Beantwoord

Internetverbinding valt de laatste weken steeds kortdurend uit

  • 18 November 2019
  • 35 reacties
  • 849 keer bekeken

De laatste weken valt iedere avond een of meerdere keren het internet kortdurend (2 tot 3 minuten) uit, vaak rond hetzelfde tijdstip. Het tv-signaal stoort heel even, maar valt niet uit. WiFi signaal valt ogenschijnlijk niet weg. Ik denk dat het ontstaan is na werkzaamheden die KPN in onze wijk gedaan heef enkele weken geleden (kreeg sms over geplande werkzaamheden). Herstarten van Experiabox V10 helpt niet. Ik lees op jullie forum veel dezelfde berichten. Graag een oplossing! 

icon

Beste antwoord door M-G 21 December 2019, 09:20

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @M-G Dat is knap vervelend natuurlijk. Kun je me iets meer vertellen: ik vermoed dat je verbinding draadloos is. Klopt dat? Ervaar je dit ook als je alles bekabeld aansluit? Je geeft aan dat het rond een bepaald tijdstip speelt: herstelt het probleem zichzelf? 

Verbinding is draadloos. De tv is bekabeld en valt niet uit. We zien wel een kleine hapering in het beeld. Dan weten we dat de internetverbinding weggevallen is. Het duurt een minuut of twee en herstelt zichzelf weer. Het gebeurt iedere avond een paar keer. Eerder hebben we het probleem gehad toen we een snellere internetverbinding aangevraagd hadden. Dat heb ik weer laten terugzetten en zeker een jaar geen problemen meer gehad tot nu, de laatste weken  

Ik heb wel een laptop bekabeld, maar daar zit ik minder vaak op te werken. Heb daar het probleem nog niet gemerkt  

Het gebeurt niet alleen in de avonduren maar ook overdag heb ik inmiddels gemerkt. 

Ik herken dit voorval! Ook bij ons valt in de avond steeds vaker, meestal midden in en film, de verbinding kortstondig weg. Dit is zowel voor TV en internet/PC zo.  Dit maakt dan niet uit of we nu Netflix, gewoon TV of een youtube film kijken. In alle gevallen hebben we deze onderbrekingen waargenomen.

Dit zette me ook al aan om de snelheid (bedraad direct aan de ExperiaBox) te testen. We hebben een 500/500 abbonement, maar helaas heb ik de afgelopen maand nooit een hogere snelheid dan 190Mbps kunnen meten. Daarnaast zijn de resultaten varieerend en kennen grote verschillen. We krijgen dan ook het gevoel dat de verbinding niet stabiel en steeds slechter wordt.  

Nog een aanvulling, ook Netflix op tv valt weg. 1 tot 2 minuten laden en dan kunnen we doorkijken. Heel vervelend deze storingen, zeker 4-5 keer per avond. @KPN, los het op!

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @M-G  Ik kan me er alles bij voorstellen. Ik zou het ook erg storend vinden als dit bij mij zou gebeuren. Buiten het feit dat ‘Los het op’ wel ietsje directief overkomt is het belangrijk om duidelijk te krijgen waar het probleem vandaan komt, zodat we het ook kunnen oplossen. Wil je voor mij eens kijken met kleuren de lampjes van je Experia Box branden als de verbinding wegvalt? Ik wil graag weten of dit probleem enkel via wifi speelt of dat het er ook is als je een bekabelde verbinding gebruikt. Je geeft aan dat je de Experia Box al eens opnieuw hebt opgestart, maar heb je 'm ook al eens een volledige fabrieksreset gegeven? Dat zou je ook kunnen proberen. 

Zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? Dan kan ik je verbinding hier eens doormeten. (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?

 

@HK_B Ik ben ook nieuwsgierig naar hoe het bij jou zit. Je hebt een glasverbinding en je zou daar bekabeld een heel stabiele snelheid mee moeten halen. Als je dat niet hebt ben ik benieuwd wat er aan de hand is. Via wifi kan een stabiele verbinding nooit 100% gegarandeerd worden, maar bekabeld zou het goed moeten werken. Zou jij ook jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?

 

 

 

Klopt, was te directief inderdaad. Maar duurt steeds best lang voor er een reactie komt ;-)

Lampjes op de Experiabox blijven branden, en mijn tv is bekabeld. Verliest de verbinding dus ook uit als we Netflix kijken, tv-signaal stoort alleen even. Op mijn bekabelde laptop heb ik het zoals gezegd nog niet gemerkt. Daar werk ik in de avonduren niet op.

ik heb nog geen reset naar fabrieksinstellingen gedaan. Dat kan ik woensdag als ik overdag wat meer tijd heb doen. Ook de glasvezel herstarten? 

Ik heb mijn buren inmiddels gevraagd of zij ook problemen ervaren. Nog geen reactie terug. 
 

En waar moet ik mijn gegevens invoeren? De url die je meestuurt werkt niet. Moet ik mijn profiel updaten met deze gegevens? Niet voor iedereen zichtbaar dan toch?

Reputatie 7
Badge +20

Klopt, was te directief inderdaad. Maar duurt steeds best lang voor er een reactie komt ;-)

Ik kan me de frustratie wel voorstellen, hoor. 😉 Goed om te weten is dat we op dit Forum niet a la minute kunnen reageren, @M-G  Op deze plek helpen klanten elkaar en als moderators staan we uiteraard klaar om te helpen als dit noodzakelijk is. Maar we kunnen niet direct reageren. 

 

ik heb nog geen reset naar fabrieksinstellingen gedaan. Dat kan ik woensdag als ik overdag wat meer tijd heb doen. Ook de glasvezel herstarten? 

Probeer in dat geval dan eerst om het glasvezelkastje 30 seconden stroomloos te maken. Daarna kun je je Experia Box die reset geven. 

 

En waar moet ik mijn gegevens invoeren? De url die je meestuurt werkt niet. Moet ik mijn profiel updaten met deze gegevens? Niet voor iedereen zichtbaar dan toch?

In mijn vorige bericht heb ik de woorden KPN Forum Profiel aanklikbaar gemaakt. Kom je niet uit op je profielpagina? 

Ja, nu wel. Had zelf al gevonden maar wilde zeker weten of dit niet openbaar is. Ga nu invullen. 

Reputatie 7
Badge +20

Prima! dank, @M-G Ik zie tot dusver geen vreemde dingen terug op je aansluiting. Ik ben erg benieuwd naar het effect van de reset. 

Hallo Bart, mijn profiel heb ik zojuist bijgewerkt! Daarnaast even een toelichting over de situatie bij mij thuis: Het gehele huis is bekabeld en de TV's dus ook. De snelheidstest die ik heb gedaan de afgelopen weken zijn ook bekabeld uitgevoerd met een CAT6 kabel van ongeveer 1,5 meter direct aan de experiabox. Deze tests heb ik ook met twee laptops (bekabeld) gedaan. Beiden laptops beschikken over 1 gbps  netwerk aansluitingen, maar komen niet boven de 180Mbps met uitzonderingen enkele pieken naar 200Mbps.

Daarnaast hebben we in de avond uren ook nog eens last van hik-ups in de verbinding, waardoor TV's en laptops hun verbinding kwijt zijn. Het maakt niet uit of je dan gewoon TV kijkt of Netflix of een youtube filmpje kijkt.

Resets van de Experiabox heb ik al vaker gedaan. Zelfs to 10 minuten wachten voor deze weer in werking zet. Enkele dagen later komen toch weer deze hik-ups en de snelheid na een reset blijft gelijk.

Is het de verbinding of de experiabox? Persoonlijk denk ik de verbinding, omdat ik geen connectie errors kan vinden op mijn NAS. Zodra deze zijn connectie verlies, heb ik daar dan een melding in de log staan. Tenzij, dat er een issue is met de WAN poort van de Experiabox.

Fabriksinstellingen heb ik ook wel eens moeten doen, maar dat is al meer dan een jaar geleden.

Reputatie 7
Badge +20

Ha @HK_B Dank voor het invullen van je gegevens en de extra toelichting. Dat je met een speedtest de snelheden haalt die je haalt verbaast me allereerst. Je hebt een 500/500-verbinding, met een pakket dat dit faciliteert en ik ben benieuwd waarom je dit niet haalt. Zou je -nogmaals- een bekabelde test willen doen en de resultaten met een screenshot hier kunnen plaatsen? En je ervaart dus die verbrekende verbindingen. Ik heb naar je verbinding gekeken en op het eerste gezicht lijkt alles keurig in in orde. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar die volledige fabrieksreset. Zou je die willen doen? 

Hallo Bart,

 

Bij deze een screenshot van de speedtest waarbij ik alle andere netwerk connecties had verbroken.  Kortom alleen de laptop waarmee ik de meeting uitvoer was per CAT6 kabel verbonden met de Experiabox.

Dit keer is de snelheid iets hoger maar nog lang geen 500Mbps.

Experiabox is hierbij herstart maar NIET terug naar fabriekinstellingen. Dit wil ik wel doen, maar dan in het komende weekend, daar ik dan toch alle instellingen weer moet herstellen zoals WiFi, Gast WiFi, enkele reserveringen van IP adressen etc. Helaas kan ik namelijk geen backup of export/import van instellingen op de Experiabox vindenom zo mijn instelling weer terug te zetten.

Reputatie 7
Badge +20

Duidelijk, @HK_B en dank voor de toelichting en het screenshot. Ik vind het bijzonder en ik ben erg benieuwd naar de effecten van die fabrieksreset. Die moet hoe dan ook even gedaan worden. Ik hoor dan graag na het weekend van je. 

 Hallo Bart,

Bij deze de speedtest resultaten na reset naar fabrieksinstellingen. De test opstelling is gelijk aan de vorige keer. Alleen de test-laptop is via bekabeling met Cat6 UTP (1,5m) aangesloten rechtstreeks aan de Experiabox.

Naast de bovenstaande test heb ik er nog meer tests gedaan met de hoop dat de snelheid omhoog zou gaan, maar helaas zit er niet meer in dan af en toe een uitschieter naar boven rond de 200Mbps. Ik vraag me dan ook af, of het weg vallen van de connectie (tijdens tv, streamen,youtube kijken) te maken heeft met de tegenvallende en sterk fluctuerende snelheid? De bovenstaande metingen is dan maar met 1 test PC, laat staan dat we in werkelijkheid heel wat meer apparaten gekoppeld hebben. Diverse tegelijk in gebruik zijn en wat dit dan aan netwerk verkeer gebruiken.

Ik hoop dat er dan ook echt snel een oplossing is/komt, want het begint te frusteren.

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Dag @HK_B Ik ga er mee aan de slag, dank voor de extra toelichting. Om alles goed door te kunnen meten kan het zijn dat ik -wederom- je Experia Box naar de fabrieksinstellingen zal moeten terugzetten. Dat wil ik niet zomaar doen, dus kun je laten weten of dat ok is? 

Hallo Bart,

Ja dat kan! Kunnen we een datum/tijd afspreken? Ik werk meestal vanuit thuis via een VPN connectie naar mijn werk en wil voorkomen dat je net aan de slag gaat met de reset op een moment dat ik dan een online meeting/call heb.

Voor vandaag heb ik alleen nog een meeting om 16h tot 17h en morgen van 10h tot 11h en van 14h tot 15h. Mocht je direct willen overleggen, ga ik er vanuit dat je mijn telefoonnummer in mijn gegevens kan vinden. Dus voel je vrij om me even te bellen om af te stemmen als je aan de slag wilt gaan.

Reputatie 7
Badge +20

Yes, @HK_B ik heb je even een privébericht gestuurd. Wil je daar even naar kijken? 

Reputatie 7
Badge +20

@HK_B Zoals net doorgenomen. We sturen morgen een storingsmonteur op je af. Deze zal naar je verbinding kijken en hopelijk direct een oplossing kunnen bieden. Ik hoor heel graag de uitkomst! 

Hallo Bart,

De monteur is vandaag hier geweest en heeft zowel NT1 als ook de Experiabox vervangen. Helaas werkte vandaag de speedtest niet, daar deze geen werkende server kon vinden. De site werkt wel, maar de test starten was niet mogelijk! Nu even logisch denken en de conclusie trekken dat XS4ALL ook op hetzelfde netwerk zit en hebben we daar de speedtests gedaan. Daarnaast test de monteur via zijn smartphone middels de app “Fing”. Tests vanaf de smartphone op Fing en bij XS4ALL leveren een geweldig resultaat op,namelijk snelheden tot bijna 500Mbps voor zowel up als down. Vreemd is dat zodra je tests doet vanaf verschillende  PC's/Laptops, zowel bedraad en draadloos, de snelheid voor download steeds ergens tussen 200 en 250Mbps ligt en voor upload de snelheid tussen 200 en 300Mbps uitkomt. Nu zou ik verwachten dat bedraad toch hogere snelheden zou kunnen behalen.

Voor nu gaan we even testen, tenslotte is dit al een hele verbetering ten opzichte van wat het was. Ook gaan we weer letten op de hik-up tijdens het TV kijken, of deze zich nog voordoen.

Kortom ik zal me dan hier weer melden met de test resultaten. 

Tot slot de opmerking, dat ‘Edwin’ de monteur een glavezel tester en ‘fermule end face cleaner’ is vergeten.  Deze kan hij evt. bij ons ophalen of als ik een antwoordnummer krijg, dat ik deze dan opstuur.

Groet,

Henk

Reputatie 7
Badge +20

Ha @HK_B Als eerste: te gek om te horen dat de monteur goed heeft geholpen en dat het er op lijkt dat het nu beter is. Ik ben erg benieuwd of het zo blijft. 

Dank ook voor de melding over de vergeten spullen. Dit is ons antwoordnummer, wil je het met een begeleidend briefje daar kosteloos naar toe sturen? Dank! 

 

KPN
Antwoordnummer 10119
2400 VB Alphen aan den Rijn 

Dag, ben ik weer. Dacht even dat het over was. Maar niet dus. Zojuist alles weer herstart, ook glasvezelmodem.

Kreeg gisteren foutmelding op IP-adres van Experiabox (denk ik) ‘Uw breedband connectie werkt niet. Controleer alstublieft of uw Internet WAN connectie op correcte wijze is geconfigureerd’.

Reputatie 7
Badge +20

Ai, @M-G Ik had gehoopt dat het probleem inmiddels verholpen zou zijn. Laten we de zaken nog even op een rij zetten. Je kwam binnen met de opmerking dat het internetsignaal steeds kortstondig wegvalt. Je gebruikt wifi. Via een bekabelde verbinding merk je geen problemen. Klopt dit nog steeds? Zijn er andere zaken bijgekomen die niet kloppen? 

Je geeft aan dat je nu hebt herstart: heb je de Experia Box ook de volledige fabrieksreset gegeven die ik je heb aangeraden? Ik kijk uiteraard graag met je mee: het kan heel goed zijn dat ik je aansluiting ook die fabrieksreset moet geven. Is dat akkoord? 

Reageer