Internet of Things een vloek of een zegen?

  • 19 April 2019
  • 29 reacties
  • 788 keer bekeken

Reputatie 7


Ik ben wel benieuwd hoe jullie tegen het "Internet of Things" aankijken en of juliie IoT zien als bedreigend of als behulpzaam.

Wat is de meerwaarde van een "slimme" thermostaat?
Moet mij auto straks bestuurd worden door een GPS controlled traffic server in San Francisco?
Vinden we het normaal dat Google, Amazon en Apple 24x7 meeluisteren?
Moet onze koelkast nu echt een bestelling plaatsen als de melk bijna op is?
Moet mijn telefoon nu echt telkens locatiegegevens delen zodat daar door slimme toepassingen "zinvolle" acties aan gekoppeld kunnen worden.
En zo zijn er nog honderden andere vragen te bedenken als we het over het "Internet of Things" hebben.

Persoonlijk ben ik zeer terughoudend in het gebruik van IoT en vraag ik me telkens af of er wel voldoende nagedacht wordt over de beveiliging van het apparaat en, net zo belangrijk, of de beveiliging en bescherming van de door die apparaten verzamelde data en de opslag daarvan in "the cloud" wel goed geregeld is.

Hoe denken jullie over IoT?

29 reacties

Reputatie 7
Ik blijf er zover mogelijk vandaan. Niks mis met een niet connected week thermostaat bij voorbeeld.
Voor de verlichting heb je ook niet connected afstands bedieningen
Een app die zegt dat ik moet tanken of opladen dat zie je ook wel op de metertjes.

Voor mij is de vraag meer nut of noodzaak.
Je kan er akelig lui van worden ben je motoriek beperkt kan het zeker nuttig zijn maar ook daar is in veel zaken wel een niet connected oplossing.

Het veiligheids of privacy issue tja als dat echt belangrijk is moet je hier zeker niet aan beginnen.

Dan nog weer hoe zitten de verbindingen als alles via wifi werkt één goede storing en je kan niks meer omdat je het ontwent bent hoe dat ging.
Reputatie 7
Hier voorzien van twee stuks Internet of Things,...

Maar dat is ook alles. De thermostaat is nu een Honeywell Evohome systeem. Gewoon omdat we vloerverwarming hebben, en boven radiatoren. Ideaal apparaat om de verschillende zones op temperatuur te houden. Maak hierin geen gebruik van geofencing of dat die iets zend naar Honeywell ofzo. De Lyric T6 hangt nu in de badkamer, die hadden we nu toch over en daar geplaatst. Omdat je daar toch wel veel en vaak bent. De slaapkamers/gang/ bijkeuken worden afzonderlijk geregeld met de Evohome. Vooraf ingesteld, afhankelijk van het seizoen. Gewoon aan/uit en niks niet met Opentherm of iets bah. En loop gewoon naar de Evohome als de temperatuur warmer/zachter moet.

De Toon, Nest, Tado, of weet ik het wat nog meer, lekker links laten liggen. Rommel, heb de toon en nest gehad,... Honeywell is wel een blijvertje hier. (Heit heeft 20 jaar lang eenzelfde chronotherm III probleemloos gehad, totdat er en andere op moest wegens een nieuwe ketel)

En de verlichting met Philips Hue gewoon omdat als er niemand thuis is de verlichting bij zonsondergang of zonsopgang automatisch aan of uit gaat. De nieuwe versie van de Klokthermostaat. Dit in combi met een drietal scenes, die we soms gebruiken. Wél heb ik een Hue Tab gesloopt, en ingebouwd in mijn Gira standaard55 schakelmateriaal. Met twee originele gira knoppen. Kan ik mooi de vier functies ook handmatig bedienen, één voor alles uit, en de andere drie voor de drie scenes. Toch wel fijn om iets fysieks in te kunnen drukken, dat schreeuwen naar de iPad/iPhone of het bedienen via de Home app van Apple of de Hue app is gewoon waardeloos. Net als het roepen dat je verwarming aan/uit of warmer/zachter moet 😂
Reputatie 7
De Toon, Nest, Tado, of weet ik het wat nog meer, lekker links laten liggen. Honeywell is wel een blijvertje hier. (Heit heeft 20 jaar lang eenzelfde chronotherm III probleemloos gehad, totdat er en andere op moest wegens een nieuwe ketel)
Ook hier hangt al jaren een Honeywell Chronotherm Vision aan de muur die de vloerverwarming aanstuurt.


Wij hebben maar één radiator en die hangt op de badkamer voor de handdoeken.
Aangezien vloerverwarming een zogenaamd "traag" verwarmingssysteem is heeft het constant inspelen op veranderingen weinig zin. De tijdklok (het programma) zet de vloerverwarming 's nachts laag zodat in de winter onze handdoeken 's ochtends heerlijk warm zijn.
Reputatie 7
@wjb Komend winter wordt het hier eindelijk zoals het hoort te zijn! (Leuk een klushuis uit ‘74 (tussenwoning)) deze zomer nieuwe vloerisolatie, en een nieuwe pvc vloer, tussendoor nog wel even egaliseren natuurlijk. En de spouwmuren krijgen ook nieuwe isolatie. In ieder geval iets wat niet naar beneden zakt,.... Bij ons is de vv ‘s nachts ook iets lager, niet extreem veel, want nu is het nog geen ideale situatie. Maar komt goed! Vooral die warme handdoeken in de ochtend zijn zoo verslavend 🤗

Het gaat om comfortabel leven, hoe slim een woning kan worden met IoT. Ik wil het zelf in de hand houden. Er komt groene stroom van de Buurtmolen, groen gas is wat lastiger,... En lui worden kan wel als ik 80 ben,...
Reputatie 7
Er komt groene stroom van de Buurtmolen, groen gas is wat lastiger,...
De groene stroom komt hier van de zonnenpanelen op het dak. Kijk, daar zien we het IoT weer om de hoek komen kijken waarbij de omvormer gekoppeld is met de Omnik server voor het uitlezen van opbrengsten.


Helaas hebben we maar weinig ruimte op het dak zodat wij maar 30% van onze electriciteit zelf opwekken. Op dagen als deze is het verbruik wel een stuk lager dan de opbrengst en loopt de ouderwetse (niet slimme) electriciteitsmeter gewoon terug.
Reputatie 7
Zonnepanelen is iets wat wij ook nog wel willen, lijkt me wel gaaf, alleen is de ligging van het dak niet super ideaal oost/west en op het oosten hangt een dakraam in de weg,... terugverdientijd is een jaar of 10, zal eerst het spaarpotje weer moeten worden aangevuld! Ook op het lijstje van de IoT dus. Maar dit mag, kats vergeten trouwens dat ik in 4 jaar al drie keer een nieuwe IoT slimme- en gasmeter heb gekregen 😜

Daar moet het dan echter wel bij blijven hoor, of de nieuwe ketel/verwarmingsinstallatie van de toekomst zal ook wel IoT gerelateerd zijn...
Maar niet teveel over nadenken haha!
Ik gebruik voor de IoT-toepassingen het gastnetwerk van mijn modem.
Wij hebben 2 kachels met draaiknop.. geen CV dus. Tenminste waar ik woon.😉
Waar we wel CV hebben is ook geen IoT, ik stel het zelf in.

Ik laat het links liggen. Ik wil zelf de zeggenschap houden.
Reputatie 7
Ik gebruik voor de IoT-toepassingen het gastnetwerk van mijn modem.
Daarmee zijn jouw IoT apparaten dan wel netjes gescheiden van jouw LAN, maar verder verandert dat natuurlijk niets. Die IoT apparaten blijven net zo hard communiceren met de buitenwereld.
Reputatie 3
Badge +2


Ik gebruik voor de IoT-toepassingen het gastnetwerk van mijn modem.Daarmee zijn jouw IoT apparaten dan wel netjes gescheiden van jouw LAN, maar verder verandert dat natuurlijk niets. Die IoT apparaten blijven net zo hard communiceren met de buitenwereld.

Hallo @wjb ,
als je de beveiliging maar op orde hebt en dat heb ik.
Reputatie 7
Ik gebruik voor de IoT-toepassingen het gastnetwerk van mijn modem.Daarmee zijn jouw IoT apparaten dan wel netjes gescheiden van jouw LAN, maar verder verandert dat natuurlijk niets. Die IoT apparaten blijven net zo hard communiceren met de buitenwereld.Hallo @wjb ,
als je de beveiliging maar op orde hebt en dat heb ik.

Wat heb je dan naast de Experia Box nog meer tussen jouw IoT spullen en Internet staan?
Met alleen een Experia Box is het immers onmogelijk om een goede beveiliging op te zetten.
Los van de IoT via een gast netwerk de gewone wifi blijft ook gevoelig voor een man in the middle attack zonder de bedoeling daar heel panisch over te worden.

Voor een gewone consument is een hardware matige firewall niet iets waar je meteen aan denkt.
Reputatie 7
En daar draait het dus om ... die firewall.

Dat is ook waarom ik stel dat het met alleen een Experia Box onmogelijk is om een goede beveiliging op te zetten. Inkomend kan je van alles blokkeren, sterker nog ... standaard staat alles (gelukkig) geblokkeerd, maar uitgaand staat de firewall volledig open. Het is met alleen een Experia Box dus onmogelijk om jouw IP camera te beletten met de cloud server te communiceren om daar opnames op te slaan en ook jouw Toon thermostaat kan niet geblokkeerd worden om jouw stookgewoonte op een presenteerblaadje bij Eneco af te leveren.
Weet jij wat jouw IoT apparaten allemaal rapporteren bij de servers in China of Amerika?
Als we het over IoT hebben, dan moeten we het mijns inziens ook hebben over een goede uitgaande firewall zodat wij in ieder geval inzage hebben in de communicatie van die IoT apparaten en kunnen ingrijpen mocht dat noodzakelijk zijn.
Zijdelings verband houdend vind ik dat nieuwe bankieren ook een slechte ontwikkeling.

Wat betreft China smartwatches en telefoons van bijvoorbeeld Huawei, de fit gegevens.
Ik heb nog steeds de twijfel om maar een Nokia te kiezen(sentiment) of terug naar Samsung of toch niet in de ban?
Hallo @wjb , als IoT-apparaten heb ik 2 smart-tv's gekoppeld met WPA2/AES-beveiliging, voor mij goed genoeg.
Reputatie 7
Hallo @wjb , als IoT-apparaten heb ik 2 smart-tv's gekoppeld met WPA2/AES-beveiliging, voor mij goed genoeg.
En ik hoop met dit topic mensen aan het nadenken te zetten over IoT en met name t.a.v. veiligheids - en privacy aspecten.

En wat te denken van ACR.
Reputatie 4
Badge +4
Ik heb een software defined radio online.
http://82.73.217.21:8073/
Is leuk speelgoed 😀

Theo
Reputatie 7
Ik heb een software defined radio online.
Wil je dat dat speeltje ook door derden gebruikt wordt?
Heb je een abonnement bij Ziggo?
Reputatie 4
Badge +4
Ja de Kiwi ontvanger is toegankelijk voor maximaal 4 personen.
Je kunt het ook zo instellen dat met een inlog code beveiligd wordt.
En nee ik heb (nog) geen Ziggo 😃
Dat zal as woensdag gebeuren, de overstap van KPN naar Ziggo.

Theo
Reputatie 7
Vreemd, dat IP adres een IP adres van Ziggo. 😎
Reputatie 4
Badge +4
Ja dat klopt ook, waar hij staat is een Ziggo aansluiting.
Ik heb deze ontvanger niet thuis staan, daar de zender hier staat.
En dan wordt de ontvanger dicht gedrukt, heb je dan niets aan.
Nu staat hij 10 km van mijn huis en is zo een perfecte controle en meet punt voor mij.

Theo
Ik moet mijn kijk op wat onder IoT valt bij stellen. Ik zou een smarttv daar niet zo snel bij indelen als die daar onder vallen valt een TV ontvanger daar ook onder. De meerwaarde van deze via een gast netwerk ontgaat mij heel eerlijk gezegd.

Die van ons heeft geen micro scheelt weer en wat in die filmpje genoemd wordt staat al uit.
Het eerste filmpje is natuurlijk de fijne lijn tussen privacy en veiligheid.
Ik weet niet hoe het nu in Nederland is met de camera's en de nummerplaat herkenning als ze zo kwaadwillenden kunnen tegenhouden prima.

Al zou de BvD hier toegang hebben tot slimme tv's zolang er geen reden tot onderzoek is gaan ze niet onnodig alles bekijken dat vergt te veel tijd zelfs de herkennings software heeft tijd nodig.
Het wordt steeds beter zie het puntennsysteem in china maar ik maak me nog niet echt zorgen.

Ik zeg meestal dan moeten we maar geen internet nemen.
Naar de banknen weer cash opnames doen nergens pin betalingen noem het maar op.
Geen telefoons met de locatie services terug naar de nokia 3310 en die zijn ook te traceren.

Gemak komt met een prijs is die prijs dat er gegevens worden verzameld dan zul je dat moeten accepteren of er niet aan beginnen.
Reputatie 7
De meerwaarde van deze via een gast netwerk ontgaat mij heel eerlijk gezegd.
Het plaatsen van IoT op een apart vlan maakt het inrichten van een firewall voor uitgaand verkeer wel een stuk eenvoudiger, daar zie ik dus wel meerwaarde in.
Ook STA isolation, wat op een goed ingericht gastnetwerk actief hoort te zijn, zorgt voor extra beveiliging omdat apparaten op het vlan niet met elkaar kunnen communiceren.

Ik moet mijn kijk op wat onder IoT valt bij stellen. Ik zou een smarttv daar niet zo snel bij indelen als die daar onder vallen valt een TV ontvanger daar ook onder.
Klopt, ook een TV ontvanger valt daar onder.

Reageer