Beantwoord

Internetsnelheid 200 mbit wordt niet gehaald op mobiele devices

  • 3 January 2020
  • 11 reacties
  • 342 keer bekeken

Hallo,

 

Ik zit een beetje met dit probleem in mijn maag. Afgelopen 2 jaren al veel problemen gehad met slecht wifi of wegvallend wifi, uiteraard plopt er nu weer iets nieuws op. 

Tijdens het WK darts en top 2000 wilden we vaak twee zenders tegelijk kijken, de een voor muziek en de andere om het darts in de gaten te houden (dus een op de tv en een op mobiel). Nu wil het dat de internetsnelheid op mobiele devices (Samsung A8 en een Apple 8S) niet boven de 20 mbps uitkwam, en daarmee kan je via de KPN iTV app niet streamen, dan blijf je zo’n cirkeltje krijgen elke 10 sec. Ook voor de NPO app is het te weinig. Uiteindelijk heb ik maar mijn 4G verbinding gebruikt (meer dan 200 mbps) want de darts wilden we niet missen, en schokkerige muziek is ook niets. Nu heb ik op internet eerder gevonden dat samsung A8 nog wel eens problemen heeft met wifi, maar herstarten van het toestel zou dit moeten verhelpen. Conclusie: als ik iets wil streamen via de iTV app, start ik standaard eerst mijn mobiele telefoon opnieuw op.  Maar ook dit mocht deze keren niet baten. Zoals eerder gezegd, ook mijn vriend met een apple kreeg met de speedtest rond de 10 mbps, down terwijl up wonderbaarlijk bij ons beide wel rond 30 mbps ligt. Kregen het idee wel dat overdag rond 12 uur de snelheid te doen was (zo 50 - 100 mbps, nog steeds te laag maar goed genoeg voor streaming) en dat deze ‘s avonds helemaal instortte.

Bij het doen van de online wifi tuner is de uitkomst altijd dat de settings van de experiabox niet goed zijn, maar nadat deze ‘verbeterd’ zijn is er niets veranderd of slechter, dan maar de stekker er even uit. 

Je kan wellicht snappen dat ik inmiddels echt niet meer weet waar ik het moet zoeken, maar de gebruikerservaring is nog steeds klote omdat we op de momenten dat het ertoe doet de streaming op mobiele devices gewoon niet lukt door een te lage wifi snelheid. 

 

Dus, iemand nog een idee?

icon

Beste antwoord door Vikash van KPN 6 January 2020, 11:18

Bekijk origineel

11 reacties

Samsung A8 en Apple 8S moeten via WiFi makkelijk 200Mbps kunnen halen, maar door omstandigheden zitten ze waarschijnlijk steeds op 2,4GHz WiFi freqentieband i.p.v. de 5GHz WiFi freqentieband. Dat probleem komt veel voor en er zijn op dit forum diverse topics dit aankaarten.

Ik zeg ‘door omstandigheden’ omdat de oorzaak divers kan zijn.

Als je upload wel ruim hoger is dan download op bepaalde tijdstippen, dan is het wellicht gewoon een overbelasting van het internetdeel bij jullie in de buurt.

Maar om te beginnen, welke versie van de ExperiaBox is het?

En haal je via een bekabelde verbinding op een computer wel zo’n 200Mbps ?

Reputatie 7
Badge +21

Ho @Karen Blanksma. Welkom op het KPN Forum! Wat vervelend dat je het WK darten en de top 2000 niet tegelijkertijd kon bekijken/beluisteren. Ik zie dat tmoesel al een aantal goede vragen heeft gesteld. Zou je hier een antwoord op willen geven of is het probleem inmiddels al verholpen?

Experia box 10, bedraad en met een laptop overdag wel rond 200 mbps. Heb nog niet kunnen checken of wanneer de mobiele apparaten de snelheid niet halen een laptop dit draad(loos) wel haalt… Het vervelende is dat er nu natuurlijk geen issue is, maar juist op het moment dat het nodig is dat je ervaart dat de mobiele apps haperen en met een speedtest blijkt dat je te laag zit voor streaming. Op dat moment ga je een workaround fixen om dat je het programma wil zien, ik heb toen niet uitgebreid zitten analyseren of een vaste aansluiting dit wel haalt, deze gebruiken we niet.

Reputatie 7
Badge +21

Ik kan mij voorstellen dat dit erg vervelend is, helemaal op de momenten dat je het nodig hebt om te streamen. Waarschijnlijk werd het WiFi netwerk op dat moment verstoord door een ander apparaat, aangezien je met een bekabelde verbinding en overdag geen problemen ervaart. Het is vanuit hier lastig om te zeggen wat precies de oorzaak is. Op de pagina “Oplossingen om je wifisignaal te verbeteren” lees je hier meer over.

Reputatie 7
Badge +24

Hoe is de tv aangesloten? Een tv, bekabeld aangesloten, moet het gewoon altijd goed doen.

Hoe is de tv aangesloten? Een tv, bekabeld aangesloten, moet het gewoon altijd goed doen.

Het probleem zit niet in de tv en deze is gewoon via CAT aangesloten. 

Reputatie 7

Een bekabeld aangesloten apparaat haalt, neem ik aan, wel gewoon die 200Mbps. Klopt dat?

Als een apparaat via wifi verbonden is dan moet deze wel met 5GHz wifi verbonden zijn om die snelheid te kunnen halen en ook zal de afstand tot aan het wifi toegangspunt niet al te groot moeten zijn en het liefst in dezelfde ruimte moeten staan. Daarnaast zal je op veel telefoons en tablets bluetooth uit moeten zetten omdat deze dezelfde antenne gebruikt als de wifi.

Ik kan mij voorstellen dat dit erg vervelend is, helemaal op de momenten dat je het nodig hebt om te streamen. Waarschijnlijk werd het WiFi netwerk op dat moment verstoord door een ander apparaat, aangezien je met een bekabelde verbinding en overdag geen problemen ervaart. Het is vanuit hier lastig om te zeggen wat precies de oorzaak is. Op de pagina “Oplossingen om je wifisignaal te verbeteren” lees je hier meer over.

Hi Vikash, 

Wellicht kan ik de kanalen nog aanpassen maar dit kan pas wanneer ik thuis ben gok ik? Ik zit nu niet op mijn thuisnetwerk. 

Heb heel vaak de wifi tuner gebruikt en elke keer zijn de experiabox settings niet goed en worden ze aangepast, zonder duidelijk effect, dus het nut van die tool is mij niet geheel duidelijk. Conclusie is altijd dat er een afspraak met een monteur gemaakt moet worden. Ik bedoel, ik moet account informatie invullen dus neem aan dat dit ergens in een klantdossier wordt opgeslagen? We werken in principe niet bekabeld, dus ik snap je punt als je zegt via vast lukt het wel, maar als je niet bekabeld werkt heb je daar zo weinig aan. Ik loop letterlijk dan met mijn laptop en een 1 m ethernetkabeltje even naar de experia om te testen, verder niet. 

Ik heb zelf 5 jaar bij KPN gewerkt dus heb nog een groen hart ergens, maar ik kan niet uitleggen aan familie en vriend(en) dat we 72 euro betalen voor een 4K abonnement waarbij het niet lukt om via iTV app een programma te kijken, wat de oorzaak ook was in de afgelopen 2 jaar.

Het liefst houd ik contact met 1 persoon om te voorkomen dat ik van vooraf aan begin met ‘heb je de stekker er al eens uitgetrokken?’, en maak ik een testplan zodat ik de volgende keren dat dit gebeurt direct de juiste informatie kan aanleveren bij de juiste persoon. Ik wil ook graag een oplossing vinden hiervoor!

Reputatie 7
Badge +21

Ik ben benieuwd of het aanpassen van het Wifi kanaal het probleem verhelpt. Het is lastig om een goede oplossing te bieden omdat het probleem er niet altijd is. De Wifi tuner heeft verschillende uitkomsten. Nieuw hardware (Experia Box of een wifi versterker), aanpassen Wifi kanaal en/of reset Experia Box. Met een Wifi analyzer app op jouw smartphone kan je bekijken wat het meest vrije kanaal is in jouw omgeving. Als je het kanaal hebt aangepast kan jouw Wifi netwerk alsnog worden verstoord door andere apparaten in huis of een bluetooth verbinding van een apparaat. 

Reputatie 7
Badge +21

We hebben niet meer van je gehoord, dus ik ga er vanuit dat het probleem inmiddels is verholpen. Als je onze hulp nog eens nodig hebt, dan horen we dat graag van je!

Nee heb alleen nog niet uitgezocht hoe ik de channels van de Wi-Fi kan aanpassen... hiervoor moet je thuis zijn en even de tijd om dit uit te zoeken. Is nog niet gelukt helaas.…

 

Reageer