Vraag

Internet snelheid "knijpen" voor 1 van de 4 lanpoorten v10

• 18 oktober 2017
  • 5 reacties
  • 502 keer bekeken

Ik heb sinds kort kpn glasvezel omdat mijn vorige provider wegging uit onze stad.
Ik heb nu een xperiabox v10 en wil de internetsnelheid van 1 pc (dus maar op 1 van de 4 lan poorten) beperken.
Is dit mogelijk? En zo ja hoe?

Alvast bedankt voor de info.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Dat is niet mogelijk. Wel kan je dit misschien op het eindapparaat doen of hardwarematig voor elkaar krijgen. Mag ik vragen wat precies de reden is?

Robin
Het eindapparaat is een pc met windows 10
De reden is dat ik de hoofd pc thuis de volle snelheid wil laten hebben, en de kids pc boven wil begrenzen op 50Mbit ivm de programma's die op de hoofd pc draaien voor bv downloaden.
heb een 500Mbit verbinding up en down, is veel prive, weet ik maar ik gebruik ongeveer 15 uur per dag wel mn volledige bandbreedte.
Reputatie 3
Niet precies wat je wil, maar met het programma Netlimiter kun je per programma de toegestane bandbreedte regelen. Netlimiter is niet gratis.
Reputatie 7
Badge +30
Netlimiter is o.a. een oplossing. Als je 100Mbit/s ook goed vind kan je ook gewoon fysiek de kabel aanpassen.
Anders zit je vast aan hardware zoals routers/firewalls die dit kunnen, en dan kan je met QoS het e.e.a. instellen.
Heel misschien is de Fingbox ook nog een optie, maar ik weet niet goed of dat mogelijk is. Op de Experiabox zelf is dit in iedergeval geen optie.
Reputatie 7
Gewoon een Netgear GS105Ev2 switch opnemen in het netwerk en een rate limit instellen op de LAN poort waar de kids PC op aangesloten is.

Overigens betwijfel ik of je ooit het verschil zult merken met die 500Mbps aansluiting.
Ook wij hebben een 500Mbps aansluiting waarbij een NAS continue backups en beveiligingsbeelden staat te synchroniseren met een NAS elders en ook dat leidt niet tot merkbare vertraging in het Internet gebruik.

Reageer