Beantwoord

Internetsnelheid is gehalveerd van 10Mbps naar 5Mbps

  • 3 May 2021
  • 28 reacties
  • 606 keer bekeken

Internetsnelheid is sinds 1 mei 2021 gehalveerd.

Hij was;

Nu is de internetsnelheid;

Wat kan de reden zijn?

 

icon

Beste antwoord door Alexandra van KPN 20 May 2021, 13:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hi @Dol, opvallend dat je internetsnelheid ineens gehalveerd is. Handig dat je de screenshots bijgevoegd hebt. Het kan verschillende oorzaken hebben, dus daar moeten we samen even in duiken om de oplossing te vinden.

Hoe maak je gebruik van de internetverbinding? Via WiFi of via een internetkabel, bijvoorbeeld? Merk je dit verschil in snelheid op één of meerdere apparaten? En als je een computer of laptop (eventueel tijdelijk) rechtstreeks met een kabel aansluit op jouw Experia Box en dan een speedtest doet, wat voor snelheid meet je dan?

Via WiFi en de snelheid op mijn mobiel is download 3,9 en upload 0,7.

De Wifi gebruikt kanaal 6, maar ik heb ook andere kanalen gebruikt (automatisch, 1, 6,11 en 13). Het resultaat is ongeveer het zelfde.

Dit is het overzicht van Netspot (WiFi Analyse) signaal zit tussen 45 en 58.

 

Speed test via WiFi

 Speed test via internetkabel

 

Reputatie 7
Badge +19

@Dol Dankjewel voor alle info en het doen van de speedtests. Dus ook via een internetkabel haal je een kleine 6 Mb. Als ik je verbinding nakijk met de gegevens in je profiel kom ik geen problemen tegen: de verbinding ziet er goed uit. 

Toch even voor de zekerheid. Was je computer of laptop rechtstreeks met een kabel op de Experia Box aangesloten bij de bekabelde speedtest? Heb je de Experia Box al eens gereset sinds je dit opmerkt? Op welke plek in huis is de Experia Box aangesloten en hoe lang is de kabel die tussen de aansluiting en het modem zit? De bekabeling in huis is van grote invloed op de snelheid en kwaliteit van de verbinding, daarom is het goed om dit na te kijken.

Ik heb de Experia Box meerdere malen al gereset.

De lengte van de kabel is 1 meter en was rechtstreeks op de Experia Box aangesloten.

Met Wifi is de afstand van de computer t.o.v. de Experia Box 1 meter alleen zit er een halfsteens muur tussen.

De up en down snelheid was voorheen altijd rond de 10 Mbps, dit al vanaf 2000.

Wat me opvalt is dat af en toe de up en down snelheid weer rond de 10 Mbps is, maar dit is maar van korte duur.

 

Bijgaand nog een speedtest met een overzicht van prestaties taakbeheer.

 

Vandaag is de speedtest zelfs gedaald tot 3,4.

De analyse van het network geef geen overlapping aan.

Wat is er aan de hand? Is het de lijn of de server bij KPN!!!

Misschien toch uitkijken naar een andere provider.

 

Reputatie 7
Badge +19

@Dol Ik heb voor de zekerheid de Experia Box een reset gegeven van afstand. Ik ben benieuwd hoe de snelheid daarna is de komende dagen. Test het liefst weer zowel bekabeld als via WiFi, ik hoor graag of het verschil maakt :)

Het is er alleen maar slechter op geworden.

 

Met de browser van MS-Edge is de speedtest nog slechter.

 

En met Chrome is het niet veel beter.

 

En dit zijn de resultaten van sidekick.

 

Reputatie 7
Badge +19

@Dol Dat is niet het resultaat dat we voor ogen hebben natuurlijk! :( Heb je deze snelheden via WiFi getest, of was je met een internetkabel rechtstreeks met de Experia Box verbonden? Op welke plek in huis is jouw Experia Box aangesloten, en hoe lang is de kabel die tussen de aansluiting en de Experia Box (in de DSL poort) zit?

Misschien een domme vraag, maar is het verdeelstation of hoe dit heet wellicht verplaatst? Waardoor je er verder vanaf bent komen te staat? Of wordt het signaal verstoort? Een boom die nu vol in het blad staat bijv of een nieuw gebouw?

Lijkt erop alsof de bedrading door de grond enz slechter is geworden, kan ook de modem zijn, zowel thuis als van KPN aan de andere kant van de draad uiteinden in de centrale.

Je kan eens in je modem op http://192.168.2.254/ kijken bij DSL Status pagina. Als daar heel veel onderbrekingen en hoog aantal CRC errors te zien zijn, geeft dat wat hints.

Er is niets veranderd, alles staat nog zoals het al jaren staat ( Experia Box, Computer).

Testen zijn uitgevoerd via Wifi.

Het vreemde aan de situatie is af en toe de speedsnelheid terug is op 10 Mbps, maar dat is maar voor even.

DSL Status;

 

Reputatie 2

Er is niets veranderd, alles staat nog zoals het al jaren staat ( Experia Box, Computer).

Testen zijn uitgevoerd via Wifi.

Het vreemde aan de situatie is af en toe de speedsnelheid terug is op 10 Mbps, maar dat is maar voor even.

DSL Status;

 

En ook buiten is er niets veranderd, zie mijn eerdere opmerking

Ik zie ‘Actual Rate (Down)’ iets van 12Mbps wat de snelheid is die binnen komt. Aantal CRC errors is 1000 over 1 etmaal gemiddeld, 40 per uur, dat is geen groot probleem, mag een speedtest nauwelijks last van hebben. Dat het aan de kabels ligt, is dus wel uitgesloten.

Dan is er misschien overbelasting op een knooppunt in de centrale, komt wel eens voor ook bij lage ADSL snelheden, is waarschijnlijk flinke overboeking, veel te veel op 1 lijn die met vele klanten tegelijk gedeeld wordt. Daar moet KPN gewoon iets aan doen, dit is eigenlijk nogal schande dat je ueberhaupt nog geen 10 Mbps haalt, de abos zijn tegenwoordig 50Mbps als basis. Dat het per 1 mei is, doet vermoeden dat het geen storing is, maar gepland, wat fout uitpakt.

Wie is er eigenaar van deze telefoonlijn en wie heeft de middelen om erachter te komen of er overbelasting is? En wie gaat dat oplossen.

Ik woon in het buitengebied en heb ook al slechte verbinding met de mobiel. Ik moet op het dak gaan staan om een beetje verbinding te krijgen. Binnen heb ik geen bereik, daarom heb ik nog een vaste lijn.

Leven het buitenleven.

Allemaal eigendom van KPN (KPN NetwerkNL) en die moeten dus ook wel uit kunnen vissen wat er aan de hand is.

Maar als je in buitengebied zit, kun je misschien Sneller Internet Buiten gebied aanvragen, hoewel, als de KPN dekking slecht is, zal dat wellicht niet mogelijk zijn.

zie misschien: https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=51.28427943&lng=6.04702950&zoom=14&providers=kpn

Je kan om eens even je opties door te nemen kijken of T-Mobile 4G-voor-Thuis misschien wat is, mocht KPN ook na een maand of zo nog niks verbeterd hebben. Of anders kijken of er een kleine (telecom)ondernemer in de buurt is die een straalverbinding kan leveren.

Vandaag 19-05-2021 is de speedtest zelfs gedaald tot 1,9

 

Deze snelheid was bij ons het maximum en klapte er dan wekelijks uit. Bij XS4ALL met FritzBox was het 1,6 maar wel weken/maanden stabiel.

Als je misschien zelf nieuwsgierig bent naar waarom die snelheid nu bij jouw ver onder de DSL lijnsnelheid ligt, zou eens een keer in de nacht een speedtest kunnen doen. Zou het mij wel een keer waard zijn om de wekker te zetten.

Voor het geval je op de 1 of andere manier mogelijk ziet om een Linux ‘DOS-prompt’ niet-grafische bediening te gebruiken m.b.v. https://www.speedtest.net/apps/cli

while true ; do ./speedtest --ca-certificate=./cacert.pem ; sleep 3600 ; done

Als je iets dergelijks eens een dag of 2 laat draaien, zou je misschien een hint kunnen krijgen wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Wat betreft mobiel: er staat een T-Mobile mast dichter bij jouw denk ik, met een prepaid SIMkaart kun je daar in ieder geval wel een dag of wat me uit de voeten mocht je met de lage DSL snelheden niet kunnen werken.

 

Maar zorg in ieder geval dat je eens een speedtest doet met WiFi op de ExperiaBox uitgezet en maar 1 kabel aangesloten PC waarop je de speedtest doet. Het kan ook nog zo zijn dat er per 1 mei iets bij jouw in huis of zelfs op die PC actief is wat capaciteit opslokt zonder dat je dat weet. Als je de PC in vliegtuig stand zet, voorkom je dat die e.v.t. parallel of geheel alsnog WiFi gebruikt in geval er iets met de kabel mis is. Vooral connectoren van kabels willen nog wel eens haperen, daar kom je heel moeilijk achter als je niet even diep in je systeem kijkt.

Reputatie 7
Badge +19

@Dol We weten nu in ieder geval dat de snelheid tot in 't modem 12 Mb is. Goed dat je het hebt nagekeken. Het is dus puur de WiFi verbinding die traag is, ik zie in je laatste screenshot dat je via WiFi verbonden bent. Heb je het nog bekabeld kunnen testen met de WiFi verbinding uit, zoals tmoesel hierboven tipte? Heb je onze WiFi manager al eens doorlopen? Deze servicetool helpt je om de WiFi verbinding stap voor stap te controleren en verbeteren. Dat helpt in heel veel gevallen goed, ik ben ook benieuwd wat daar het eindresultaat van is. 

Dit is de meting via Wifi manager.Morgen komt er monteur.

 

Reputatie 7
Badge +19

@Dol Kijk, dat is een mooie vervolgstap! Goed dat je de WiFi manager doorlopen hebt en een monteur ingepland hebt. Ik hoor graag hoe het bezoek afgelopen is.

Na lang zoeken heb ik de oorzaak van de vertraging van de internetsnelheid gevonden. Het WIFI signaal op de 2.4 GHz band wordt gestoord. Op de 5 GHz band zou er geen problemen zijn, maar die heb ik niet voor mijn laptop. Ik weet nu ook waarom bij de monteur er wel een goed Wifi signaal doorkwam, want die had wel 5 GHz voor zijn laptop. Ben wel teleurgesteld in de kennis van de monteur, omdat die wel wist dat ik Wifi heb voor de 2.4 GHZ band. Hoe nu verder?