Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Beantwoord

Internetsnelheid is weer bagger!

Reputatie 3
Badge +2
De laatste tijd is bij mij de uploadsnelheid hoger dan de downloadsnelheid! Het is echt weer bagger hier in de Goudse wijk Bloemendaal.
Ik zit op nog geen kilometer van de centrale: download 1MBit/sec, upload 2 MBit/sec! Zie de screendump.
Voor deze snelheid wil ik eigenlijk niet (meer) betalen.

icon

Beste antwoord door wjb 14 mei 2017, 14:15

De KPN Wifi "versterker" kan ik van harte aanbevelen. Deze gebruiken wij op de tweede verdieping en dit is een zeer krachtig apparaat en heeft ook nog eens een ingebouwde switch. Dus gewoon in de woonkamer plaatsen op de netwerkkabel waar nu de TV ontvanger op aangesloten is. De TV ontvanger sluit je dan weer aan op de KPN Wifi "versterker".

Op de begane grond en de eerste verdieping gebruiken wij de EDIMAX CAP1200 maar dat heeft te maken met het feit dat je op deze wifi accesspoints meerdere SSID's op aparte VLAN's kunt instellen en dat is in ons geval noodzakelijk zodat ik ook mijn zakelijke netwerk kan distribueren in mijn woning.

Bekijk origineel

49 reacties

Reputatie 6
Badge +13
Wat vervelend dat de snelheid zo laag is, wat geeft jou modem aan? En wat kun jij halen op jou adres? En is jou modem aangesloten met een rond kabeltje i.p.v. met zo'n plat kabeltje vanaf jou telefoonaansluiting die in jou huis binnen komt.
Reputatie 3
Badge +2
@DennisSchreve
Mag ik verwijzen naar dit draadje van 1 jaar geleden: https://forum.kpn.com/internet-9/snelheid-internet-384736
Ik zou 26 MB/s theoretisch kunnen halen, maar dat is nog nooit voorgekomen.
Ik kan even geen andere kanalen uitproberen omdat ik m'n wachtwoord voor de EB even uit het oog verloren ben. Ik blijf zoeken.
Reputatie 6
Als je de snelheid van jouw Internet verbinding meet, dan moet je dat altijd doen vanaf een PC die met netwerkkabel verbonden is en dus niet via wifi.
Reputatie 6
Badge +16
Dat is niet best inderdaad. Je kunt overigens de Servicetool Verbeter je WiFi gebruiken als je het wachtwoord niet weet en niet wilt resetten.

Op de Experiabox komt nog steeds 26Mbit binnen, het lijkt echt een Wifi-probleem te zijn. Zijn de omstandigheden nog hetzelfde als in het vorige topic? De afstand van 15 meter is vrij ver. Het is misschien een goede optie om een Wifi-versterker te plaatsen buiten de meterkast, die bekabeld zit aangesloten op de Experiabox.
Reputatie 3
Badge +2
@Joran
Een Wifi versterker in een appartement van 72 vierkante meter? Dan is het zendvermogen van de EB wel heel erg bedroevend. Er zitten alleen een gasbeton muurtje tussen de meterkast en de huiskamer!
Maar ik heb de servicetool even z'n werk laten doen waarbij het kanaal is gewijzigd van 8 naar 10. Het lijkt vooralsnog iets beter te zijn. Bedankt maar weer!
Reputatie 6
Badge +12
Dat gasbeton muurtje kan inderdaad zeker de boosdoener zijn. Het 2,4Ghz signaal gaat nog redelijk door muren heen, maar op die frequentie heb je erg last van storing. Het 5Ghz signaal heeft veel minder last van die interventie, maar die frequentie gaat weer slechter door muren. Wat je dus wilt is een accesspoint die een 5Ghz signaal uitzendt naar jouw apparaten, zonder dat daar obstakels tussenin staan.

Het maximale zendvermogen is in Nederland bij wet geregeld. Bashen op het zendvermogen van de Experiabox heeft dus niet zoveel zin, aangezien dit niet hoger mag zijn. Een accesspoint in een appartement van 72 vierkante meter waarbij de router in de meterkast hangt is daarom echt niet zo raar hoor. Sterker nog: ik raad het je zelfs aan.
Reputatie 6
Ook onze V10 hangt in de meterkast en bedient de woonkamer aan de voorzijde van onze woning.
De woonkamer is door een gasbetonwandje van 7cm dikte gescheiden van de meterkast.
In de woonkamer ligt de veldsterkte van de 5GHz wifi van de V10 tussen de -40 en -50dBm...

...en daarmee halen we snelheden van zo'n 350Mbps op onze 500Mbps glasvezelverbinding.
Het is inderdaad zo dat 5GHz wifi heel gevoelig is voor vaste/vloeibare materialen in de zichtlijn tussen zender en ontvanger.
Ga ik bijvoorbeeld zelf met mijn rug naar de V10 zitten met mijn tablet op schoot, dan zien we de veldsterkte al terugvallen...

...waarbij de snelheid dat ook sterk terug loopt.
Onze tuinkamer aan de achterzijde van de woning is van de meterkast gescheiden door een hal, gasbetonnen wandje, keuken met veel roestvrijstaal en een spouwmuur (de oude buitengevel) en daar is de veldsterkte dus beduidend minder.

Mijn stelregel is: Ligt de veldsterkte het meerendeel van de tijd onder de -65dBm, dan is een wifi accesspoint zeer aan te raden. Weet dat elke 3dBm een verdubbeling/halvering van de sterkte van het signaal betekent.
Zo heb ik dus op elke verdieping een apart wifi accesspoint (betonnen vloeren en vloerverwarming zijn killing) en staat er in onze tuinkamer ook een wifi accesspoint.

Daarnaast geldt natuurlijk: It takes two to tango waarmee ik wil zeggen dat de wifi adapter in het mobiele apparaat ook een grote rol speelt in de verbinding.
Reputatie 3
Badge +2
Met zoveel steekhoudende argumenten hoor ik graag welke apparaten zijn aan te raden op het gebied van repeaters/accesspoints.
Ik heb ooit een keer zitten knoeien met een apparaat van ZYxell of zoiets, maar dat was niet veel soeps....
Reputatie 6
De KPN Wifi "versterker" kan ik van harte aanbevelen. Deze gebruiken wij op de tweede verdieping en dit is een zeer krachtig apparaat en heeft ook nog eens een ingebouwde switch. Dus gewoon in de woonkamer plaatsen op de netwerkkabel waar nu de TV ontvanger op aangesloten is. De TV ontvanger sluit je dan weer aan op de KPN Wifi "versterker".

Op de begane grond en de eerste verdieping gebruiken wij de EDIMAX CAP1200 maar dat heeft te maken met het feit dat je op deze wifi accesspoints meerdere SSID's op aparte VLAN's kunt instellen en dat is in ons geval noodzakelijk zodat ik ook mijn zakelijke netwerk kan distribueren in mijn woning.
Reputatie 6
Badge +12
De KPN WiFi Versterker is een prima product die zeer geschikt voor jouw doel. Heeft een meer dan goede prijs-kwaliteit verhouding. Een tweede optie zijn de Ubiquiti UniFi producten. Zijn ook mooie producten, maar betaal je iets meer voor.

Edit: wat wjb dus zegt 😉
Reputatie 3
Badge +2
OK! Ik heb zojuist de KPN Wifi versterker besteld. Als ik geweten had dat je deze als doorvoer op de ethernetaansluiting van de TV-ontvanger kon aansluiten, had ik me natuurlijk niet zo lang groen en geel hoeven ergeren aan de internetsnelheid; er op bouwend dat de hier gegeven adviezen ook werkelijkheid worden natuurlijk.
Ik zal komende week mijn bevindingen hier laten weten!
Tot zover bedankt voor alle suggesties en raadgevingen. 😛
Reputatie 6
Badge +12
Leuk dat je dat nog even terugkoppelt. Hoop dat je er veel plezier van zult hebben!
Reputatie 6
Kijk ook eens of je de wifi van jouw V9 helemaal uit kunt zetten nadat je de KPN Wifi "versterker" in gebruik hebt genomen.
Probeer ook zoveel mogelijk via 5GHz te verbinden. Daarmee heb je minder last van de wifi van de buren
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb de versterker geïnstalleerd en de verbinding is inderdaad stabieler. Echter de snelheid blijft ver onder de maat!
Ik heb nu verbinding op kanaal 52 in de 5GHz band met een snelheid van 3x niks!
Zie de bijlage.
Reputatie 6
Plaats ook eens een screenshot van zo'n meting terwijl het apparaat met een netwerkkabel aangesloten is.
Ik neem aan dat de KPN Wifi "versterker" ook met een netwerkkabel aangesloten is op de Experia Box en dat beide lampjes blauw branden.
Wat voor een apparaat merk/type maakt die wifi verbinding?
Reputatie 3
Badge +2
wjb schreef:

Plaats ook eens een screenshot van zo'n meting terwijl het apparaat met een netwerkkabel aangesloten is.
Ik neem aan dat de KPN Wifi "versterker" ook met een netwerkkabel aangesloten is op de Experia Box en dat beide lampjes blauw branden.
Wat voor een apparaat merk/type maakt die wifi verbinding?

Ik heb een V10. Kan inderdaad de wifi op de EB gewoon uitschakelen. De versterker is geplaatst tussen de EB en de TV ontvanger (UTP cat. 5E) en beide lampjes branden blauw.

De laptop rechtstreeks aansluiten op de EB met een UTP kabel zal ik nog uitproberen.
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb geprobeerd de laptop aan te sluiten met een kabel, maar dan blijkt er geen verbinding te kunnen worden gemaakt: "Onbekend netwerk Geen internettoegang".
Ik heb de servicetool van KPN er nog op los gelaten; resultaat: twee groene vinkjes voor de lijnverbinding en de EB V10.
Ik begrijp niet waarom de adapter geen toegang krijgt tot het netwerk terwijl het draadloos feilloos verloopt.
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb m'n wachtwoord van de EB weer gevonden.

"DSL link informatie
Link status Up
Showtime 76 h 19 min 9 s
Modulation type VDSL
Actual rate (Up/Down) 3415/26194 kbps
Attainable rate (Up/Down) 4008/28461 kbps
Noise margin (Up/Down) 7.1/6.1 dB
Line attenuation (Up/Down) 8.4/21.5 dB
Output power (Up/Down) 7.5/15.1 dBm
Data path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleave depth (Up/Down) 126/473
Interleave delay (Up/Down) 7/16 ms
INP (Up/Down) 2/4 Symbolen
Profile 8b
CRC errors (Up/Down) 0/16
FEC errors (Up/Down) 4917/1018205"

Meer kan ik er niet van maken.
Reputatie 6
Badge +16
Hey Adjudant, voor de wifi versterker valt de snelheid me inderdaad nog tegen. Die staat nu in dezelfde ruimte als de laptop begrijp ik? Kun je ook eens een speedtest uitvoeren via een smartphone of telefoon die verbonden is met de wifi versterker?
Reputatie 3
Badge +2
@Joran
Smartphone 20,17 MBit/sec down en 3.38 MBit/secup.
Smartphone en laptops in dezelfde ruimte als de versterker.
Laptop 1: 2 MBit/sec down en 3 MBit/sec up. (Laptop MSI GP70 2PE Leopard)
Laptop 2: 24 MBit/sec down en 3 MBit/sec up. (Laptop Dell Inspiron 17)
Zou dan misschien mijn netwerkadapter (laptop 1) niet in orde zijn?
Reputatie 6
Badge +16
Het lijkt er wel op dat het met de laptop te maken heeft. De snelheid van de andere apparaten komt goed overeen met de internetsnelheid.

Het kan zijn dat er een fout zat in een driver, die mogelijk is opgelost in een update. Controleer of er nieuwere drivers zijn voor de netwerkkaart op deze manier: Ga naar start en typ hier "apparaatbeheer." Onder netwerkadapters staat vermoedelijk een Intel wireless kaart, maar het kan ook een andere zijn. Klik met de rechtermuisknop op de netwerkadapter(s) en kies voor "Stuurprogramma bijwerken."

Wat je ook kunt proberen (maar wat niet nodig zou moeten zijn) is om de netwerknaam voor de 2,4Ghz of 5Ghz wifi aan te passen. Ga naar de instellingen van de wifi versterker (Standaard http://192.168.2.149 ), ga naar AP settings en verander de naam van één van de netwerken. Verwijder nu alle voorkeursnetwerken van de laptop en maak opnieuw verbinding met de Wifi versterker, maar dan met het 5Ghz netwerk. Ik ben benieuwd of dat verschil maakt.
Reputatie 3
Badge +2
@Joran
Ik heb het stuurprogramma laten bijwerken en hoewel Windows (10) aangeeft dat het niet mogelijk was een nieuwe driver te installeren heb ik nu 21 MBit/sec down en 3 MBit/sec up!
Het zou allemaal meer moeten zijn ,maar dit is al een hele verbetering.
Ik kan inderdaad ook nog even je tweede suggestie uitproberen, maar AP settings kan ik niet vinden.
Bedankt in ieder geval voor de support. 😃
Reputatie 6
Badge +16
Dat is stukken beter! Ik ben wel benieuwd wat er dan is veranderd als er geen nieuwere driver was.

Het is mogelijk dat mijn simulatie van de wifi versterker verouderd is. Je kunt even rondklikken en zoeken naar de netwerknaam. Maar op zich ziet dit er al prima uit, ik denk niet dat je heel veel winst boekt door het wijzigen van deze instellingen. Ik zou het gewoon zo laten 🙂
Reputatie 3
Badge +2
@Joran
Het is weer helemaal niks! Zie de screendump (22 mei 19.40 uur).

Reputatie 6
Als de ondersteuning voor IPv6 op de wifi kaart van die "MSI GP70 2PE Leopard" aan staat, zet die dan eens uit.
Geeft dat een ander resultaat?

Reageer