Internetsnelheid schommelt

• 11 maart 2015
  • 5 reacties
  • 2530 keer bekeken

Mijn internet snelheid schommelt intzettend. Van snel tot zeer traag. We hebben glasvezel dus ik dacht dat de snelheid dan redelijk constant zou zijn. Graag advies en eventuele oplossing. Groeten,

Geert

Admin: Titel aangepast zodat je bericht beter is te vinden

5 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Ik gok dat dit draadloos is, zo ja lees het bericht hieronder eens door. De provider kan er niet zo heel van aan doen..

KPN is is op dit moment aan het testen met modems op de 5 gigahertz 

Heb jij ook last van traag internet, vastlopende Skype-gesprekken en haperende YouTube-filmpjes? Je bent niet de enige. Volgens het Agentschap Telecom gaan wifinetwerken van huishoudens elkaar steeds meer in de weg zitten.

Nederlanders die draadloos internet gebruiken, hebben daarom massaal last van haperende verbindingen. Meer dan de helft van de gebruikers ervaart problemen.

Het agentschap van het ministerie van Economische Zaken heeft op 180 plaatsen gemeten hoeveel data over het draadloze netwerk verstuurd kunnen worden. Uit de metingen bleek dat de frequentie die het meest wordt gebruikt, 2,4 gigahertz, begint 'vol te lopen'. Wie in een woonwijk op zijn smartphone of tablet een netwerk zoekt, ziet het probleem in een notendop: tientallen netwerken zitten op een kluitje. Een paar jaar geleden zat alleen de pc op het wifi-netwerk, maar daar zijn inmiddels smart-tv's, telefoons, tablets en printers bijgekomen.

Een oplossing kan zijn om een sterkere wifi-router neer te zetten, maar als je buren dat ook doen, dan heeft dat geen zin. Beter is om over te stappen op een router die ook op 5 gigahertz uitzendt, adviseert het Agentschap Telecom. Die frequentie wordt minder gebruikt en kan bovendien veel meer dataverkeer aan.

Router aanpassen
Veel routers kunnen al uitzenden op 5 gigahertz, maar doen dat standaard nog niet. Dat moet je aanpassen in de instellingen. Hoe dat precies gaat, is per router verschillend. Check dat in de gebruiksaanwijzing of bij je internetprovider. Overigens moeten de apparaten die je op het netwerk wilt aansluiten, ook werken op die frequentie. Dat is vooral bij oudere apparatuur niet altijd het geval. Of je apparten 5 gigahertz kunnen ontvangen, staat in de gebruiksaanwijzing.

Bron
RTL Nieuws

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Geert,

Schommelend internet is niet fijn, ik kan me voorstellen dat je hier graag een oplossing voor ziet. Als het gaat om draadloos internet wil ik je vragen de tips op de volgende pagina door te nemen. Als het gaat om bekabeld aangesloten internet, zou je dan eens een speedtest willen doen?

Groet,

Erik

Reputatie 5
Badge +8
programma:

inSSIDer for Home

http://www.metageek.com/support/downloads/

Met deze programma scan je alle wifi met bijbehorende kanalen in je omgeving, aan de hand daarvan, kan je dan het beste kanaal uitlezen wat het minst word gebruikt.

Groet,

Johnny_c

Hoi Eric, sorry dat ik nu pas reageer. Ben een tijdje weggeweest. Internet is nog steeds slecht. Vliegt van redelijk snel naar ontzettend traag.
Reputatie 7
Badge +28
Hallo Geert,

Geen probleem, ik heb de tijd :)

Kun je aangeven of het gaat om draadloos of bekabeld internet.

Groet,

Erik

Reageer