Vraag

Internet valt weg bij upload sinds installatie Experia Box V10a

  • 10 June 2020
  • 11 reacties
  • 450 keer bekeken

Hallo,

ik heb mijn oude abonnement omgezet naar een Hussel abonnement, vooral omdat ik hiermee het 4G modem voor Sneller Internet Buitengebied kon krijgen. Dit modem kreeg ik vorige week thuisgestuurd, wel zonder nieuwe ExperiaBox, dus dat heeft nog een aantal dagen geduurd. Nu heb ik alles sinds een paar dagen geïnstalleerd, het 4G modem doet het, ondanks maar 1 streepje verbinding, erg goed qua snelheden (tijdens speedtest tenminste) en ik ben hier dan ook tevreden over. Ik heb alleen ADSL van KPN in de straat, dus het is fijn dat de snelheden wat opgekrikt kunnen worden.

Nu ondervind ik alleen sinds de installatie van de nieuwe v10a box vaak problemen met de internetverbinding. De downloadsnelheid kan vrijwel zonder beperking belast worden, ook langdurig (meerdere uren) zonder dat de internetverbinding wordt verbroken en deze snelheid is ook echt veel beter dan de oorspronkelijke snelheden via kabel.

Voor uploaden geldt dit helaas niet. De snelheid is wel veel beter, maar zodra ik de lijn met de upload van een wat groter bestand belast, of iets naar anderen probeer te streamen, word ik na zo'n 30-60 seconden van het internet afgegooid, samen met alle andere apparaten in het huis. Ook gebeurt dit na een speedtest, zowel vanaf mijn pc als ook vanaf mijn mobiele telefoon. Het lijkt wel alsof het modem mijn internetgebruik beperkt, want het gebeurt bijna altijd na dezelfde tijd.

Ik heb al veel dingen geprobeerd en ook al contact gehad met de klantenservice via chat, omdat het probleem niet kon worden opgelost werd mij aangeraden mijn probleem hier te delen.

Ik heb het 4G modem al eens gereset, de ExperiaBox ook, en zelfs het dsl kastje even uit de stroom gehad. Internet was altijd traag met de vorige v9 box zonder 4G modem, maar de verbinding werd nooit verbroken, helemaal niet voor alle apparaten in het huis.

Ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen of mogelijk zelfs een oplossing heeft, ik ben namelijk wel enthousiast over het 4G modem!

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Zie: https://forum.kpn.com/internet-9/wegvallen-internet-icm-met-4g-buitengebied-498954?postid=1003310#post1003310

 

https://forum.kpn.com/internet-9/internet-problemen-met-experia-v10a-496906

 

De V10A wordt pas sinds kort geleverd in combinatie met het 4G modem,  maar het lijkt nog niet heel betrouwbaar te werken.

 

Vraag KPN of je een V10 kan krijgen.

Monteur is langs geweest en heeft nog wat onnodige bekabeling weg kunnen halen, waardoor de snelheden nog wat beter zijn geworden, maar daar lag het probleem natuurlijk niet. Helaas kon hij ook niet ontdekken waar het misging tijdens het uploaden. Hij heeft mij net als @jrxs4all al zei, aangeraden te kijken of een V10 modem beter werkt, dus ik zal hier binnenkort eens naar vragen. 

Inmiddels is er een probleem bijgekomen dat af en toe het internet gewoon een paar minuten wegvalt voor alle apparaten, zónder dat de verbinding belast wordt. Hier is ook geen goede reden danwel oplossing voor te vinden. 

Reputatie 6
Badge +9

Dag @Daniel de Boer. Van harte welkom hier. Behoorlijk lastig dat je verbinding wegvalt bij uitgaand verkeer. Ik lees dat er al een monteur is geweest en deze, net als @jrxs4all, adviseert om de Experia Box V10a om te ruilen voor een Experia Box V10. In de twee bovengenoemde topics heeft dit inderdaad voor verbetering gezorgd. Als ik de notities erbij pak, zie ik dat een collega gisteren de logistieke afdeling heeft verzocht om je een V10 toe te sturen. Kun je dat bevestigen?

Verder heb ik dit probleem nu aangekaart bij de afdeling die gaat over Sneller Internet Buitengebied. Als ik een reactie heb, dan deel ik die uiteraard hier. 

Hallo @Natasja. Bedankt voor de reactie! Het is inderdaad een lastig probleem, vooral omdat het zonder het extra 4G modem en met oudere V9 modem nog stabieler was dan nu. Toch werkt het 4G modem wel gewoon, snelheden zijn namelijk tussen de 2 tot 5 keer beter dan voorheen, waardoor het probleem na veel testen bijna wel bij het V10a modem moet liggen.
Ik kan bevestigen dat mij een V10 modem zou worden toegestuurd. Ik heb hier na twee dagen nog steeds geen SMS/mail bevestiging van gehad, maar ik neem aan dat dit nog wel komt. 

Ik ben benieuwd wat de reden van dit probleem is dat blijkbaar vaker voorkomt voor mensen Sneller Internet Buitengebied i.c.m. V10a, ik lees en hoor dat de V10a nog niet zo lang met SIB werkt, misschien werkt de combi gewoon (nog) niet helemaal probleemloos?

Reputatie 6
Badge +9

Ik ben daar zelf ook benieuwd naar, @Daniel de Boer. Ik zag hier op het Forum inderdaad meerdere signalen. Ik heb inmiddels een reactie van de afdeling die gaat over Sneller Internet Buitengebied. Zij geven aan de signalen niet te herkennen, maar deze wel uiterst serieus te nemen. De signalen zijn nu onder de aandacht gebracht bij het development team (daar zit de technische kennis van de V10a). Het wordt dus uitgezocht. :slight_smile:

En verder: het lijkt erop dat het niet is gelukt om een Experia Box V10 aan te vragen. Dat zou ook verklaren waarom je nog geen bevestiging hebt gehad per SMS en/of e-mail. Ik heb nu bij uitzondering opnieuw een verzoek neergelegd bij de logistieke afdeling. Als ik groen licht krijg, dan laat ik het meteen weten.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Daniel de Boer. Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd. Heb je de V10 inmiddels ontvangen en geïnstalleerd? Ik ben benieuwd naar je bevindingen. 

Hoi @Natasja. Het is gelukt, ik heb een week geleden mijn V10a modem voor een V10 modem om kunnen ruilen. Meteen geïnstalleerd en even een tijdje geprobeerd. Het V10 modem werkt in ieder geval stukken beter dan het V10a modem, dat merkte ik al gauw. Het internet valt nu niet meer uit het niets weg en is over het algemeen stabieler. 

De snelheden zijn af en toe wel veel lager, ik weet niet of dat door ontvangst of het V10 modem komt. De upload wordt nu vaak niet veel hoger dan 1.3Mbps, af en toe nog eens 2Mbps. Eerder haalde ik geregeld boven de 3.5Mbps. Uploaden zorgt er nu gelukkig nooit meer voor dat de rest van de apparaten de internetverbinding verliest. Helaas ervaar ik op mijn PC nog steeds problemen met bijv. streamen en uploaden in het algemeen, waarbij na een minuut tot vijf minuten plotseling de verbinding erg instabiel wordt en de uploadsnelheid om de twee a drie seconden naar 0Mbps gaat. Dit gebeurt ook nog steeds bij het uploaden van grote bestanden, in Taakbeheer in Win10 ziet dit er zo uit:

 

Uploaden van een groot bestand

Voor videostreamen zoals delen van scherm naar vrienden of streamen naar diensten zoals Twitch ziet dit er hetzelfde uit, maar pas na een minuut tot vijf minuten. Voordat dit gebeurt, is de snelheid prima en de kwaliteit en resolutie van de stream ook erg hoog. Waardoor kan het internet het dan plotseling niet meer aan?

Over het algemeen ben ik wel zeer tevreden met de nieuwe V10 box, alles is naast dit ene blijvende probleem veel stabieler geworden, bedankt voor de mogelijkheid om te switchen :)

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Daniel de Boer. Dank je wel voor je uitgebreide terugkoppeling. De verbinding valt dus niet meer weg als je uploadt, maar er lijken toch nog steeds problemen te zijn met de uploadsnelheid. Dat is vervelend. Ik heb dit gemeld bij het development team met de vraag of dit verder uitgezocht kan worden. Als ik een reactie heb, deel ik die uiteraard met je.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Daniel de Boer. Excuses dat mijn reactie even op zich heeft laten wachten. Ik heb eindelijk een reactie vanuit het development team. Het onderzoek had wat voeten in de aarde. Er is inderdaad sprake van een issue met de upstream van de Experia Box V10a. Dit wordt veroorzaakt door het vol lopen van de buffers, waardoor er latency ontstaat en de verbinding uiteindelijk wegvalt. Voor de V10 loopt het onderzoek nog. Het probleem met de V10a is inmiddels gemeld bij de fabrikant en moet worden opgelost door middel van een fix in de software van de V10a. Helaas heb ik nog geen datum wanneer die fix wordt doorgevoerd. 

Hallo @Natasja, bedankt voor de reactie. Goed om te horen dat er iets ontdekt is, probleem leek bij mij bij de V10a hetzelfde als bij de V10 nu, dus ik zou zelf gokken dat het om een soortgelijk probleem gaat. Hopelijk komt er ook nog uit iets uit het onderzoek naar dit probleem bij de V10!

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Natasja, bedankt voor de reactie. Goed om te horen dat er iets ontdekt is, probleem leek bij mij bij de V10a hetzelfde als bij de V10 nu, dus ik zou zelf gokken dat het om een soortgelijk probleem gaat. Hopelijk komt er ook nog uit iets uit het onderzoek naar dit probleem bij de V10!


Geen enkel probleem! Ik ben ook blij dat de oorzaak eindelijk boven water is. Ik vermoed inderdaad ook dat bij de Experia Box V10 hetzelfde probleem optreedt, maar het eindoordeel laat ik aan de specialisten over. :slight_smile: