Beantwoord

Internet snelheid via bonding

• 29 november 2016
  • 38 reacties
  • 1485 keer bekeken

Wij hebben beiden KPN op onze mobiel. Vanaf januari willen we ook voor tv en internet overschakelen van Ziggo naar KPN. Bij Ziggo hebben we 150mbs internet hetgeen neerkomt op 129mbs gemiddeld gemeten.
In de KPN winkel werd mij verteld dat ik in januari 2017 op mijn postcode 1474sl gegarandeerd via ADSL en VSL bonding een snelheid heb van 46mbs op elk apparaat tot een maximum van 7 apparaten tegelijk.
Nu heb ik er moeilijk beelden bij hoe het kan, dat over die 2 connecties 46mbs gaat wat uiteindelijk 7 x 46mbs =322mbs kan worden.

Natuurlijk hing de zelfde dag al iemand van Ziggo aan de lijn, omdat daar de opzegging binnen kwam. Daar hoorde ik een heel ander verhaal over de internet snelheden van KPN.
Wat moet ik nu geloven?
icon

Beste antwoord door wjb 29 november 2016, 18:45

Klinklare onzin.
Regelrechte leugen.
Ontslag waardig.

Maximaal 46Mbps totaal, niet per apparaat.
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Wat een onzin verhaal van KPN. Kijk anders zelf even op https://netco-fpi-info.fourstack.nl je ziet daar de totale snelheid die maximaal mogelijk is. Houdt de annuleringstermijn van twee weken in de gaten want als dit echt gezegd is dan wordt je stevig belazerd.

In welke KPN winkel werd dit gezegd?
KPN winkel in Hoorn. Een vrouw van ergens 40.
Is die annuleringstermijn vanaf het tekenen in de winkel, of vanaf de installatie datum in januari?
Reputatie 7
Badge +30
Is die annuleringstermijn vanaf het tekenen in de winkel, of vanaf de installatie datum in januari?
De meeste bedrijven houden vanaf het tekenen van het contract aan omdat het een dienst is, maar je kan argumenteren dat je een dienst met product afneemt.
Ik had nog wat tijd nodig om al mijn contacten en bedrijven te mailen dat ik een ander email adres krijg. (helaas verlies ik het email adres van quicknet dat ik al 20 jaar heb)
Daarom heb ik het contract en de aansluiting pas per half januari in laten gaan, maar natuurlijk moest ik al wel in de winkel tekenen.
Ik kan pas oordelen of de boel een opgeklopt verhaal is of de waarheid, als ik ben aangesloten.
Hopelijk staan ze niet te liegen in die winkel. Ik ben zelfs afgelopen week een keer terug gegaan naar de winkel (Grote Noord 52 Hoorn) om specifiek te vragen of die snelheid van 46mbs ECHT waar is.
Toen kreeg ik te horen dat het zelfs gegarandeerd 46mbs is voor 7 apparaten tegelijk.
Letterlijk zei ze, dat het kwam door de nieuwe techniek van het ADSL en VDSL + Bonding, waardoor ik op elk van de 7 apparaten tegelijk 46mbs krijg, zonder dat het verlies kan geven op een van de andere apparaten.

"Mijnheer, als uw vrouw beneden naar HDtv kijkt en u boven naar Netflix, kunt u op een ander apparaat gewoon nog steeds 46mbs downloaden zonder dat het enig effect heeft op de andere apparaten."

Als dat niet zo is, staat er iemand mega te liegen of heeft als verkoper zelf niet door wat er technisch mogelijk is.
Reputatie 7
Hoi, check even via de door wjb genoemde link wat de totale maximale te leveren snelheid is door KPN op je adres. Daarvoor hoef je helemaal niet te wachten totdat je eenmaal aangesloten bent.
Ligt er geen glasvezel dan is het maximaal 100 Mb/s, maar er zijn ook gebieden waar dat nog geen 20 is. Even checken dus!
De snelheid wordt verdeeld over tv-ontvangers én de aangesloten apparaten!
Bedankt voor je reactie PeterG,
We hebben geen glasvezel. Via de link van WJB kom ik uit op 46mbs. Dat vertelde die verkoopster van KPN ook, maar die zei er nadrukkelijk bij dat het 46mbs was voor 7 apparaten tegelijk.
Dus dat het niet mogelijk zou zijn dat de snelheid lager wordt dan 46mbs als er tot 7 apparaten tegelijk downloaden.

Is er tegen mij dan gelogen?

De ziggo klantenserbice waarschuwde mij al voor bedrog. Zij vertelden dat bij KPN de download snelheid al drastisch omlaag vliegt als iemand aan het tv kijken is.

Wie moet ik nu geloven?
Reputatie 7
Klinklare onzin.
Regelrechte leugen.
Ontslag waardig.

Maximaal 46Mbps totaal, niet per apparaat.
Dus als mijn vrouw beneden HDtv kijkt en ik boven Netflix, hoeveel downloadsnelheid zou ik dan overhouden? Scheelt dat een paar % of zak ik dan echt onder de 40mbs?

Volgens postcode check is het 46mbs, (of tot 46mbs?)
Betekent dat TOT dat ik in werkelijkheid zelfs die 46mbs niet haal?
Reputatie 7
Tot 46Mbps betekent dat je waarschijnlijk zo'n 90% daarvan zult kunnen halen. Een HD stream is zo'n 8Mbps en Netflix is sterk afhankelijk van het device. Persoonlijk zou ik op basis van die uitspraken principieel al geen klant willen worden. Als je gewoon voorgelogen wordt, dan is dat absoluut verwerpelijk. Ik schaam me zelfs een beetje dat mijn provider, waar ik overigens best tevreden over ben, zo laag kan zinken bij het binnenhalen van nieuwe klanten. Ik hoop ook dat iemand van KPN hier zal reageren om excuses aan te bieden. Persoonlijk zou ik echt wachten tot najaar 2017 want dan wordt, als het goed is, de aansluiting op jouw adres geupgrade naar 100Mbps. Dan wordt het wel interessant om over te stappen.
Dank je voor je oprechtheid wjb.
Ik ben ook een beetje beschaamd naar mezelf, omdat ik me zo gemakkelijk heb laten overhalen door een mooi en met overtuiging verteld verhaal.
In eerste instantie ging ik de KPN winkel binnen omdat ik een vraag had over mijn Galaxy S6 KPN abonnement. Daar werd ik erg goed mee geholpen en voor ik het wist stond ik buiten met een KPN abonnement voor thuis, in de overtuiging dat ik eigenlijk niet echt in snelheid naar beneden zou gaan.
De eerste paar maanden zou het die 46mbs zijn die door bonding in de praktijk uiteindelijk sneller zou uitpakken dan de 129mbs van Ziggo,
En in het 3de kwartaal zou ik dan inderdaad zelfs veel sneller worden met 100mbs per aangesloten apparaat.
Ik was docent aan de politie academie en ben normaal gesproken niet snel een beentje te lichten 😞
Reputatie 7
En in het 3de kwartaal zou ik dan inderdaad zelfs veel sneller worden met 100mbs per aangesloten apparaat.
Ook dit is natuurlijk volslagen onzin. Het is dan totaal 100 Mb/s. Ongeacht het aantal apparaten. Een HD stream neemt zo'n 8 Mb/s. Via "koper" kun je momenteel 2 televisies aansluiten middels de IPTV-ontvangers van KPN. Telefoneren schijnt 1 Mb/s te zijn.
Boven de 100 zul je vooralsnog niet komen, want hogere abonnementen zijn er nog niet over koper.
Bonding wordt alleen gebruikt als je de abonnementssnelheid niet haalt. Bv. je hebt 60/6. Maar je lijn haalt 45 en met bonding (2 lijnen) dus het dubbele. Dan komt bonding om de hoek kijken om je toch zo'n 60 Mb/s down te leveren. Up kom je vaak dan toch ook al op zo'n 20.
Bonding wordt momenteel (nog) gebruikt bij lijnen tot 50 Mb/s om tot 60 of (bijna) 100 te komen als dat je abonnementssnelheid is. De snelheden in de abonnementen 20/2 of 60/6 zijn tot snelheden. Het is maar wat de lijn toelaat.

De snelheid die je via Ziggo momenteel hebt, 129 Mb/s, zul je via KPN nog lang niet gaan halen. Want bij KPN gaan de TV streams er ook nog eens vanaf. En bij Ziggo is TV, omdat dat via DVB gaat, los van je internetsnelheid.

Ik was docent aan de politie academie en ben normaal gesproken niet snel een beentje te lichten :(Tja. Was😉
Reputatie 7
...De snelheid die je via Ziggo momenteel hebt, 129 Mb/s, zul je via KPN nog lang niet gaan halen. Want bij KPN gaan de TV streams er ook nog eens vanaf. En bij Ziggo is TV, omdat dat via DVB gaat, los van je internetsnelheid.Aan de andere kant denk ik dat de kwaliteit en stabiliteit van de verbinding bij KPN beter is dan bij Ziggo. Ondanks de enorm valse start die KPN hier maakt hoop ik oprecht dat KPN haar excuses aanbiedt en dat TS dit KPN zal kunnen vergeven om vanaf Q3 2017 dan alsnog naar tevredenheid van de diensten van KPN gebruik te maken.
Net even contact gehad met klantenservice van KPN. Hij bevestigde dat het verhaal van de KPN winkel in Hoorn volslagen onzin is.
46mbs is het theoretisch maximale, TV streams gaat daar vanaf, waardoor je weer minder overhoudt voor het downloaden van bestanden (audiobooks zijn vaak in de vele Gb's) en het kijken naar Netflix of gaming.

Ik ga weer terug naar de KPN winkel in Hoorn en de aanwezigen confronteren met de feiten. Ik ben teleurgesteld in deze gang van zaken.
Integriteit is een groot goed.
Ik zal hier berichten hoe dat gesprek is gegaan.
Reputatie 7
TV streams gaat daar vanaf, waardoor je weer minder overhoudt voor het downloaden van bestanden (audiobooks zijn vaak in de vele Gb's)Aan de andere kant... je hebt niet de héle dag de TV aan staan. Een radiokanaal is véél minder. Je houdt nog aardig wat uren over waar je wel die 46 Mb/s ter beschikking hebt.

Tegen het eind van de middag zal je max. snelheid bij Ziggo ook omlaag gaan als de hele buurt hun apparaten aan gaat zetten. Bij Ziggo wordt het zo'n beetje per wijk verdeeld.
Hmmm,
Ik meet zondagavond en maandagavond rond 21.00 uur nog steeds met gemak 125mbs met ziggo. Ik heb nog nooit minder gezien. Audioboom bestanden van 5gb met gemak in een paar minuten binnen.
Badge +3
Bij bonding wordt de overhead, mits aanwezig, gebruikt voor de tv-streams. Dat wil dus zeggen dat als je met bonding 100/60 zou hebben(zoals in mijn geval), dan gebruiken de tv-streams de eventuele overhead. Hierdoor blijft de download 100Mbit ondanks als je twee tv-kastjes aan zou hebben met een HD-stream. Deze hebben dan geen invloed op je internetsnelheid van 100/60.
Reputatie 7
Badge +30
Bij bonding wordt de overhead, mits aanwezig, gebruikt voor de tv-streams. Dat wil dus zeggen dat als je met bonding 100/60 zou hebben(zoals in mijn geval), dan gebruiken de tv-streams de eventuele overhead. Hierdoor blijft de download 100Mbit ondanks als je twee tv-kastjes aan zou hebben met een HD-stream. Deze hebben dan geen invloed op je internetsnelheid van 100/60.
Maar, dit gebeurt ook bij ADSL en VDSL (zonder bonding). Gewoon zodra er "extra bandbreedte" is, wordt dat voor TV gebruikt.
Ik heb pair bonding (is er een betere term? dit klinkt toch een beetje nsfw) aangeschaft.
Zeer teleurstellend.
Technisch is veel mogelijk, snelheden boven 20 MB/s zijn in de toekomst haalbaar als vectoring en bonding gecombineerd worden. Het gaat om technieken die veel meer uit het koper netwerk van kpn persen en zodoende investeringen in het laatste stukje glasvezel naar uw meterkast overbodig maken of uitstellen.
In de praktijk blijft voorlopig niets over van deze mooie beloften.

Pair bonding is in de praktijk langzamer dan vdsl!
Vdsl leverde mij 5,5 MB/s downstream en 1,1 MB/s upstream. Dat kwam ongeveer overeen met de beloofde snelheden.
Pair bonding levert 4 MB/s downstream en 1,1 MB/s upstream. Dat is minder dan de helft van de beloofde snelheid downstream en ongeveer de beloofde snelheid upstream. Het eerste (downstream) is een schandaal, maar het tweede (usptream) is de grootste teleurstelling. Daar had ik vooral op een verbetering gehoopt.

De enige reden om het niet op te zeggen is, dat pair bonding toch meer ruimte voor verbetering in de toekomst biedt.
Daar hopen we dan maar op
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb pair bonding (is er een betere term? dit klinkt toch een beetje nsfw) aangeschaft.
Zeer teleurstellend.
Technisch is veel mogelijk, snelheden boven 20 MB/s zijn in de toekomst haalbaar als vectoring en bonding gecombineerd worden. Het gaat om technieken die veel meer uit het koper netwerk van kpn persen en zodoende investeringen in het laatste stukje glasvezel naar uw meterkast overbodig maken of uitstellen.
In de praktijk blijft voorlopig niets over van deze mooie beloften.

Pair bonding is in de praktijk langzamer dan vdsl!
Vdsl leverde mij 5,5 MB/s downstream en 1,1 MB/s upstream. Dat kwam ongeveer overeen met de beloofde snelheden.
Pair bonding levert 4 MB/s downstream en 1,1 MB/s upstream. Dat is minder dan de helft van de beloofde snelheid downstream en ongeveer de beloofde snelheid upstream. Het eerste (downstream) is een schandaal, maar het tweede (usptream) is de grootste teleurstelling. Daar had ik vooral op een verbetering gehoopt.

De enige reden om het niet op te zeggen is, dat pair bonding toch meer ruimte voor verbetering in de toekomst biedt.
Daar hopen we dan maar op

Dit is onzin. Het is totaal onlogisch dat je over 2 lijnen minder snelheid haalt dan 1 en zonder extra informatie is dit dus totale onzin.
Het is inderdaad niet goed natuurlijk, en het is schandalig. Maar het is wel zo.
Ik lees uw reactie met stille bewondering. Het is toch wel heel knap dat u met zo weinig informatie zo'n stellige conclusie kunt trekken: 'dit is onzin'.

KPN kan het niet uitleggen, en stuurt voor de derde maal een monteur. Om de zaak nogmaals door te meten en eventueel het modem te vervangen. Het modem leert wel goed in (9MB/s down en 1.1 MB/s up) maar haalt die snelheid vervolgens bij lange na niet.
Mijn punt is niet dat bonding slechte technologie is, Mijn punt is wel dat het voor KPN om een vrij nieuw gebied gaat waar ook de monteurs nog weinig ervaring hebben.
Mijn advies aan hen die het overwegen zou zijn: wacht nog een paar maanden.
Badge +3
Bonding kan je niet echt een technologie noemen. Het is niet meer dan het aansluiten van een 2e verbinding naar je router. Daar zou de verbinding minimaal sneller van dienen te worden. Wordt deze trager dan is er iets anders aan de hand.
Reputatie 7
...Technisch is veel mogelijk, snelheden boven 20 MB/s zijn in de toekomst haalbaar als vectoring en bonding gecombineerd worden...Ik neem aan dat jij over MBytes spreekt. Het is gebruikelijk om bij snelheden van verbindingen te spreken over Mbits per seconde en om verwarring te voorkomen toch even deze opmerking.

...Pair bonding is in de praktijk langzamer dan vdsl! ...Dit is niet waar, blijkbaar is bij jou de snelheid naar beneden gegaan na de installatie van pair-bonding maar dat is echt uitzonderlijk en heel vreemd. Ik zou graag eens een screenshot willen zien van de DSL status pagina op jouw Experia Box.

...Mijn punt is niet dat bonding slechte technologie is, Mijn punt is wel dat het voor KPN om een vrij nieuw gebied gaat waar ook de monteurs nog weinig ervaring hebben....Wow, er zijn je al vele duizenden voorgegaan en je kan echt niet meer zeggen dat pair-bonding "vrij nieuw" is voor KPN.
Ik zal wel pech gehad hebben, maar ik heb nu drie monteurs over de vloer gehad, en twee helpdesk medewerkers die geheel spontaan alle vijf aan mij meldden dat ze voor het eerst met pair bonding te maken hadden.
Hierbij de gevraagde DSL statuspagina's (het zijn Fritz!box pagina's, mijn lijn is door KPN opgeleverd, mijn provider is KPN dochter xs4all):

https://

Zoals je kunt zien, wordt de doorvoer door iets afgetopt op ongeveer 5 MB/s (=40 Mbps)
er ging its mis met een bijlage, hier is hij nogmaals

Reageer