Beantwoord

Internetsnelheid wordt niet geleverd conform contract, verschillende snelheden over de dag

  • 30 November 2021
  • 13 reacties
  • 140 keer bekeken

Mijn Telfortabonnement 50 mb is omgezet naar KPN 50 mb. Sindsdien constateer ik dat de snelheid grote delen van de dag varieert tussen de 18 en 35 mb. Met kleine uitschieters naar 80 mb. Zowel bij bekabeld als WIFI. Alles in huis gecontroleerd en ook de Experiabox meerdere malen gereset ook via de site van KPN. Niets biedt een oplossing. Het zit duidelijk in het signaal wat binnenkomt. Gaarne een oplossing hiervoor. Anders maar een hogere snelheid aanbieden.

 

 

icon

Beste antwoord door Nico_ 13 December 2021, 11:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Klinkt als een stabiliteit issue en niet iets wat KPN expres veranderd. Heb je ook last van wegvallende verbinding?

Welk modem heb je en hoe is deze snelheid gemeten? 

Bedankt alvast voor de snelheid. Ik heb inderdaad ook soms last van een wegvallende verbinding. Die herstelt zich na een aantal sec.  De snelheid meet ik o.a. met de KPN app en met Ookla. Ik heb een Experiabox v 10.

Reputatie 7
Badge +12

Hoe zit het modem verbonden? Direct met een een dsl kabel in het isra in de woonkamer of meterkast of is dit nog een paar keer doorgelust? Verder is het verstandig om je profiel aan te vullen. Hoewel ik een monteur ben zit ik hier in me vrije tijd en kan ik niks voor je uitzoeken. Op dit forum zitten ook moderatoren en die kunnen o.a. uw lijn doormeten op afstand en wat dieper graven.

Ik heb mijn profiel aangevuld. Het modem is direct met een 50 cm lange dsl kabel in de meterkast direct verbonden met het isra punt. Er is niets doorgelust. Hoe breng ik het onder de aandacht van de moderatoren. Bij voorbaat dank.

Ik heb nog iets aanvullends. Ik ben enkele weken geleden door KPN overgezet van een IPv4 naar een IPv6 adres. Kan dit ook nog een mogelijke oorzaak zijn? 

Reputatie 7
Badge +11

Hoe breng ik het onder de aandacht van de moderatoren. Bij voorbaat dank.

Die komen vanzelf aan je topic toe. Kan soms een dag of twee duren.

Ik heb nog iets aanvullends. Ik ben enkele weken geleden door KPN overgezet van een IPv4 naar een IPv6 adres. Kan dit ook nog een mogelijke oorzaak zijn? 

Zou niet moeten. Aangezien de snelheid zo wisselt verwacht ik eerder dat er last is van zogenoemde ‘impuls ruis’ waardoor op momenten een deel van het signaal wordt weggedrukt door een externe stoorbron. Maak je ook gebruik van interactieve tv? Blijft dit wel goed werken of heeft dit ook verstoringen?

Ja, ik heb een interactieve tv. Maar geen storingen. Zowel overdag als avonds niet. Ik had vandaag het grootste deel van de dag rond de 28 mb met uitschieters naar de 20. En nu vanavond weer meer dan 80 mb!

Reputatie 6
Badge +10

Hoi @Taff en welkom op ons forum!

Dat is inderdaad vreemd wat je ervaart! Ik zag dat je jouw profiel al klaar had en ben dus direct aan de slag gegaan. Met de verbinding zelf (dus tot en met het modem) kan ik geen enkel probleem vinden. Het probleem zal zich dus bevinden na het modem in de aansluitingen in je huis zelf. Ik zag wel dat er in jouw netwerk zowel een switch als een (1 zag ik maar) draadloze adapter is aangesloten. Is het veilig om aan te nemen dat de computer via die switch is aangesloten op het modem? Zo ja, zou je die switch er eens tussen uit kunnen halen en een computer met een kabel rechtstreeks op het modem kunnen aansluiten en dan nogmaals de snelheid meten? Ik spannende afwachting van het resultaat wacht ik hier op jouw reactie!

Reputatie 6
Badge +10

Is het nog gelukt @Taff ?

Ik heb  volgens mij geen switch. Op de experiabox is een devolo adapter aangesloten om via een stopcontact het tv signaal door te te geven. Ook heb ik nog in een kamer een wifi-extender. Ik heb een vaste telefoon aangesloten. Ook met een LAN verbinding heb ik soms signaal sterkteverlies.

Reputatie 6
Badge +10

Hoi @Taff, de tv-ontvanger is niet helemaal rechtstreeks op het modem aangesloten, hier zit nog een apparaat tussen. Het lijkt op een switch, maar kan ook een ander apparaat zijn (wellicht een wifi extender of ander eigen apparaat?)
De verbinding tot en met het modem is helemaal stabiel. Ik zie ook maar 1 verbreking en die was 30 november heel kort. Verder is er geen enkele verbreking geweest.

Mijn advies is tweeledig, probeer om te beginnen het apparaat te lokaliseren tussen tv-ontvanger en experiabox en kijk of je deze er even (tijdelijk) tussen uit kunt halen om te kijken of dat de bottleneck is. Helpt dit ook niet neem dan telefonisch contact met ons op op het moment dat je een dip in de snelheid verneemt. Je kunt dan bellen met ons gratis nummer 0800-0402. Dan kan mijn collega op dat moment de lijn uitmeten om te zien wat hij/zij kan vinden in de verbinding.

Hoi, bedankt voor jet advies. Zal ik zeker opvolgen. Blijft voor mij nog 1 ding over. Moet de tv-ontvanger nu rechtstreeks op het modem worden aangesloten met een kabel en daarna pas het signaal via de devolo adapters naar de tv in de woonkamer want nu staat de tv-ontvanger nog bij de tv in de woonkamer en zitten de devolo-adapters tussen modem en tv-ontvanger om het signaal door te geven.   

Reputatie 6
Badge +10

De ontvanger rechtstreeks op het modem aansluiten is puur en alleen om te testen of dat apparaat wat er nu tussen zit de oorzaak is van de verstoringen. (dus ook even zonder devolo's)

Â