Internet is sloom

• 2 september 2013
  • 20 reacties
  • 4408 keer bekeken

Hallo KPN,

Waarom is het internet in huis sloom? Wij beschikken hier over een Alles-in-een standaard abbonnement.

De internetsnelheid loopt tot een maximaal van 1 mb per seconde. We maken hier gebruik van powerline adapters (via het stopcontact), die waren bijgeleverd bij dit abbonnement.

Groeten,

Henk_de_meester

20 reacties

Reputatie 7
Ik neem aan dat je zowel Internet als Televisie afneemt van KPN.

Gebruik je de powerline adapters alleen voor Internet en niet om televisies aan te sluiten?

Als dat wel het geval is, dan heb je waarschijnlijk de oorzaak te pakken.

Ontkoppel de power adapters eens en test met een WiFi apparaat of een direct op de router bekabelde PC de snelheid van Internet.

Als hij dan nog steeds laag is, dan lijkt het niet te liggen aan de power adapters.

Gegroet Wjb,

Wij gebruiken hier thuis de powerline adapters exclusief voor een computer, namelijk deze computer.

De andere computers verbinden via WiFi.

Internet is ook even snel via Wifi

Groeten,

Henk

Reputatie 7
Hoi Henk,

Ik weet niet of je alles-in-een glasvezel of via koper hebt, maar in beide gevallen zou je download snelheid beduidend hoger moeten zijn. (Welke van de twee heb je eigenlijk?)

Zou je een een screenshot van een speedtest kunnen posten? (www.speedtest.net)

Als hieruit blijkt dat jouw download snelheid maar 1Mb is, dan kan KPN niet anders dan hier met spoed naar kijken.

http://www.speedtest.net/my-result/2940582175

Ik gebruik trouwens koper

Reputatie 7
De snelheid van die speedtest is normaal voor het alles-in-een instap pakket, maar veel te laag voor alles-in-een standaard.

Als dit de maximale snelheid is die jij kunt halen, dan betaal je eigenlijk € 10,- per maand te veel.

LET OP: KPN heeft wat opties in alles-in-een standaard gestopt die NIET gratis zijn bij alles-in-een instap. Dit zou die € 10,- wel eens kunnen compenseren.

Communicatie snelheden worden altijd in bits per seconde aangegeven (Mb met kleine b).

8Mb staat gelijk aan 1 megabyte (MB met een grote 😎.

Advies: Laat KPN aangeven wat de maximaal haalbare snelheid op jouw adres is. Dit is afhankelijk van de afstand tussen jouw woning en de wijkcentrale. Als dit maximaal 8Mbps (bits per seconde) is, downgrade eventueel naar instap (als je geen gebruik maakt van de "gratis" opties uit standaard) en koop een biertje extra van de besparing. Als dit significant meer dan 8Mbps is (richting 25Mbps) laat KPN dan aangeven waarom dit niet gehaald wordt.

Daarnaast is pair bonding wellicht een optie voor jou, echter meer dan een verdubbeling van de snelheid zal dit niet opleveren. KPN moet jou kunnen aangeven of pair bonding voor jou een optie is.

Bedankt voor je antwoord.Ik vermoed dat dat via de telefoon zal moeten?

Mvg,

Henk

Reputatie 7
Je kan via internet op de site van KPN via de postcode check opvragen of alles-in-een premium mogelijk is. Als dit het geval is, dan zou pair bonding mogelijk moeten zijn.

Anders kan je altijd je isra aansluitpunt (in de meterkast) controleren om te zien of daar één of twee draadpaartjes aangesloten zijn.

Als het er twee zijn (4 draadjes), dan is pair bonding waarschijnlijk mogelijk, is het er één (2 draadjes) dan helaas...

Zie ook het pair bonding draadje op dit forum.

Wat houdt pair bonding precies in? Er staat trouwens dat het Premium pakket niet leverbaar is op mijn adres.

PS. Wij gebruiken de experia box ZTE, ik dacht, ik voeg het even toe.

Reputatie 7
Als premium op jouw adres niet mogelijk is, dan is pair bonding helaas waarschijnlijk niet mogelijk.

Je kan voor de zekerheid jouw isra aansluitpunt nog controleren (zie mijn vorig antwoord), maar ik geef je weinig kans.

Pair bonding houdt in dat het internet verkeer over twee koperdraadpaartjes verdeeld wordt en daarmee de snelheid dus (theoretisch) verdubbeld kan worden.

Dan moet je echter wel twee koperdraadpaartjes hebben.

Als dit niet het geval is, dan zou je een tweede paartje kunnen laten aanleggen, maar dat wordt een kostbare aangelegenheid.

Anders zul je genoegen moeten nemen met die 8Mb, mits je bij KPN wil blijven.

Je kan natuurlijk ook kijken of je via de kabel (ziggo/upc?) een snellere verbinding kan realiseren.

Zitten we hier dan thuis met down-time als het internet betreft? Want daar hebben we het liefst geen gerommel mee. Het contract is onbepaald.

Reputatie 7
Je hoeft geen down-time te hebben mits je bereid bent gedurende één maand (of langer als je opzegtermijn bij KPN langer is) dubbele kosten te accepteren.

Je zorgt er eerst voor dat de andere partij via de kabel volledig up and running is. (down-time = gelijk aan het ompatchen van de netwerk kabels of het omzetten van de WiFi verbinding = +/- 5 miniten).

Wat veel vervelender is, is het informeren van al jouw contacten omtrent de wijziging van de door jullie gebruikte email adressen.

Ik weet niet welke kabelaanbieder bij jullie actief is, maar wat ik wel kan zeggen is dat een hogere snelheid een verademing is bij het gebruik van Internet.

Ik heb zelf 100Mbps upstream en downstream en haal effectief zo'n 60 to 70Mbps. Dan hoef je je dus geen zorgen meer te maken over het downloaden van muziek of de update van een PC, je merkt het niet eens.

Ik weet niet of KPN glasvezel binnenkort bij jullie uitgerold gaat worden, maar anders zou dat nog een alternatief kunnen zijn. (Je kan dan je oude emailadressen behouden.)

Succes met jouw keuze.

Dankjewel wjb voor jouw advies. Toch wil ik eerst van KPN een uitleg krijgen waarom de beloofde snelheid (40 mbit) zo vies tegenvalt.

Reputatie 7
Ik ben bang dat je het standaard antwoord gaat horen.

"De afstand tussen uw woning en de wijkcentrale is zo groot dat 8Mbps het maximaal haalbare is."

Waarschijnlijk hebben ze dan nog gelijk ook, maar het is ook een koud kunstje voor KPN om al bij de postcode check (voor dat je tot bestellen overgaat) de maximaal haalbare snelheid te vermelden.

Hierdoor kan je als consument dan een veel betere keuze maken en was je misschien direkt al gegaan voor internet via de kabel (coax).

Dit is natuurlijk niet in het belang van KPN, maar eerlijkheid duurt het langst.

Feitelijk doet KPN dus aan misleidende reclame.

Internet met koper is toch via de wandcontact plug? Daar hebben wij nl internet van. Ik hoorde van Ziggo dat zij minimaal 80% van de beloofde snelheid beloven, maar ja, wie kan dat ook geloven. Zal ik verschil merken als ik overstap, tenslotte beheert KPN toch alle wijkcentrales?

PS.

Postcodecheck:

Dienst Omschrijving Snelheid (max.)

ADSLKPN ATM DSL8Mb/1Mb
ADSL2+KPN ATM DSL20Mb/1Mb
SDSLKPN ATM DSL2.3Mb/2.3Mb
Naam:WarmondCode:WamAfstand:± 1254 meter PSPS. Hoe kan ik zien of pair bonding mogelijk is op mijn adres? Ik wil het toch zeker weten of het mogelijk is of niet. Kan dat niet dmv een postcode check?
Reputatie 7
Ik denk dat je geen enkele aanbieder zomaar kunt geloven, maar ik denk ook dat Ziggo meer in de buurt zal komen dan KPN.

Lees ook de volgende pagina eens: http://www.kpn.com/prive/service/meer-weten-over/informatie-internet-technologie/kabel-of-adsl.htm

Met name de zinsnede "Kunnen, want in de praktijk speelt dat zelden een rol." is ronduit het bedonderen van de consument, want in de praktijk is de afstand tot de wijkcentrale wel degelijk van zeer grote invloed.

Overigens wordt op die pagina ook direkt het verschil aangegeven tussen Ziggo (kabel) en KPN (telefoonlijn).

Die "ouderwetse" kabel waar vroeger jouw TV op binnen kwam is een heel ander netwerk (niet van KPN) dan het "ouderwetse" telefoon netwerk.

Die kabel is veel geschikter voor breedband internet dan via de telefoonlijntjes van KPN.

Om te zien of pair bonding mogelijk is, zie mijn antwoord op 02-09-2013 (22:23).

Helaas begrijp ik niet wat draadpaartjes zijn. Wel heb ik in de woonkamer een 4 gaterig wandcontact aansluit dinges waar ik de aansluiting voor het modem erin doe. Daarboven zit er nog een rondje die gewoon bedekt is met plastic met een schroef erin. Is dit wellicht wat je bedoeld?

Edit: Dus gewoon identiek aan de 4 gaterige aansluiting maar dan zonder gaatjes erin en ipv daarvan een schroef in het midden.

Reputatie 7
Hoi Henk,

Zoals ik eerder heb geschreven zit jouw isra punt in jouw meterkast.

Dit is het doosje/kastje van KPN waar meestal een dikke bundel van draadjes in gaat die uit de grond komt. Het hoeft geen dikke bundel van draadjes te zijn, maar vaak is dat wel zo. Op het doosje/kastje staat in ieder geval het logo van KPN of bij oudere woningen het logo van PTT.

Aan de andere kant van dit doosje/kastje loopt het draadje naar jouw wandcontactdoos en (als jou zte modem in de meterkast staat) dan ook of alleen maar naar jouw zte.

Het gaat er nu om hoeveel draadjes van die dikke bundel van draadjes aangesloten zijn in dat doosje/kastje.

Als dat er vier of meer zijn, dan is pair bonding mogelijk. Zijn dat er maar twee, dan is pair bonding niet mogelijk.

2 draadjes = 1 draadpaartje. Om een stroompje te laten lopen moet je een kring hebben en daar zijn twee draadjes voor nodig. Vandaar dat het altijd draadpaartjes zijn die aangesloten zijn.

Let op: Het gaat er dus NIET om hoeveel draadjes er aangesloten zijn aan de kant van het kastje die naar jouw wandcontactdoos en/of zte gaan, maar juist om het aantal aangesloten draadjes aan de andere kant of in het kastje.

Reputatie 6
Badge +9
Even wat dingen rechtzetten hier ;)

TS kan wel gelijk hebben. Ik heb namelijk zelf ooit in een zeer oude woning een dergelijk geval gehad, de kabel kwam min of meer bij de woonkamer het huis binnen, en werd daar afgemonteerd in een ISRA kastje, direct daarnaast zat een PTT stopcontact. Toen ik destijds ADSL van Tele2 ging afnemen heeft een monteur een aftakking gemaakt vanuit de PTT stopcontact. Dus het is niet onmogelijk wat TS beschrijft. Handig is anders dat wel.

Dat Ziggo altijd 80 procent van de snelheid leverd is stierenpoep, die zijn net zo goed afhankelijk van de hoeveelhed gebruikers in een bepaald gebied, hoe meer gebruikers des te lager je snelheid.

Waar het bij KPN vaak op vast zit is dat veel centrales (nog) niet geschikt zijn voor VDSL, daarmee kan men snelheden boven de 24 mbit halen, ik heb geluk ik krijg op een alles in 1 standaard abbo 52/5 binnen (maximale op 1 aderpaar) Echter veel mensen krijgen doordat ze niet op vdsl maar op adsl2+ zitten maximaal 24 mbit binnen.

Mocht je aantoonbaar minder dan 8 mbit halen dan moet KPN je tegemoet komen, omdat ze dan niet leveren wat men beloofd, tussen de 8,0 en 40,0 mbit op een standaard abbonement.

@sveld84 Bedankt voor je antwoord en advies.
@wjb

Ik heb KPN getweet en pair bonding is mogelijk. Hoera!

Reputatie 5
Badge +11
Hoi Henk, 

kan ik ervan uitgaan dat jouw vragen met betrekking tot de snelheid zijn beantwoord? Indien er nog zaken zijn waarmee we je kunnen helpen, dan horen we dit graag via Twitter, Facebook of het KPN forum! 

Met vriendelijke groet,

Burhan

Reageer