Beantwoord

Internetaansluiting wordt ongewenst overgezet naar glasvezel door KPN

  • 16 September 2019
  • 21 reacties
  • 2455 keer bekeken

Badge
Wij worden echt bestookt door KPN met brief/sms-jes/email dat onze Internetaansluiting wordt overgezet naar glasvezel. Hierbij wordt verwezen naar een opdracht! Dit is een misverstand, wij hebben geen opdracht gegeven en overzetten naar glasvezel is absoluut ongewenst.

Voor de goede orde: Nee, wij wonen niet in 1 van 6 de gebieden waar KPN gestart is om met een pilot om het kopernetwerk uit te zetten.

Al jaren klant van KPN, en veel zaken werken over het algemeen goed. Nu dreigt onze internetverbinding zonder opdracht van ons, dus ongevraagd door KPN over te worden gezet op glasvezel. We worden echt ‘bestookt’ met verontrustende correspondentie hierover (email, brief, sms) en iedere keer neem ik weer contact op met KPN servicedesk en zou na onze uitleg het probleem volgens de servicedesk uit de wereld moeten zijn. Totdat we weer een nieuwe email van KPN ontvangen, met o.a. de volgende tekst:

Overzetten aansluiting op glasvezel
U bent eerder geïnformeerd dat wij uw aansluiting overzetten op het glasvezelnetwerk. Maak daarom zo snel mogelijk een afspraak met de monteur. Zo bent u ervan verzekerd dat de afspraak plaatsvindt op het door u gewenste tijdstip. Tijdens deze afspraak zet de monteur uw aansluiting over naar het glasvezelnetwerk. De monteur zorgt ervoor dat uw huidige televisie-, internet- en/of telefoonaansluiting blijft werken.

Wat is de situatie:
Het betreft hier glasvezel in buitengebied. In onze gemeente is in 2018 gestart met aanleg glasvezelnetwerk. Dit netwerk wordt einde deze maand opgeleverd en is klaar voor gebruik. Aanleg glasvezel in buitengebied gaat gepaard met hoge kosten. Voorafgaand aan de aanleg hebben inwoners zich actief moeten aanmelden bij ‘[naam gemeente ] op Glas’. Door aanmelding ontstonden er 2 verplichtingen: nl. a. de betalingsplicht voor de aanmelder van de aanlegkosten (1600 euro) en b. de verplichting om binnen 2 maanden na oplevering netwerk een abt. Glasvezel af te sluiten. De voorwaarden bij aanmelding zijn hierover heel duidelijk: Deze verplichtingen zijn gekoppeld aan een persoon (=aanmelder) en niet aan een adres. Deze verplichtingen blijven onverminderd bestaan, ook na verkoop van de woning.

Wij hebben ons NIET aangemeld, want we hebben het huis pas dit jaar gekocht en komen uit een andere gemeente.. De vorige eigenaar heeft zicht aangemeld en op hem rusten de verplichtingen van betaling aanlegkosten en abt. afsluiten.

Alleen wij worden steeds benaderd door KPN met de mededeling dat wij een overeenkomst hebben afgesloten met ‘[naam gemeente ] op Glas'; en dus zondermeer over worden gezet naar glasvezel. Meerdere keren al gebeld met KPN, om te melden dat dit niet klopt, dat wij geen overeenkomst afgesloten hebben met ‘[naam gemeente ] op Glas’ en om die reden ook geen verplichtingen hebben.
Ik neem steeds weer contact op met de KPN servicedesk, de servicedesk kan niet achterhalen door welke afd. bij KPN deze brief/emails/sms-jes worden verstuurd of waar de foutieve opdracht vandaan komt dat wij verplicht MOETEN worden overgezet op glasvezel.
Wij willen KPN duidelijk maken dat wij geen (aanleg van) glasvezel hebben aangevraagd, geen overeenkomst hebben met ‘[naam gemeente ] op Glas’ en ook niet verplicht zijn om dit af te nemen.

Wij hebben net een nieuw adsl abt. afgesloten, deze aansluiting bevalt ons prima en we willen net als het overgrote deel van de gemeente (slechts 35% heeft zicht aangemeld voor glasvezel) onze adsl aansluiting blijven houden.

Er zijn sterke signalen dat dit mis dreigt te gaan en dat 23-09 a.s. onze adsl aansluiting geblokkkeerd gaat worden door KPN en wij zonder I-net zitten.

Oplossing:
1) Wij willen graag de bevestiging dat onze abt. ongewijzigd blijft & onze adsl aansluiting gewoon blijft werken.
2) Wij willen graag de bevestiging dat duidelijk is dat wij nooit glasvezel hebben aangevraagd en dit ook niet willen.
3) Wij willen graag dat de brieven/sms-jes/emails van KPN met erge vervelende inhoud, waarop je niet kunt reageren omdat niemand bij KPN hiervan lijkt te weten(!) worden stopgezet.

En nogmaals: Wij wonen NIET in 1 van 6 de gebieden waar KPN gestart is om met een pilot om het kopernetwerk uit te zetten. In deze regio blijf koper gewoon werken.

Graag hulp!

*Admin: titel van je bericht aangevuld ter verduidelijking
icon

Beste antwoord door Vikash van KPN 17 September 2019, 09:49

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Wij hebben net een nieuw adsl abt. afgesloten, deze aansluiting bevalt ons prima en we willen net als het overgrote deel van de gemeente (slechts 35% heeft zicht aangemeld voor glasvezel) onze adsl aansluiting blijven houden.
Bij welke provider heb jij nu een ADSL abonnement afgesloten?
Is die €1600,- door de vorige bewoner voldaan?
Zo nee, is er in de koopovereenkomst van de woning vermeld dat die verplichting aan de koper zal worden overgedragen?
Badge
Antwoorden in volgorde: KPN, niet bekend, nee verplichting is (juist) niet overgedragen!
Net weer contact met KPN, order tot overzetten lijkt nu geannuleerd.
Reputatie 7
Is die glasvezel al wel aangelegd tot in jouw woning?
Reputatie 7
Badge +21
Goedemiddag @Chaplin201. Welkom op het KPN Forum! Ik zie dat je je gegevens al hebt achtergelaten op het KPN Forum profiel. Ik heb het één en ander voor je nagekeken en volgens onze systemen heb op dit moment al een glasvezelkastje in huis. Jouw verbinding wordt op dit moment geleverd over een VVDSL verbinding waarover een maximale snelheid van 14 Mbit/s geleverd kan worden. Jouw abonnementssnelheid ligt hoger (Internet en TV Basis). Dat is de reden waarom we jou graag overzetten naar glasvezel. Op deze manier kan je de wel de juiste snelheid halen wat bij het abonnement hoort. Ik begrijp dat je deze wijziging inmiddels hebt geannuleerd, dat betekent dat je een snelheid van 14 Mbit/s houdt. Ik zou je adviseren om gebruik te maken van de glasvezelverbinding, hier zijn geen kosten aan verbonden. Waar staat de ExperiaBox op dit moment?

Reputatie 7
@Vikash, kan jij er garant voor staan dat die €1600,- waar topicstarter zich zorgen over maakt niet in rekening gebracht zullen worden. Als dat het geval is dan zou ik @Chaplin201 aanraden om die overzetting naar glas toch maar weer in gang te zetten.
Badge
Inmiddels Vikash in pb bijgepraat, het e.e.a. is duidelijker ligt complexer dan alleen kiezen voor een hogere snelheid met glasvezel. We zijn tevreden over de adsl verbinding overigens ruim 30Mbit/s met 4G en de reden dat we niet willen overstappen naar glasvezel nogmaals uitgelegd en is wel duidelijk.
Reputatie 7
Badge +21
Ik heb zojuist telefonisch contact opgenomen met @Chaplin201. Het verhaal is toch anders dan ik had verwacht. Westerveld op Glas legt het glasvezelnetwerk aan in de gemeente, zij berekenen de kosten hiervan door naar de bewoners die gebruik willen maken van het netwerk. KPN is één van de providers dat over deze glasvezelverbinding zijn diensten kan gaan leveren. KPN heeft niks te maken met de €1600 aan aanlegkosten.
Reputatie 7
Badge +24
Ik heb zojuist telefonisch contact opgenomen met @Chaplin201. Het verhaal is toch anders dan ik had verwacht. Westerveld op Glas legt het glasvezelnetwerk aan in de gemeente, zij berekenen de kosten hiervan door naar de bewoners die gebruik willen maken van het netwerk. KPN is één van de providers dat over deze glasvezelverbinding zijn diensten kan gaan leveren. KPN heeft niks te maken met de €1600 aan aanlegkosten.
Kan gaan leveren? Gaan ze dat dan ook doen? KPN internet aanbieden over de glasvezelverbinding van een ander?
Badge
@Nick83 Even aanvulling: Er zijn verschillende partijen bij aanleg van een glasvezelnetwerk betrokken, in deze regio heeft Westerveld op Glas heeft de vraagbundeling geregeld, Digitale Stad zorgt voor de uitvoering van de aanleg en werkt in haar projecten nauw samen met Delta Rijssen Glasvezel Investeringen en KPN NetwerkNL om een open netwerk in het buitengebied te realiseren.
Reputatie 7
Badge +24
Vaag verhaal. Wie is dan uiteindelijk de eigenaar van het netwerk?
Badge
@Nick83 (Slimmerik?) Ik geef toe dat het complex is en ik heb er alle begrip voor dat het je wellicht boven de pet gaat .
Maar een reactie als: vaag verhaal is m.i. niet erg constructief of oplossingsgericht. Het is ingewikkeld, maar zeker niet vaag. Er wordt zoals gezegd aan een oplossing gewerkt, dus geef Vikash hier ook even de ruimte voor.
Reputatie 7
Badge +21
@Chaplin201 Heeft aangegeven dat de huidige verbinding (VVDSL) voldoende is en dat ze geen gebruik wil maken van glasvezel. We hebben deze mogelijkheid daarom dichtgezet. Als je in de toekomst alsnog gebruik wil maken van een glasvezelverbinding, dan horen we dat graag van je!

Vaag verhaal. Wie is dan uiteindelijk de eigenaar van het netwerk?

het gaat erom dat het netwerk kosten met zich mee brengt
dit zijn voornamelijk graaf / schiet mol werk en doorboor kosten bij de bewoner door de tuin
en dan de extra meters glas plus glasmantelbuis
hier in Rijssen/Holten pilot project moest ik ook een bijdrage neer leggen
zowel de gemeente en kpn deed dat ook omdat het een pilot project was
voor 1600 euro zou ik het zeker doen aangezien de toekomst
ik was 1 derde kwijt
omdat youtube niet haalbaar was via de koperlijn 2mbit heb ik mee gedaan in het pilot
en inmiddels nu 3 a 4 jaar glas en heb nu 500/500 wat een verademing

omdat koper nu snel genoeg is ik snap je maar
1- in de toekomst neemt de bandbrede alleen maar toe
2- je kunt nu mee doen en dan betaal je veel minder dan dat je dit achteraf zou willen dan heb je veel kosten extra per meter
3- als het budget het niet toe laat kun je dan niet in deel betaling doen bv 3x

mijn mening als ik jou was zou ik voor de glasvezel aansluiting gaan
Reputatie 6
Badge +8
De glasvezel is al aangelegd. Alleen, de vorige bewoner van het huis heeft die aangevraagd. De huidige bewoner wil de glasvezel niet gebruiken en ook niet de EUR 1600,-- aanlegkosten voor de glasvezel betalen.
De glasvezel is al aangelegd. Alleen, de vorige bewoner van het huis heeft die aangevraagd. De huidige bewoner wil de glasvezel niet gebruiken en ook niet de EUR 1600,-- aanlegkosten voor de glasvezel betalen.

dus het ligt er al heb ik overheen gelezen sorry
als de vorige bewoner het heeft aangevraagd en dus een contract heeft getekend moet hij/zij deze voldoen
valt zoiets niet onder verborgen gebreken van een woning
Badge
Het e.e.a. is gelukkig goed opgelost door Vikash. @Hsd Begrijp je advies m.b.t. de voordelen van glasvezel, gelukkig blijft dit voor de toekomst altijd nog een optie. Vooralsnog regelen we het via de koperverbinding.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
ik denk dat

de glaskabel is aangelegd en de contractant (vorige eigenaar) vertikt het te betalen
nu willen de partijen van jou geld zien voor een aansluiting die er al ligt en deze is kosten loos
omdat waar de 1600 euro voor betaald dient te worden ligt er al
nu een kwestie van nt kasje plaatsen en waarschijnlijk ook nog aan prikken in het pop station
deze kosten zijn normaal gratis dorp/stad
daarom vind ik het niet netjes van de partijen om de 1600 neer te leggen bij de nieuw eigenaar
omdat dit er nu al ligt en dat de vorige bewoner er voor op moet draaien kun je niet een nieuwe bewoner voor deze kosten in rekening brengen vind ik
kpn netwerk zorg gewoon dat deze aansluiting geleverd word
en kaat het met de vorige bewoner af die opdracht heeft gegeven en het contract heeft getekend
en zorg voor deze nieuwe bewoner dat hij/zij een glas verbinding krijgt
Reputatie 7
De vraag is of dat de situatie is.
De gemeente heeft dat glasvezelnetwerk (naar alle woningen) laten aanleggen met de clausule dat bij activering van een glasvezelabonnement éénmalig de kosten voor aanleg (€1600,-) in rekening zullen worden gebracht. Randvoorwaarde was wel dat de aanleg alleen doorgang zou vinden als minimaal 35% van de bevolking direct na aanleg een glasvezelabonnement af zou gaan nemen zodat een gedeelte van de kosten niet ten laste van de gemeente (lees belastingbetaler) zouden komen.

De vorige bewoner behoorde waarschijnlijk tot die 35% maar heeft die overeenkomst vast en zeker geannuleerd toen hij besloot te gaan verhuizen. De clausule dat bij activering éénmalig de kosten voor aanleg (€1600,-) in rekening zullen worden gebracht is zeer waarschijnlijk blijven staan, net als voor al die andere woningen waar de glasvezel wel aangelegd is maar de bewoner geen glasvezelabonnement is aangegaan.
wjb
je word niet aangesloten als je niet mee doet aan het pilot
ik spreek uit ervaring
als je na die tijd wel wil dan betaal je maga veel per meter wat over je eigen grond moet en dat kan veel zijn buiten af
bij ts ligt alles al klaar dat had er dus zonder die aanvraag helemaal niet gelegen
maar het ligt er dus wel vandaar mijn opmerking
nt er op en aanprikken in het pop station en klaar
Reputatie 7
je word niet aangesloten als je niet mee doet aan het pilot
Maar het is ook helemaal geen pilot zoals dat bij jou het geval was.

als je na die tijd wel wil dan betaal je maga veel per meter wat over je eigen grond moet en dat kan veel zijn buiten af
Vandaar dat de gemeente dat dan ook direct voor al haar bewoners glasvezel heeft laten aanleggen. Ook de woningen waar niet direct een glasvezelabonnement geactiveerd is zijn dus voorzien van een glasvezel. De aanlegkosten worden, zoals gezegd, bij de eerste ingebruikname in rekening gebracht.

nt er op en aanprikken in het pop station en klaar
En even €1600,- betalen natuurlijk.
o dacht dat het om een pilot ging

maar het gaat om een buitengebied daar worden niet alle huizen zomaar aangesloten (bij geen aanmelding)
aangezien dat huizen ook 100 meter van de weg kunnen staan
dat is de rede dat het aansluiten zo duur is
maar in dit geval ligt de kabel er al dus geen sprake van extra kosten die al zijn gemaakt
daarom willen ze het verhalen op de nieuw bewoner

Reageer