Beantwoord

Internet naar tuinhuis/atelier?

• 12 november 2017
  • 8 reacties
  • 1078 keer bekeken

Hallo,

Wij wonen in een buitengebied waar de snelheid (helaas) maar erg matig is.

Nu hebben wij in de tuin een tuinhuis/atelier staan, waar tijdelijk iemand in woont. Nu willen wij graag internet in het atelier zien te krijgen. De WiFi verbinding is te zwak, dus ik ben op zoek naar een andere mogelijkheid...

Er ligt een degelijke telefoonkabel (volgens mij zelfs een dikke geaarde met weerstand) naar het tuinhuis.

Is het mogelijk om extra internet richting het huis te krijgen via de telefoonkabel (4-aderig)? En dan een extra router erachter te zetten?

Is het misschien mogelijk om een extra Experia box aan te sluiten?

Omdat de internetverbinding hier dus behoorlijk slecht is, wil ik de verbinding eigenlijk knijpen zodat wij zelf niet teveel hinder ondervinden van het internet gebruik in het atelier...

Wat voor mogelijkheden heb ik eventueel?

Alvast dank!
icon

Beste antwoord door wjb 12 november 2017, 12:34

Van een vieraderige telefoonkabel is een 100Mbit/s UTP netwerkkabel te maken.
Als je die telefoonkabel beide zijden in een RJ45 wandcontactdoos afmonteert, dan is dat ook vrij eenvoudig te realiseren. Aan beide zijden sluit je dezelfde ader (kleur) aan op pin 1,2,3 en 6. Pin 4,5,7 en 8 blijven leeg.

Je kunt in het tuinhuisje dan een KPN Wifi "versterker" aansluiten.

Als je die verbinding via zo'n netwerk switch laat lopen, dan kan je daarmee de verbinding knijpen.
In het onderstaande voorbeeld is poort 5 gelimiteerd tot 2Mbit/s.

PS. Alles staat of valt wel met de kwaliteit van die telefoonkabel, maar met eenvoudige RJ45 wandcontactdozen uit de doe-het-zelf winkel is de investering laag en dan zeg ik altijd maar:
Niet geschoten is altijd mis. 😉
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Als je die telefoonkabel beide zijden in een RJ45 wandcontactdoos afmonteert, dan is dat ook vrij eenvoudig te realiseren. Aan beide zijden sluit je dezelfde ader (kleur) aan op pin 1,2,3 en 6. Pin 4,5,7 en 8 blijven leeg.

Als je die verbinding via zo'n netwerk switch laat lopen, dan kan je daarmee de verbinding knijpen.

PS. Alles staat of valt wel met de kwaliteit van die telefoonkabel, maar met eenvoudige RJ45 wandcontactdozen uit de doe-het-zelf winkel is de investering laag en dan zeg ik altijd maar:
Aaaah, super zeg! Bedankt voor je duidelijke uitleg!

Dit gaat helemaal goed komen... 😃

Nog even een vraag over die WiFi versterker.

Die kan ik op die netgear aansluiten en dan is er in het tuinhuis daarn internet via een eigen WiFi netwerk mogelijk? Of wordt ons WiFi netwerk verbeterd aangeboden in het Atelier?
Reputatie 7
Die KPN Wifi "versterker" verzorgt dan een apart wifi netwerk.
Je stelt de SSID (naam van het wifi netwerk) en het wifi wachtwoord op die KPN Wifi "versterker" ook anders in dan op de Experia Box.
De Netgear switch laat je wel in jouw eigen woning zodat deze door de tijdelijke bewoner er niet tussenuit gehaald kan worden om zo het afknijpen te omzeilen.
Uiteraard zet je krachtige wachtwoorden op de beheerpagina's van de Experia Box, Netgear switch en KPN Wifi "versterker".
Die KPN Wifi "versterker" verzorgt dan een apart wifi netwerk.
Je stelt de SSID (naam van het wifi netwerk) en het wifi wachtwoord op die KPN Wifi "versterker" ook anders in dan op de Experia Box.
De Netgear switch laat je wel in jouw eigen woning zodat deze door de tijdelijke bewoner er niet tussenuit gehaald kan worden om zo het afknijpen te omzeilen.
Uiteraard zet je krachtige wachtwoorden op de beheerpagina's van de Experia Box, Netgear switch en KPN Wifi "versterker".

Geweldig, nu is ie helemaal duidelijk, zat al te tobben over die Netgear... Maar die blijft dus gewoon in mijn eigen huis...

Kan zo'n WiFi versterker ook 'gewoon' gebruikt worden om in mijn eigen huis boven een verbeterd WiFi signaal te krijgen? Blijft dit dan wel hetzelfde netwerk?
Reputatie 7
Kan zo'n WiFi versterker ook 'gewoon' gebruikt worden om in mijn eigen huis boven een verbeterd WiFi signaal te krijgen? Blijft dit dan wel hetzelfde netwerk?Zeker, ik heb er ook één op de tweede verdieping staan. Ook dan kan je hem het beste met een netwerkkabel op de Experia Box aansluiten.
Kan zo'n WiFi versterker ook 'gewoon' gebruikt worden om in mijn eigen huis boven een verbeterd WiFi signaal te krijgen? Blijft dit dan wel hetzelfde netwerk?Zeker, ik heb er ook één op de tweede verdieping staan. Ook dan kan je hem het beste met een netwerkkabel op de Experia Box aansluiten.

Top! Mijn dank is groot!
Reputatie 5
Badge +9
4 ander kabel telefoon kabel gaan niet werken als deze geen tp heeft (getwist ader paar)
als er bv een kabel in ligt wat je voor bv cv of deurbel gaat gebruiken kan hier geen internet over heen
wou het even melden

Reageer