Beantwoord

Internet storing dagelijks vast en wifi

  • 20 July 2020
  • 28 reacties
  • 403 keer bekeken

De laatste weken heb ik problemen met de Experia V10A modem. Op nog niet nader te verklaren momenten (bijna elke dag op wisselende tijdstippen) valt het complete internet weg, zowel WiFi als bedraad. Enige oplossing die dan mogelijk is, is het aan- en uitzetten van de modem, waarna alle verbindingen herstellen. Het heeft dus niks te maken met het signaal zelf, maar lijkt op een configuratieprobleem (IP-conflict o.i.d.).

De KPN helpdesk gaat niet verder dan het standaard riedeltje met WiFi scanners etc, daar kom ik niet mee verder….dat is het probleem niet, immers staat de Radio van de modem uit omdat deze toch niet verder reikt dan de meterkast…

Wat kan het zijn?

 

icon

Beste antwoord door jordydenb 24 August 2020, 22:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@jordydenb Welkom op het forum. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je internetverbinding bijna dagelijks wegvalt. Opvallend vind ik dat het zowel bekabeld als draadloos wegvalt, het uitvoeren van wifi scanners heeft dan inderdaad niet zoveel zin. Ik zou graag eens met je meekijken naar je verbinding. Zou je voor mij je forumprofiel willen invullen en zou je het mij kunnen laten weten als dit gelukt is? Dan kan ik je gegevens er bij pakken en een aantal metingen uitvoeren! 

Hoi Rutger, de relevante info staat erin. Overigens ben ik zelf ook aan het storingzoeken geweest. Het lijkt erop dat m’n NAS de veroorzaker is van de ellende. Ondanks dat deze altijd foutloos werkte. Inmiddels al 24 uur zonder storing en dat is zonder grap een record :).

Het lijkt een soort IP-adres achtig conflict, waardoor andere apparaten geen geldig IP adres krijgen van de modem en dus alles vast loopt. Kun jij nog iets zien in de historie van de modem?

Reputatie 7
Badge +15

@jordydenb Het zou natuurlijk kunnen dat de NAS de veroorzaker is. Wellicht dat per abuis (door een update?) de DHCP functie van de NAS aan is komen te staan? Is er een mogelijkheid om dat wellicht te controleren? Ik meet niet zo zeer gegevens uit de modem, maar ik meet wel de lijn uit. Daar zie ik geen verbrekingen, wel lees ik de downtime van de modem uit en ik zie inderdaad dat hij de afgelopen week minimaal 1 keer per dag uit is geweest. Dit zullen de handmatige resets zijn geweest. Omdat ik geen verbrekingen op de lijn meet lijkt het probleem inderdaad in het netwerk te liggen, dus de NAS controleren is een goede optie.

Helaas is het niet de NAS. Die is nog steeds van het netwerk af, maar opnieuw verbindingsproblemen. 

De telefoon maakt wel verbinding, maar de laptop geeft onderstaand IP adres probleem. Wat kan dit zijn? Iets in de instellingen van de modem onjuist? Of wellicht heel iets anders?

Gr Jordy

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@jordydenb Het ip adres dat toegekend is, is geen ip adres dat binnen de range van de Experiabox valt. Het lijkt er op dat er in het netwerk een ander DHCP apparaat is aangesloten, dat ook ip adressen uitdeelt. Mag ik vragen hoe de netwerksituatie is? Dus waar staat de Experiabox en welke apparatuur is hier nog meer op aangesloten? 

Experiabox hangt in de meterkast, daarop aangesloten een PoE switch waarvandaan een Unify Access Point is aangesloten om dekking in het hele huis te krijgen. Dat heeft jarenlang feilloos gewerkt.

Verder een kastje van KPN om naar de TV te komen met bedraad internet en de NAS die inmiddels al dagen uit staat (wat dus niet de boosdoener is).

Gisteren dus bovenstaande situatie, waarop ik via de telefoon in de modem heb ingelogd, de Experia Radio Wifi heb aangezet en vervolgens geprobeerd om direct op de modem verbinding te krijgen, maar ook daar met hetzelfde resultaat. Waarmee ik uitsluit dat het aan het access point ligt.

Ik ben terug aan het halen wat er veranderd is, en wellicht heeft het iets te maken met het Sonos systeem die recent (paar weken geleden) is omgeschakeld naar een nieuwe controller en de speakers opnieuw geconfigureerd? 

Het vreemde is dat een nieuwe verbinding maken niet mogelijk is, maar dat sommige apparaten dus gewoon blijven werken indien zij reeds een IP adres hebben. 

Reputatie 7
Badge +15

@jordydenb Een van de apparaten in het netwerk zorgt er voor dat de apparaten die geen verbinding kunnen maken een foutief ip adres krijgen. We zouden dit kunnen testen door alles af te koppelen behalve de Experiabox. Als de apparaten dan wel het juiste ip adres krijgen dan weten we zeker dat het 1 van de andere apparaten is. Als we daarna de andere apparaten in het netwerk weer aankoppelen en het probleem ontstaat opnieuw kunnen we bepalen aan welk apparaat het ligt. Is er een mogelijkheid om op deze manier te testen?

Wordt een lange termijn actie, maar niet onmogelijk. Is een configuratiefout in de Experiabox uitgesloten?

Reputatie 7
Badge +15

@jordydenb Ik heb het ip adres nog geven gecontroleerd en het adres dat zichtbaar is, is een adres dat toegewezen wordt als er geen ander adres opgehaald kan worden. Met andere woorden, het apparaat waarop het niet lukt om te verbinden krijgt geen ip adres. Waardoor dit veroorzaakt wordt is mij nog niet direct duidelijk. We kunnen uitsluiten of het probleem in de Experiabox zit, daarvoor zouden we of direct bekabeld verbinding kunnen maken met een apparaat dat nu niet werkt, of de oplossing kunnen gebruiken dit ik hiervoor heb aangedragen. 

Helpt het om falende apparaten een geforceerd adres te geven op basis van MAC adres? Of veroorzaakt dat eerder meer problemen.
 

maakt het verschil of ik een WiFi verbinding maak direct naast de Experia box op de WiFi van de modem, ten opzichte van hard bedraad? M’n MacBook heeft geen ethernet poort, dus dat lukt niet.

Het gekke is dat een reset (gisteravond gedaan) alle problemen verhelpt….. totdat het weer gebeurt... 

 

Reputatie 7
Badge +15

@jordydenb Het zou wel mogelijk zijn om de apparaten een vast ip adres te geven. Dus niet vanuit de Experiabox maar vanuit het apparaat zelf, wellicht dat het dan wel lukt om verbinding te maken. Alleen wordt het dan nog niet duidelijk waarom het niet werkende apparaat ( of de niet werkende apparaten) geen ip adres krijgt. Op zich maakt draadloos verbinding maken behalve qua stabiliteit en snelheid in dit geval niet zoveel uit. Belangrijk in dit geval is dan wel dat er geen ander apparaat is dat wifi signaal uitzendt.  Is het overigens zo dat het apparaat werkt tot er een ander apparaat in het netwerk aan gaat, of is dat niet het geval?

Het lijkt een willekeurig tijdstip zonder aantoonbare actie. Soms na opstarten, soms spontaan, of nadat de laptop(s) met een ander netwerk verbonden waren. 
wellicht iets met lease tijden van ip adressen dat het dan mis gaat als deze opnieuw vastgesteld wordt. 
De volledige reset van de Experia box is dé oplossing, maar dat is geen duurzame oplossing.

Hoe voer ik een volledige reset uit op de modem als het ware een nieuwe modem? Wellicht toch een manco in de software oid...

 

Zojuist volledig weggevallen modem tot en met rode lamp op de modem; alles spontaan weggevallen; vervolgens ook vanzelf weer opgestart. dit moet toch te registreren zijn?

ik betwijfel sterk dat het aan iets in mijn eigen netwerk ligt. Is het mogelijk om een nieuwe modem te ontvangen? Bij voorkeur de nieuwe Box 12. Schone start...

Reputatie 7
Badge +15

@jordydenb Ik zie ook inderdaad wel dat de modem weer uit is geweest. Ik zie echter geen wegvallende verbinding op het netwerk. Ik betwijfel zelf op dit moment nog of het aan de Experiabox ligt, daarom zou ik graag de eerder genoemde tests uitvoeren. Zoals bijvoorbeeld de wifi van enkel de Experiabox testen, zonder andere apparaten. Mocht daarna blijken dat het toch aan de Experiabox ligt dan kan ik deze omruilen. Op het moment dat je nu een ander modem hebt dan de Box 12 zul bij het omruilen van de Experiabox over het algemeen een Experiabox V10 of een V10a ontvangen, in de toekomst zal dit wellicht nog veranderen. 

Graag wil ik aanhaken - ik heb sinds enkele weken exact hetzelfde probleem. De wifi gaat bij ons via de KPN SuperWifi.

Op compleet willekeurige momenten, gemiddeld tussen de 1 tot 3x per dag, vallen de verbinding volledig weg. Als je een minuut of 2 tot 3 wacht, heeft de boel zichzelf weer gereset. Als ik vervolgens direct daarna inlog in het KPN modem en de logbestanden bekijken, wordt daar vermeld “Maximum number of concurrent DNS queries reached”. Vervolgens lijkt de modem zichzelf er om te resetten.

Ik maak mijn eigen nieuwe topic aan - maar dit alvast ter info: kijk eens of jij dit ook direct na een storing hebt (moet je dus niet je modem zelf handmatig resetten, want dan zijn je logs weer leeg!)

Reputatie 7
Badge +15

@jordydenb Hoe is de stand van zaken op dit moment? Is het gelukt om draadloos te testen?

 

Verstoringen zijn minder vaak, maar toevallig gisterenavond laat opnieuw. Een reboot van de router gedaan en weer opgelost. Inmiddels ook Fing in gebruik om de IP adressen van de apparaten te achterhalen, maar valt me op dat adressen redelijk random bepaald worden en niet opvolgend. Als een apparaat niet werkt, is het vaak dat een ander apparaat datzelfde IP adres toegekend krijgt en dan beide apparaten vast lopen. Met een reset wordt alles opnieuw vastgesteld en zijn de conflicten eruit. 

Ik heb nog niet kunnen constateren welk apparaat het conflict veroorzaakt.

Mijns inziens is de volgende stap om op basis van de MAC-adressen een fixed IP adres te geven aan al mijn bekende apparaten. Dan treden op mijn apparaten (hopelijk) in ieder geval geen conflicten meer op. 

Reputatie 7
Badge +15

@jordydenb Het instellen van vaste ip adressen kan er inderdaad voor zorgen dat deze conflicten niet meer optreden. Het is wel vreemd dat verschillende apparaten hetzelfde ip adres toegewezen krijgen. 

Reputatie 7
Badge +15

@jordydenb Is het probleem met de conflicterende ip adressen ondertussen opgelost of loop je nog tegen problemen aan?

Nee het blijft een terugkomend probleem. Ik heb toevallig gisteren een tijdschakelaar besteld en ga in de nacht de router laten resetten door de spanning eraf en erop te zetten. Immers na een reset is het tot 24 uur na de reset niks aan de hand. Als daarmee het probleem verholpen is, is het een wat domme oplossing, maar wel een oplossing. Apparaten die ik op het netwerk heb zitten, blijf ik sowieso gebruiken en zit niks bijzonders tussen….. 

 

Reputatie 7
Badge +15

@jordydenb Zit de tijdschakelaar er al tussen en is het probleem daarmee inderdaad opgelost? Dat is inderdaad wel een scheve oplossing, ook hoop ik dat dit geen andere problemen gaat veroorzaken. Kun je mij laten weten wat de stand van zaken is?

Hi Rutger, ja sinds woensdag zit de tijdschakelaar er tussen…. Elke dag om 5:00 uur spanning eraf en niet lang daarna de spanning er weer op. Zoals verwacht werkt dit prima. Het is merkwaardig maar wel een oplossing. Welke problemen kan dit veroorzaken? 

Mijns inziens zegt dit wel dat er iets in de router niet in orde is…. 

Reputatie 7
Badge +15

@jordydenb Ik weet niet hoe blij de andere apparaten zijn met iedere dag een connection loss, dat zou voor problemen kunnen zorgen maar zal dit meestal niet doen. Het zou inderdaad kunnen dat er iets met het modem aan de hand is. Wat we zouden kunnen proberen is de Experiabox omruilen, mocht het probleem daarmee opgelost zijn dan lag het aan de Experiabox. Mocht het probleem daarna toch nog bestaan dan zit het ergens anders in het netwerk en zou de Experiabox weer terug kunnen.

Reputatie 7
Badge +15

@jordydenb Hoe is de situatie op dit moment? En zie je het omruilen van de Experiabox nog zitten?

De afgelopen periode ben ik op vakantie geweest dus. vandaar een verlate reactie, maar bij thuiskomst was hetzelfde probleem aan de orde. Ik zou graag een vervangende Experiabox willen om dat eenmalig uit te sluiten. Dan resteert nog een netwerkspecialist erbij te halen om het LAN-deel te doorgronden wat nu feitelijk het probleem is. Kun jij de vervanging in gang zetten?