Beantwoord

Internet valt zeer regelmatig even uit (wifi en kabel, Experia Box v10A)

  • 25 April 2020
  • 14 reacties
  • 797 keer bekeken

Hallo,

Twee weken geleden zijn we verhuisd naar onze nieuwe woning en vanaf het begin dat we een nieuwe aansluiting hadden via KPN (Experia Box v10A hebben we continu last van het regelmatig uitvallen van internet via Wifi en kabel.

Observaties

  • Internet valt op willekeurige moment per dag uit (van ongeveer 1x per uur tot 5x per uur).
  • Internet valt uit op apparaten aangesloten via Wifi en kabel
  • Als het internet uit valt, dan na ongeveer 5 minuten werkt alles weer.
  • Als het internet uit valt, dan is het te verhelpen door de modem aan en uit te zetten
  • Ik heb handmatig en automatisch de modem( laten) resetten naar de fabrieksinstellingen, hierna krijg ik weer verbinding maar het heeft geen effect op hoe vaak het internet op een dag uitvalt.
  • Ik heb KPN Wifi Manager toegepast, hierna zijn geloof ik wat wifi kanalen aangepast naar een ander nummer maar dit had ook geen effect op hoe vaak het internet uit valt.
  • Ongeacht hoeveel apparaten ik aansluit op de Wifi en/of kabel, het lijkt alsof daar geen relatie zit.
  • Ik heb het gevoel dat in de avond het internet vaker uitvalt (ik kan dit niet hard maken).

Dit is echt ongelooflijk storend, ik werk als dokter en ik moet een stabiele internet connectie hebben als ik thuis mijn werk moet doen.

Kunnen jullie mij hierbij helpen? Ik heb al door heel veel posts gekeken op dit forum, maar ik zag niets wat mij kon helpen.

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 2 May 2020, 20:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @MyrtheD, welkom hier. 

Je vraagt om hulp voor een wegvallende verbinding. Ik denk zeker dat ik je daarbij kan helpen. Je geeft aan dat het bekabeld ook wegvalt. Ik wil dan ook heel graag jouw verbinding eens doormeten. Ik heb alleen nog geen gegevens van je. Zou je jouw Forumprofiel willen voorzien van postcode + huisnummer en de naam van de contractant? Ik hoor graag als je dat gedaan hebt, dan kijk ik mee. 

Ook hoor ik graag vast graag hoe het modem is aangesloten op het hoofdaansluitpunt? Is dat met een ronde kabel van maximaal 1,5 meter zonder splitter? 

Hoi Bart,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb mijn naam en postcode toegevoegd aan mijn profiel.

Uit de wand in mijn woonkamer is een UTP kabel (die direct vanuit de hoofdaansluiting naar de woonkamer is getrokken). Deze heb ik verlengd met een connector en een andere kortere UTP kabel naar mijn modem toe.

Vandaag heb ik modem met een andere kortere UTP kabel direct aangesloten aan het hoofdaansluitpunt (om uit te sluiten dat het aan de 20m lange kabel lag). Dit was niet het geval; ik merkte geen verschil in de frequentie van uitval.

Vandaag (29-04) tussen 20:00 en 22:30 is ongeveer 7 keer het internet uitgevallen, misschien kun je dat terug zien in je logging. Ik heb nog steeds sterk het vermoeden dat in de avonduren er meer uitval is. 

 

Reputatie 7
Badge +20

Je hebt glasvezel zie ik. Dan moet je inderdaad het modem met de lange kabel kunnen aansluiten. Ik zou dit wel rechtstreeks op het glasvezelkastje doen. Heb je de kabels ook even los gehad en opnieuw ingeplugd om zeker te weten dat deze goed zitten. En heb je het glasvezelkastje ook al eens stroomloos gehad voor 2 minuten? Tegelijk ook het modem stroomloos. Dan eerst het glasvezelkastje laten opstarten en dan het modem weer in het stroom. 

Hoi Bart,

ik heb de stappen uitgevoerd zoals je beschreven hebt en nog steeds valt het internet regelmatig uit… :( Wat stel je voor?

Reputatie 7
Badge +20

Ik zal je een nieuw modem sturen. Vermoedelijk is die de boosdoener. Ik zal je zo privé alle informatie hierover sturen. 

De informatie heb ik net ontvangen, bedankt voor de hulp :)

Hoi,

gisteren is de nieuwe modem gearriveerd. Na het installeren heb ik nog steeds last van uitvallend internet op precies dezelfde manier :(

Ik heb van alles geprobeerd, en ik ben er echt klaar mee. De nieuwe modem gereset, de aansluiting bij de glasvezelkabel weer aan en uit gezet voor 2 minuten, samen met de modem en daar na weer alles aangesloten maar dat had geen effect.

Algemene observaties

  1. Het internet lijkt eerder uit te vallen als ik iets aan het bufferen ben (bv. Netflix of Youtube) of als ik iets groots aan het downloaden ben (op een apparaat wat aangesloten is via kabel of wifi naar de modem). Dit geldt voor de nieuwe en de vorige modem die ik had.
     
  2. Na het aansluiten van de nieuwe modem, verandert de naam van het wifi kanaal van de "nieuwe naam” naar de “oude naam” na een paar minuten.

    De modem heeft op de achterkant een ander naam staan voor ander wifi-kanaal: “naam 2”  (noem ik het even voor nu). Dat is logisch het is immers een ander modem.

    Echter nadat ik een pc via wifi aansluit (via het nieuwe wachtwoord) verandert opeens het wifi kanaal van “naam 2” naar “ naam 1”  (de naam van het wifi-kanaal wat bij mijn vorige modem zat).

    Als ik opnieuw inlog met de inlogcode die hoort bij het nieuwe modem, heb ik weer normaal internet. 

    Als ik in de modem hard reset (15s knopje in drukken met een pen op de achterkant van de modem), krijg ik na opnieuw opstarten het wifi kanaal met “ naam 2”  weer tevoorschijn, die na een tijdje automatisch weer overgaat in “ naam 1”. Het wachtwoord wat daar bij hoort is die van het nieuwe modem…Als ik via de modem instellingen de Wifi naam veranderen in iets anders, dan blijft deze nieuwe naam wel opgeslagen. Geen idee of dit iets te maken heeft met het probleem.

Wat nu?

Reputatie 7
Badge +20

Ik zie het inderdaad. Weer een aantal verbrekingen. Ik ben daarom verder gaan analyseren. Ik heb daarvoor op afstand onder andere wel een reset moeten doen. Ik hoor graag hoe alles nu gaat? Valt het nog steeds weg, ga ik verder kijken. 

Hoi Bart,

De reset heeft niet gewerkt, maar het goede nieuws is dat we het probleem gevonden hebben: in onze meterkast zitten twee stopcontacten en als ik de stroomaansluiting voor de glasvezel-kast hierop aan sluit krijg ik weer last van uitvallend internet. Echter als ik met een verlengkabel de stroom aan sluit via een ander stopcontact in de gang, dan werkt alles weer!

Kortom, het lijkt erop alsof af en toe de stroom eventjes uitvalt van de stopcontacten in de meterkast. De instantie van wie we het huis huren komt binnenkort kijken om dit te verhelpen. Tijdelijk hebben we goed internet dankzij de verlengkabel.

Nogmaals bedankt voor de hulp!

Reputatie 7
Badge +20

Dat is bijzonder, maar wel een duidelijk verhaal. Hopelijk kunnen ze het oplossen en kan de verlengkabel weer de kast in. 

Hoi Bart,

na ongeveer een week lang geen problemen met internet gehad te hebben, is sinds eergisteren het internet weer aan het haperen, op precies dezelfde manier :(

Het ligt dus toch niet aan de stopcontacten die mogelijk niet goed functioneerde.

Wat nu? 

Reputatie 7
Badge +20

Dat meen je niet. Ik ben dan ook aan onze kant nog bezig geweest. Vandaar dat het internet wegviel en het modem opnieuw opgestart is. Zorgt dit dan voor verbetering?

Nee, vandaag is ook het internet weer een aantal keren uitgevallen...

Het blijft wel mega raar, toen ik de vorige week de stroom van de glasvezelmodem aansloot via het stopcontact in de gang had ik ongeveer een week lang 0 uitvallend internet (ten opzichte van soms 20x op een dag voor dat moment).

Kan het niet zijn dat of de stroomadapter naar de glasvezelkabel af en toe kortsluiting heeft (kabelbreuk?), of dat de glasvezelmodem zelf niet goed functioneert?

Reputatie 7
Badge +20

Het zou van alles kunnen zijn, al hebben we volgens mij al veel uitgesloten. Het lijkt mij goed om een monteur op locatie eens te laten kijken. Hij komt morgen tussen 0800-1000 uur. Mocht dat niet uitkomen wil ik je aanraden even te bellen met 0800-0402 om de afspraak te verzetten.