Vraag

Internet op de eerste verdieping

• 24 november 2018
  • 7 reacties
  • 159 keer bekeken

Hallo allen,

Gister heb ik een KPN internet en tv abonnement afgesloten (50Mb/s en 1x tv ontvanger). Nu werd er aangegeven dat ik max. 22Mb/s kan ontvangen voor download en 4 voor upload. Dit klonk wel prima totdat ik ging lezen in het contract dat dit vaak maar voor 85% wordt bereikt. Nu is het in mijn appartement ook nog eens zo dat de meterkast (met KPN aansluitpunt) een verdieping lager zit én buiten mijn appartementsdeur. Er loopt nu wel een tijdelijke kabel naar boven met aansluiting op Ziggo modem (zakelijk) maar die gaat vervangen worden natuurlijk. Nu vroeg ik mij af: Wordt hierdoor mijn internetsnelheid nog lager? Afstand meterkast tot aansluiting in appartement is +/- 7 meter.

Ik hoor het graag van jullie!

Groeten,

Tom

7 reacties

Reputatie 7
Hij hoeft niet persé in de meterkast. Er zit toch wel een aansluiting (wsl de ouderwetse varkenssnuit met 4 gaatjes) in de woonkamer? Ergens?
Reputatie 7
Nu vroeg ik mij af: Wordt hierdoor mijn internetsnelheid nog lager? Afstand meterkast tot aansluiting in appartement is +/- 7 meter.
Die kans is inderdaad zeer reëel. Met de huidige VDSL techniek is het nog meer zaak om de afstand tussen Experia Box en ISRA punt zo kort mogelijk te houden.
Mijn advies zou zijn om de Experia Box één verdieping lager in de meterkast te plaatsen met wifi uit en een UTP netwerkkabel naar jouw appartement te laten lopen om daar een wifi accesspoint te plaatsen en een switch voor vaste verbindingen.
Die kans is inderdaad zeer reëel. Met de huidige VDSL techniek is het nog meer zaak om de afstand tussen Experia Box en ISRA punt zo kort mogelijk te houden.
Mijn advies zou zijn om de Experia Box één verdieping lager in de meterkast te plaatsen met wifi uit en een UTP netwerkkabel naar jouw appartement te laten lopen om daar een wifi accesspoint te plaatsen en een switch voor vaste verbindingen.

@wjb Bedankt voor uw antwoord! Dit klinkt als een goede oplossing. Kan de (gratis) KPN monteur dit doen of moet hiervoor een elektricien komen? Ik neem aan dat hij wel raad weet met de situatie en ook een wifi accespoint met switch kan meenemen/ aanraden waar deze te koop is. Het pakket komt pas 7 december, waardoor ik op 4 december een afspraak met de monteur kan maken voor eind die week/ begin week daarna. (Ik ben zelf totaal niet technisch dus begin er zelf vooral niet aan hahah)
Reputatie 7
Als er een telefoonkabel van de meterkast naar de woonkamer loopt, dan zou de monteur die kunnen vervangen door een netwerkkabel. Overweeg voor de vaste telefoon, als je die nog gebruikt, om een dect toestel met een los basisstation te gebruiken. Dat basisstation kan dan rustig bij de Experia Box in de meterkast geplaatst worden.
Persoonlijk zou ik de coax kabel die naar jouw Ziggo modem loopt laten liggen voor het geval dat je in de toekomst mocht besluiten toch weer eens bij Ziggo aan te kloppen.

De monteur zal de nodige voorzieningen moeten treffen.

Bron.
Bedankt @wjb en @PeterG. Om het nog even zeker te weten, dit is de huidige situatie. Bij mij in de woonkamer hebben we nu een tijdelijke internetkabel en coax kabel van de onderburen (gekoppeld aan hun modem). Er is nog ruimte voor kabel buizen in deze kast. Klopt uw info nog? (PS: ik heb geen vaste telefoon)

Reputatie 7
Laat de Experia Box in de meterkast bij het ISRA punt plaatsen en zorg dat de wifi daarvan uit staat..
Zorg dat die netwerkkabel op de eerste foto niet naar de onderburen loopt, maar naar de meterkast.
Op die netwerkkabel kan dan een Experia WiFi of een KPN WiFi "versterker" aangesloten worden en de TV ontvanger sluit je vervolgens daar weer op aan.
Reputatie 7
Badge +18
Hoi Tom, Ik lees dat je al bent voorzien van goed advies van Wjb 😃 Daarnaast gaat onze installatiemonteur je helpen om alles zo goed mogelijk aan te sluiten. Houd je ons op de hoogte?

Reageer