Beantwoord

Internetsnelheid maar 100 Mbit/s in plaats van 200. Waar is de rest van de snelheid?

  • 1 July 2022
  • 38 reacties
  • 1417 keer bekeken

De internet snelheid komt sinds installatie nooit boven de 100Mb uit, terwijl ik een abonnement voor 200Mb.

Op advies van helpdesk al getest op verschillende devices, verschillend WiFi punten en via de vaste kabel, maar geen hogere snelheid beschikbaar. Uiteindelijk ook nog getest met vaste netwerkkabel rechtstreeks op router met een laptop met 1Gb netwerk poort, maar snelheid komt nooit boven de 100Mb (blijft rond 96Mb).

Reeds gecheckt met de helpdesk, maar is mijn abonnement wel goed ingesteld? Op verschillende sites voor internetsnelheid testen lijkt de snelheid wel beperkt te worden net voor de 100Mb.

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 29 October 2022, 09:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

38 reacties

Hallo @Julius024 heb je een koper- (xDSL) of glasvezelverbinding?

Indien koper, kun je eens een foto plaatsen van het IS/RA-punt?

 

Glasvezel met 200Mb abonnement. 

Dat probleem hebben wij momenteel ook op 1 device. We hebben meerdere kabels: Op 1 daarvan staat cat 6. Komt niet boven de 100Mb, Op een andere staat Cat 5E komt niet boven de 100Mb. Hetzelfde met een andere 5e kabel gedaan, bijna 1Gb net als op alle andere devices.

Mijn advies probeer van iemand een Cat 5E of Cat6 kabel te lenen die wel 1Gb doorlaat en probeer die uit. 

Ik heb het momenteel op alle devices, zowel via WiFi als via LAN en getest met meerdere netwerkkables (ook die door KPN worden meegeleverd). Dus lijkt me niet kabel gerelateerd, toch?

Hallo @Julius024 haal de glasvezelkast eens minimaal 2 minuten van de stroom en herstart dan.

Ga daarna je modem/router een herstart geven.

 

Ik heb het momenteel op alle devices, zowel via WiFi als via LAN en getest met meerdere netwerkkables (ook die door KPN worden meegeleverd). Dus lijkt me niet kabel gerelateerd, toch?

Met Wifi heeft geen zin, KPN levert geen wifi dat boven de 100Mb uitkomt. Wij hebben net weer een kabel binnengekregen van een andere leverancier (geen KPN). Wederom getest met een eigen gemaakte kabel die 1Gb aangeeft en deze kabel. De binnengekregen kabel met opdruk Cat 5e geeft weer 100Mb aan. (De kabels die wij van KPN hebben liggen zijn trouwens ook allemaal 1Gb). Voordat je het vraagt, Lukt het niet bij de leverancier die de 100Mb kabel heeft gestuurd, dan proberen we het dus bij KPN (we willen gewoon liever niet afhalen in een winkel). 

Let er wel op, de volledige bekabeling van jouw LAN dient dus minimaal Cat5e te zijn (Geen Cat5). Dus het beste is testen op een vrije poort van je Experiabox.  

KPN levert geen wifi dat boven de 100Mb uitkomt

Hallo @dommeke , wat een vreemde opmerking, ik haal met mijn standaard KPN-apparatuur en geschikte laptop zelfs meer dan 900Mb/s draadloos via wifi6 ax

KPN levert geen wifi dat boven de 100Mb uitkomt

Hallo @dommeke , wat een vreemde opmerking, ik haal met mijn standaard KPN-apparatuur en geschikte laptop zelfs meer dan 900Mb/s draadloos via wifi6 ax

Bedankt Jan, 

Ik gebruik dus Wifi alleen op printers en smartphone, maar heb het even opgezocht. Je hebt gelijk. (De term is overigens Wifi 6 of 802.11ax) ook bij KPN dus geen misused name. 

Neemt niet weg dat zolang die snelheid niet wordt gehaald het in mijn optiek niet de juiste weg is om de glasvezelverbinding te testen, dat doe je zo kort als mogelijk is op de verbinding. Omdat ik geen mogelijkheid heb om dat op de glasvezelbox te doen, doe ik dat gewoon met speedtest.nl op een UTP aansluiting van de Experiabox.  

 

Hoi JanD, 

 

Heb de glasvezel 2+ minuten uitgezet en daarna de modem/router gereboot, maar nog steeds dezelfde maximale snelheid tot onder de 100Mb (via WiFi, geen kabel nog aangesloten).

 

Nog andere tips? 

Hallo @Julius024 alleen bekabeld testen is zinvol. Mocht je dan nog de snelheid niet halen, even bellen met 0800 0402.

 

Reputatie 4
Badge +2

Wellicht is de glasvezel niet goed aangesloten in de meterkast. Ik had hetzelfde probleem en er bleek één ader van de aansluiting niet goed gemonteerd te zijn. 

Als je installatie garantie hebt zou ik nogmaals om een monteur vragen. 

Reputatie 7
Badge +10

Kun je die NT eens laten zien?

Lijkt die op deze, of toch anders?

Wellicht is de glasvezel niet goed aangesloten in de meterkast. Ik had hetzelfde probleem en er bleek één ader van de aansluiting niet goed gemonteerd te zijn. 

Als je installatie garantie hebt zou ik nogmaals om een monteur vragen. 

 

Heeft glasvezel aders dan?

Hmm. Misschien dubbel bericht, maar ik zie de vorige niet online verschijnen. Waarschijnlijk niet geupload (door de te trage verbinding 😂).

Ook heb in het begin gebeld met KPN, maar ze bleven maar focussen op de wifi en konden op afstand niets zien. Maar gezien de vaste netwerk verbinding met zo traag is, lijkt het me niet aan de wifi liggen. Bovendien zit ik in een verbouwing en bellen met KPN kost nogal veel tijd. Dus ik dacht laat ik het via het forum proberen…

 

In de bijlage de foto van de glasvezel aansluiting. 

 

Reputatie 7
Badge +10

Ok die kunnen gewoon 1000mb aan. Brand het rechterlampje ook groen? Of oranje?

@Julius024 

Het lijkt er op dat je nog op eof zit i.p.v. gof.

Dan heb je max verbinding van 100mbit tussen thuis en pop. (wijkkast)

Wat @DennisA78 al aangeeft welke kleur heeft dat lampje. ?

Wat geeft de snelheid in je mijn kpn aan.?

 

 

Reputatie 4
Badge +2

"Heeft glasvezel aders dan?"

Ik was inderdaad niet helemaal duidelijk. Bij mij was het probleem dat één van de aders van de netwerk kabel tussen de glasvezel aansluiting en het modem door de eerste monteur niet goed aangesloten was. 

Ik ben ook wel benieuwd naar de kleur van dat lampje. Bij was er een lampje oranje voor dat de storing opgelost was. 

Snelheid mijn KPN 200 (zie afbeelding)

LED op glasvezel kast knippert oranje op ethernet, groen op glasvezel.

 

Reputatie 4
Badge +2

Ik heb hetzelfde abonnement en had hetzelfde probleem.

Volgens mij moet dat oranje lampje groen zijn. Bij mij was het een kwestie van een nieuw stekkertje aan de netwerk kabel zetten en het probleem was opgelost. 

Ik zou een beroep doen op je installatie garantie. 

Reputatie 7
Badge +10

Oranje, dan zit je op de EOF techniek (tot 100) Raar, zou niet moeten kunnen. Abbo geeft 200 aan.

Als het goed is kunnen ze wel meten hoor, klantenservice,  op welke techniek je staat. Wij monteurs kunnen dat ook. Dan moet dat gewoon omgezet worden. 

Via deze link kun je ook kijken welke aansluiting je hebt.

Eof of Gof

https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials (staat voip bij dat is verwarrend)

Hoi @Julius024 . Ben je er achter gekomen op welke techniek je zit?

Dit is het resultaat dat ik krijg met de service tool:

Je aansluitingstype

 

GoF

 

Het modem dat je van KPN hebt ontvangen

 

 

Je huidige glasvezelaansluitpunt (FTU)

 

FTU_TK01

 

Eigen of een KPN glasvezel ONT

 

KPN ONT

 

Dan is de netwerk kabel waarschijnlijk het probleem.

Tussen de NT en experiabox

Heb je 3 lampjes groen op NT?

 

Nee, de meest rechtse knippert oranje.

Nee, de meest rechtse knippert oranje.

Dat ethernet lampje hoort groen te branden (knipperen).

Het kan 2 oorzaken hebben.

1- De verbinding tussen huis en de pop (wijkkast) is een 100mbit verbinding.

2- De netwerkkabel tussen de NT (glasvezelkastje) naar experiabox / box12 is niet goed.

Vervang eens die (bij jou gele) kabel.