Internet of Things een vloek of een zegen?

  • 19 April 2019
  • 29 reacties
  • 788 keer bekeken

Reputatie 7


Ik ben wel benieuwd hoe jullie tegen het "Internet of Things" aankijken en of juliie IoT zien als bedreigend of als behulpzaam.

Wat is de meerwaarde van een "slimme" thermostaat?
Moet mij auto straks bestuurd worden door een GPS controlled traffic server in San Francisco?
Vinden we het normaal dat Google, Amazon en Apple 24x7 meeluisteren?
Moet onze koelkast nu echt een bestelling plaatsen als de melk bijna op is?
Moet mijn telefoon nu echt telkens locatiegegevens delen zodat daar door slimme toepassingen "zinvolle" acties aan gekoppeld kunnen worden.
En zo zijn er nog honderden andere vragen te bedenken als we het over het "Internet of Things" hebben.

Persoonlijk ben ik zeer terughoudend in het gebruik van IoT en vraag ik me telkens af of er wel voldoende nagedacht wordt over de beveiliging van het apparaat en, net zo belangrijk, of de beveiliging en bescherming van de door die apparaten verzamelde data en de opslag daarvan in "the cloud" wel goed geregeld is.

Hoe denken jullie over IoT?

29 reacties

Zo uitgelegd dan inderdaad wel.
Slimme tv's zijn wel een risico je kan zo met iemand meekijken. Laatst een verzoek om te koppelen van een vreemd device als ik wou kon ik zo meekijken. Wat dat aan gaat kunnen ze beter enkel bedraad zichtbaar zijn dan via wifidirect.
Reputatie 7
De Alexa van Amazon zal er bij mij nooit in komen, ik ben het vertrouwen in die club volledig verloren.
Reputatie 7
Waarom kijk ik hier niet raar van op?
Reputatie 7
Tsja, dat soort apparatuur blijft echt een vloek 😂

Reageer