Beantwoord

internet snelheid verhogen

  • 10 May 2019
  • 5 reacties
  • 229 keer bekeken

Hoi,

Ik heb al een jaar of 5 100mbp glasvezel bij KPN. Nog nooit heb ik één van de kastjes hoeven te vervangen. Echter ben ik al langere tijd ontevreden met experia box V8. Wij hebben een game pc, meerdere game consoles, twee smart TVS, media box en 5 telefoons / 3 laptops. Verder nog een aantal andere wifi apparaten zoals afstandbediening en speakers. Vaak hebben wij lagg , vooral de wifi is eigenlijk niet te doen. Zelfs na wat powerline adapters gekocht te hebben die het wifi signaal horen te versterken buffert netflix.

Zouden wij een ( nieuwere versie ) experia box kunnen ontvangen wanneer wij ons pakket verhogen? Bijv 500 mbp glasvezel? of 4k TV pakket ( nu hebben wij nog full HD TV )
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 17 May 2019, 10:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Zelfs na wat powerline adapters gekocht te hebben die het wifi signaal horen te versterken buffert netflix.
Wat voor een powerline adapters heb je dan in gebruik?
Merk en type.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Geweet, welkom op het forum! Om eerst in te gaan op de vraag over een nieuwe Experia Box. Er is zeker kans dat het systeem zal vinden dat je een nieuwe Experia Box moet krijgen als je een snelheidsoptie zou nemen, of zou overgaan naar het 4K pakket. Ik kan dat alleen niet garanderen. Het lijkt me dan ook goed om naar het hele plaatje te gaan kijken.

De vraag die wjb stelt is daar een goed beginpunt van. Kun je verder ook aangeven hoe alles op elkaar is aangesloten. En, ten slotte, vul je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt. Dan meet ik voor de zekerheid hier ook de boel even door.

Zelfs na wat powerline adapters gekocht te hebben die het wifi signaal horen te versterken buffert netflix.Wat voor een powerline adapters heb je dan in gebruik?
Merk en type.


TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender startset TL-WPA4220KIT


De snelheid is prima van de experia box met een ethernet kabel. De wifi is ook SUPER snel, tot 0.5 meter van de mediabox. Toenet downloadde ik 6MB per seconde 0.5 meter van de mediabox , wanneer ik nog geen 2 meter verderop stond was dit nog maar 170kb per seconde!
Zodra ik 5 meter van de box verwijderd ben praten we over 10-100kb per seconde, het schommelt veel.
Reputatie 3
Badge +2
Het probleem kan zijn dat er veel wifi netwerken in de buurt van jouw zitten en het signaal verstoren dit komt vaak voor op de 2.4GHZ frequentie dit kun je even controleren door een wifi analyzer app bijvoorbeeld op je telefoon te installeren.

Wat je zou kunnen proberen is het wifi kanaal te wijzingen
Reputatie 7
Badge +30
Dank voor de toelichting, Geweet!

Ik ben ook geneigd om de richting te volgen die Brian inslaat. Er zijn twee frequentiebanden 2,4 Ghz en 5 Ghz. De 2,4 heeft een groter bereik, en niet zoveel individuele kanalen. Daardoor is er vaak veel overlap van netwerken van buren en dergelijke. De 5 Ghz heeft een minder ver bereik, maar meer individuele kanalen. Hierdoor is er over het algemeen geen tot weinig sprake van overlap. Dus als je dan dichterbij je Experia Box bent, en je apparaat kan het aan, dan heeft 5 Ghz de voorkeur. Zit je verder weg van je Experia Box, dan kun je beter 2,4 gebruiken. Maar dan zal de snelheid waarschijnlijk wel lager zijn.

Om dit te kunnen verbeteren is het belangrijk om te weten waar in huis je probleempunten zitten. De Wifi Analzyer app (Android) is daarin een goede hulp. Deze laat zien welke netwerken er in de buurt zijn en op welke kanalen ze zitten. Dan kun je aan de hand daarvan je eigen kanaal aanpassen.

Wat je ook nog kunt doen is je 2,4 en 5 Ghz band scheiden. Standaard hebben deze hetzelfde SSID en wachtwoord. Als je dit splitst kun je bewust kiezen met welke van de twee je verbindt, en ook duidelijker zien welke band waar in huis nog goed bereik geeft. Splitsen kun je doen met deze servicetool voor het wijzigen van wifinetwerknaam en wachtwoord.

Als dit geen verbetering brengt, dan is het plaatsen van een extra access point waarschijnlijk het beste. Je gebruikt daar nu die TP-Link set voor begrijp ik. Met wat ik daarover lees zou dat een goede oplossing moeten zijn. Maar, omdat dit dus via je stroomnetwerk loopt, is belangrijk om rekening te houden met hoe die in elkaar zit. Er kan, bijvoorbeeld, storing optreden als je nieuwe apparaten inplugt, of als je led-lampen gebruikt. In de praktijk werkt het meestal prima, maar houd het wel in je achterhoofd. De meest stabiele oplossing is toch altijd een rechtstreekse kabel tussen Experia Box en je access point.