Beantwoord

Internet snelheid via bonding

• 29 november 2016
  • 38 reacties
  • 1486 keer bekeken

Toon eerste bericht

38 reacties

Reputatie 7
Jouw aansluiting loopt dus via XS4ALL. De vraag is dan of daar überhaupt wel pair-bonding actief op gemaakt is. In ieder geval moet je dan niet bij KPN zijn maar bij XS4ALL. Ook al lopen de bitjes over hetzelfde koperlijntje, de techniek en andere netwerkcomponenten zijn toch echt gescheiden en kunnen over hetzelfde koperlijntje heel verschillende resultaten geven. Zo leveren de dochters van KPN naar mijn weten helemaal geen pair-bonding, ook XS4ALL niet. XS4ALL kent wel het begrip DSL-stapelen maar naar mijn weten wordt dat alleen op de zakelijk markt aangeboden.
Ja, pair bonding is actief. Dat kun je ook wel zien aan de modem data. Beide lijnen zijn goed ingeleerd.

En xs4all is een 100% dochter van KPN, dus het zou een beetje flauw zijn als ze zich achter elkaar gaan verstoppen. Dat doen ze ook niet. Ze werken allebei goed mee, maar het probleem is nog niet opgelost.
Reputatie 7
Kan je ook eens een screenshot plaatsen van een XS4ALL speedtest uitgevoerd vanaf een bekabeld aangesloten PC?
Welk abonnement heb je bij XS4ALL?
Dit is een XS4ALL speedtest vanaf een bekabeld aangesloten PC, uitgevoerd door de xs4all helpdesk.
Ik heb een internet plus abonnement 100/10 mbps (dat werkt met pair bonding)
Reputatie 7
Ik zie die speedtest nog niet, vergeten het screenshot toe te voegen? 🙂
sorry, ik had het verkeerd begrepen, wat je eerder zag was een speedtest die de helpdesk betrouwbaarder vond, waarbij we een grote file downloadden van ftp.xs4all. En naar de speed weergave van de Fritz!box keken.
Ik zie nu pas dat xs4all ook een website met speedtest heeft. Het is interessant, want daar komen gelukkig veel beter waarden uit. Gek dat de helpdesk me niet die kant op wees.
In de screenshot zie je dat we nu bijna 60% van de beloofde snelheid halen. Dat vind ik veel beter, het komt een beetje in de buurt.

Reputatie 7
...In de screenshot zie je dat we nu bijna 60% van de beloofde snelheid halen. Dat vind ik veel beter, het komt een beetje in de buurt...En toch komt dit nog lang niet in de buurt van de waarden die jouw Fritz!box aangeeft op de DSL pagina. Daar wordt vermeld dat er zelfs meer dan 90Mbps binnen zou komen. Ik vraag me af of het misschien de Fritz!box zelf is die hier de beperkende factor vormt. Welk type Fritz!box is het en is deze van de laatste firmware voorzien?
het is een Fritz 7369, de enige die geschikt is voor pair bonding, speciaal voor de upgrade naar internet plus (100/10) vorige week door xs4all verstrekt. Ik heb de firmware gecheckt, die is up to date. Het is best een snel modem, en ik heb hem een week op de oude enkele DSL lijn laten draaien, toen haalde hij hogere snelheden dan nu, op een dubbele verbinding. Het is bizar, ik weet het.
Reputatie 7
Badge +30
Die tweede lijn gaat fout
40dB attenuation op 1 lijn en 19 op de andere is erg gek. En het lijkt mij dat de tweede lijn niet goed is aangesloten, of ergens anders verkeerd gaat. Normaal komt er helemaal geen VDSL over 40dB
Dank je! Dat lijkt me zeker een mogelijke oorzaak !
Morgen komt er weer een monteur, ik zal hem vragen daar naar te kijken.
Vandaag terug in de KPN winkel geweest in Hoorn.De dame in kwestie was niet aanwezig.
In eerste instantie blijft er wat onduidelijkheid over de vraag of er nu wel of geen 46mbs voor 7 apparaten beschikbaar blijft.
Ik moest uiteindelijk middels tekeningetjes duidelijk maken dat het onmogelijk is om 7 x 46mbs te krijgen. Als de HDtv beneden aanstaat blijft er volgens deze verkoper(s) in de winkel uiteindelijk rond de 38 tot 40mbs over voor het TOTAAL van de 6 andere apparaten.
Dus duidelijk gesteld, als ik daarbij een paar Audiobooks of films zou downloaden van bijv. 30mbs, blijft er slechts 10mbs over voor bijv Netflix of iets anders.

Met de excuses vanuit de winkel, voor het eerder door KPN verkeerd vertelde verhaal,
Voorlopig geef ik KPN het voordeel van de twijfel en laat de aansluiting doorgaan.
Bedankt voor de support hier van de andere forum bezoekers, wel jammer dat KPN niet zelfstandig hierop reageerde.
even een update over de snelheid van pair bonding in mijn geval (centrum Amsterdam):

40 db demping op de uitgaande verbinding bleek na plaatsing van een beter modem (Fritz!box 7581) verholpen en lag dus niet aan de lijn. Het nieuwe modem leert in op 103 Mbps, dat is 10% meer dan de oude situatie.
Toch halen we nog altijd niet meer dan 50% van die beloofde 100 Mbps op een bekabelde aansluiting direct achter het modem. En dat is niet beter dan we in het verleden haalden op een enkele VDSL verbinding. Het modem zit naast de ISRA kast en is ermee verbonden met een kabel van 20 cm lengte.
In huis is de situatie door KPN gezond verklaard, en ze gaan volgende week verder zoeken in de aansluitkast buiten......
Even een update.
Nadat ik me had laten bedonderen in de KPN winkel heb ik 6 maanden op de blaren moeten zitten. De beloofde 40Mb/s en 100Mb/s bleken een max van 3.1Megabytes te zijn. In de winkel had ik uitgelegd dat ik vaak Stream en regelmatig programma's download van tussen de 5 en 30GB. Volgens de winkel was dat totaal geen probleem, want de snelheden lagen in de praktijk veel hoger dan bijvoorbeeld ZIGGO. Ik vond het allemaal wel wat merkwaardig en stelde daar hier wat vragen over. Inderdaad alles was gelogen om maar een klant binnen te halen.
Regelmatig 6 tot 8 uur wachten voor een download, en tijdens de download kon ik internet niet gebruiken, dus kijken naar een stream was er ook niet meer bij. Het is dat onze gsm's een KPN abo hebben, anders was ik nooit over gegaan naar KPN.
Euro 80 extra voor een apparaatje omdat we anders geen TV konden ontvangen en 6 maanden beroerd internet is gelukkig ten einde. Doordat KPN de regels wijzigde in de voorwaarden konden wij per 1 juli gelukkig weer terug naar Ziggo, waat we heel stabiel altijd tussen de 140 en 150Mb/s hadden.

het ga u goed allen.
Vriendelijke groet
Koen

Reageer