Beantwoord

Internetsnelheid valt regelmatig weg

  • 20 September 2021
  • 17 reacties
  • 144 keer bekeken

Met fast.com check ik onregelmatig de snelheid maar een paar keer per week valt het enorm terug naar rondom de 65 mb met max 72mb.  soms merk ik  het in de avond omdat netflix vastloopt  als de rest van het gezin tv kijkt of aan het internetten is.

Soms ( zeldzaam) is er geen internet terwijl de 65 mb er wel is

Als in windows 10 pro  de “adapter” in netwerk configuratie disconnect en dan weer connect is, wordt  in de helft van de gevallen het probleem opgelost. De andere helft lukt soms niet  behalve modem resetten (!) of aan en uit of kabels in en uit en dan doet het het weer.

Als ik eerst windows diagnose activeer bij de 65 mb kan het prg. geen fout vinden.

 

Tussen de modem en en de rest van het huis is een andere router met wifi die veel meer centraal in het huis staat ivm met Wifi. Het is een 2 jaar oude Asus 5G (wifi) dier ik als een soort ethernet switch gebruik die het prima deed toen  ik Ziggo 300MB had en ook goede de 1Gbyte van KPN doorgeeft.

Het ligt, lijkt mij niet aan de instellingen want 80% van de gevallen is er geen probleem.

Ik heb een klein zakelijk abbo genomen voornamelijk door de reclame van snellere service.

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Joep1965 21 September 2021, 07:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Badge +19

Zijn de tv ontvangers aangesloten met een kabel op het modem?

Dag Joep

 

met kabel

wifi is alleen voor de smartphones

Badge +19

Ok om uit te sluiten dat het probleem achter het modem zit is het zaak om te testen.  Want anders zijn de kosten van een monteur voor jou. Dus binnenkort alle randapparatuur van het modem halen, glasvezelkastje 2 minuten van de stroom halen en modem resetten.  Dan een pc of laptop met een kabel aansluiten en meten en kijken.  Meten doe je het beste op speedtest.net  Als dat een dag goed gaat het netwerk weer rustig opbouwen.  Let goed op eventuele beschadiging aan kabel en stekkers.  Heb je zonder aangesloten randapparatuur toch problemen dan is KPN aanzet. Maar om eerlijk te zijn denk ik toch dat het probleem achter het modem zit. Hou ons op de hoogte.  We helpen je graag.

ja Je antwoord is de enige juiste maar heel omslachtig. Het kan wel 48 uur duren voordat het probleem zich voordoet en soms langer daarbij gaat de familje "gillen” pa ik heb geen internet

Ik had eerder gehoopt dat het een vaker voorkomend probleem zou zijn met liefst ingebouwde thread oplossing ;)

ik heb het bij toeval nu.  Dat is mooi Ga meteen  de pc direct op het KPN modem zetten en krijg 1G.

Kijken of het terug valt met de Asus ertussen en nee krijg 980 mb…

 

weet ik nog niks

Badge +19

Heb je de tv ontvangers ook via die switch/router lopen?

IK heb intussen een nieuwe TP-Link TL-SG105E5-Poorts Gigabit Smart Sw itch besteld,

 

De KPN modem  met een CAT 7 kabel naar die switch   en van die switch naar mijn PC, de 2 TV's en de Asus. De Asus alleen voor WIfi.

 

OP je vraag terug te komen, ja de tv's stonden op de ethernet uitgang van de Asus.

Observeren wat er nu gebeurt

Badge +19

Ondersteunt die switch igmp snooping?? Dat moet!!! Wellicht zit daar het probleem.  https://forum.kpn.com/kpncyclopedie-105/igmp-snooping-wat-is-het-en-waarom-is-het-belangrijk-456968

Alternatief; https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2561

ok

 

Zal het pakketje niet open maken zodat ik het nog kan veranderen

Thx Joep

Zaak gebeld (routershop.nl) en gehoord dat die switch die igmp snooping heeft.

Gelukkig nu kijken of dat wat uitmaakt.

 

Merk nu dat jullie ook een webshop hebben, geen seconde aan gedacht,

Volgens Bartjes moet mijn probleem nu weg zijn.

Badge +19

Nou je toch zo goed bezig bent doe dan ook de Wi-Fi manager een keer. Wel zonder aangesloten Asus. Wellicht kan je dan de super wifi's kopen tegen een zeer schappelijk prijs. Ze hebben de modernste technologie aan boord. https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm Als dat lukt heb je het prima voor elkaar😉

Zonder de asus lukt wifi volgens mij niet in het achtergedeelte van het huis. Het is een oud twee verdiepingen hoog echt hoog, plafonds van  over de 3,3 mtr hoog en de zolder 3 mter hoog De e woonkamer is 20 meter van de straat af met twee zware muren ertussen.

De asus staat op de eerste verdieping in het centrum van  het huis. De KPN modem staat direct aan de straat kant in de voorkamer..

Joep. Als  “ igmp snooping?? Dat moet!!! “ is het dan toch normaal dat 80% van de tijd de volle 1000mb wel wordt doorgegeven door een switch die die snooping niet heeft?

Joep. Als  “ igmp snooping?? Dat moet!!! “ is het dan toch normaal dat 80% van de tijd de volle 1000mb wel wordt doorgegeven door een switch die die snooping niet heeft?

Hallo @Annaray , die IGMP-Snooping heeft niets met snelheid te maken, maar met het goed doorgeven van tv-signalen voor de decoder.

 

Dank Jan.

De nieuwe switch staat nu centraal ipv de Asus 1900. Beide TV hebben niet op wifi gestaan maar via ethernet. Ik heb 1 keer een netflix probleem gehad met te weinig bandbreedte  na de glasvezel omzetting en toen liet de Netflix een bb zien van 6,5 mb of iets in die richting. Toen ik directdaarna  de fast.com op de pc deed zag ik voor het eerst de terugval zoals boven beschreven

Hallo @Annaray IGMP Snooping heeft niets met je normale tv-toestellen te maken maar met de KPN tv-decoder als je die op een switch aansluit.

 

ah die heb ik niet aangesloten, ik werk met de KPN android app die de TV heeft gedownload en geinstalleerd. Ik gebruikte daarvoor de ziggo app waarbij de KPN app schriel afsteekt qua gebruikers gemak en categorisering van kanalen en uitzendingen