Vraag

Internet snelheid wordt niet gehaald

  • 17 April 2019
  • 16 reacties
  • 2641 keer bekeken

Beste lezer,

Ik heb glasvezel internet en heb het KPN abonnement van 100/100. Alleen haal ik qua download 47,8 Mbps en upload 57,2 Mbps. Zelf heb ik een experiabox V9. Met fourstack moet ik met glasvezel 524 Mbit halen. De WiFi versterker op de 1ste verdieping haalt meer snelheid 83,1 Mbps.

Kan iemand hier naar kijken hoe dit komt?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Wat is de snelheid die je meet via.https://kpn-itns.speedtestcustom.com vanaf een bekabeld aangesloten PC?
Beste wjb,

Als ik heb bekabeld heb aangesloten haal ik 80 Mbps bij download. Ik merk ook dat hij iedere keer verandert als ik de test doe.. Dus dit is gemiddeld.
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Shanna1986 Even om de situatie duidelijk te hebben. Als je een met bekabelde aansluiting, rechtstreeks naar je pc test: welke snelheid haal je dan? Dat je met wifi minder haalt dan de 100/100 is vrij logisch. Met glasvezelverbinding zou je bekabeld echter wel een heel stabiele snelheid moeten halen. Zou je de test willen doen die Wjb je aanraadt en de resultaten hier plaatsen?
Beste @Bart_ ,

Ik heb hem vanmiddag bekabeld gedaan, toen haalde ik niet de 100/100 maar 80/85.

Ik ben er ook achter waarom ik met de WiFi versterker betere resultaten haal dan via de router. Ik denk dat dat te maken heeft met de 5ghz.
Reputatie 7
Dat heeft zeker met 5GHz wifi te maken.
80Mbps op een 100Mbps lijn is echter de laag.
Als er geen televisie aan staat, dan zou een snelheid van ruim 90Mbps gehaald moeten kunnen worden.
@Bart_

Zou een nieuwe experiabox het probleem verhelpen of moet ik het ergens anders zoeken?
Hi @Bart_ en @Shanna1986

hier zelfde issue: soms duik ik onder de 80/80
ook een v9 (wifi op de v9 uit) en 2 kpn extenders
terwijl mijn schoonouders makkelijk 100/127+ halen met radio/tv aan, via wifi ..... maar met een v10

@wjb er kan >100/100 over een 100/100 lijn

hoor graag hoe dit afloopt....

gr. Luc
Reputatie 7
Als de NTU nog een 100Mbps NTU is of de glasvezel nog aangesloten is op een (100Mbps) EoF poort in de PoP dan is de maximale snelheid 100Mbps en zal er in de praktijk maximaal zo'n 95Mbps haalbaar zijn. Als de televisie aan staat dan gaat dat ten koste van de maximaal beschikbare snelheid voor Internet.

Als de NTU een 1Gbps NTU is en de glasvezel aangesloten is op een (1Gbps) GoF poort in de PoP dan zijn snelheden boven de 100Mbps haalbaar bij een 100Mbps abonnement. Als de televisie aan staat dan gaat dat niet ten koste van de maximaal beschikbare snelheid voor Internet.
Reputatie 7
Badge +20
@Bart_

Zou een nieuwe experiabox het probleem verhelpen of moet ik het ergens anders zoeken?

Ik denk het vooralsnog niet. Wat ik belangrijk vind om te weten is hoe je dit gemeten hebt. Is dat rechtstreeks: van Experia Box naar computer, bedraad en zonder extra apparatuur er tussen? Hoe loopt de bekabeling? Er is dus echt geen sprake van een meting via wifi?

Ik wil dat graag zeker weten. Je geeft namelijk aan dat je snelheid wisselt. Dat lijkt me iets dat meer iets dat bij een meting via wifi hoort dan dat het past bij een bekabelde meting via glas. Zoals Wjb heel terecht aangeeft zou een stabiele snelheid van ca 90 mbps of meer moeten halen als je het bekabelt meet. Dan is 80 mbps te laag.
Reputatie 7
Badge +20
Hi @Bart_ en @Shanna1986

hier zelfde issue: soms duik ik onder de 80/80
ook een v9 (wifi op de v9 uit) en 2 kpn extenders
terwijl mijn schoonouders makkelijk 100/127+ halen met radio/tv aan, via wifi ..... maar met een v10

@wjb er kan >100/100 over een 100/100 lijn

hoor graag hoe dit afloopt....

gr. Luc

Dag! En hoe meet je dit dan? Is dit via een rechtstreekse bekabelde meting of een meting via wifi?
@wjb sorry door omstandigheden ben ik pas nu weer terug op het forum.

Ik heb nu een test gedaan met een bedraadde verbinding via het stopcontact.. Maar dat is toch echt belabberd slecht.

@Bart_ is hier wat aan te doen?

Reputatie 7
Badge +10
@Shanna1986 Bedraad via het stopcontact is niet wat men hier bedoelt. Dat is vaak nog instabieler dan wifi.
Om zeker te weten dat het wel of niet aan de Experiabox ligt moet je de computer of laptop met een UTP kabel (ook wel netwerkkabel of datakabel genoemd) aansluiten op 1 van de gele poorten achter op de Experiabox. Eventueel voor de zekerheid de wifi op je computer of laptop uitzetten of verbreken zodat je zeker weet dat de kabel wordt gebruikt.

Voor de test maakt het niet of die UTP kabel een meter lang is of 20 meter. En die kan voor dat doel ook best even over de grond lopen naar de Experiabox.

En dan een snelheidstest doen.

Ik bedoel dus zo'n soort kabel:

Reputatie 7
Badge +20
@Shanna1986 Ward omschrijft inderdaad wat ik bedoel: zou je je laptop of computer rechtstreeks kunnen verbinden met je Experia Box en dan een speedtest doen? Ik ben benieuwd wat daar uit komt.

Hi @Bart_ en @Shanna1986


hier zelfde issue: soms duik ik onder de 80/80
ook een v9 (wifi op de v9 uit) en 2 kpn extenders
terwijl mijn schoonouders makkelijk 100/127+ halen met radio/tv aan, via wifi ..... maar met een v10

@wjb er kan >100/100 over een 100/100 lijn

hoor graag hoe dit afloopt....

gr. Luc
Dag! En hoe meet je dit dan? Is dit via een rechtstreekse bekabelde meting of een meting via wifi?


Bedraad, via een wifi extender van kpn of rechtstreeks van het modem een utp kabel (ca 1m) in mijn laptop. in de laptop zit 1gbps (1000base-T) ether.
Reputatie 7
Badge +24

hoi all

mijn internet staat ook laag bekabelt 50mbps

100 mbps dat is al niet zo veel en dan heb je ook nog maar 50

gr sjaak

En uw vraag is?

Reputatie 7

Waarschijnlijk heb je helemaal geen verbinding met dat extra wifi punt maar met een ander wifi punt in jouw woning.

De reden dat ik dat denk is omdat je maar twee streepjes bij wifi hebt en dat kan eigenlijk niet als je naast het wifi toegangspunt zit.

Klopt het dat dat extra wifi punt een zwarte Experia WiFi is?

Heb je nog een andere Experia WiFi in jouw woning staan?

Welke Experia Box heb je?

Bericht waar ik op reageerde blijkt afgesplitst.