Internet snelheid KPN

• 1 augustus 2015
  • 7 reacties
  • 509 keer bekeken

KPN compleet spreekt mij zeer aan echter de geclaimde internet snelheid van KPN (20mbit up en 2mbit down.) ligt erg laag ten opzichte van mijn huidige provider Ziggo (120mbit up en 12mbit down.) (voorheen UPC).

Wat is hier de reden van en is vergelijkbare internet snelheid mogelijk bj KPN in mijn regio?

7 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

De reden hiervan is de gebruikte techniek/kabels.

Je kan hier zien welke snelheid haalbaar is: https://thd-fpi-info.fourstack.nl/ (als je geen klant bent kan dit omhoog gaan, bijvoorbeeld even checken wat de buren met KPN halen)

Robin
Reputatie 3
Badge
120 heb je overigens niks aan als de gewone consument... Beetje het zelfde met megapixels in een camera. Je moet niet alleen naar het getal kijken.

20/2 mbits is overigens de snelheid die standaard inbegrepen zit bij kpn's meest goedkope pakket. Je kan dit voor 5 euro per mand upgraden. Mits beschikbaar.

Reputatie 7
Ik zou niet willen zeggen dat je als consument niets aan 120Mbps hebt en ik zou het absoluut niet willen vergelijken met de megapixels van camera's.

Niet voor niets dat er gewerkt wordt aan Europese regels die er voor moeten gaan zorgen dat elke Europeaan minstens 30Mbps moet kunnen ontvangen.

Wat wellicht nog belangrijker is is het verschil tussen 2 en 12Mbps upstream.

Heb je spullen "in the cloud", vergeet het dan maar met die 2Mbps.

Ik heb zelf 500Mbps en dat is heel veel, maar voor minder dan 100Mbps zou ik vandaag de dag niet meer gaan.

Reputatie 7
Minstens 30 Mb/s, hoe willen ze dat gaan realiseren? Als je op een aantal km's van een wijkcentrale zit en (V)VDSL niet mogelijk is en ook Ziggo er geen brood in ziet om een kabel neer te leggen! 4G misschien?

Leuk zo'n voornemen van Europa maar in de politiek zitten niet veel mensen die een beetje verstand van ICT hebben. Zo denkt "Den Haag" nog dat de (coax) kabel opengesteld is voor andere providers dan Ziggo. Dat is een aantal jaren geleden bereikt zo denkt men. Ja zeker, maar alleen voor analoge TV, niet voor digitale TV en/of internet, maar dat verschil dringt bij de dames en heren politici nog niet door. Zij denken: de kabel is opengesteld en daarmee is wat hen betreft de kous af. Daarom moet ook KPN z'n infrastructuur openstellen voor anderen want dan is de boel weer gelijk getrokken. Dat niet veel mensen meer analoge TV hebben doet er blijkbaar niet toe. Over oogkleppen gesproken ...

Reputatie 7
En toch moet je als politiek de commerciƫle jongens af en toe "prikkelen" om te innoveren.

Ik kan mij herinneren dat ik in 1997 een project deed in Signapore en dat daar de huishoudens allemaal al een 100Mbps Internet aansluiting hadden.

Reputatie 7
1997, toen had ik nog niet eens een computer thuis (al werkte ik toen al jaren in de ICT), laat staan internet. Met een 50 kb/s inbelverbinding was je al behoorlijk snel.
Reputatie 7
Wow, had jij in 1997 nog geen computer thuis, dat had ik niet van jou verwacht. ;)

Ik kocht mijn eerste computer (een Acorn Atom) in 1981 voor iets meer dan 1000 gulden met een 6502 processor, 8Krom en 2Kram. Programma's kon je inlezen met een cassettebandje. Maanden moeten sparen voor een 5,25inch floppydisk station waar je maarliefst 128KB gegevens op kon wegschrijven.

Mijn eerste ervaringen met BBSsen (bulletinboards, een beetje een voorganger van Internet) ging via een modem met een snelheid van 300baud (300 bits per seconde). The good old days zullen we maar zeggen. ;)

https://

https://

Maar zelfs voor mij was het schokkerend om te zien dat in 1997 de standaard in Signapore al 100Mbps was. ;)

Reageer