Vraag

Internet pas na tientallen seconden beschikbaar bij WIFI

  • 8 January 2019
  • 21 reacties
  • 206 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Ik heb sinds kort KPN, en ondervind vanaf het begin het volgende probleem:
als ik verbinding maar met de WIFI (maakt niet uit vanaf welk apparaat in huis, kan een android telefoon zijn, tablet, laptop, console etc) dan duurt het soms wel tot 30 seconden voordat ik daadwerkelijk fatsoenlijk internet heb.

het maakt niet uit of ik verbinding maak met de wifi van de xperiabox, of mijn eigen wifi router (waar DHCP op uit staat).

wel worden DIRECT bij verbinden alle andere apparatuur herkend (en heb ik dus wel een IP adres), dit zie ik aan de aanwezigheid van de mogelijkheid tot streamen naar bijvoorbeeld mijn chromecast.

meer mensen die hier last van hebben of hadden (en dus een oplossing weten)??

Het werkt prima tot ik de wifi uit zet, en weer aan..... dan duurt het weer erg lang voor het internet het doet.
Mijn vrouw vindt het zo storend dat ze niet eens meer wifi aan zet thuis....

21 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Bert, ik ben bang dat dit een bug is in de DHCP server van de V10A. Het duurt (soms/altijd?) uitzonderlijk lang voor er een IP-adres wordt uitgegeven. Omdat DHCP uit staat op jouw WiFi router hebben apparaten die daarmee verbinding maken er ook last van.

Er is licht aan de horizon; de bug is gevonden en opgelost in de aankomende firmwareupdate (V5.00.18 Build187). Die update wordt op dit moment getest, ik hoop dat we die binnen een paar weken uitrollen. Zodra een exacte datum bekend is laat ik dat graag weten.
Reputatie 2
Badge
Fijn om te lezen dat het een bekende bug is, en belangrijker nog: dat er een oplossing aan komt!
zou je hier kunnen melden wanneer die fix uitgerond wordt?
Ben wel heel benieuwd namelijk :)
Dan weet ik in ieder geval dat het niet aan mij ligt hahahah
Reputatie 7
Badge +28
Nog niet, maar we hebben een betaversie beschikbaar. Die wordt nu getest en op verzoek kunnen we die vast op jouw Experia Box zetten.

Omdat het een beta is kan ik geen garantie geven dat het 100% stabiel is maar aan de andere kant bevat het alleen bugfixes. Het eerste resultaat is in ieder geval positief, hoewel dat een ander probleem betrof. Wil je hier aan meedoen? Dan zet ik je gegevens door naar de modemontwikkelaars.
Reputatie 2
Badge
O dat mag hoor! Mocht ik meer problemen ervaren dan oplossingen meld ik dat wel, dan kan vast de andere firmware er weer in :)
bij ziggo was ik ook onderdeel van het testpannel, dus weet hoe het werkt hihi

ondervind ik iets van verbindingsproblemen tijdens de update? (en dan dus de vraag: wanneer gebeurt die? 😛 )
Reputatie 7
Badge +28
lk verwacht net na het weekend, vroeg in de ochtend. Ik kan geen exact tijdstip geven maar de upgrade duurt ongeveer 5 minuten, gedurende die tijd valt de verbinding even weg. Je hoeft zelf verder niets te doen 🙂 Laat je bevindingen maar weten, ik ben benieuwd!
Reputatie 2
Badge
helemaal top!
ik zal hier laten weten of het helpt!!!
Reputatie 7
Badge +28
@BadBert: Je bent zojuist voorzien van de update. Het was dus niet vroeg in de ochtend zoals ik dacht. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen :)
Reputatie 2
Badge
@Joran geen probleem! Als ik straks thuis ben zal ik eens wat testen deze avond!
Reputatie 2
Badge
Ik heb gisteren heel kort de tijd gehad om te testen.
Het LIJKT er op dat het wel beter is, nog niet zo snel als het met ziggo was (dat was echt instant), maar ik moet ook nog de xperiabox uit stock instellingen halen.
Ik zal dus nog wat verder testen en dit hier melden.

Wat ik ook gehoopt had dat opgelost zou zijn, is niet opgelost:
Enkele apps op mijn mobiel krijgen GEEN toegang tot internet via de wifi (maakt niet uit of ik rechtstreeks verbonden ben met de xperiabox, of mijn eigen wifi router).
Bijvoorbeeld de NEST app (voor de nest thermostaat) heeft gewoon GEEN toegang.
Omroep brabant heeft bijna nooit toegang (maar soms wel).
dit is alleen via wifi als ik thuis online ben dus....
Reputatie 7
Badge +28
Dat is niet de mate van verbetering die ik had gehoopt! Kun je eens testen met alleen de Experia Box? Dus de eigen router even uitschakelen. Niet dat een eigen router een probleem is maar dan kunnen we achterhalen naar welke instellingen we moeten kijken.

Geeft de NEST app meer informatie waarom het niet lukt om verbinding te maken? Timeout, of iets in die richting?
Reputatie 2
Badge
Ga ik testen Joran, en dan krijg je zsm terugkoppeling (zal in de loop van de week worden 😉 )

NEST geeft gewoon de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden, controleer uw internet verbinding.

Ik zal trouwens ook de box eens fatsoenlijk instellen met een nieuw wachtwoord enzo, de instellingen zijn nog zoals hij uit de doos kwam (schaam schaam)
Reputatie 3
Er is licht aan de horizon; de bug is gevonden en opgelost in de aankomende firmwareupdate (V5.00.18 Build187). Die update wordt op dit moment getest, ik hoop dat we die binnen een paar weken uitrollen. Zodra een exacte datum bekend is laat ik dat graag weten.

Is dit dan ook de update met aparte SSID's voor 2.4ghz en 5ghz? Want heel leuk dat band steering maar ik wil gewoon twee losse SSID's. Zou heel fijn zijn als dit er in zit. Kan je een changelog plaatsen? Zodat we weten wat we kunnen gaan verwachten :)

En zo ja, als dit de update met de SSID's is dan ben ook wel bereid om eventueel te testen voordat het live gaat. Graag wel in overleg, zodat ik nog ja of nee kan zeggen 😉
Reputatie 2
Badge
@Joran ik heb gisteren nog getest met verschillende apparaten, maar het lijkt toch echt hetzelfde te blijven :(
ook zonder mijn eigen wifi router overigens.
Ik merk in ieder geval geen verbetering in de snelheid waarmee het internet het eindelijk doet na verbinden met de wifi.

Ik denk overigens niet dat het aan mijn IP ligt, want zodra ik met mijn wifi verbind, zie ik INSTANT (dus binnen 1 seconde) mijn chromecast beschikbaar in bijvoorbeeld Youtube (volgens een kennis die zegt er wat verstand van te hebben hoor ik de chromecast pas te zien als ik een IP adres heb namelijk), echter heeft youtube dan nog geen toegang tot het internet..... dat duurt soms nog tientallen seconden.... Daarna is het internet nog even heel traag (te zien aan wat er wel en niet inlaad)

En dan zitten we dus ook nog met het feit dat sommige apps helemaal geen internet toegang krijgen via mijn KPN internet (zoals de NEST app)
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb nog geen verklaring voor deze problemen. Het lijkt inderdaad niet het DHCP probleem te zijn, wat een van de fixes was in deze firmware. Als je de Chromecast kunt zien is er verbinding, en dat gaat schijnbaar wel vlot. Als je verbinding maakt met jouw eigen WiFi netwerk, werkt alles dan wel goed? Of blijft het traag?

Wat betreft de Nest kan er overigens iets anders aan de hand zijn. Zie ook deze uitleg: Nest-producten gebruiken met wifi-netwerken op 2,4 GHz en 5 GHz > "De juiste band kiezen". De V10A zendt uit op zowel 2,4Ghz als 5Ghz. Het is me nog niet helemaal duidelijk of je met deze nieuwe firmware de netwerknamen van elkaar kunt scheiden. Kun je dat achterhalen in de webinterface? Dan is @Karoi ook direct voorzien van een antwoord 😉 Kun je sowieso eens testen wat er gebeurt als je 5Ghz helemaal uitschakelt in de V10A? Niet dat dit een wenselijke oplossing is, maar ik ben erg benieuwd of de Nest dan wel verbinding wil maken.
Reputatie 2
Badge
@Joran Als ik verbind via mijn eigen wifi is het net zo traag, het interne netwerk werkt direct en super snel (te merken aan de detectie van mijn chromecast en andere netwerk apparatuur) maar internet (de verbinding naar buiten dus) niet!

De Nest maakt geen verbinding met de v10a, maar met mijn eigen wifi router. Dat kan het dus ook niet zijn.
Trouwens, als ik via 4g op internet zit met mijn telefoon, dan werkt de app ook DIRECT, alleen als ik verbonden ben via mijn thuis internet dus niet (maakt niet uit op 2.4 of 5 ghz)

Ik wil best de 5ghz eens uitschakelen van de xperiabox hoor, ik gebruik 5ghz van mijn eigen wifi router, maar zoals hierboven, de nest thermostaat maakt geen verbinding met de xperia box..... bijna niets in huis maakt direct verbinding met de xperiabox! Alleen mijn laptop en tablet van mijn zoontje omdat ik dacht dat dit beter zou werken dan via mijn eigen wifi, maar helaas.....

ik vrees dat er iets met mijn xperia box is, of met de instellingen erin ofzo.
ik moet eerlijk zeggen dat alles nog stock is, ik heb er nog nooit op ingelogd.... dat zal ik ook eens doen 🙂 (weet niet of het invloed heeft?..... maar proberen kan geen kwaad natuurlijk)
Reputatie 7
Badge +28
Had je jouw router ook al bij je vorige provider? Was de Nest daar toen ook mee verbonden? Het gaat overigens alleen om de 5Ghz van het apparaat waar de Nest mee verbindt. Als dat de router is, probeer dan als test even de 5Ghz WiFi uit te schakelen. Daarna mag het direct weer aan natuurlijk.

De standaard uit-de-doos instellingen van de V10A moeten in de meeste gevallen prima werken. Ik kan me geen instelling bedenken die deze problemen verklaart. Het is (voor mij) wel makkelijker om het probleem te onderzoeken als alle apparaten direct verbinden met de Experia Box. Ik kan me voorstellen dat dit qua bereik wat lastig kan zijn. Hoe simpeler we de installatie maken, hoe beter we het probleem kunnen onderzoeken.

Ik kan een vervangend modem sturen maar dat zal weer een V10A worden. Als er een defect is in deze box kan dat de moeite van het testen waard zijn. Maar als ik eerlijk ben kan ik deze problemen nog niet echt verklaren 😞
Reputatie 2
Badge
die wifi router heb ik al jaren, heeft altijd perfect gewerkt.
Nest was toen ook daarmee verbonden.

Ik zal proberen de 5ghz uit te schakelen, maar weet niet of ik zo nog in mijn router kom zonder hem te resetten (eigen router).

zal proberen dit deze week te doen (beetje druk, sorry) en hier te melden.
Reputatie 3
@BadBert @Joran Is er al iets meer bekend over de twee losse SSID namen in de update? Is toch wel iets wat ik graag zou willen zien in de update namelijk, ik denk dat het niet alleen voor mij maar ook voor veel andere gebruikers veel problemen zal oplossen.
Reputatie 2
Badge
@Karoi ik heb nog geen tijd gehad om de instellingen aan te passen. Volgens mij heb ik nog geen 2e ssid gezien voor de 5ghz, maar ik weet niet of ik wel een losse in kan stellen.
Ik hoop 1 van de dagen tijd heb om door de instellingen te lopen.
Reputatie 3
@Karoi ik heb nog geen tijd gehad om de instellingen aan te passen. Volgens mij heb ik nog geen 2e ssid gezien voor de 5ghz, maar ik weet niet of ik wel een losse in kan stellen.
Ik hoop 1 van de dagen tijd heb om door de instellingen te lopen.


Geen probleem, ben gewoon benieuwd. Wil je zodra je het gecheckt heb laten weten? Alvast bedankt.
Reputatie 2
Badge

Geen probleem, ben gewoon benieuwd. Wil je zodra je het gecheckt heb laten weten? Alvast bedankt.


Uiteraard! Doe ik!

Reageer