Internet snelheid niet wat het moet zijn

• 5 september 2012
  • 15 reacties
  • 11151 keer bekeken

Goedenavond,

Ik heb sinds afgelopen maandag 3 september internet standaard van KPN in combinatie met mijn Draytek 2850. Het leek veelbelovend te beginnen met 33Mbit, en ik had goede hoop dat de DLM de snelheid nog naar boven zou afregelen.

Echter nu vandaag kom ik erachter dat de snelheid is ingekakt tot slechts 25mbit met een attainable rate 33mbit. Dit is dus net iets meer dan de helft van de 40mbit die ik mijns inziens met gemak zou moeten kunnen halen. De VDSL buitenring kast staat aan de hoofdweg hier in de wijk goverwelle in gouda, en mijn straat is een zijstraat daarvan. De afstand lijkt mij persoonlijk geen probleem. De electrical lengt is ook slechs 70, en dat lijkt me keurig.

wat ik zelf al gecontroleerd en geprobeerd heb is de bekabeling. Tussen ISRA type 1 en Splitter is het kabeltje (ronde kabel met vaste kern, door kpn meegeleverd met de xperiabox) een cm of 10 a 15, tussen de splitter en mijn draytek is het gewoon een cm of 30, ook het kabeltje wat kpn geleverd heeft. De splitter is ook door KPN geleverd samen met de xperiabox.

Verder heb de firmware van de draytek 2850 naar de laatste geupgrade omdat ik problemen had met httpssites en msn, dit is nu wel verholpen. Na het upgraden trainde het modem op 33mbit in, maar is afgelopen nacht dus ingezakt. Ik vermoed door toedoen van de DLM.

Wat is er nog mogelijk om het snel te krijgen? Is aderpaar 2 een optie voor het dsl signaal? de telefoon kan dan op paar 1 blijven zitten en er is dan geen splitter meer nodig. Nieuw ISRA-Punt?

Ik heb uiteraard de topics met standaardoplossingen doorgenomen, maar ik kan daar niet echt een pasklaar antwoord op vinden.

ik zou het erg op prijs stellen als hier op het forum ondersteuning verkregen kan worden. Bij voorbaat dank hiervoor.

Arno van der Heiden

15 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Beste Arno,

Van aderpaar veranderen is misschien een optie, maar ik wil eerst graag verder testen met de huidige opstelling.

Zou je de volgende twee testen nog kunnen uitvoeren?

- Draytek tijdelijk rechtstreeks op het isra (telefoon werkt dan tijdelijk niet) en kijken of de attainable rate hoger wordt. Het kan inderdaad even duren voor de actuele snelheid hoger wordt, door DLM, dus puur de attainable rate is op dit moment belangrijk.

- De Experia Box aansluiten in plaats van de Draytek en in de webinterface (http://192.168.2.254) controleren wat hierbij de attainable rate is.

Ik ben benieuwd naar de snelheden bij deze twee testen, als het geen verschil maakt kunnen we verder kijken.

Met vriendelijke groet,

Joran

Dit zijn de huidige waarden van de draytek inclusief splitter. De andere screenshots volgen zsm.

Dit zijn de waarden zonder splitter. Ik zie verschillen in de SNR margin.. de Attainable rate is echter nog steeds hetzelfde.

De experiabox laat een betere attainable datarate zien, maar dezelfde downloadsnelheid. Ik heb hem snel weer afgekoppeld, want het is geen fijn apparaat. Direct ook de reden dat ik de draytek aangeschaft heb..

Ik heb overigens de draytek nog een reset naar default settings gegeven, maar dat heeft geen effect gehad..

De draytek had in het begin wel een hele goede attainable datarate.. waarom nu niet meer? Ik begrijp er niets van..

Reputatie 7
Badge +28
Beste Arno,

Allereerst bedankt voor de uitgebreide testen!

De downloadsnelheid bij de Arcadyan is waarschijnlijk laag door DLM. Door het testen zijn er veel verbrekingen op de lijn gekomen waardoor DLM de lijn omlaag schakelt. Dit lost zich zelf op, maar kan ik ook bespoedigen door DLM te resetten. Daarom is de attainable rate op dit moment het belangrijkst. 

Ik durf niet te zeggen waar de verschillen tussen de Arcadyan en de Draytek vandaan komen. Ik moet wel bekennen dat ik met een klein dilemma zit; ik wil je niet verplichten om een KPN modem te gebruiken, maar vreemd genoeg geeft de Arcadyan wel de juiste attainable snelheid. Ik ken de Draytek niet goed genoeg om aan te kunnen geven welke instellingen nog van belang kunnen zijn. Wat verbindingsinstellingen betreft (PPPoE etc.) kan er niet zoveel verkeerd gaan; het werkt wel of niet.

Wat dit betreft hoop ik dat andere forummembers wellicht wel ervaring hebben met Draytek apparatuur en je verder kunnen helpen. Vanuit KPN heb ik wel de mogelijkheid om de Arcadyan om te ruilen voor een ander VDSL-geschikt modem (Thomson TG789, ZTE H220N), als je hier gebruik van wilt maken ontvang ik graag je postcode en huisnummer in een privébericht.

Met vriendelijke groet,

Joran

Beste Joran,

Het KPN-modem wat ik heb is de ZTE H220N. Als er een alternatief KPN modem is wat dezelfde configuratiemogelijkheden heeft als de Draytek 2850, dan houd ik me zeker aanbevolen. Een DLM reset zou ik wel op prijs stellen, wellicht dat er verbetering ontstaat.

Met vriendelijke groet,

Arno van der Heiden

Reputatie 7
Badge +28
Beste Arno,

Ik weet niet meer hoe ik op de Arcadyan kwam, gelukkig heeft het geen invloed op de rest van de post :-)

Ik heb de specificaties van de Draytek er bij gepakt, maar ik denk niet dat er een Experiabox is die daar aan kan voldoen. Alleen de Arcadyan V8 heeft Gigabit poorten, en zaken als meerdere SSID's bij WLAN of een fallover verbinding heeft geen enkel model. 

Misschien loont het in dit geval meer om deze vraag ook aan Draytek te stellen. Als je alsnog gebruik wilt maken van het aanbod stel ik voor dat ik een Arcadyan V8 opstuur. Kun je in een privébericht je postcode en huisnummer sturen? Ik zal de DLM reset in ieder geval uitvoeren en hoor graag of je de vervangende Experiabox wil proberen.

Met vriendelijke groet,

Joran

Joran,

De DLM reset heeft holpen. Hij draait nu weer op 33 mbit, en de attainable rate is ook weer terug op 43Mbit. Het is nu afwachten of de DLM hem nog wat verder omhoog regelt, maar voor nu ben ik dik tevreden. Laat de arcadyan maar even voor wat het is :)

Met vriendelijke groet,

Arno van der Heiden

Reputatie 7
Badge +28
Dag Arno,

Dat is net op tijd, ik had hem nog niet verstuurd :-)

Als je dit weekend alsnog aan het experimenteren gaat met de Draytek, stuur dan nog even een privébericht voor een DLM reset. Als de lijn nu stabiel blijft verwacht ik dat het helemaal goed komt!

Met vriendelijke groet,

Joran

42Mbit rond nu.. zeeeer happy 😃 en stabiel voor zover ik nu kan zien :)

Beste Jeroen,

Het lijkt alsof Arno goed geholpen is. Helaas weet ik niet wat ik moet doen om hetzelfde resultaat te krijgen.

Ik zou een snelheid tussen de 8 en 40 mb moeten hebben. Ik meet 7-8 Kbps. Dus echt helemaal aan de onderkant.

Als ik inlog op jjullie modem dan kom ik wel wat hoger uit: 12 Kbps.

Waar dit enorme verlies zit weet ik niet. De TV staat uit en er draait maar één anddere computer binnen het netwerk.

Zou je voor mij ook eens een oplossing kunnen aandragen?

Groet Giel

Beste Giel,

Het is sowieso goed om de bekabeling tussen het modem en het ISRApunt te optimaliseren. Gebruik bij voorkeur ronde kabels met aders met een vaste kern. Daarnaast is het belangrijk dat de afstand tussen het ISRApunt en het modem klein is. Maximaal 2 meter, maar minder kan geen kwaad. De hoeveelheid storing die de telefoonkabeltjes kunnen veroorzaken wordt daarmee geminimaliseerd.

Hoever zit je ongeveer van de centrale?

Groeten Arno

Helaas weet ik niet wat een ISRApunt is. De hoofd-kpn-kabel komt in huis en is ongeveer 3 meter verlengd met een cat5e kabel naar de Experia-box. Heeft het zin daar een andere kabel tussen te zetten?

Vanuit de experiabox loopt wederom een cat5e kabel naar het modem dat twee etages = 5 meter hoger staat.

Heeft het zin om die te veranderen?

Reputatie 7
Badge +28
Beste Giel,

Een cat5 kabel is perfect voor situaties waar een langere afstand nodig is, ik zou dit zo laten. Kun je mij in een privébericht je postcode en huisnummer sturen? Ik ga kijken wat ik voor je kan doen.

Met vriendelijke groet,

Joran

Sinds enkele weken is mijn downloadsnelheid gehalveerd ten opzichte van wat het eerst was. Nu 12 Mbit, was lange tijd rond 24 Mbit. De attainable rate is nog wel in orde. Omdat ik met de instellingen van de Experiabox in de weer ben geweest, is de lijn verschillende keren onderbroken geweest tijdens een reset van het modem. Kan het zijn dat DLM het modem nu veel lager heeft ingesteld en kan een DLM reset een oplossing bieden? De snelheid wordt door het modem zelf niet opgevoerd en bij de telefonische klantenservice word ik niet goed begrepen. 

Reageer