Internetsnelheid na nieuw modem

  • 12 februari 2012
  • 16 reacties
  • 8272 keer bekeken

  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
Goedenavond,

Na 2 dagen op het KPN-forum gezocht te hebben, wat overigens uitstekend in orde is!, ben ik wat betreft mijn vraag nog niet op het correcte antwoord uitgekomen. Vandaar dat ik heb overwogen wat tijd vrij te maken om mijn probleemstelling aan jullie voor te leggen in de hoop het goede antwoord te mogen ontvangen. Dit stukje tekst gaat misschien even duren om te lezen, maar hopelijk is die tekst goed genoeg om voldoende informatie te verstrekken over mijn probleem. In ieder geval laten we beginnen.

Het begon allemaal een paar weken geleden toen wij van de KPN een nieuw modem mochten ontvangen. Dit naar aanleiding van een regelmatige dooie telefoonlijn. Wij hebben toen de Siemens SX551 in mogen ruilen voor een Arcadyan ARV 7519. Allemaal leuk en aardig maar wij kwamen van de regen in de drup. De eerste 2 dagen verliepen prima, geen problemen meer met de telefoon en internet was ook prima. Echter 3 dagen later begonnen de problemen zich voor te doen, zo nu en dan duurde het een eeuwigheid om een webpagina te laden en waren online computerspellen niet te spelen. Afijn dat was zo nu en dan, nu we echter 4 weken verder zijn wordt het toch wel zeer irritant. Nu is het meestal een half uur goed en daarna mogen we weer 1,5 uur koffie zetten want dat kan makkelijk in de tussentijd. Goed, we hebben naar de KPN gebeld en we kregen een uitermate vriendelijke medewerker aan de lijn! Klasse daarvoor! Verteld werd dat de maximale capaciteit in onze regio (uiterste Noorden van Friesland) 8mb/s was, en overstappen naar een sneller abonnement dus nutteloos was. Dus we moesten wat testen op speedtest.net doen en die dan even opschrijven. Zo gezegd zo gedaan, alleen nog niet doorgegeven. Toen wist KPN ook geen raad meer en zou als laatste redmiddel een KPN "techneut" gestuurd kunnen worden, echter gaat me dat wat te ver in verband met de kosten. Oftewel we zijn nog geen stap verder en het internet is nog steeds slecht.

En toen kwam bij mij het volgende opdagen. Zou het kunnen dat dit nieuwe modem het internet slechter verdeeld over de computers, want bij het "oude" modem was niks aan de hand. Of zou het weer invloed kunnen hebben op de internetsnelheid? (Ik weet niet hoe dat werkt dus dat kan een domme vraag zijn.) In ieder geval zet ik mijn laatste hoop op jullie in.

Met vriendelijke groeten,

RGP


16 reacties

Badge +1
Beste RGP,

De vervanging van de Experiabox zou niet mogen leiden tot de problemen die je nu hebt.

Is het inmiddels gelukt om games online te spelen?

- Anders probeer hiervoor even de volgende stappen:

http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/7259

Qua internetsnelheid, wellicht is een overstap naar VDSL of een buitenring mogelijk.

Check even of het mogelijk zou zijn om Internet Premium te bestellen.

- Dit kun je via de postcodecheck controleren:

https://www.kpn.com/web/show/id=1064472?Promiscode=498417

Hallo dit0rz,

Wat betreft het games spelen, dat gaat inmiddels prima. Echter als er spellen gespeeld worden door in dit geval 2 personen, dan kan ik op mijn laptop, nauwelijks tot niet meer internetten.

Wat betreft het premium internet, dat is niet mogelijk in deze omgeving. En ik weet ook niet hoe dichtbij of ver de centrale vanaf hier staat...

Misschien dat dit een probleem vormt?

Groeten,

Wat ook van belang is, werk je bekabeld of draadloos? In dat laatste geval kan het zijn dat het kanaal waarop je huidige modem uitzendt minder goed doorkomt, en zou dat even aangepast kunnen worden.

En als je met z'n tweeen speelt houd je nauwelijks internetsnelheid over zeg je? Zou je uit het modem kunnen halen wat je uploadsnelheid is? En heb je misschien p2p programma's openstaan die uploadsnelheid in gebruik nemen?

mvg

Hallo Jeroen,

Als ik speedtest.net mag geloven dan zou mijn uploadsnelheid telkens (zo'n 5 keer getest) rond de 0,70 kb/s hangen. Daarnaast heb ik geen p2p programma's open, want dat had ik zelf al uitgezet omdat ik ook al het vermoeden had dat dit het probleem nog minder maakte. Wat betreft, je eerste vraag, wij werken voor het grootste deel met kabel en enkel een keer met draadloos.

Groeten,

Hey RGP,

als je een abo hebt voor 8mbit down en 1mbit up, dan is dat geen slechte waarde op zich. Mijn modem zelf haalt een snelheid van bijna 18mbit down en de volle 1024kb up. Ik kom zelf altijd tussen de 0,75 en 0,80 uit. 

Ik heb zelf niet al te veel ervaring met online gamen wat betreft de bandbreedte die het inneemt. Maar als beide games je upload snelheid zo goed als opslokken, dan hou je inderdaad niks over om fatsoenlijk te kunnen internetten. 

Maar als ik het goed begrijp had je met de Siemens EB niet dit probleem? Kon je zowel gamen met 2 personen en tegelijkertijd goed internetten? 

Want dat zou dan betekenen of dat je EB toen een hogere snelheid haalde, in dat geval is het misschien raadzaam toch de binnenbekabeling na te lopen. Of er is toch iets lokaals wat de snelheid dan knijpt lijkt me.

In elk geval kan je altijd de helpdesk bellen om een lijntest te doen! Misschien wordt je wel afgeknepen door wat KPN de DLM noemt en kan dat gereset worden... Zo maar een paar ideetjes..

Succes!

Mvg

Sinds enige tijd hebben wij hier de ZTE H220N Experia box, welke de vervanger is voor een instabiel geworden Thomson experia box met zwarte voorkant.

Sindsdien doet alles het betrekkelijk goed, tv komt mooi door en draadloos pakt ie ook lekker op, maar zodra ik wil internetten via de kabel is er stront aan de knikker.

Zowiezo duurt het -lang- voordat  dit modem mij een IP adres geeft, maar als ik dit dan heb dan is mijn snelheid zowiezo maar maximaal een derde van wat het met het vorige thomson modem was, en dat is nog langzamer dan het zou moeten zijn!!!

Nu heb ik net gezien dat de firewall in dit modem op "high" staat, zonder dat ik dit kan veranderen. Zou de KPN hier wat aan kunnen doen? Anders zou ik toch graag weer een zwarte experia box willen hebben, daar deze kennelijk sneller zijn over de kabel.

Als ik bijvoorbeeld op youtube zit moet ik regelmatig 10 minuten wachten voor ik een filmpje van 8 minuten helemaal kan spelen, dit dan nog niet eens op HQ.

Ik ben het inmiddels goed zat met dit modem, heeft er iemand een oplossing voor het gebrek aan snelheid van deze ZTE H220N? Ik hoor het graag!

Hallo RJay,

Als de ZTE op dezelfde snelheid intrained als de vorige Thomson modem zou je in principe geen problemen moeten krijgen, helemaal bekabeld al niet. De firewall zou ook niet van invloed op je internetsnelheid mogen zijn. 

Gaat het om dezelfde computer die je wisselend draadloos, danwel bekabeld wil gebruiken? Of zijn er meer computers aangesloten op je EB? Dan is het misschien raadzaam om alleen de ene computer rechtstreeks bekabeld aan te sluiten, je virusscanner/firewall uit te schakelen, eventuele peer2peer programma's uit te zetten en dan alsnog te testen wat je snelheid is. 

Mvg

Hoi Jeroen,

De situatie is ongewijzigd gebleven vanaf die met het Thomson modem, de abbonnementssnelheid is zelfs iets verhoogd.

De pc waar de problemen mee zijn staat altijd met een kabel direct aan het modem, de andere systemen die draadloos werken zijn laptops. Verder heb ik alles wat de verbinding zou kunnen hinderen inderdaad uitgezet, op het in het modem ingebakken firewall na! Hier kom ik om een of andere wazige reden niet bij en ik vermoed ook dat dit de grote boosdoener is.

Tevens begin ik inmiddels te vermoeden dat het modem in zijn algemeenheid defect is aangezien de snelheid over een 54 mbp/s draadloos veel hoger (maar alsnog maar 6 mbit bij een 31 mbit abbo....) is dan over een 100 mbp/s vast kabelnetwerk (welke op de speedtest momenteel blijft steken op 0.2 mbit)

Groeten,

Jay.

Tevens, hoe kan ik hier mijn account veiligstellen? Dit is de 2e keer dat ik mij heb moeten registreren. Als ik terug kom vraagt het forum om een wachtwoord wat ik nooit aan heb kunnen maken????

Hallo rjayw,

Dit is inderdaad een vreemde situatie. Is bijna alle gevallen van traag internet is het altijd het wireless gedeelte wat niet goed functioneerd, waar bekabeld vaak probleemloos werkt. Het kan natuurlijk altijd zijn dan een Experiabox defect is, kan niet worden uitgesloten.

Alleen vraag ik mij een ding af? Als een van de draadloze laptops bekabeld aangesloten wordt, komt hetzelfde probleem naar voren? 

Mvg

Dit ga ik op een later tijdstip eens rustig proberen als de bemoeizuchtige huisgenoten afwezig zijn :)

Verder hoop ik dat iemand van KPN zelf mij ook een antwoord zou kunnen geven op deze situatie.

Reputatie 3
Badge +6
Hallo rjayw,

Heb je de oplossing van Jeroen.GRN al uitgeprobeerd en heeft het je probleem oplost?

Met vriendelijke groet,

Daan Popken 

Hoi Daan,

Ja ik heb het geprobeerd, het mocht echter niet baten.

Het lijkt samen te vallen met de digitale TV, totdat die aan gaat is het nog wel te behappen de snelheid, maar zodra dat er naast staat kan ik m'n kabel er net zo goed uit trekken.

Groeten,

Jay 

Reputatie 3
Badge +6
Beste rjayw,

Kun je mij via een privébericht je postcode + huisnummer en een contact telefoonnummer toesturen.

Dan ga ik kijken naar een oplossing.

Met vriendelijke groet,

Daan Popken

Hoi Jeroen,

Een late reactie maar ik heb uitgebreid de tijd genomen om de bekabeling langs te lopen en nog wat meer het probleem in kaart te brengen.

De bekabeling is vrijwel niet veranderd na het nieuwe modem en zou dus gewoon nog prima moeten werken. Daarnaast kon ik inderdaad met het Siemens modem wel tegelijk gamen zowel internetten.

(Mijn broertjes speelden dan beide een spel op hetzelfde moment en ik kon dan rustig internetten)

Ook een andere internetkabel tussen mijn PC en de muur geprobeerd, heeft geen positieve resultaten opgeleverd. Ook als mijn broertjes niet spelen dan kan ik soms een uur geen website laden. Het probleem doet zich nu dus ook voor als er niet gespeeld wordt. Dit komt misschien niet zo vaak voor 1 tot 2 keer in de 3 dagen maar het geeft toch aan dat er iets niet goed is...

Zo langzamerhand wordt het probleem toch een grote irritatie die dagelijks weer plaats vindt.

Vind het enigszins jammer dat er betaald wordt voor een product dat niet naar behoren werkt.

En kun je mij nog wat meer informatie verstrekken over dat "DLM" ik heb het op internet geprobeerd op te zoeken en voor zover ik het begrepen heb is het een dienst die jouw internetlijn controleert op instabiliteit enzovoorts?

Groeten,

Hallo RGP,

DLM is inderdaad een soort dienst, die een verbinding controleert op verbrekingen. Wanneer die geconstateerd zijn, laat DLM de modem lager intrainen. Dat gebeurt stapsgewijs tot er geen verbrekingen meer in de lijn voorkomen. Misschien dat dat eventueel het probleem is.

Heeft u al contact gehad met Webcare? Zij zouden op afstand uw lijn moeten kunnen doormeten en kunnen zien of DLM actief is op uw lijn en u "afknijpt", om het dan te resetten.

Of dat er misschien gekeken kan worden naar het vervangen van de modem of iets dergelijks?

Ik weet wel dat de Siemens EB niet meer verstrekt wordt door KPN, dus dat zal geen optie meer zijn...

Mvg

Reputatie 3
Badge +1
Beste RGP,

Ik hoop dat het DLM verhaal wat duidelijk is geweest. Ter verduidelijking: De DLM zorgt ervoor dat u een stabiele lijn behoudt.

Zou ik van u uw postcode, huisnummer & contractant naam in een privé bericht mogen ontvangen. Zou u ook daarin willen aangeven welk type Experiabox u nu heeft.

Met vriendelijke groet,

Binne
KPN Webcare Specialist 

Reageer