Beantwoord

Internet valt regelmatig weg voor enkele minuten

  • 23 December 2019
  • 29 reacties
  • 1111 keer bekeken

Reputatie 1

Sind een paar dagen hebben we dat meerdere keren per dag het internet compleet onbenaderbaar is. Dus ook geen “Sonos” en TV.

Intern (wifi) verkeer, dus bijvoorbeeld printen, sonos bedienen, nas benaderen, blijft gewoon werken. Ook een bedrade verbinding werkt dan niet meer.

na 5 tot 20 minuten werkt de verbinding gewoon weer... 

Ook na handmatig de Experiabox uit/aan zetten werkt alles weer. (Tot het een tijdje later weer mis gaat)

Er is vanochtend een monteur geweesr en die heeft het isra punt vervangen. Maar hij was de deur net uit toen het weer mis ging!

Dus sta nu weer lekker in de wacht bij klanten service… grrr!

Ik lees op het forum meerdere vergelijkbare meldingen, met verschillende oplossingen, maar als zelf de monteur het niet kan oplossen… wat dan?

Iemand nog een idee?

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 25 December 2019, 11:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Hoi @JeorenA . Dit klinkt als een issue wat verder onderzocht moet worden. Ik durf niet te speculeren waar het misgaat.

Je schrijft dat je nu bij de telefonische afdeling bezig bent. Mocht dit niet lukken kan ik het ook voor je oppakken. Houdt er wel rekening mee dat het forum niet permanent bewaakt wordt en niet goed geschikt is voor prio zaken. 

 

Reputatie 1

Helaas, maandag is de monteur voor de tweede keer langs geweest. Hij heeft de Experiabox vervangen, dit leek goed te gaan maar ‘s avonds was het weer mis, geen internet verkeer en tv meer. Dit duurde echter een stuk langer zelfs nu. Pas na een keer uit/aan zetten van de Experiabox werkt te alles weer een tijdje, maar ging later weer mis… 😡 

De monteur heeft aan gegeven de verbinding te laten monitoren (wat dat dan ook in zou moeten houden) en dat we maandag iets horen.

Dus heel de week met uitvallend internet, dus regelmatig tv onderbrekingen, Sonos die stopt met spelen van radio en spotify, geen camer’s etc etc en dat terwijl mijn vrouw op bed ligt met een gebroken enkel en dus niet zonder hulp even de “router kan resetten” pfff…

Ik hou jullie op de hoogte en mocht er iemand nog een tip of truuk heeft hoor ik het graag.

Oei, dat is een waardeloze situatie. Ik vermoed dat de monteur de lijn nu laat monitoren om te achterhalen waar het misgaat. 

Heb je misschien van die adapters in huis waarmee je het stroom of afstand aan en uit kan zetten? Op die manier hoeft je vrouw alleen maar op het knopje van de afstandbediening te drukken om het modem uit te schakelen. Hier is een voorbeeld: https://www.praxis.nl/woonideeen/klikaanklikuit

(je kunt ze veel voordeliger krijgen bij de action)

 

Dit is natuurlijk allemaal verre van ideaal maar maakt het overbruggen van het weekend misschien wat aangenamer. 

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.

Reputatie 1

Vorige week is het modem  (Experiabox) vervangen, het leek sinds die tijd goed te werken, maar helaas… gisteren en vandaag weer uitval gehad.

Gisteren hebben we gewoon "niets" gedaan en na een minuut of 5 werkte alles weer gewoon. 

Nu net is hij weer uitgevallen en heb ik via de web interface van de experiabox een reboot uitgevoerd… en probleem is weer opgelost voor nu.

Oef, wat mateloos irritant. 

Zo te zien staat het ticket nog op zogenaamde monitoring. Heb jij een direct telefoonnummer gehad om te kunnen melden of de storing nog steeds speelt? Zo ja, wil ik je aanraden om die te bellen. Want het lijkt met deze symptomen nog niet opgelost. 

(p.s. Ik heb zelf ook een toelichting op het ticket gemaakt waarin ik aangeef dat het probleem lijkt te zijn teruggekomen)

Reputatie 1

Oef, wat mateloos irritant. 

Zo te zien staat het ticket nog op zogenaamde monitoring. Heb jij een direct telefoonnummer gehad om te kunnen melden of de storing nog steeds speelt? Zo ja, wil ik je aanraden om die te bellen. Want het lijkt met deze symptomen nog niet opgelost. 

Helaas zo'n nummer heb ik niet gehad.

Wel kan ik meedelen dat vanavond weer twee keer de verbinding even weg is geweest, om 20:10 (tot 20:16) en 22:43 (tot 22:46) ik heb een monitoring tool draaien en dit zijn de tijden die hij aan geeft. We hebben verder helemaal niet gedaan met het modem of router of wat dan ook, gewoon wachten en "floep" alles werkt weer...

Reputatie 1

(p.s. Ik heb zelf ook een toelichting op het ticket gemaakt waarin ik aangeef dat het probleem lijkt te zijn teruggekomen)

Zeker, en zoals aangegeven ook vanavond (9 januari) weer twee keer, rond 20:15 en 22:45

Dat is een nare bedoening, @JeorenA . Ik heb een lange rij notities teruggevonden en de conclusie is dat het KPN domein storingsvrij is.

Als ik alles doorlees zijn er meerdere monteurs geweest en is er ook een specialist aangestuurd die de lijn heeft bewaakt. Men stelt nu dat iets in jouw eigen netwerk voor de storing zorgt. Ik ben daarom bang dat verdere ondersteuning vanuit ons niet mogelijk is. Ik hoop dat jij je hier in kunt vinden.

Ik weet niet wat er verder nog is aangesloten, maar wellicht is het een nuttig experiment om alle eigen hardware los te koppelen en te kijken of de storing dan wegblijft. Vervolgens telkens een nieuw apparaat toevoegen. Op die manier zou je het lek boven moeten kunnen krijgen. 

Is er trouwens nog wel contact met jou gezocht om deze bevindingen te delen?

Reputatie 1

Dat is een nare bedoening, @JeorenA . Ik heb een lange rij notities teruggevonden en de conclusie is dat het KPN domein storingsvrij is.

Als ik alles doorlees zijn er meerdere monteurs geweest en is er ook een specialist aangestuurd die de lijn heeft bewaakt. Men stelt nu dat iets in jouw eigen netwerk voor de storing zorgt. Ik ben daarom bang dat verdere ondersteuning vanuit ons niet mogelijk is. Ik hoop dat jij je hier in kunt vinden.

Ik weet niet wat er verder nog is aangesloten, maar wellicht is het een nuttig experiment om alle eigen hardware los te koppelen en te kijken of de storing dan wegblijft. Vervolgens telkens een nieuw apparaat toevoegen. Op die manier zou je het lek boven moeten kunnen krijgen. 

Is er trouwens nog wel contact met jou gezocht om deze bevindingen te delen?

 

Ik heb het een al uitgesloten, ik had een Brocade ICX7150 switch er aanhangen met Ruckus Access Points, voor oa WIFI buiten op het terrein. Dit heb ik een tijdje uitgezet en alleen rechtstreeks de Sonos Bridge en de TV ontvangers aangesloten, ook toen ging het regelmatig mis…

Het lijkt mij heel sterk dat Sonos het probleem zou zijn, maar als dat wel zo is zouden jullie misschien ook te raden moeten gaan over de gebruikte router (Experiabox 10 (ZTE)

Ik heb ook de logfiles van de ZTE bekeken en ik zie ook op het moment dat het mis gaat na enkele minuten dat alle aangesloten apparaten op nieuwe een DHCP Ack verstuurd wordt, wat dit betekend weet ik niet precies, en of dit het gevolg of de oorzaak is is mij ook niet helemaal duidelijk.

Om dit verder te kunnen troubleshooten zou ik graag willen weten of er meer informatie uit de ZTE te krijgen is, en of het anders mogelijk is deze is een soort van Bridge-mode te kunnen zetten zodat ik een andere router zou kunnen proberen… Of heet KPN mogelijk een ander model router misschien?

PS. ik heb trouwens niets vernomen van iemand van KPN sinds het laatste bezoek hier aan huis...

Reputatie 1

Vandaag alles los gehad, zelfs de Sonos, met alleen het volgende:

  • LAN1: 4G Router/modem
  • LAN2: Laptop
  • WIFI alleen van de Experiabox zelf

Alles werkte eigenlijk goed tot vanmiddag 18:22 (tot 18:25) en om 19:12 (tot 19:21) weer geen internet.

Laptop kan nergens bij (ook niet bij de Experiabox interface 192.168.2.254

Via WIFI kan ik wel bij de Experiabox interface, raar maar waar…

...na gewoon even wachten (zie de tijden hierboven) werkt alles gewoon weer…

Frustrerened!!!!

Bizarre storing, @JeorenA . Ik durf er geen conclusies aan te verbinden. 

De v10 heeft dat soort functionaliteit niet. Gebruik je ook een vast nummer? Anders is het misschien nog een idee om de experiabox te vervangen door een eigen router. 

Er zijn op het forum verschillende topics te vinden over hoe je dit kunt instellen. 

Reputatie 1

Bizarre storing, @JeorenA . Ik durf er geen conclusies aan te verbinden. 

De v10 heeft dat soort functionaliteit niet. Gebruik je ook een vast nummer? Anders is het misschien nog een idee om de experiabox te vervangen door een eigen router. 

Er zijn op het forum verschillende topics te vinden over hoe je dit kunt instellen. 

Helaas gaat dit niet werken, ik heb een ADSL verbinding, dus kan bij mijn weten die zomaar een willekeurige router aansluiten helaas. Ik zal hier een ADSL interface voor moeten hebben…

Wat ik wel ga proberen is een eigen DHCP en DNS server instellen en zo die functies weg te halen bij de Experiabox en deze alleen maar als (NAT)router te gebruiken.

Ik hou jullie op de hoogte, maar "ziek" wordt ik er wel van, ik betaal al voor 60Mbps die ik niet haal en nu werkt het ook nog eens sinds een paar weken enorm instabiel.

 

Reputatie 1

Bizarre storing, @JeorenA . Ik durf er geen conclusies aan te verbinden. 

De v10 heeft dat soort functionaliteit niet. Gebruik je ook een vast nummer? Anders is het misschien nog een idee om de experiabox te vervangen door een eigen router. 

Er zijn op het forum verschillende topics te vinden over hoe je dit kunt instellen. 

Helaas gaat dit niet werken, ik heb een ADSL verbinding, dus kan bij mijn weten die zomaar een willekeurige router aansluiten helaas. Ik zal hier een ADSL interface voor moeten hebben…

Wat ik wel ga proberen is een eigen DHCP en DNS server instellen en zo die functies weg te halen bij de Experiabox en deze alleen maar als (NAT)router te gebruiken.

Ik hou jullie op de hoogte, maar "ziek" wordt ik er wel van, ik betaal al voor 60Mbps die ik niet haal en nu werkt het ook nog eens sinds een paar weken enorm instabiel.

 

Misschien nog een andere optie, een andere Experiabox, er zijn meerdere versies begrijp ik dus misschien dat dat nog een verschil kan maken, of misschien een model dat wel in bridge-mode kan?

Die bridge functie is lastig. Dat zit er simpelweg niet in. Ik heb je een privébericht gestuurd. Kun je daar op reageren?

 

Reputatie 1

Die bridge functie is lastig. Dat zit er simpelweg niet in. Ik heb je een privébericht gestuurd. Kun je daar op reageren?

 

Gedaan. ;-)

Reputatie 1

Maar weer eens een update… het werkt nog steeds matig!

Ik heb nu maar eens een monitor tool opgezet van "buiten" naar 'binnen" en van "binnen" naar "buiten".
Beide geven het zelfde beeld, regelmatig de internet verbinding wek voor een paar minuten.

Om een idee te geven van de afgelopen dagen:

17/02@23:17:44 1 min down 

20/02@00:08:23 2 min down

20/02@1234:14 1 min down

20/02@15:30:08 5 min down

Het lijkt vaker te gebeuren maar mijn monitors (Uptime Robot) doet een HTTP get elke minuut dus als het minder is kan hij deze "missen"

We doen verder helemaal niets, met de router etc. en hetlijkt maar weinig, maar als je net in een film zit of de radio (via Sonos) aan hen staan en hij stopt tellen is dat heel erg irritant.

 

Reputatie 1

Klein update!

 

Net ging het weer niet goed en dacht even snel de "KPN service tool" te gebruiken voor een test van de lijn…

Dit leverde een heel bijzonder resultaat op:
“De KPN verbinding werkt correct, maar je verbinding thuis is geblokkeerd.
Mogelijk als gevolg van een betalingsachterstand."

Heel grappig, vooral omdat het nu weer goed werkt…

 

Het wordt als maar gekker, Jeroen. Heb je nog steeds die verbrekende verbindingen?

Reputatie 1

Het wordt als maar gekker, Jeroen. Heb je nog steeds die verbrekende verbindingen?

Ja zeker… ben bijna zover misschien toch maar te gaan investeren in glasvezel… dat ligt hier (buitengebied) nog niet, maar ik kan “meedoen” voor bijna 2000 euro… eigenlijk heb ik het er niet voor over, bandbreedte is mijn probleem niet echt, maar stabiliteit wel! En naast “koper” ligt hier geen enkele andere kabel, dus ook geen coax helaas.

maar om hier op terug te komen, ik heb een monitor tool gestart die vanaf internet elke 5 seconden de verbinding test en die laat ook precies zien wanneer het mis gaat. Ik merk vaker dan dat die tool laat zien dat het even “hikt” maar als dat minder dan 5 seconden is kan hij die dus missen.

maar om een idee te geven:

 

Reputatie 1

Helaas, het heeft even goed gewerkt voor een paar dagen, maar sinds ene paar dagen (en nu net ook weer) weer regelmatig onderbrekingen:

Sinds 1/3 290 uur "up" geweest en vanaf de 13e weer elke dag een aantal keer uitgevallen voor enkele minuten.

 

HELP!!! ;-)

Ik heb verschillende topics in beheer waarbij er grillige verbrekingen zijn. Bij de meeste van die topics is een sonos bridge in het spel.  

Als ik jouw topic teruglees hebben we die uitgesloten, toch? Ook zonder sonos, blijft het verbreken? Dat wil ik graag zeker weten.

Via privé berichten hebben we een andere v10 gestuurd. Helaas zonder resultaat. Mijn volgende stap zou een monteur zijn. Aangezien het geen storing is die ik kan meten zou dat op een betaalde service monteur neerkomen ( die ik dan kan vergoeden) . Helaas is daar momenteel de rem op gezet, zoals je hier kunt lezen: https://www.kpn.com/service/monteur/servicemonteur.htm

Ik heb verder geen tips, ben ik bang. Misschien heeft een meelezer nog een suggestie?

 

Reputatie 1

Ben nog maar weer eens zelf aan het onderzoeken gegaan, en ik heb nu een (vooralsnog) stabile situatie. Wat ik gedaan heb ik de DHCP server WIFI van de Experiabox uitgezet en mijn eigen server DHCP laten doen (met de Experiabox natuurlijk als Gateway) en dat lijkt nu te helpen, ik zie ook geen vreemde (DHCP gerelateerde) meldingen meer in de Rxperiabox log files.

 

Dus als dit goed blijft werken zit er toch iets vreemds/raars/incombatible in de Experiabox lijkt mij...

Reputatie 1

Daar zijn we weer. Gisteren en vandaag weer een aantal keer geen verbinding gehad. Gewoon een kwestie van een par minuten wachten en dan werkt alles weer. Ook na een herstart van de Experiabox werkt alles direct weer maar voor hoelang?