Beantwoord

Internet zonder glas/koper, en oplossingen?

  • 24 September 2021
  • 24 reacties
  • 294 keer bekeken

Reputatie 1

Hi all,

ik zit met een uitdaging.

Sinds kort ben ik verhuisd. Lokatie is een klein dorp. Mijn oude aansluiting zat in een stad, dus het ging puur om verhuizen van de aansluiting. Verhuizing aangevraagd, geen topsnelheid mogelijk (buitengebied, dus 4g steunmodem erbij), maar verder geen problemen in zicht.
Het nieuwe huis is prima, ISRA punt in de meterkast gevonden, what could possibly go wrong?

Nou, geen vast internet/tv dus.
Wat is het probleem? De locatie gaat binnen 2 jaar gesloopt worden. Had eigenlijk al gesloopt moeten zijn, maar vleermuizen (yup, echt) hebben de boel nu flink vertraagd.
Mijn huis, en alle huizen aan mijn kant van de straat, hebben ooit bij een instelling gehoord, die instelling ligt letterlijk achter de achtertuin.
De koperaansluiting van het huis blijkt dus ooit verplaatst/omgelegd te zijn naar de instelling. Dat verklaart de meting van de monteur. De wijkcentrale zou op ongeveer 1.2 km staan, maar metingen lopen maar tot 580 meter.

De huizen zijn nu verkocht aan een projectontwikkelaar. De KPN monteur mocht niet bij de installatie op het terrein van de instelling, en verwees mee door naar de projectontwikkelaar. Die hebben weer contact opgenomen met de instelling, en de instelling zegt dat heraansluiten niet meer mogelijk is (technisch onzin waarschijnlijk, omdat dat zal betekenen dat mijn aansluiting via een van hun pachtpanelen moet lopen vermoed ik, wat ze waarschijnlijk niet willen, en kan ik me iets bij voorstellen).
Echter, op mijn adres staat geen andere aansluiting geregistreerd.

Heel verhaal dus.

Mijn vragen:
-Mag dit überhaupt?
-Bij gebrek aan glas/koper (ook geen idee wanneer hier glas komt, wss pas nadat alles plat is), wat zijn de alternatieven? Ik heb een ongelimiteerd data mobiel abbo (in praktijk 8 + 2 Gb dus), maar ben tussen 2200 en 2300 uur meestal door mijn data heen (overdag radio stream/internet, avond wat tv/Netflix).
-Dit heeft dus blijkbaar ook gevolgen voor mijn kortingen (internet/tv/mobiel), is daar iets aan te doen?

Ik heb contact gehad met de helpdesk, maar die persoon was vooral heel erg gericht op het vertellen wat allemaal niet kan, en kwam letterlijk met geen enkel voorstel, of ook maar iets constructiefs. Ik heb dat contact na 10 minuten maar beëindigd.

Ik ben best technisch, maar nu ben ik echt afhankelijk van de andere partij wat betreft de mogelijkheden.

NB: Mocht dit het verkeerde forum zijn, feel free om het naar het juiste forum te verplaatsen :)

Alvast thx voor jullie tijd!

icon

Beste antwoord door Noordzee 24 September 2021, 15:15

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

24 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Slotje69 ,

Het leven in een dorp kan dus heel anders uitpakken dan in de grote stad. 
 

Nu begrijp ik uit jouw verhaal wel dat het voor twee jaar is. 
 

Mijn advies is dan om jouw internet te houden via jouw mobiele abonnement. 
 

Maar voor TV kijken over te stappen op Digitenne. Want het niet meer kijken naar TV via jouw mobiel scheelt ook weer wat. Bovendien en vooral is het veel relaxter om gewoon via jouw TV te kijken naar de programma’s. 
 

Heb je genoeg aan de NPO-zenders? Dan kun je een FTA-receiver kopen voor enkele tientjes. Digitenne kost 18 euro per maand en kun je afsluiten via de website of via 0800-0402
 

Check wel even of je bereik hebt. In sommige randen van het land is de ontvangst wat lastig.

https://digitenne.kpn.com

 

Reputatie 1

Ik dacht dat Digitenne dood was verklaard? Ik heb nog een Digitenne set liggen, zal eens kijken.
Enne, dit is dus wat ik had verwacht van de KPN Helpdesk, constructief en creatief denken, top!

Thx!

Reputatie 7
Badge +28

Graag gedaan. 👍
 

Maar Digitenne is sinds twee/drie jaar wel volledig gemoderniseerd. Heb je nog een oude ontvanger? Dan ga je daar geen beeld op krijgen. 
 

Leesvoer: 


 


 

 

Reputatie 1

Thx voor de heads up, mijn oude Digitenne is dus inderdaad obsolete merk ik.
Hoop dat scooters nu geen storing op Digitenne meer veroorzaken, goeie oude tijden.

@Slotje69 je hebt geen koper/glasvezel

Bedoel je met koper de telefoon (adsl) kabel mee 

Kun je niet via een coax aanbieder gaan 

Bijvoorbeeld Ziggo 

Of zit er ook geen coax 

 

Reputatie 7
Badge +11

Pfoe, dit is inderdaad een lastige en bijzondere situatie. Lopen jouw buren (en allen daarnaast) ook tegen ditzelfde probleem aan en om hoe veel huizen gaat dit dan? Misschien kunnen zij aangeven hoe dit ooit is aangesloten.

 

Aangezien dit een ver-van-mijn-bed show is kan ik hier helaas niets over zeggen. Misschien kan @Ward_vertellen of er voor dit soort situaties een procedure is.

 

Zoals eerder gevraagd; is er bekend of aansluiten via het coax-netwerk van wel mogelijk is? Kans is namelijk aanwezig dat dat ook via die instelling loopt. 

 

Sowieso is het handig om je profiel in te vullen met je gegevens, dan kan een moderator even meekijken en dit intern uitzetten.

 

 

Reputatie 1

Ugh, sorry,  dit was niet beste antwoord, op telefoon ziet het forum er wat anders uit.

 

Alle huizen aan mijn kant, stuk of 10, hebben hetzelfde. Er is coax, maar waar die binnenkomt is een raadsel, niet in de meterkast iig, dus kan zomaar dat dat ook via die instelling liep.

Iedereen in de straat heeft het er over, maar niemand heeft de puf om op onderzoek uit te gaan. En toen was ik er 😉

Reputatie 7
Badge +10

Enige dat ik zo kan bedenken is een label en test opdracht zodat een monteur kan constateren dat de lijnen echt niet meer werken, niet meer toegankelijk zijn, en het adres uit Kanvas laten halen. Of de vorige monteur moet dat al duidelijk genoeg hebben vermeld...

Maar dat lost niks op voor @Slotje69 behalve dat er dan misschien een 4G buitengebied oplossing zonder koper mogelijk is. En Digitenne voor TV.

Op dit moment is er gewoon een aansluiting in het systeem en dat blokkeert alle alternatieven.

De koperlijnen omleggen zal vast niet gebeuren gezien de sloopplannen. En glasvezel (als dat er komt) duurt nog te lang en dan ook nog in de nieuw te bouwen woningen. 

Ugh, sorry,  dit was niet beste antwoord, op telefoon ziet het forum er wat anders uit.

 

Alle huizen aan mijn kant, stuk of 10, hebben hetzelfde. Er is coax, maar waar die binnenkomt is een raadsel, niet in de meterkast iig, dus kan zomaar dat dat ook via die instelling liep.

Iedereen in de straat heeft het er over, maar niemand heeft de puf om op onderzoek uit te gaan. En toen was ik er 😉

Wat geeft www.breedbandwinkel.nl aan op uw adres

Ik zal dan voor een coax (kabel) provider gaan als deze wel beschikbaar is op uw adres

 

Reputatie 7
Badge +11

Ik zal dan voor een coax (kabel) provider gaan als deze wel beschikbaar is op uw adres

 

Nouja, het nadeel is dat er best een kans is dat ook deze via die instelling loopt met het risico dat er ook daar niets afgenomen kan worden. Gelukkig is er een zichttermijn van 14 dagen dus het is misschien wel het proberen waard.

Reputatie 1

Thx voor het meedenken. Alles wat beschikbaar is,  is ADSL en VDSL, dus geen coax. En dat zal allemaal over hetzelfde koperdraadje gaan vermoed ik, dus helaas. Een dorp is leuk, maar heeft dus ook zijn nadeeltjes.

Ik denk dat ik moet gaan denken aan Digitenne icm 4g.

Reputatie 7
Badge +24

Dit heeft niks met "dorp" te maken. Waar je de gedachte vandaan haalt dat het normaal zou zijn dat je in een dorp geen internet hebt is mij een raadsel. Dit had net zo goed in een stad kunnen wezen.

Reputatie 6
Badge +8

Als het niet via een bekabelde aansluiting kan zou ik voor de TV in plaats van Digitenne voor Satelliet gaan. Dan heb je een veel groter aanbod aan zenders dan via Digitenne. En je kunt alle Duitse en Engelse zenders gratis ontvangen.

In mijn omgeving is de ontvangst van Digitenne ook beroerd, terwijl Satelliet gewoon overal goed te ontvangen is, tenzij er een flatgebouw voor je neus staat. :grin:

Als het niet via een bekabelde aansluiting kan zou ik voor de TV in plaats van Digitenne voor Satelliet gaan. Dan heb je een veel groter aanbod aan zenders dan via Digitenne. En je kunt alle Duitse en Engelse zenders gratis ontvangen.

In mijn omgeving is de ontvangst van Digitenne ook beroerd, terwijl Satelliet gewoon overal goed te ontvangen is, tenzij er een flatgebouw voor je neus staat. :grin:

En daar komt bij dat je geen Discovery zenders meer kan kijken 

Daarom ben ik gestopt met CanalDigitaal 

En heb alles via kpn glasvezel (buitengebied) 

Reputatie 6
Badge +8

Maar je hebt genoeg andere zenders. Niet iedereen heeft interesse in dezelfde zenders, ik persoonlijk bijvoorbeeld vind het ontbreken van die Discovery zenders geen gemis. 

Ik wil gewoon een extra alternatief aandragen, ik acht TS wel in staat om voor zichzelf een keuze te maken. :smiley:

 

Reputatie 7
Badge +11

Thx voor het meedenken. Alles wat beschikbaar is,  is ADSL en VDSL, dus geen coax. En dat zal allemaal over hetzelfde koperdraadje gaan vermoed ik, dus helaas. Een dorp is leuk, maar heeft dus ook zijn nadeeltjes.

Ik denk dat ik moet gaan denken aan Digitenne icm 4g.

Je zou kunnen overwegen om een unlimited-abonnement af te nemen en hier een 4G-router (eventueel met buitenantenne) voor aan te schaffen. Op die manier kun je wel je thuisnetwerk inrichten zoals je dat normaal zou doen en dan hoef je niet de hele tijd te rommelen met een hotspot op je mobiel. Ook kun je op die manier bekabelde apparatuur aansluiten.

 

Het voordeel is dat je dan onafhankelijk van je mobiele telefoon internet hebt, je zou je mobiele telefoon dan niet kunnen verbinden met de wifi om data te besparen. Nadeel is wel dat de snelheid die je krijgt niet alleen afhankelijk is van de afstand tot de dichtstbijzijnde zendmast maar ook hoe druk het is op die zendmast. Een ander nadeel is natuurlijk de prijs en het feit dat je nog steeds gebonden bent aan die 8GB per dag en de bundels. Nog een voordeel is dat dergelijke apparatuur de komende jaren nog wel blijft werken, deze zou je daarna aan kunnen houden als bijvoorbeeld noodvoorziening.

 

Ik weet alleen niet of een dergelijke opstelling mag volgens de voorwaarden van KPN Mobiel. Ik heb zelf wel een data-only abonnement als 4G-backup verbinding maar die is in de praktijk noit verbonden met het netwerk.

@Hsd ik gebruik de schotel ook nog voor de 1000ende andere zenders

Via de tv met ingebouwde dvb-s2 tuner 

Betrekking voor de nl tv waaronder dat Discovery zenders niet te krijgen zijn via de satelliet schotel wou ik hier wel even melden 

 

Reputatie 7
Badge +28

@Hsd @peter-keetfm 

Gelet op de korte duur dat @Slotje69 op dit adres gaat wonen, heb ik Digitenne geadviseerd. (Mits goed te ontvangen uiteraard.) 

Zelf kijk ik overigens al ruim 20 jaar TV via de satelliet. Alleen de laatste jaren niet meer via CanalDigitaal vanwege de gigantische prijsverhogingen die zij hebben doorgevoerd.
 

Maar voor een relatief korte periode lijkt de huur van een Digitenne-ontvanger mij logischer. 

Mijn vragen:

-Mag dit überhaupt?
-Bij gebrek aan glas/koper (ook geen idee wanneer hier glas komt, wss pas nadat alles plat is), wat zijn de alternatieven? Ik heb een ongelimiteerd data mobiel abbo (in praktijk 8 + 2 Gb dus), maar ben tussen 2200 en 2300 uur meestal door mijn data heen (overdag radio stream/internet, avond wat tv/Netflix).
-Dit heeft dus blijkbaar ook gevolgen voor mijn kortingen (internet/tv/mobiel), is daar iets aan te doen?

Ik heb contact gehad met de helpdesk, maar die persoon was vooral heel erg gericht op het vertellen wat allemaal niet kan, en kwam letterlijk met geen enkel voorstel, of ook maar iets constructiefs. Ik heb dat contact na 10 minuten maar beëindigd.

Ik ben best technisch, maar nu ben ik echt afhankelijk van de andere partij wat betreft de mogelijkheden.

NB: Mocht dit het verkeerde forum zijn, feel free om het naar het juiste forum te verplaatsen :)

Alvast thx voor jullie tijd!

Je zou eens op het forum van T-Mobile kunnen kijken of eerst even de postcodecheck doen voor 4G-voor-Thuis extra snel. Daar is de eerste 500GB zonder aanvullers, zou met je huidige verbruik dan zonder omkijken moeten kunnen werken.

Je zou kunnen overwegen om een unlimited-abonnement af te nemen en hier een 4G-router (eventueel met buitenantenne) voor aan te schaffen. Op die manier kun je wel je thuisnetwerk inrichten zoals je dat normaal zou doen en dan hoef je niet de hele tijd te rommelen met een hotspot op je mobiel. Ook kun je op die manier bekabelde apparatuur aansluiten.

 

Het voordeel is dat je dan onafhankelijk van je mobiele telefoon internet hebt, je zou je mobiele telefoon dan niet kunnen verbinden met de wifi om data te besparen. Nadeel is wel dat de snelheid die je krijgt niet alleen afhankelijk is van de afstand tot de dichtstbijzijnde zendmast maar ook hoe druk het is op die zendmast. Een ander nadeel is natuurlijk de prijs en het feit dat je nog steeds gebonden bent aan die 8GB per dag en de bundels. Nog een voordeel is dat dergelijke apparatuur de komende jaren nog wel blijft werken, deze zou je daarna aan kunnen houden als bijvoorbeeld noodvoorziening.

 

Ik weet alleen niet of een dergelijke opstelling mag volgens de voorwaarden van KPN Mobiel. Ik heb zelf wel een data-only abonnement als 4G-backup verbinding maar die is in de praktijk noit verbonden met het netwerk.

Dit mag niet van de ACM. Het apparaat waarin een 06-SIMkaart actief is moet kunnen bellen (circuit-switched of VoLTE, dus onafhankelijk van internetverbinding). De ACM heeft geen routers in de database staan die ook aan dit criterium voldoen, dus 4G routers met RJ11 pluggen zoals de Huawei’s die eerder voor SIB4G werden ingezet zijn onterecht niet toegestaan. In hoeverre KPN de ACM in de zak heeft of andersom weet ik niet, maar bij voormalig Tele2NL werd je afgesloten. Die werden denk ik bang dat ze anders geen nieuwe nummers meer zouden krijgen van de ACM (10-cijferig). Hun helpdesk gaf wel een toegestane workaround, maar dat is wat TS nu eigenlijk al doet. Comfortabeler kan ook, moet je zelf een router creeren.

Reputatie 7
Badge +11

Dit mag niet van de ACM. Het apparaat waarin een 06-SIMkaart actief is moet kunnen bellen (circuit-switched of VoLTE, dus onafhankelijk van internetverbinding). 

Ah duidelijk. Goede om te onthouden!

 

Reputatie 1

Dank iedereen voor het meedenken!

Het wordt idd:

-Internet via 4g router

-tv via Digitenne

Niet ideaal, maar veel beter dan niets!

Overigens, beetje ouderwets dat KPN geen echte 4g/5g tv oplossing heeft. Nu dus helaas ook geen tv app meer die werkt (een app die prima werkt zonder Experia, dus technisch gewoon mogelijk). Daar baal ik wel een beetje van. En practisch geen hussel voordelen meer. Maar soit.

Reputatie 7
Badge +24

Tv via 4g gebruikt veel te veel data. Als KPN zoiets aan zou bieden, dan zal KPN ook moeten garanderen dat het werkt. En dat kan KPN niet. De capaciteit van het mobiele netwerk is daar lang niet toereikend voor.

Dank iedereen voor het meedenken!

Het wordt idd:

-Internet via 4g router

-tv via Digitenne

Niet ideaal, maar veel beter dan niets!

Overigens, beetje ouderwets dat KPN geen echte 4g/5g tv oplossing heeft. Nu dus helaas ook geen tv app meer die werkt (een app die prima werkt zonder Experia, dus technisch gewoon mogelijk). Daar baal ik wel een beetje van. En practisch geen hussel voordelen meer. Maar soit.

Van de honderden mobile operators wereldwijd zijn er maar een paar die TV via 4G/5G hebben/aanbieden. Zelfs voor 3G werkt het concept wel, maar het is vrij eenvoudig uit te rekenen dat dit gewoon verkwisting van dure capaciteit is, ook al is het technisch mogelijk en heeft men voor 5G nog verdere verbeteringen gedaan.