Beantwoord

Internetverbinding regelmatig verbroken (VDSL Bonding)

  • 3 January 2023
  • 159 reacties
  • 2240 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4

Bijna 2 maanden abonnee bij KPN. Het ging goed tot 1e Kerstdag, een SMS met de melding dat er storing was in mijn wijk. Dat kan gebeuren uiteraard, en was ook de volgende dag opgelost. Maar sinds die dag ‘knalt’ mijn verbinding er met grote regelmaat uit. Meerdere keren per dag een spontane reboot van het modem en komt de verbinding weer vanzelf tot stand. maar de laatste paar dagen ook meerdere keren per dag dat de verbinding verbroken is en de rode lampjes op het modem branden. Op dat moment moet ik het modem handmatig weer opstarten om weer verbinding te krijgen. Wij Worden hier niet echt vrolijk van, dus graag hulp!

Screenshot vanuit het modem :

 

 

icon

Beste antwoord door Pierre-vb 14 July 2023, 19:01

Bekijk origineel

159 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Dat vind ik heel lastig te zeggen vanaf hier. Hoe complexer je netwerk is hoe meer marge voor fouten. Als het we het helemaal zeker willen weten zou de NAS en dus ook VPN een aantal dagen eruit moeten gaan. Ik laat dit echter aan de monteur over, maar zo te lezen moet er haast een verband in zitten aangezien dit gebeurt wanneer je de VPN aan hebt en dus op zondag. Zouden we dit kunnen testen?

Ik heb overigens ook je privébericht gezien, maar ik reageer hier even. 

Veel beterschap gewenst, hopelijk ben je snel weer beter. 

Reputatie 5
Badge +4

Dat vind ik heel lastig te zeggen vanaf hier. Hoe complexer je netwerk is hoe meer marge voor fouten. Als het we het helemaal zeker willen weten zou de NAS en dus ook VPN een aantal dagen eruit moeten gaan. Ik laat dit echter aan de monteur over, maar zo te lezen moet er haast een verband in zitten aangezien dit gebeurt wanneer je de VPN aan hebt en dus op zondag. Zouden we dit kunnen testen?

Ik heb overigens ook je privébericht gezien, maar ik reageer hier even. 

Veel beterschap gewenst, hopelijk ben je snel weer beter. 

Dank je!

Het is te testen als ik de NAS uit mijn LAN haal voor langere tijd, maar dat is absoluut niet aan de orde. Ik heb het nodig voor mijn werk. Maar dat er een verband is lijkt me aannemelijk.

Het gekke is wel dat dezelfde LAN configuratie een jaar lang probleemloos heeft gedraaid toen ik nog bij Ziggo zat.

Ik kijk het nog even aan, ik zal de afspraak met de monteur verder uitstellen. Het heeft op dit moment totaal geen zin, de verbinding is prima.

Reputatie 6
Badge +5

heb je de nas direct verbonden met het modem of doormiddel van een switch 

 

anders misschieen switch er tussen zetten heel misschien helpt dat

Reputatie 5
Badge +4

heb je de nas direct verbonden met het modem of doormiddel van een switch 

 

anders misschieen switch er tussen zetten heel misschien helpt dat

Dit is de huidige situatie :

Experiabox LAN-1 poort : Netgear GS108T waarop de NAS(Synology DS-1817+) aangesloten is. NAS Fungeert voor opslag(uiteraard...) en als VPN-server

Experiabox LAN-2 poort : Archer AX73(AX5400). Deze fungeert als DHCP-server en als WiFi access point.

De reden dat het ik 2 LAN-poorten gebruik heeft te maken met de plekken waar de Experiabox, NAS en Archer AX73 staan.

Wat voor een opstelling zou het meest ideaal zijn? Onderstaande 2 bijvoorbeeld? :

Experiabox LAN1-poort : Netgear GS108T en daar de NAS en de Archer AX73 op aansluiten?

Experiabox LAN1-poort : Archer AX73 en daar de NAS op aansluiten? Dus zonder de Netgear GS108T

Zo is de Archer AX73 momenteel geconfigureerd :

 

Reputatie 6
Badge +5

ik zou zelf deze doen dan 

Experiabox LAN1-poort : Archer AX73 en daar de NAS op aansluiten? Dus zonder de Netgear GS108T

Reputatie 5
Badge +4

ik zou zelf deze doen dan 

Experiabox LAN1-poort : Archer AX73 en daar de NAS op aansluiten? Dus zonder de Netgear GS108T

Dat leek mij ook het meest effectief, dat ga ik dan maar doen. 

Dank voor het meedenken en advies!

@Alex_P Ik ga het advies van @robinjoo1 opvolgen en als ik me wat beter voel op deze wijze aansluiten. Een weekje testen lijkt me dan zinvol. Zal ik de afspraak met de monteur naar volgende week verzetten? Mocht dit de oplossing zijn dan kunnen we volgende besluiten om de monteur te laten komen of te annuleren, akkoord?

Reputatie 6
Badge +5

ik kijk uit naar je bevindingen :)

Reputatie 5
Badge +4

ik kijk uit naar je bevindingen :)

Ik laat het weten!

Reputatie 5
Badge +4

@Alex_P ik heb de monteur zojuist maar geannuleerd. Ik kon de afspraak van a.s. donderdag namelijk niet verzetten, geen idee waarom. Overmorgen ga ik het interne LAN aanpassen zoals mij is geadviseerd. Een weekje testen lijkt me dan wel redelijk. Ik laat je het resultaat uiteraard hier weten.

Reputatie 5
Badge +4

Zojuist mijn interne LAN aangepast, Precies zoals @robinjoo1 adviseerde :

Experiabox LAN1-poort : Archer AX73 en daar de NAS op aangesloten.

Ben benieuwd.

btw….wat is een ‘normaal’ acceptabel aantal FEC errors in 24 uur? Puur om een referentie te hebben.

Reputatie 7
Badge +24

@Alex_P ik heb de monteur zojuist maar geannuleerd. Ik kon de afspraak van a.s. donderdag namelijk niet verzetten, geen idee waarom. Overmorgen ga ik het interne LAN aanpassen zoals mij is geadviseerd. Een weekje testen lijkt me dan wel redelijk. Ik laat je het resultaat uiteraard hier weten.

Geen probleem.

Reputatie 7
Badge +24

Zojuist mijn interne LAN aangepast, Precies zoals @robinjoo1 adviseerde :

Experiabox LAN1-poort : Archer AX73 en daar de NAS op aangesloten.

Ben benieuwd.

btw….wat is een ‘normaal’ acceptabel aantal FEC errors in 24 uur? Puur om een referentie te hebben.

Dat vind ik erg lastig te zeggen, acceptabel is als de verbinding goed werkt. Ik heb namelijk ook bij mijn eigen modem dit gezien terwijl mijn verbinding verder prima werkte. Dus ik zou dat als referentiekader hanteren. 

Reputatie 5
Badge +4

Zojuist mijn interne LAN aangepast, Precies zoals @robinjoo1 adviseerde :

Experiabox LAN1-poort : Archer AX73 en daar de NAS op aangesloten.

Ben benieuwd.

btw….wat is een ‘normaal’ acceptabel aantal FEC errors in 24 uur? Puur om een referentie te hebben.

Dat vind ik erg lastig te zeggen, acceptabel is als de verbinding goed werkt. Ik heb namelijk ook bij mijn eigen modem dit gezien terwijl mijn verbinding verder prima werkte. Dus ik zou dat als referentiekader hanteren. 

Ik kijk het wel een weekje aan. Wordt vervolgd…..

Reputatie 5
Badge +4

Update :

Kleine week verder, en het ziet er prima uit, Geen haperingen, geen spontane resets en weinig FEC-errors.

Ik heb zelf het vermoeden dat er na de storing in de wijkcentrale op 25 december j.l. er in januari vervolg-werkzaamheden zijn uitgevoerd en de ‘spontane’ modem resets daar vandaan komen. Ik heb er geen enkel bewijs voor maar het lijkt me niet onmogelijk. Misschien kan @Alex_P ergens zien of er werkzaamheden zijn geweest? 

Ik denk niet dat mijn LAN herindeling er iets mee te maken heeft.

 

Reputatie 7
Badge +12

Dat ziet er heel acceptabel uit.

 

Hier in 2 dagen tijd 200.000+ fouten, en toch een stabiele lijn. Als je verbinding gewoon goed werkt zou ik er geen waarde aan hechten.

 

Reputatie 6
Badge +5

ik ben blij om te lezen dat het beter gaat , al zou ik wel willen weten of het idd door die werkzaamheden is opgelost moet haast wel

Reputatie 5
Badge +4

ik ben blij om te lezen dat het beter gaat , al zou ik wel willen weten of het idd door die werkzaamheden is opgelost moet haast wel

Dat zou ik ook heel graag willen weten of er werkzaamheden zijn geweest in mijn wijkcentrale. @Alex_P kan jij daar iets in betekenen?

Reputatie 7
Badge +17

@Pierre-vb Alex is met vakantie, dus ik neem het even over. 🙂

Goed nieuws dat alles nu goed werkt en ik snap dat je benieuwd bent naar werkzaamheden. Ik zie dat er op 19 en 20 januari werkzaamheden in Voorburg zijn geweest. Ik kan niet exact zien wat de werkzaamheden waren, of in welk postcodegebied, maar de kans is er dus dat dit werkzaamheden waren die het voor jou op hebben gelost. 

De verbinding is in elk geval weer stabiel, dat is waar we voor gingen!

Reputatie 5
Badge +4

@Pierre-vb Alex is met vakantie, dus ik neem het even over. 🙂

Goed nieuws dat alles nu goed werkt en ik snap dat je benieuwd bent naar werkzaamheden. Ik zie dat er op 19 en 20 januari werkzaamheden in Voorburg zijn geweest. Ik kan niet exact zien wat de werkzaamheden waren, of in welk postcodegebied, maar de kans is er dus dat dit werkzaamheden waren die het voor jou op hebben gelost. 

De verbinding is in elk geval weer stabiel, dat is waar we voor gingen!

Hallo Sanne, dank voor je reactie!

Het kan geen toeval zijn dat sinds de werkzaamheden op 19 en 20 januari j.l. de verbinding stabiel is. Nu hopen dat het ook zo blijft.

Ik dank iedereen die mij geholpen/geadviseerd heeft!

Reputatie 6
Badge +5

als ultieme test zou je de oude opstelling kunnen proberen :D

Reputatie 5
Badge +4

@Sanne_M en @Alex_P En daar ben ik weer…..

Het is 11 dagen achter elkaar prima gegaan, in 11 dagen totaal zo’n 50.000 FEC errors en een prima stabiele verbinding. Sinds vanochtend, zondag 29 januari, 7.000.000(7 miljoen) FEC-errors op lijn 1 en 20.000.000(20 miljoen!) FEC-errors op lijn 2 in 8 uur tijd. Het loopt ook continue snel op zonder de lijnen te belasten. Wel af en toe hele korte haperingen, maar geen CRC-errors.

Situatie is precies hetzelfde als de 11 dagen hiervoor, niets veranderd. Het enige wat we vandaag hebben gedaan is wat browsen op het internet en wat series kijken via Netflix, dus ook geen TV gekeken, eigenlijk iedere dag hetzelfde gebruik. De NAS is ook niet in gebruik geweest.

Dus 11 dagen een prima, stabiele verbinding en plotseling  in zo’n 8 uur tijd 20 miljoen FEC-errors.

Op deze manier heeft een monteur ook geen zin, lijkt mij. Maar ik zou heel graag willen weten hoe al die 20 miljoen FEC-errors in een paar uur kunnen ontstaan. In de ‘service log’ van het modem is niets te vinden, ziet er prima uit. Of het moet in de Experiabox zelf liggen?

 

 

Mijn advies is om wel een monteur naar je lijn te laten kijken. 

Zoveel errors is niet ok. 

De suggesties dat dit uit je eigen netwerk zou kunnen komen, daar geloof ik niet in. Waarom zou een LAN signaal achter het modem en een switch DSL verstoringen geven. 

Het is  natuurlijk wel zo dat hoe meer data er over je lijn gaat, hoe vaker er een mogelijkheid is tot een fout. Dus de lijn laten doormeten, er is misschien een verstoorder op je lijn.

Reputatie 5
Badge +4

Mijn advies is om wel een monteur naar je lijn te laten kijken. 

Zoveel errors is niet ok. 

De suggesties dat dit uit je eigen netwerk zou kunnen komen, daar geloof ik niet in. Waarom zou een LAN signaal achter het modem en een switch DSL verstoringen geven. 

Het is  natuurlijk wel zo dat hoe meer data er over je lijn gaat, hoe vaker er een mogelijkheid is tot een fout. Dus de lijn laten doormeten, er is misschien een verstoorder op je lijn.

Eens! Maar het is zo toevallig dat het altijd op een zondag ontstaat na dagen met een probleemloze verbinding. 

btw…..2 uurtjes verder en er zijn 5 miljoen FEC-errors bij gekomen. Het gekke is wel dat we er niets van merken, geen haperingen of wat dan ook.

Een monteur de lijn laten nakijken kan natuurlijk nooit kwaad.

Reputatie 5
Badge +4

De zondag is bijna om, en sinds 22:30 is de stroom aan miljoenen FEC-errors gestopt en is de verbinding weer perfect. Wat is hier aan de hand? Schiet mij maar lek…..

Reputatie 5
Badge +4

Update :

De verbinding is weer normaal met heel af en toe eens een FEC-error, zoals het hoort. Alleen gisteren tot ongeveer 22:30 uur een constante stroom aan FEC-errors, 25 miljoen in totaal. Daarna stopte het. Als een monteur op dit moment de lijn zou doormeten zal hij concluderen dat deze perfect is. En dat is juist het probleem. Er is dus iets wat mijn lijnen verstoort op de zondagen, maar wat kan dat zijn?

Reageer