Vraag

internet kabels vervangen en 1 kabel door plafond trekken

• 3 september 2017
  • 47 reacties
  • 2212 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
ik wil binnenkort nieuwe cat6a of cat7 kabels kopen maar er zijn zoveel soorten welke moet ik hebben en ik wil er ook gelijk 1 naar de slaap kamer trekken graag zie ik wat internet linkjes waar ik ze kan bestellen 🙂

47 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi Tim,

Soepel/Stug

Dit verschilt per situatie. Ik doe even een aanname dat je de Experiabox in een andere ruimte hebt dan waar je de internet aansluiting wilt hebben. Dan kan je voor de soepele kabel gaan. Maar je kan ook de kabel netjes afwerken met wandcontactdozen. Dan gebruik je 2 korte soepele kabels (het liefst kant en klaar), en gebruik je tussen de 2 wandcontactdozen een stugge kabel.

Dit laatste is het netste en zorgt voor iets meer flexibiliteit. Ik heb even een plaatje van internet bij gevoegd, hierin is de gestippelde kabel de stugge kabel:

Afscherming

Daarnaast kan je meestal ook nog kiezen uit dingen zoals S/FTP, U/STP, FTP, STP, UTP, S-STP e.d. Dat is eigenlijk de grootste zooi die er is en alle benamingen lopen door elkaar.
Simpel gezegd heb je maar 5 versies (geordend van weinig naar veel afscherming):
  1. U/UTP of UTP: Geen afscherming
  2. U/FTP of STP of Shielded: Alleen afscherming dmv folie om aderparen
  3. F/UTP of FTP: Alleen afscherming dmv folie om kabel
  4. SF/UTP of S-FTP: Afscherming dmv folie en vlechtwerk om de kabel
  5. S/FTP of S-STP of Shielded/Braided: Afscherming dmv vlechtwerk om de kabel en folie om de aderparen
Van al deze kabels zijn afbeeldingen bijgevoegd. In veel gevallen kan je voor U/UTP kiezen

Metaal en dikte

Dan zit er ook nog verschil in het type. Eigenlijk wil je altijd voor volledig koper gaan. Dit is gewoon veel beter. Het blijft langer flexibeler, geleid beter, minder demping en voldoet aan de standaard.
CCA en CCS, of tewel Copper Clad Aluminium en Steel, is vaak goedkoper maar persoonlijk denk ik dat je beter dat kleine beetje geld extra uit kan geven.

Ook is de dikte van belang. Dit wordt meestal aangegeven in AWG, en dan wil je voor 23 of 24 gaan. 23 is "beter" maar ook dikker/stugger en dus lastiger door smalle buizen met bochten te krijgen.

Robin
Reputatie 2
Badge
thnx dus ik moet voor de u/utp gaan en dan wil ik graag cat7 en de modem staat in de hoek van de woonkamer die binnekort word opgehangen aan de muur dus soeplekabel dus geen stugge?
Reputatie 2
Badge
en die kabel die naar boven gaat komt in een kabel goot zodat het niet opvalt vanwege moeders 😛
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ik weet niet wat voor kabelgoot je wil gebruiken, maar het mooiste is om dan aan beide uiteinden een bijpassende wandcontactdoos te maken. En dan een stugge kabel door de goot. Dan heb je alleen 2 kortere kabeltjes nodig voor de EB - Wandcontactdoos en voor Wandcontactdoos - PC(?). (Zie ook mijn goede paintskills:)

In deze foto is de groene kabel de stugge kabel die in de goot ligt. En de rode kabel zijn 2 korte patchkabeltjes. Voor deze setup heb je wel een tang nodig om de stugge kabel in de wandcontactdoos te monteren. Deze setup is waarschijnlijk iets duurder vanwege de contactdozen.

Een soepele aan de ene kant er in en aan de andere kant er uit kan ook, maar als je dan aan een kant trekt schuurt die kabel wel door de hele goot. En als hij ergens stuk is waardoor ie niet meer lang genoeg is moet je het hele stuk vervangen. Voor deze setup heb je een krimptang nodig om connectoren aan de kabel te maken (tenzij je een kant en klare kabel door het plafond drukt).

Zelf zie ik niet echt de meerwaarde van cat 7 en wel de nadelen, en ik zou persoonlijk voor 6a gaan in dit geval. Zeker omdat dat meer dan voldoende is voor een lange tijd (hopelijk)

Als er niets anders door die goot gaat kan je voor U/UTP kiezen, maar als je ook andere kabels er door wilt leggen kun je ook kijken naar iets "betere" kabels, hierin zou je ook het prijsverschil kunnen meewegen.

Robin
Reputatie 7
als je de kabel en stekkers af kan werken bv achter een kast of zo
dan zou ik geen stekkerdozen gebruiken en gewoon een rj45 stekker direct aan de utp kabel knijpen
dozen geven alleen maar extra verlies
ga voor de utp kabel 100% koper en merk spul draka nexans enz.
en bespaar juist niet op deze kabels dat zou zonde zijn
ik gebruik zelf schneider 100ohms 155MHz cat5e kabel
makkelijk met door trekken en haal van de nas 115 MB sec. over 40 meter
voor langere afstand naar de poort ga ik voor cat6 omdat het dikkere koper lijn heeft
Reputatie 7
Badge +30
dozen geven alleen maar extra verlies Technisch gezien kan je zeggen dat dit een minuscuul nadeel is voor de performance maar dit valt echt reuze mee. Patchpanels en wandcontactdozen worden algemeen gebruikt en t heeft echt geen effect op de snelheid tenzij je ze verkeerd aansluit.
Reputatie 7
dozen geven alleen maar extra verlies Technisch gezien kan je zeggen dat dit een minuscuul nadeel is voor de performance maar dit valt echt reuze mee. Patchpanels en wandcontactdozen worden algemeen gebruikt en t heeft echt geen effect op de snelheid tenzij je ze verkeerd aansluit.Daar komt bij dat de kabel dan volledig weggewerkt is en dus ook geen slijtage zal ondervinden door het gebruik. Ik heb door mijn hele woning shielded Cat6 kabels getrokken die aan beide zijden in shielded Cat6 UTP wandcontactdozen afgemonteerd zijn.
Reputatie 2
Badge
ik ga geen wandcontact gebruiken heb boven een kpn wifi versterker staan en die word aangesloten door de kabel die getrokken word voor de rest al mijn cat5e hebben verschillende kleuren en wil gelijk alles wit hebben dus vandaar dat ik naar cat6a of cat7 ga vanwege future proof heid
Reputatie 2
Badge
heb ook trouwens 2 computers staan 1 is mijn game pc en de andere is mijn nas server en veder heb ik ook nog een ontvanger staan dus heb 4 aansluitingen nodig (nas kan 2 verbindingen trekken)
Reputatie 7
Badge +30
Die NAS wil je niet met 2 verbindingen hebben waarschijnlijk tenzij je een switch hebt die daar goed mee om kan gaan.
Reputatie 2
Badge
heb hem al met 1 verbinding maar heb een kpn wifi versterker staan en dat is prima zat was maar een voorbeeld heb in ieder geval veel poorten nodig dus 1 kabel naar slaap kamer zonder die wandstopcontact en deze kabel goot wou ik halen:

Reputatie 7
Een NAS wil je alleen met twee netwerkkabels verbinden op verschillende netwerken. Zo heb ik mijn NAS zowel op het netwerk van de Experia Box (privé) als op het netwerk achter mijn tweede router (zakelijk) aangesloten.
Reputatie 2
Badge
tis niet bepaald een nas heb van een oude pc een nas gemaakt met freenas
Reputatie 7
tis niet bepaald een nas heb van een oude pc een nas gemaakt met freenasOok dan heeft het aansluiten via twee netwerkkabels op hetzelfde netwerk geen zin en werkt vaak nog averechts.
Reputatie 2
Badge
met freenas heb je meer mogelijkheden dus vandaar en mijn onboard nic werkte er niet mee dus 2de hands intel 1000 pro gekocht blijkt dus 2 poorten te hebben
Reputatie 2
Badge
ah oke dan maar 1 kabel maar ja die kabelgoot wou ik halen wil niks met wandstopcontact dozen hebben vanwege gaten boren en staat niet zo mooi en moeders zou er ook niet blij mee zijn
Reputatie 7
Badge +30
Maar, die wandcontactdoos kan je ook gewoon krijgen in opbouw (netzoals de kabelgoot), die moet dan wel vast aan de muur maar in het ergste geval kan dat gewoon met dubbelzijdig tape. Verder zou ik die kabelgoot met of sterke tape vastzetten of boren.

Verder, FreeNAS kan wel NIC teaming, maar dat moet dan eigenlijk samen met de switch op basis van LACP. Andere dingen zoals Round Robin e.d. kunnen ook maar is eigenlijk ook alleen effectief met een switch die 802.3ad doet
Reputatie 2
Badge
@RobinFlikkema ga dan gewoon 1 kabel gebruiken voor de nas en 1 voor me game pc 1 voor wifi versterker 1
Reputatie 7
En je hebt ze ook in kleine uitvoering.

Bron.

Ik heb er daar ook twee van in gebruik.
Reputatie 2
Badge
ik ga toch voor kabel gootje want de modem staat in de hoek van de woonkamer die opgehangen word en mijn KPN versterker staat er paal onder
Reputatie 7
ik bedoel er ook mee dat als je het toch niet ziet
dat extra contactdozen overbodig is en extra verlies geeft
en ook extra werk is
als je het weg kan werken en niet ziet waarom zou je dan extra dozen er tussen zetten
over 2 utp kabels van de nas gesproken werkt dit wel degelijk
Dual Gigabit Ethernet-poort samenvoeging link aggregatie
maar dan moet de router of switch het kunnen ondersteunen
echter voor thuisnetwerk overbodig
dit gaat alleen op als er veel gebruikers op de nas moeten werken
dus meer voor bedrijven
Reputatie 2
Badge
ik ben de einige die toegang heeft en sla daar mijn muziek etc op
Reputatie 7
gewoon dan 1 poort gebruiken
scheelt weer een utp kabel trekken
verschil zou je niet merken
Reputatie 2
Badge
ik ga maar 1 kabel trekken die sluit ik aan op mijn kpn wifi versterker dat is gelijk een switch
Reputatie 7
dat is goed
ik bedoel er mee dat een kabel naar de nas ook voldoende is

Reageer