Beantwoord

Internet snelheid de helft lager dan op de factuur staat

  • 4 August 2021
  • 21 reacties
  • 305 keer bekeken

Badge

Ik heb sinds een paar weken ontdekt dat ik betaal voor een abonnement 100 down en 10 Mbit up.

Als ik op de overzichtspagina van Modem kijk, heb ik maar 50 Mbit en als ik een speed test doe heb ik maar 48Mbit. In overleg met de helpdesk is mij een nieuw modem toegezonden, maar dan blijkt dat eerst de oude moet inleveren voor ik de nieuwe mee krijg. Dit gaat tegen al mijn principes in. Het nieuwe zal zich eerst moeten bewijzen, voordat de oude weg doe. (Je gooit ook je oude schoenen niet in de vuilnis bak voordat je nieuwe hebt gekocht en weet dat die goed lopen. Raadselachtig beleid van KPN dus!). Kortom, dus maar een Fritz-box gekocht conform de eisen, die op de KPN-site worden gevraagd, rekening houdend met de toekomst.

Ik heb dus nieuw modem en die werkt al een paar dagen goed, maar de snelheid tussen de Fritz-Box en de KPN server is nog steeds 50Mbit. Nu heb ik geprobeerd via een chat-sessie “pair bonding” te regelen, omdat dit een mogelijkheid is om de snelheid te verhogen, maar dat mislukte. Mijn vraag werd niet begrepen.  Nu een poging langs deze weg.

Vraag: Hoe krijg ik “bonded pair verbinding” bij mij thuis?

PS De Fritz-Box in mijn meterkast is al op IS/RA op beide pairs aangesloten. 

 

Wie weet hier antwoord op,

Kees.

icon

Beste antwoord door TR069 18 August 2021, 16:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Welke snelheid is haalbaar op uw adres volgens deze site? 

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl

 

Badge

Bedankt voor de tip Nick. Bonded koper is mogelijk op mijn adres. (zie plaatje). Gezien de snelheid werkt er nu maar 1 pair. Nu rest nog de vraag hoe regel ik bonded koper met KPN?

 

Badge +19

Dat kan de moderator die binnenkort reageert voor je in gang zetten. Vul je profiel helemaal in met klantnummer etc dan kunnen ze meteen voor je aan de slag. 

Reputatie 7
Badge +24

Hi @TR069, welkom hier. 

Ik heb het voor je in gang gezet, de planning is dat het op 12 augustus rond is. Zou je het dan willen testen en hier willen laten weten of je een verschil merkt?

@TR069 

Hoe lang betaal je al voor 100/10?

Apart dat KPN je een abo laat afsluiten voor een snelheid die je helemaal niet kan halen.

Ik ga er vanuit dat ze ongevraagd de maanden dat je wel voor de hogere snelheid betaald hebt, maar deze niet hebt kunnen gebruiken, terug storten.

Reputatie 7
Badge +24

@TR069

Hoe lang betaal je al voor 100/10?

Apart dat KPN je een abo laat afsluiten voor een snelheid die je helemaal niet kan halen.

Ik ga er vanuit dat ze ongevraagd de maanden dat je wel voor de hogere snelheid betaald hebt, maar deze niet hebt kunnen gebruiken, terug storten.

Dat hangt van het abonnement af, bij Hussel kan dat inderdaad niet. Bij oudere abonnementen wel, er wordt ook altijd aangegeven wat de snelheid is. In dit geval gaat het om een oudere versie van een dochteronderneming die onlangs over is gezet naar KPN. 

@Alex_P  En nu gaan jullie alles of vanaf het moment van overname restitutieren?

Reputatie 7
Badge +24

Hoe bot het ook klinkt, en dat is helemaal niet mijn bedoeling, van restitutie is geen sprake. Er wordt namelijk altijd aangegeven welke snelheid er kan worden gehaald. 

Over enkele dagen zal de pairbonding in orde worden gemaakt en dan wordt er een snelheid van min of meer 80 Mbit gehaald. 

Badge

Ik ben niet uit op resitutie. Om mijn verhaal compleet te maken, het volgende:

Ik erger mij al langer dat de sneleheid van mijn internet die in een maandtijd daalt van ongeveer 50 Mbit naar 30 Mbit. Telkens als ik het modem (Experia 😎 reset heb weer 50 Mbit en een maad later is die weer gedaald naar 30Mbit. Hier heb ik over geklaagd en dan kun je mijn verhaal weer volgen vanaf mijn oorspronkelijk vraag aan dit forum. Je gaat op zo'n monent kijken naar de factuur; waar heb ik recht op, voor dat een hele discussie aangaat met een helpdesk medewerker. Ik kwam er achter dat er op de factuur staat 10/100. Detail is dat ik deze upgrade gratis krijg als ex Telfort klant. Ik zal dus geen resitutie aanvragen want dan krijg toch niets (niets - niets = niets). 

Tot slot bedank Ik iedereen voor de moeite om naar mijn lastige verhaal aan te horen en actie op te onder nemen.

Reputatie 7
Badge +24

De daling van je snelheid heb ik voor nu even genegeerd omdat je straks toch gaat naar bonding. Dus dan even kijken of het weer gaat schommelen of niet en aan de hand daarvan de nodige stappen ondernemen. :)

@TR069 , Ik hoop wel dat je een Fritzbox 7583 hebt aangeschaft.

Badge

Beste Doornekamp,

Een vaag antwoord.

In mijn vraag staat: “Kortom, dus maar een Fritz-box gekocht conform de eisen, die op de KPN-site worden gevraagd, rekening houdend met de toekomst.”

Ik kan er dus ik weinig mee!

 

Badge

Alex_P ,

Ik momenteel de Fritz!Box er in staan, maar ik kan geen daling constateren.

Met de Experia 8 was ik na 5 dagen al 10%  gezakt.

Reputatie 7
Badge +9

@TR069,

Welke FRITZ!Box heb je? Niet alle kunnen pair bonding namelijk.

Beste Doornekamp,

Een vaag antwoord.

In mijn vraag staat: “Kortom, dus maar een Fritz-box gekocht conform de eisen, die op de KPN-site worden gevraagd, rekening houdend met de toekomst.”

Ik kan er dus ik weinig mee!

 


Nu kun je bijna alle voor DSL geschikte fritzen gebruiken, voor Pair bonding is alleen de 7583 geschikt, de voorganger, de 7581 is niet aan te raden, is sinds maart dit jaar uit de ondersteuning dus niet toekomst bestendig.😉

Dan de vraag waar je simpel wel wat mee kunt,

Welk type Fritzbox heb je aangeschaft?

Reputatie 7
Badge +24

Apart dat KPN je een abo laat afsluiten voor een snelheid die je helemaal niet kan halen.

Ik ga er vanuit dat ze ongevraagd de maanden dat je wel voor de hogere snelheid betaald hebt, maar deze niet hebt kunnen gebruiken, terug storten.

De oudere abonnementen bestonden uit pakketten. Bij 50 mbit kreeg je 1 ontvanger en geen opnemen. Met een 2de ontvanger erbij en opnemen erbij betaalde je net zoveel als voor het 100 mbit abonnement. Bij het 100 mbit abonnement zaten namelijk 2 ontvangers en opnemen bij inbegrepen. Daarom werd vaak gewoon gekozen voor het 100 mbit abonnement als klanten een 2de ontvanger en opnemen wilde. Ook als die 100 mbit heel niet haalbaar was. 

Dan moet je 5 jaar later niet opeens beginnen over restitutie.

Badge

Eerste even antwoord op de vraag van Doornekamp. Ik heb de 7581 gekocht en ook al is er geen support, er wordt gewoon garantie op geleverd. Meestal betekend geen support, dat er geen ontwikkeling meer wordt gedaan, maar een probleem dat binnen de garantie termijn valt, wordt opgelost. Dit staat ook in de handleiding. Ze garanderen de hardware van de 7581 zelfs 5 jaar.  Een voordeel is geen updates. Het nadeel is als er een grote wijziging van een protocol zit aan te komen dan heb ik pech. Ik heb dit niet gecheckt.

Reactie op de opmerkingen van Vlijm. Volgens de Nederlandse wet (sorry, ik weet het wetboek en artikel niet uit mijn hoofd) kun je  3 jaar terug gaan. Als je iets te claimen hebt bij een leverancier of dienstverlener moet dit binnen 3 jaar gebeuren. Dit geld voor beide partijen, behalve de Belastingdienst, die moet het binnen 5 jaar doen. Ik ben hier achter gekomen door dat het mij is overkomen. Een internet-dienstverlener (ik noem geen namen) ging na twee en half jaar een rekening sturen van een maandtermijn die volgens hun niet bestaald was. Toen ik weigerde werd ik afgesloten.

Verder mbt het claimen van de snelheid. Om te beginnen moet je ze eerst in gebreke stellen. Als dit goed wil doen moet een jurist in de arm nemen, omdat de tegen partij daarvoor juristen in dienst heeft, die jouw claim bij een verkeert woordje van tafel vegen. Ik heb in de voorwaarde gekeken en je eigenlijk geen poot om op te staan, het zo beschreven dat dit bijna niet te claimen is.  

Reputatie 7
Badge +24

Ik ben even benieuwd hoe het nu gaat. 

Badge

Alex,

Woensdag  komt de monteur om de verbinding om te leggen.

We gaan het zien.

Hij heeft weinig te doen, alles is alaan gesloten in de meterkast.

Badge

Alex,

De Pair Bonding werkt, ik heb nu 100,8 Mbit/sec down.

Geweldig!

Bedankt voor je hulp.

 

Kees.

 

Reputatie 7
Badge +24

Top! Fijn om te lezen en graag gedaan.