, 18:09

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

126 reacties

Badge +19

Ja herkenbaar!! Sinds gisteren gaat het mis. Zowel gisteren als vandaag gaat het rond 17.30u mis. Is gemeld inmiddels. 

Ja zie nu dat er veel meer melders zijn. Erg vervelend.

Badge +19

Ik heb het 4g modem losgemaakt van het modem.  Werkt goed maar mijn snelheid is al 30 zonder 4gmodem. 

Ik woon ook in buitengebied. Sinds gisteren zelfde probleem met  zeer traag wifi. Heb 2 wifiversterkers. Allebei bekabeld. Als ik mijn vpn aanzet dan wel snellere ping, maar download blijft steken op 10. Terwijl het overdag 70 is.

Reputatie 2

Zelfde probleem hier, ook buitengebied, zelfde modem en 4g booster. In avond bijna onbruikbaar. Volgens de servicetool is het allemaal best. Bij mij springt de 4g booster wel bij want zonder halen we met geluk 4mbit down. Het zit voornamelijk in de ping hier lijkt. Ik kijk het nog een paar dagen aan. De 4g booster kan je resetten aan de achterkant mocht je dat nog niet geprobeerd hebben.

Mijn beste speedtest van vanavond

De meer gebruikelijke

 

Reputatie 7
Badge +7

Zie ook:

Kortom… foute boel.

Moderators?

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb het 4g modem losgemaakt van het modem.  Werkt goed maar mijn snelheid is al 30 zonder 4gmodem. 

Ik ben zo dom geweest om de 2e LAN verbinding op het 4G modem te gebruiken voor een verbinding naar een PC die niet uit mag… dus kan ik dat 4G modem niet uitzetten :-)

Als dit nog langer zo blijft daarvoor een andere oplossing bedenken.

Ervaar deze week soortgelijke problemen, maar ook overdag.

Situatie ook hier xDSL in buitengebied met experiabox en 4G modem.

Zowel bekabeld als draadloos.Hoge ping.

Veel FEC errors (Up/Down) 40/5329922 en snel oplopend.

Iemand een idee?
 

 

Reputatie 7
Badge +7

En net als gisteren herstelde het zichzelf rond 23:15 uur. Reset van Experiabox was niet nodig.

Bijzonder is dat al geruime tijd een SpeedTest ook lage latency waardes aangeeft die m.i. niet mogelijk zijn. Net bijvoorbeeld 9 ms. Dat is voor een VDSL/4G multipath TCP verbinding belachelijk laag, was altijd rond de 20 ms.

Er lijkt dus aan de infra door KPN gesleuteld te worden?

Nou, we wachten morgenavond maar weer af. Het is wel goed te weten dat de problemen niet aan de infra thuis liggen.

KPN… u bent aan zet!

Reputatie 7
Badge +30

Hallo allemaal, @Joep1965 attendeerde mij op dit (en het andere topic). Ik heb navraag gedaan en hoop snel iets meer te weten te komen. Zouden jullie, @Redlum, @Harry9 en @ateljb, je forumprofiel nog aan willen vullen met je adres en klantnummer? Dan kunnen we jullie gegevens ook als voorbeeld doorgeven. 

Reputatie 2

Hallo Marcia, ik heb adres en klantnummer ingevuld. Het probleem komt opzetten in de avond uurtjes tussen +/- 17:00 en 23:00.  Succes ermee. Het begon hier op woensdag avond 14 december.

Overdag is er (tot nu toe geen probleem) dit is een speedtest van zojuist 13:03 uur

 

Dag, ik heb ook de gevraagde gegevens ingevuld.

Bij mij vandaag normale snelheid van 70.

In de avond tot 23.00, is de snelheid 10.

Hallo Marcia, hier hetzelfde probleem helaas, ‘s avonds is het een drama met internet. 
Ook V10 + 4G modem. 
Heb de gevraagde gegevens ingevuld.

Reputatie 7
Badge +7

16/12/2022, 17:13… alles werkt nog ok. Latency 12 ms., 70/12 Mbps.

Ik zal deze post bijhouden.

Reputatie 7
Badge +7

En daar gaan we weer.. 18:32 uur en de latency is alweer 880 ms., snelheid nog wel ok.   Maar SpeedTest heeft al problemen…

Hier zelfde. Begint rond 18:00 en eindigt rond 23:00 3e dag op rij nu (kan nog niet zeggen of issue nu om 23u is opgelost natuurlijk. Buitgengebied DSL + 4G ondersteuning.

Overdag is er niks aan de hand, dan zijn de snelheden goed. Hele hoge ping tijden / time outs. 
Snelheid is (als er wel een verbinding gemaakt kan worden) redelijk.

 

Graag oplossing. Speelt sinds woensdag 14/12.

Reputatie 7
Badge +7

Hier zelfde. Begint rond 18:00 en eindigt rond 23:00 3e dag op rij nu (kan nog niet zeggen of issue nu om 23u is opgelost natuurlijk. Buitgengebied DSL + 4G ondersteuning.

Overdag is er niks aan de hand, dan zijn de snelheden goed. Hele hoge ping tijden / time outs. 
Snelheid is (als er wel een verbinding gemaakt kan worden) redelijk.

 

Graag oplossing. Speelt sinds woensdag 14/12.

Ja, je zou verwachten dat KPN zo’n landelijk probleem met grote impact voor klanten in het buitengebied toch wel in drie dagen zou kunnen oplossen :-(

@Marcia_ … is er al nieuws uit technische hoek?

18:53 : latency rond de 800 ms., upload gehalveerd (nog 7 Mbps.), download nog goed maar met deze latency laden websites traag of niet. Inloggen bij ING gaat bijvoorbeeld niet meer, time-out bij authenticatie met iPhone app.

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb er gelukkig geen last van terwijl ik een V10 combineer met het 4G modem. Ik heb de variant met afneembare antennes. 
 

 

Badge +19

@Hoopvol die combi heb ik ook maar het gaat echt niet goed. De snelheid is er maar site openen veel trager. Ik heb het 4g modem weer afgekoppeld en het gaat weer een stuk beter.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb er gelukkig geen last van terwijl ik een V10 combineer met het 4G modem. Ik heb de variant met afneembare antennes. 
 

 

Interessant. Hier op dit moment (door de enorme latency duurt het minuten voordat de SpeedTest app een testserver gevonden heeft):

 

 

Reputatie 7
Badge +7

@Hoopvol die combi heb ik ook maar het gaat echt niet goed. De snelheid is er maar site openen veel trager. Ik heb het 4g modem weer afgekoppeld en het gaat weer een stuk beter.

Ja, vooralsnog blijft de snelheid nog wel redelijk, maar die latency 😳.

DDoS attack op de multipath TCP infra? Router in die infra die vastloopt? 

Reputatie 2

Het hobbelt weer achteruit, hoge ping en amper uploadsnelheid.

Om 19:28

 

Reputatie 7
Badge +7

Hier nu (19:38):


Upload gehalveerd. SpeedTest app onbruikbaar, command line versie doet het nog maar dus > 800 ms. latency, normaal < 20 ms. En dus packet loss.

Voor de derde avond op een rij is SIBG 4G kaput, broken, stuk, defect, malfunzionamento.

Ook hier neemt het weer rap af. Rond 17:30 ging het nog redelijk met een ping van ~200ms. 

Maar nu is het wederom erg slecht. 

 

Helvoirt, kpn buitengebied. Hier sinds paar dagen zelfde probleem, vanaf circa 17u30 neemt de ping latency enorm toe. normaliter rond de 28-40 ms, wat al niet snel is, na 17u30, nu is deze 1729, download normaliter rond de 70mb, nu 35mb, upload normaliter rond de 15mb, nu 0.