Beantwoord

Internet valt steeds weg

• 19 november 2017
  • 38 reacties
  • 11770 keer bekeken

Heb het afgelopen jaar onwijs veel last gehad van wegvallend internet. Heel irritant als je midden in een netflix film of serie zit en internet valt weg. Ook wifi klapt eruit. Na een kleine 5 minuten doet alles het weer. Met beetje geluk kun je dan een uur kijken voordat het weer gebeurd. We hebben 4 KPN monteurs langs gehad in het afgelopen jaar. Alles is nu bekabeld aangesloten (behalve mobiele telefoons uiteraard) omdat de monteurs dachten dat het alleen een wifi probleem was. Heb denk ik zo'n 15 keer naar KPN gebeld en iedere keer weer gaan ze dezelfde testen en protocollen af die dus totaal niet werken bij ons. Is er iemand die die dit probleem kent en in vredesnaam wel weet wat we hier aan kunnen doen??? Wordt er gek van.
icon

Beste antwoord door wjb 20 november 2017, 08:50

Heb je een DSL aansluiting of een glasvezel aansluiting?
Als je een glasvezel aansluiting hebt, haal dan bij de volgende storing de NTU (glasvezelmodem) even van stroom af. Doet de Internet verbinding het daarna vrijwel direct weer?
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Dat er geen storing meer geweest is sinds het uit en weer aan zetten van de NTU is hoopvol maar geen oplossing.
Zodra de storing nog een keer optreedt laat dan de NTU vervangen.
Reputatie 7
Badge +22
@Justin_
Lijkt me prima afspraak. En hoe ga ik jou bereiken als de storing de aankomende weken weer voor gaat komen?
Door te reageren in dit topic. 🙂 Dan komt het helemaal goed!
@Justin_
Lijkt me prima afspraak. En hoe ga ik jou bereiken als de storing de aankomende weken weer voor gaat komen?

@wjb
Thnx voor je hulp in deze. Zoals je gelezen hebt zijn we een heel stuk verder gekomen.
Reputatie 7
Heb je een DSL aansluiting of een glasvezel aansluiting?
Als je een glasvezel aansluiting hebt, haal dan bij de volgende storing de NTU (glasvezelmodem) even van stroom af. Doet de Internet verbinding het daarna vrijwel direct weer?
Reputatie 7
Kies dan voor openDNS, zo maak je het Google wel heel makkelijk om jouw profiel verder aan te vullen.
Wel goede verbinding in huis en tv doet het maar internetten lukt niet?
Oplossing:
In de modem de dns server van b.v google of een open dns die wel altijd bereikbaar is zetten. ipv die van kpn. En probleem is over.
Al zal KPN zeggen dat het daar niet aan kan liggen.

Succes
Reputatie 7
@[user=73232]wjb:
Heb een glasvezelaansluiting, Goed idee, Ga ik ook even proberen.
Dan weet ik zeer waarschijnlijk de uitkomst al. De verbinding zal na het uit en weer aan zetten van de NTU vrijwel direct weer tot stand komen.
Dit betekent dat de NTU vervangen moet worden.
Ik heb dit zelf in een ver verleden ook mogen ervaren zij het dat de frequentie van de onderbrekingen bij ons gelukkig veel lager was. Na vervanging van de NTU heb ik (afkloppen) nooit meer problemen ervaren.
Reputatie 7
KPN is de partij die dat moet aansturen/managen.
Het is Reggefiber, een 100% dochter van KPN die verantwoordelijk is voor die NTU.

Als het zo is dat de verbinding na het uit en weer aanzetten van de NTU snel weer hersteld wordt (zonder iets met de Experia Box te doen) dan zal de NTU en/of de netwerkkaart in de PoP deze storing veroorzaken.

Laat het hier even weten of die verbinding inderdaad snel weer hersteld wordt na het uit en weer aan zetten van de NTU.
Reputatie 7
Ik neem eigenlijk aan dat die monteurs die bij je langs geweest zijn zelf ook wel zo helder van geest geweest zijn om de netwerkkabel tussen NTU en Experia Box eens te vervangen.
Reputatie 7
De kans is dan inderdaad groot dat het probleem veroorzaakt wordt door de NTU.
Reputatie 7
WJB of iemand anders nog ideeen? 😄Ook voor jou geldt mijns inziens dat de NTU waarschijnlijk de boosdoener is.
Vervang de netwerkkabel tussen NTU en Experia Box nog een keer om die uit te kunnen sluiten.
Bij een volgende storing, haal alleen de NTU even van stroom af. Komt de Internet verbinding daarna vrijwel direct weer tot leven, zorg er dan voor dat KPN jouw NTU komt vervangen.
Reputatie 7
Badge +19
Hallo @Smurfoo

Welke snelheid kun je -hier- halen? (Postcode en huisnummer invullen)
Reputatie 7
Badge +19
@huistijger
Heb even gecheckt op de link die je stuurde.
In het overzicht komt volgende naar voren:
Koper: 8 mbit/s
Fiber: 524 mbit/s

Wat is je conclusie hieruit?

Dat je een prima snelheid hebt op glasvezel.
Als je gelijk verteld had dat je glasvezel had dan had ik die vraag niet hoeven te stellen.
Desondanks geen probleem hoor🐈 🐱

En dat wjb hele goede vragen stelt en tips geeft.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Smurfoo, welkom op het forum! Balen dat je internet regelmatig wegvalt. Ik verwacht inderdaad dat wjb de vinger op de zere plek legt: er is iets met de NTU.

Heb je telefonisch een afspraak kunnen maken met 1 van onze monteurs?
Reputatie 7
Badge +22
Je cynisme kan ik me in dit geval goed voorstellen, hoor! Wjb is inderdaad geen medewerker van KPN, maar ik wel. 😉

Wat ik met je wil afspreken is het volgende: we kijken de situatie voor nu even aan. Mocht je nu, na het resetten van de NTU, toch weer problemen krijgen, laat me dat dan weten. In dat geval plan ik een monteur voor je in, met de instructie om jouw NTU te vervangen.
@huistijger
Ga ik even proberen zodra ik thuis ben. Probeer vanmiddag even te reageren.

@wjb:
Heb een glasvezelaansluiting, Goed idee, Ga ik ook even proberen.
@wjb
De huidige NTU zit er nu een jaar ongeveer. Vorig jaar geplaatst door een telecomaannemer. De gemeente heeft daarvoor gezord omdat onze wijk in zijn geheel van glasvezel werd voorzien. Hoe laat ik dit vervangen? Moet KPN dat doen of ikzelf?
Wat wel vreemd is dat wij een tijdje van KPN een sneller internetpakket kregen om te kijken of dit het probleem zou kunnen verhelpen. En zowaar dit heeft geholpen. Er waren evengoed storingen (met name bij netflix zagen we vaker een laadscherm verschijnen) Maar deze waren vaak maar 1 tot 5 seconden. Sneller internet leek dus een soort van te werken. Echter zou het in mijn ogen niet zo kunnen zijn dat een sneller (en duurder) pakket de enige manier is om dit te verhelpen.
@wjb

Je weet er goed wat van zo te merken. Thnx voor je hulp. Ik ga straks eerst bij de 1e storing de NTU eens van de stroom halen en direct weer opzetten.
Zou het nog helpen om de kabel van de NTU naar de router te vervangen? Of moet dit niet uitmaken?
@huistijger
Heb even gecheckt op de link die je stuurde.
In het overzicht komt volgende naar voren:
Koper: 8 mbit/s
Fiber: 524 mbit/s

Wat is je conclusie hieruit?
@wjb
Haha....dat soort aannames zijn bij de monteurs goed misplaatst is mijn ervaring. Geen van de 4 monteurs heeft dat ooit gedaan. Het is dat jij er nu over de NTU begint anders had ik er zelf ook nooit opgekomen.
@wjb
Nou...al na een kwartier te netflixen kwam zojuist de 1e storing. Gelijk de stekker uit de NTU gehaald en daarna weer in stopcontact gedaan, en inderdaad zoals je zei kwam internet vrijwel direct terug.
Dus volgens jou moet het dan aan de NTU liggen? Dan ga ik vanavond nog KPN bellen om dat ding te (laten) vervangen.
@wjb
Top...ik hang al aan de lijn met KPN as we speak.
@Justin_
Hallo Justin,

Nee dit is tot op heden nog niet gelukt. Ik heb afgelopen Maandagavond met een collega (ene Johnny)van het KPN Klantcontactcenter in Enschede aan de telefoon gehangen. Hij zou een servicemonteur voor mij in plannen. Helaas werkte zijn systeem op dat moment niet en zou hij mij gisterochtend terugbellen om de afspraak alsnog te maken. Er is niet teruggebeld....lekker dan.

Ik heb tot op heden het advies van wjb opgevolgd en dat is zo te merken een goede zet geweest. Sinds ik de NTU van de stroom heb afgehaald (tijdens de zoveelste storing) is er geen storing meer geweest.
Logischerwijs ben ik nog wat scpetisch gezien het feit we al bijna een jaar last van deze storingen hebben. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn om na meer dan 20 belletjes, 4 KPN monteurs, ruim 20 testprotocollen e.d. nu eindelijk te oorzaak te hebben gevonden.

Het enige probleem is dat ik nu niet goed weet waar we goed aan doen.
Moeten we de NTU laten vervangen? (met de kans dat de storingen op een of andere vage wijze terugkomen) of de huidige NTU laten zitten? (en dan het hele traject opnieuw in in de hoop wel een KPN medewerker te vinden die ons vooruit wil helpen.)

Excuus als ik wat cynisch overkom maar je zult begrijpen na het traject wat we hebben afgelegd mijn vertrouwn in KPN lichtelijk gedaald is. Helemaal als je nagaat dat wjb (geen KPN medewerker bij mijn weten) in de 1e reactie al direct het probleem naar voren krijgt.

Hoor graag van je. (Evengoed bij voorbaat al dank voor je reactie)
Ja in de wxperia box instellen.
Sindsdien heb ik altijd goed internet
Wij hebben dus exact hetzelfde probleem. Snelste KPN glasvezel pakket 500/500. Wegvallend internet voor ongeveer 5 minuten meestal 1 of 2x per 24 uur. Heb nav dit forum en aanbeveling om NTU uit/aan te doen ook geconstateerd dat vrijwel direkt internet het weer doet.
Is het mogelijk dat iemand van KPN hier eens naar kan kijken?

Reageer