Beantwoord

Internet snelheid sinds 2 a 3 weken slechter geworden

  • 4 June 2021
  • 26 reacties
  • 296 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Goedenavond iedereen!

 

Zo blij waren we dat we eindelijk pair bonding hadden. Zo ‘traag' is de verbinding ineens geworden. Ik weet de exacte datum helaas niet meer, maar enkele weken geleden lag de verbinding er in de nacht tijdelijk uit voor ongeveer 15 minuten. In onze eigen Fritz!Box zag ik de melding “Authentication Failed”. Na 15 minuten werkte alles weer. De internet verbinding is echter trager geworden. We halen nu vaak 150/59 en soms 120/59. Een speedtest (bekabeld):

https://www.speedtest.net/my-result/d/f5ec29cb-bea5-494a-a739-3cd008535ef8

 

Nu hoor ik jullie denken, eigen Fritz!Box? Jep! maar uiteraard heb ik de V10 van KPN ook getest en die haalt ook 150/59. Het probleem zit hem dus niet in de Fritz!Box.

 

Ik denk zelf aan het volgende:

  1. Het probleem is ontstaan op die beruchte nacht toen er iets is gebeurd/gewijzigd? (er waren geen werkzaamheden en/of storingen)
     
  2. Het probleem heeft een verband met de huidige wijzigingen welk KPN doorvoert voor Telfort klanten? (wij zijn GEEN Telfort klant)
     
  3. Ik weet even niet of het er nog ligt, maar er ligt al een hele lange tijd een buis achter de KPN wijkkast waarop wij zijn aangesloten waarbij om de kast ook de tegels weg waren. Wellicht zit hier het probleem in?
     
  4. Wellicht een verband met het verwijderen van ESPN? of het wijzigen/toevoegen van mobiele abonnementen?
     
  5. Wellicht een defecte module in de wijkkast?

Onze Fritz!Box, maar ook de V10 geeft geen problemen op de lijnen aan en geeft netjes 221,9 down en 66,1 up aan. De lijnen zijn dus netjes ingetraind.

 

Wellicht dat KPN intern een onderzoek kan doen? Of wellicht kan KPN een monteur naar de wijkkast sturen en kunnen ze daar metingen verrichten? ik snap uiteraard dat jullie waarschijnlijk een monteur naar ons willen sturen 😉 maar die gaat hier niets vinden en/of oplossen. Daarbij ben ik zelf IT’er en wil ik niet weer die V10 moeten aansluiten omdat we bij KPN geen Fritz!Box afnemen.

icon

Beste antwoord door King006 4 August 2022, 14:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Hier moet even een moderator in duiken. Heb je je gegevens al achtergelaten in je profiel? Dan kan zodra een moderator dit ziet gelijk kijken hoe het zit.

 

Of wellicht kan KPN een monteur naar de wijkkast sturen en kunnen ze daar metingen verrichten? ik snap uiteraard dat jullie waarschijnlijk een monteur naar ons willen sturen 😉 maar die gaat hier niets vinden en/of oplossen.

Dat zal je verbazen, ik heb eens een klant gehad met een Vplus-verbinding, op drie plekken kon ik metingen verrichten en op alle drie de plekken andere resultaten. Hoe? Nou, bijvoorbeeld ruis of degradatie van het signaal.

 

Het kan bijvoorbeeld zijn dat de DSLAM (het apparaat waar je verbinding op zit aangesloten in de straatkast of centrale) gedurende lange tijd ruis heeft gemeten, de snelheid wordt dan automatisch aangepast om ervoor te zorgen dat er geen data verloren gaat tussen de DSLAM en jouw Fritzbox. Dat is een geheel automatisch proces wat DLM heet, hier heeft niemand invloed op.

 

Dat de verbinding er tijdelijk uit heeft gelegen ben ik niet gewend met DLM, al kan het zijn dat dit door pairbonding anders werkt, hier duurt het namelijk gemiddeld 15 minuten voor er een data-sessie is opgebouwd. Het kan dus zijn dat DLM een wijziging heeft gedaan en daardoor de data-sessie verloren is gegaan.

 

Als het inderdaad de DLM is die wat heeft gedaan dan is de enige manier om dit te constateren een monteur langs te sturen. Er kan een DLM-reset uitgevoerd worden maar de kans is aanwezig dat dit dan over enkele weken weer gebeurd. Misschien kan een moderator meer inzicht geven in de te nemen stappen.

Reputatie 7
Badge +9

@NHendriks,

 

Bedankt voor de informatie 🙂 vannacht is de verbinding wederom weggeweest en kwam uit zichzelf niet meer terug. Ik heb de Fritz!Box vanochtend herstart en alles werkt weer. Overigens nog altijd niet de oude 200/59: https://www.speedtest.net/my-result/d/27714275-e534-42f6-b503-7ffacbae5409
 

Een aantal meldingen welk nu in de Event log staan, stonden twee weken geleden ook in de Event log. Ik heb de logfile nu opgeslagen. Dit is hem:

 

 

Toevallig was het de vorige keer ook rond 01:30 uur.

 

Enige conclusie die ik voor nu heb is, dat KPN sinds kort bezig is met Telfort klanten naar KPN overzetten als techniek. Dat doet KPN ook in de nacht.

 

Profiel is ingevuld :)

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @King006, ik kom inderdaad uit op een monteur:sweat_smile: . Kan ik die voor je inboeken? Wanneer komt je dit uit? Het kan op doordeweekse dagen tussen 8 en 18 uur in blokken van twee uur. Mocht de monteur inderdaad op jouw locatie niets geks vinden, kan die alsnog naar de wijkkast! Ik ben wel verplicht te melden dat, als het probleem in het ‘klantdomein’ ligt, dat de monteur kosten in rekening kan brengen. 

Reputatie 7
Badge +9

@Marcia_,

 

Dank voor je berichtje! :grinning:  ik heb eigenlijk geen flauw idee wat het nu kan zijn. Sommige momenten tijdens een speedtest haalt hij ineens 190/60 sinds gisteren. Andere momenten is het 150/60.

 

Ik heb gisteren jullie V10 aangesloten als modem. Is het mogelijk om toch de DLM (DSLAM) te resetten? ik ben dan benieuwd welke snelheid de V10 toont en/of het probleem opgelost is. Ik laat jullie V10 voorlopig dan aangesloten zitten en herstart niets.

 

Als dat allemaal niet werkt, stel ik voor om een monteur in te plannen. We hebben dan zowel de Fritz!Box (eigen) als V10 (na reset DLM) getest. Daarnaast heeft de V10 dan enkele dagen aangestaan na de DLM reset. Het zou nu natuurlijk kunnen dat de DLM inderdaad heeft ingegrepen door een probleem met de Fritz!Box en dat dat nu is opgelost door jullie V10.

Reputatie 7
Badge +30

Ik krijg een DLM reset niet voor elkaar. Maar een monteur ook niet..:sweat_smile:  Er is wel een ticket voor de backoffice aangemaakt. Zij nemen binnen twee werkdagen contact met je op. Mochten zij er niet uitkomen, zullen ze alsnog met jou een monteur inplannen. Hou je ons op de hoogte?

Reputatie 7
Badge +9

@Marcia_,

 

Er is kennelijk wel iets gebeurd? Modem was namelijk offline sinds 11:30 uur (alleen power en wireless brandde) en na een herstart weer helemaal online. Iemand die wel thuis aanwezig is, heeft de stekker even eruit en erin gestopt. Alleen zijn alle settings waarschijnlijk ook gereset? Hoort dat ook bij een DLM reset? Ik ben nu niet fysiek thuis aanwezig, dus kan vanavond pas echt kijken :wink: maar lijkt erop dat alle instellingen weg zijn omdat diverse poorten welk actief stonden naar de NAS niet meer werken vanaf afstand. Tevens werkt ping ook niet meer.

 

Aangezien er iets gewijzigd lijkt te zijn, zal ik vanavond ook even kijken wat hij doet aan snelheid.

Wat betreft de backoffice. Gaan die nu ook proberen een DLM reset uit te voeren? Of gaan die wat anders doen? :grinning: anders zet ik dadelijk alle instellingen goed en resetten hun het weer.

Reputatie 7
Badge +30

Ja dit was helemaal mijn schuld, sorry :(. Ik moest het modem resetten om een monteur in te kunnen plannen. Ik had je hiervan op de hoogte moeten stellen, mijn excuses! Ik ga er voorzichtig vanuit dat zij direct contact met je opnemen en daarna pas dingen gaan doen.

Reputatie 7
Badge +9

@Marcia_,

Geen probleem hoor! :grinning: Het valt in iedergeval op, dat de verbinding soms na het wegvallen en door een reset niet zelf terugkeert. Even stroom eraf en erop werkt weer. Dus daar lijkt ook iets niet te kloppen.

 

We wachten hun bericht af! Ik maak sowieso een export van de configuratie zodra die weer is ingesteld. Bij een volgende reset heb ik dan een back-up.

 

Edit 14:38 uur:

 

Je collega heeft zojuist gebeld. Ze kwamen uit op 220 als snelheid. Vanavond kijken we zelf wat hij doet. We gaan het meemaken.

Reputatie 7
Badge +9

@Marcia_,
 

Er is inmiddels een case doorgezet naar een specialist welk contact met ons gaat opnemen. De ‘problemen’ zijn nog altijd actief. Alleen is het speedtest server afhankelijk. Zo werken Leaseweb (Haarlem) en XS4ALL (Amsterdam) telkens goed en rond 190/59. Terwijl KPN A’dam en KPN R’dam telkens 150/160 en 59 haalt.


Iemand anders met KPN glasvezel aan de andere kant van het land ervaart dezelfde metingen. Wij denken samen dat het nog wel een aan de ‘rare routing’ kan liggen waarover al maanden een topic loopt. We zien namelijk ook dat bijvoorbeeld nu.nl de ene keer 4 hobs heeft en de andere keer ruim 21 via US/UK. Allemaal via Liberty Global.

 

Ik ben benieuwd wanneer de specialist contact gaat opnemen met ons en/of de bevindingen over Liberty Global inderdaad klopt.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

@Marcia_,

Update vanaf mijn kant :wink: er zijn enkele andere klanten met hetzelfde probleem. Er loopt inmiddels een onderzoek op netwerk niveau. Recent zijn er namelijk wijzigingen in netwerk niveau gemaakt. (waarschijnlijk de aanpassing uit topic “Rare routering zorgt voor vermindere connectiviteit”.)

Reputatie 7
Badge +30

Goed om te lezen dat we er mee bezig zijn! En dat het toch een ‘groter’ probleem lijkt. Ben benieuwd!

Reputatie 7
Badge +9

@Marcia_,

 

Helaas valt er momenteel niets te melden :sweat:  Op 4 juni heb ik dit topic geopend, aankomende week zijn we dus ruim 2 maanden verder en is het nog niet opgelost. Zojuist het nummer uit de SMS gebeld en die gaan nieuwe informatie verzamelen en geven dat door.

Reputatie 7
Badge +30

Goed dat je gebeld hebt! Ik zie dat er morgen een monteur komt. Hopelijk komt er dan toch eindelijk wat schot in de zaak!

Reputatie 7
Badge +9

Goed dat je gebeld hebt! Ik zie dat er morgen een monteur komt. Hopelijk komt er dan toch eindelijk wat schot in de zaak!

Nee, dat is ‘nep’ :sweat_smile:  De specialist zet elke week een ‘bon’ op zijn naam zodat de cases in zijn beheer blijft. Er komt dus niemand langs op dit moment zolang ik dat niet afspraak met de specialist.

Reputatie 7
Badge +30

Och, nou in ben erin getuind inderdaad:sweat_smile: 

Reputatie 7
Badge +9

@Marcia_,

 

Vond het wel netjes even een update te geven. De specialistische monteurs hebben de bon teruggeven met de melding “Wij als monteurs kunnen dit niet oplossen”. Intern moeten ze nu verder zoeken. 
 

We zijn dus 5 maanden verder zonder succes. Jouw collega belt wel netjes met updates. Alleen voorlopig ‘kopen’ we daar niets voor 😉

Reputatie 7
Badge +9

@Marcia_,

Ja, ik durf het haast niet te zeggen 🙈 Er is 0% nieuws te melden na 3 maanden. Niemand weet wat het kan zijn. Er zijn 8 klanten met dit probleem.
 

Bij mijn laatste contact drie weken geleden heb ik gevraagd of KPN niet ‘blijvend’ een korting kan geven voor 200/20 zolang niemand weet wat de oplossing is. Nu betalen 8 klanten voor 200/20 en halen dat niet waarbij de kans zeer groot is, dat het probleem in augustus 2022 nog speelt.
 

De persoon welk het ticket behandeld vertelde dat hij daar niet overgaat en iemand anders dat maar moest regelen. Ik snap dat KPN normaal compenseert als een probleem/storing is opgelost. Alleen in deze case is er geen oplostijd bekend en kan dit nog maanden (of voor altijd?) duren.

 

Kan jij hier iets in betekenen? Of wel de juiste persoon aanschrijven hiervoor? Ik denk namelijk dat het tijd wordt dat KPN gaat compenseren van moment melding tot nu en vervolgens ‘blijvend’ een korting regel aanzet zolang het probleem speelt. 

Reputatie 7
Badge +30

Wat gek dit.. Ik zou, als ik dit zo lees, zeggen: zet die 8 klanten terug naar Hussel 100. Maar misschien is dat wel een rare opmerking. Ik kan alleen de communicatie tussen jou en de specialist niet opvragen. Weet jij de naam van deze collega? Zou je me die in een privébericht willen sturen? Dan ga ik overleggen.

Reputatie 7
Badge +9

@Marcia_,

 

Daar vraag je iets! 😃 Ik kan woensdag wel even bellen met het nummer waar het ticket staat om zijn naam weer te ‘vinden’.

 

Terugzetten naar hussel 100 is het laatste waar we aan denken aangezien de lijn 222/66 aankan. We en KPN komen dan nooit achter de oorzaak 😉 Als er dan ineens een nieuwe klant zich meldt, weten ze het nog niet. 

Reputatie 7
Badge +9

@Marcia_,

Ik heb je even een privébericht gestuurd :grinning:

Reputatie 7
Badge +30

Yes, dankjewel! Ik ga eens kijken of ik meer info kan krijgen, want ik ben nu wel geïnteresseerd ook in wat er gaande is.

Reputatie 7
Badge +9

Nog even een update voor de lezers. We zijn 4 maanden verder en er valt niets te melden 🥲

Het probleem is nog steeds niet opgelost.

Reputatie 7
Badge +10

De meetspecialisten in mijn team zetten in dit soort vage gevallen een koper NT tussen isra en modem. Is dat al eens ter sprake gekomen?  Wellicht dat dat de oplossing bied?

Reputatie 7
Badge +9

@DennisA78,

Volgens onderzoek ligt het aan een limiet op poortjes in de DSLAM en gaan ze die in de zomer opheffen. Ze beweren dat het landelijk speelt… (tja, er is niemand hier op het forum met hetzelfde)

Op jouw vraag is het antwoord dan ook nee.

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Marcia_, lezers,

Eindelijk is het probleem sinds 28 juli 2022 opgelost. Het probleem zat hem inderdaad in een limiet op poorten in de DSLAM's. Ze zijn nu druk bezig om DSLAM's te updaten en het probleem definitief landelijk op te lossen. Hierbij nog enkele speedtesten:
 

 

 

 

Het heeft ruim 1 jaar geduurd. Maar eindelijk profiteren we weer van 200/60. Dank ook aan @Marcia_ voor haar inspanningen!