Vraag

Internet over oude telefoonkabel mogelijk?

  • 27 December 2019
  • 10 reacties
  • 14637 keer bekeken

Goedemiddag,

Ik zou graag een internetverbinding tussen het huis en schuurtje maken. Hiervoor geldt dat stabiliteit belangrijker is dan snelheid. Afstand tussen huis en schuurtje is 50m bij benadering. Een Wi-Fi verbinding lijkt me hierdoor lastig. Verder is het voor nu geen optie om een nieuwe kabel te trekken onder het straatwerk. En als laatste heeft een powerline adapter niet het gewenste resultaat.

 

Dus had het volgende idee. Vroeger heeft het schuurtje een telefoonverbinding gehad. Er ligt dus reeds een 4-aderige kabel (zie afbeelding) tussen het huis en schuurtje. Het idee is deze kabel als internetkabel te gebruiken om de afstand tussen de modem in het huis en router in het schuurtje te overbruggen. Mijn vraag is of dit überhaupt technisch mogelijk is. En/of wat in jullie ogen een beter alternatief is.

 

Ik hoor het graag of iemand mij hiermee kan helpen. Kan zelf  weinig vinden over het gebruik van dit type kabel tussen modem en router. 

 

Mvg, 

Wessel

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7

Over vier aders in in principe een 100Mbps netwerkkabel te realiseren.

Vraag is echter of de demping van de kabel niet te groot is.

Ik heb daar geen ervaring mee anders dan dat via een volwaardige twisted pair UTP kabel afstanden tot wel 100 meter te overbruggen zijn.

 

Is zou zeggen ... wie niet waagt wie niet wint. 

 

Wel zou ik even op zou naar rj45 wandcontactdozen met schroefaansluitingen. Ik ben bang dat die stugge aders dikker zijn dan die van een UTP netwerkkabel en dat ze daardoor niet zomaar op een lsa strip gemonteerd kunnen worden.

Bedankt voor de reactie! Weten we dat het in ieder geval mogelijk zou moeten zijn. Hopelijk deelt er iemand anders nog zijn ervaring met de ‘demping’ van zo'n kabel over grotere afstanden. Het vergt namelijk redelijk wat arbeid om de kabel in het schuurtje tevoorschijn te krijgen. 

 

Zo niet gaan we het volgende proberen onder het motto wie niet waagt wie niet wint :) De tip voor rj45 wandcontactdozen met schroefaansluitingen neem ik mee.

Reputatie 7
Badge +24

Komt deze kabel wel vanuit huis dan? Lijkt op een officiële kabel van een aansluiting namelijk. Heb je in huis de andere kant van de kabel?

Ik weet bijna zeker dat het niet werkt overigens. Want de kabel is niet twisted. Dat is behoorlijk essentieel voor ethernet.

Reputatie 7
Badge +30

Hmmm, goede vraag. Het hangt er even vanaf waar deze kabel vandaan komt. Heeft jouw schuurtje een eigen kadasteradres? Of valt hij gewoon onder je eigen postcode+huisnummer? In dat eerste geval is dit waarschijnlijk de aansluitikabel die naar de wijkkast of centrale loopt. En dan kun je daar niets mee. In het tweede geval komt deze kabel ergens uit je huis, meestal de meterkast, en is het een tweede punt van dezelfde aansluiting. In dat geval zou het moeten kunnen denk ik? Maar het fijne weet ik daar ook niet van, moet ik zeggen.

Als je vrougah de PTT vroeg om een extra toestel in de schuur dan ging dat met zo’n kabel, weet ik uit ervaring.

Je zou natuurlijk een DSL verbinding kunnen maken met 2 kastjes, het ene kastje kun over vinden voor weinig maar de andere kant niet, de DSlam, de kant van de wijkkast cq wijkcentrale.

Toch moet er iets voor te verkrijgen zijn, met 2 kastjes, zoiets als een moca(=voor coax) maar dan voor andere kabel.

Er is (was?) een bedrijf die allerlei omzetkastjes levert met de naam “black box”, niet echt een handige naam om op te zoeken :-/

Ik heb wel eens geprobeerd om ethernet over zo’n oude telefoonkabel heen te krijgen. Was kleine 60 meter en nog een stuk wat na omlegging van telefoonlijn door PTT niet meer nodig was. Het was maar een korte beperkte test met aan ene kant RaspberryPi1B en andere kant een switch. Ik weet niet meer of ik ook half duplex 10Mbps geprobeerd heb, maar er kwam in ieder geval geen verbinding. Ik weet wel dat er ergens ook nog een las is gemaakt, het zou kunnen dat die in de loop der tijd is verslechterd.  Er viel uiteindelijk eigenlijk weinig met de lijn te beginnen, alleen een IR sensor (voeding + erg lage signaaloverdracht). Ik heb uiteindelijk toch maar ethernetkabel aangebracht.

Maar wellicht is jouw kabel beter. Anders b.v. https://www.ui.com/airmax/nanostationm/ toepassen. Er zijn ook wel modems die end-to-end ethernet over telefoonlijnen leveren, maar veel duurder dan een draadloze link. Of toch maar graven of draad hoog spannen.

En zoals zo vaak is er al iemand anders op mijn idee gekomen :

https://www.instructables.com/id/Ethernet-Over-Telephone-Lines-or-Whatever-Cable/

Kopie uit de link hier boven :

The idea is simple. The homeplugs work by injecting the signal to the power line, so we would like to separate the signal BEFORE it is injected back into the 220V. That would render it safe.

Deze oplossing is perfect voor dit geval.

Ben je er al verder mee gekomen ?

Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik wil toch graag mijn kennis hierover delen.

Ethernet over oude telefoonkabel is in de meeste gevallen wel mogelijk. In tegenstelling tot wat Nick83 beweert, zijn normale telefoonkabels wel degelijk getwist. Het aantal twists per meter is wel veel minder dan CAT4 of hoger. Deze kabel mag CAT1 genoemd worden.

Tussen mijn kantoor en de experiabox ligt ongeveer 25 meter klassieke telefoonkabel (norm 88 1 x 4 x 0,5), waarop ik aan beide zijden een klapstekker heb gezet. Datasnelheden van ruim 90Mb/s worden hier in beide richtingen gehaald.

Naar het tuinhuis ligt 55 meter  12 parige PTT grondkabel (norm 92 - 6 x 4 x 0,5) met aan beide zijden een LSA verbindingsdoos en daarop heb ik aan beide zijden een netwerk kabel op de LSA strip geprikt. Datasnelheden van 40Mb/s down en 90 Mb/s up worden hier gehaald.

Ik heb de boel als volgt bedraad:

Paar RX: rood - blauw →  RJ45 pen 1 en 2 (CAT5 oranje/wit - oranje)

Paar TX: oranje - wit →  RJ45 pen 3 en 6 (CAT5 groen/wit - groen)

Onlangs heb ik een setje voor Ethernet over Copper erbij geknoopt op de kabel naar het tuinhuis en daarmee haal ik nu 80Mb/s in beide richtingen over één enkel aderpaar. Dit setje kost ongeveer 3 à 4 tientjes en is te koop bij verschillende aanbieders onder de naam “Ethernet IP over twisted pair converter” en is er ook in een variant die over coax-kabel werkt.

Voor wat het waard is, mijn bijdrage op basis van eigen kennis en ervaring.

 

Erg leuk !

Dank je wel voor het delen.