Internetsnelheid ADSL lager en lager

• 30 juli 2014
  • 13 reacties
  • 1628 keer bekeken

Hallo,

ik had hier altijd al vrij langzaam internet, maar dat komt omdat ik in het buitengebied woon (bij Lutten). Snelheid lag jaren zo rond de 300 kB/s.

Nu is er hier ongeveer een jaar geleden terug glasvezel gelegd naar een dorp dichterbij (lutten ipv slagharen) waardoor ik nog maar 1.5km van de DSLAM woon, en de lijn was een stuk stabieler met een snelheid die weken zo rond de 650 kB/s zat zonder problemen. Verdubbeling voor mij dus. Het verhaal van de verplaatste DSLAM komt van een monteur van KPN die hier thuis was omdat er aanvankelijk na aanpassing van de lijn een storing was, die snel verholpen was.

Echter, na een aantal weken was de snelheid weer flink lager, en kwam niet hoger dan ongeveer 350/400 kB/s.

Nu is sinds deze week de snelheid weer een stuk lager, en hoger dan zo'n 200kB/s kom ik niet meer. Speedtest.net zegt 1.95Mbps (upload slechts 0.55Mbps), modem zegt de laatste dagen tussen de 2500 en 2900Kbps.

Waarom is eerst de snelheid verhoogd en was het altijd goed en stabiel, toen weer terug verlaagd, en nu nogmaals een stuk lager? Het is nu 3x zo traag als vorig jaar (hier thuis is alles goed en onveranderd).

Ik zit nu op het punt dat iets streamen (NPO of Youtube) op lage kwaliteit al niet meer normaal gaat. Help?

p.s. pair bonding niet mogelijk?

13 reacties

Reputatie 6
Badge +12
Hallo rrijstenberg,

Wat vervelend dat de snelheid weer lager is geworden. Ik kijk graag voor je na wat hier de reden van is. Ik wil je ook adviseren je adresgegevens te verwijderen uit je post in verband met privacy.

Kijkend naar je verbinding zie ik dat deze allesbehalve stabiel is. Vandaag is deze als 25 keer opnieuw opgestart. Wanneer een modem van slag is helpt het om deze terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Zou je dit willen doen zoals hier beschreven?

Daarnaast zie ik dat de maximaal haalbare snelheid 2Mbit/s is. Helaas is pairbonding niet mogelijk op jouw adres.

Zou je willen kijken of er toch iets veranderd in de snelheid na de reset?

Ik hoor graag hoe het afloopt.

Met vriendelijke groet,

Nienke 

Ik bemerkte al dat de verbinding niet echt stabiel te noemen is de laatste dagen (los van de lagere snelheid).

Ik heb inmiddels de modem gereset als beschreven, maar de snelheid is nog gelijk (2.05Mbit/s volgens speedtest.net).

Als ik het laatste jaar zo rond de 3/3.5Mbit/s zat, en vorig jaar ook een tijd op 5/6Mbit/s, dan is er toch iets veranderd of aan de hand buiten mijn huis?

Ik snap dat hoge snelheden niet mogelijk zijn, maar de snelheid is in een jaar tijd tot 3x langzamer geworden. Volgens de KPN monteur die hier vorig jaar was (toen ik nog 5/6Mbit/s had) zit ik op een nieuwe DSLAM in het dorp, wat 1.5km verderop zit. Dan zou ik ook wat afstand betreft ruim boven de 2Mbit/s moeten kunnen komen (wat het dus ook geweest is).

Hoe zit dat? Is er ergens iets veranderd aan mijn verbinding?

Reputatie 6
Badge +12
Hallo rrijstenberg,

Waarom je voorheen wel een hogere snelheid behaalde ondanks de maximaal haalbare van 2Mbit/s is onduidelijk. Er zijn geen veranderingen of werkzaamheden geweest in je verbinding.

Kijkend naar je verbinding zie ik dat de reset niet het gewenste effect heeft gehad op de instabiliteit van de verbinding. Ik wil dan ook graag het modem omruilen. Mag ik je postcode, huisnummer, mobiel nummer en de naam van de contractant in een privébericht? Omruiling kan via een servicepunt bij jou in de buurt of een koerier aan huis. Graag verneem ik een voorkeur voor een dag en dagdeel.

Met vriendelijke groet,

Nienke

Gegroet Nienke,

dank voor je vlotte reactie. Gegevens zijn in een privebericht verstuurd.

Even voor mijn info, in mijn modem zie ik dat de (downstream) attenuation 32dB is. Dit komt overeen met een kabellengte van 2.5/3km, wat klopt gezien het verhaal van de monteur dat ik sinds vorig jaar op een andere DSLAM dichterbij zit (Lutten ipv Slagharen).

Met 32dB down attenuation zou ik ook een veel hogere snelheid moeten kunnen halen dan de 2Mbit/s?

Dat de modem wat vreemd doet is duidelijk, en ik ben benieuwd wat er gebeurd met een nieuwe modem.

Maar gezien het verschil met wat er blijkbaar bij KPN bekend is (max 2Mbit, wat overeenkomt met de oude DSLAM op 5+km afstand in Slagharen en de oude 55dB attenuation toen), en de waardes die ik hier thuis meet wat overeenkomt met de nieuwe DSLAM dichterbij, zou het jammer zijn dat er ergens iets mis gaat voor een administratief foutje (of onjuist doorgevoerde wijziging destijds).

Waar zit ons verschil van gegevens in?

Reputatie 4
Badge +3
@rrijstenberg,

Welke modem heb je momenteel? Indien deze modem een Thomson TG789vn is of een (veel) oudere is deze zeker aan vervanging toe.
Een Experiabox Arcadyan (ARV7519)

Reputatie 5
Badge +5
Met 32dB down attenuation zou ik ook een veel hogere snelheid moeten kunnen halen dan de 2Mbit/s?
Je zit met deze demping rond de ~ 3km vd DSLAM. In principe moet je dan rond de 11-13mbit kunnen halen. 

Precies, dus vandaar dat ik mij afvraag of er niet ergens iets mis is

Reputatie 5
Badge +5
wil je eens inloggen in het modem en de data copy/pasten die je onder status - xdsl status krijgt?

Van vandaag:

Line Status---SHOWTIME
Link Type---Interleave Path
Trained Mode---G.992.5 (ADSL2+)

Data Rate:

UpstreamDownstream
Actual Data Rate772 (Kbps.)2867 (Kbps.)
Attainable Rate915 (Kbps.)3132 (Kbps.)

Operation Data / Defect Indication:

Operation DataUpstreamDownstream
Noise Margin6.2 dB6.5 dB
Attenuation15.1 dB32.0 dB
Indicator NameUpstreamDownstream
FEC Error038693
CRC Error0191
HEC Error01014

Statistics:

Transmitted CellsReceived Cells
Cell Counter10117217872005
Reputatie 5
Badge +5
dit is wel heel vreemd inderdaad. misschien is er een 'vast' profiel ingesteld door KPN waardoor je max. 3mbit krijgt. de klantenservice al eens benaderd?

Nou koopm497, zie de rest van dit draadje.

Het lijkt er helaas op dat we er niet echt uit gaan komen waarom er een verschil is tussen de aangeboden snelheid en wat wij hier daadwerkelijk op de lijn meten.

Ook denkt KPN klaarblijkelijk nog steeds dat ik op de oude centrale zit op 6km afstand (max 2Mbit), terwijl ik sinds juni/juli 2013 op een nieuwe DSLAM dichterbij zit (Lutten) op 2.5/3km afstand (volgens KPN monteur ter plaatse, en wat we hier ook meten). Toen is er glasvezel gelegd van de oude centrale in Slagharen naar een 'wijkkast' in Lutten (dichterbij voor mij) met daar de DSLAM in.

Precies deze discussie is reeds eerder gevoerd bij een eerdere plotselinge (bijna) halvering van de snelheid, nadat de snelheid eerst fors verhoogd was na de aansluiting op de nieuwe DSLAM.

Er is zeker geen manier om op zijn minst een ander 'profiel' te proberen, mocht ik misschien onterecht een onnodig laag 'profiel' toegewezen gekregen heb door een administratief onjuiste afstand tot DSLAM?

Gegroet KPN, een aantal weken geleden had ik voor een tweede maal contact met jullie over een slechte internetverbinding (max 2,5Mbit en instabiel), nadat bij eerder contact vorig jaar geen oplossing werd gevonden. Na veel 'trek-de-stekker-er-eens-uit-en-wacht-oplossingen' bleek het uiteindelijk aan de grondkabel te liggen waar veel storing op zat, met overspraak (als oorzaak). Hiervoor zijn 15-8 en 18-8 2 mensen geweest die bij mij in de straat meerdere problemen met de grondkabel hebben verholpen (er bleken ook lassen kapot e.d.). Oorzaak gevonden dus.
Op maandag 18-8 hebben ze gezegd dat ze alle problemen hadden opgelost, en dat er alleen nog een storing een paar honderd meter van mijn huis is (bij een C2000/P2000 zendmast die vorig jaar is geplaatst). Hierover zouden ze KPN informeren die dit op konden lossen, en daarna ('na een paar dagen') zou de snelheid flink omhoog kunnen en gaan (tot ong 6/7Mbit bleek na meting), en zou de verbinding veel stabieler zijn. Die snelheid haalde ik voor vorig jaar ook in de praktijk, dus het kan.

Echter lijkt er nu na 2 weken nog niet wat veranderd. Heeft er hier nog iemand inzage in of na 18-8 nog actie ondernomen is, en waarom de snelheid ongewijzigd is?

7775PW, nr 9

Reageer