Vraag

Internetverbinding valt iedere keer weg

  • 15 January 2019
  • 9 reacties
  • 524 keer bekeken

Internet op pc (bekabeld) valt iedere keer heel kort weg. Problematisch als ik vanuit huis werk, want dan moet ik iedere keer opnieuw inloggen. Geen peil op te trekken, soms kan ik uren doorwerken, soms is het iedere paar minuten raak.

  • modem teruggezet naar fabrieksinstellingen: helpt niet
  • modem gereset: helpt niet
Bij ander internetgebruik merk ik het eigenlijk niet, zo kort duurt het. Netflix hapert af en toe ook, lijkt me dat dat ook hierdoor komt.

Modem: Experiabox V8

9 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi agroenen, welkom op het forum! Dat klinkt behoorlijk irritant.

Omdat je je gegevens al in je profiel hebt gezet kon ik direct wat testen uitvoeren. Er lijkt in de verbinding naar de Experia Box niet zoveel aan de hand. De lijn is stabiel, met uitzondering van wat herstarts van de Experia Box de laatste twee dagen. Dat zal met dit probleem te maken hebben.

Doet het probleem zich alleen op deze PC voor? Zijn er andere apparaten bekabeld aangesloten en hebben die er ook last van? Is draadloos internet wel stabiel?
Wifi lijkt ok, tv is wel bedraad aangesloten maar kijk ik eigenlijk nooit.
Netflix hapert af en toe zoals gezegd.
Ik had al zitten zoeken of er een interessante log op de Experiabox te vinden is, want vandaag ook weer tig keer uit mijn Citrix Receiver (werk) gesmeten, maar ik kan niets vinden; te technisch voor mij.
Reputatie 7
Badge +28
Je kunt in de V8 inloggen door naar http://192.168.2.254 te gaan (eerste keer geen wachtwoord nodig). Direct op de startpagina vind je een DHCP en Security log. In de laatste kan wat interessante informatie staan. Je kan die gerust eens in een reactie plakken.

Er wordt inderdaad niet veel TV gekeken maar het voordeel is dat ik daar wel een gedetailleerde meting op kan uitvoeren, op een PC niet. De TV-ontvanger ontvangt een perfect signaal, 100% kwaliteit. Wat ik probeer uit te sluiten is of dit een probleem is op de PC of in het signaal richting jouw huis. Zijn er meerdere PC's in huis? Als dat niet zo is, heb je dan de mogelijkheid een andere internetkabel te proberen richting de PC? Je kunt als test ook de kabel die nu naar de TV-ontvanger loopt even in de PC stoppen.
Ik hoopte eerlijk gezegd meer op een log van een constante meting, zodat zichtbaar is wat er gebeurd als ik weer zo'n "connection interrupted" krijg. Dat zijn deze logs niet.

Er is 1 pc in huis, het is niet mogelijk om de kabels om te hangen want de apparaten staan niet in dezelfde ruimte. Kabel naar PC ligt ook weggewerkt, dus dat gaat 'm niet worden. Lijkt ook niet aan de bekabeling te liggen, want als internet het doet werkt het als een zonnetje!

PC draait nog op windows 7 overigens.
Reputatie 7
Badge +28
Klopt, zo gedetailleerd zijn de logs niet. Maar soms zijn er regels te zien waarbij de tijd overeenkomt met wanneer de verbinding uitvalt. Dan kan de log wel waardevol zijn.

Los van Netflix, valt de verbinding ook uit als je niet met de VPN verbinding (Citrix) bent verbonden? Netflix buffert een paar minuten vooruit zodat kleine verbrekingen juist onmerkbaar moeten zijn dus ik vermoed dat dat een ander probleem is.
Vandaag 4x een connection interrupted gehad (valt mee), tijden niet te vinden in de logs.

Ik gebruik Citrix Receiver Light via de cloud van mijn werk, geen VPN.

(Overigens: eerder werkten we wel met VPN, en viel de internetverbinding op mijn pc weg zodra de vpn-connectie tot stand werd gebracht! Kon ik niet internetten en mail ophalen buiten die vpn-verbinding)

Dan zou ik een site moeten hebben waarop duidelijk te zien is dat er heel even wegval is. Heb jij een idee?
Reputatie 7
Badge +28
Het makkelijkst is om een ping op de achtergrond te laten lopen. Hiermee wordt de internetverbinding continu gecontroleerd en kun je zien of en hoeveel uitval er is.

Dit doe je als volgt:
  • Druk op de Windowstoets en R tegelijk
  • Typ "cmd" (zonder aanhalingstekens) in het Uitvoeren-schermpje en druk op enter
  • Typ hier "ping -t google.nl" (zonder aanhalingstekens) en druk op enter
  • Voer de eerste twee stappen nog eens uit om een tweede opdrachtprompt te openen
  • Typ in dit venster "ping -t 192.168.2.254" en druk op enter.
In beide schermpjes zie je steeds dezelfde regel, waarbij de waarden wat kunnen verschillen. In het eerste schermpje controleer je of er een internetverbinding is, in het tweede schermpje controleer je of er een verbinding is met de Experia Box. Je kunt deze schermpjes gewoon op de achtergrond laten staan en negeren.

Op het moment dat er uitval is kun je met deze testen achterhalen waar het probleem zit. Je kunt de meting op elk moment stoppen door op Control+C te drukken in de beide vensters. Je ziet dan de pingstatistieken; hoeveel pakketjes er zijn verzonden, hoeveel er zijn aangekomen en een percentage aan packetloss. Als er packetloss is, is de verbinding weggevallen.

Er zijn dan een paar situaties mogelijk:
  • Je ziet helemaal geen uitval (evenveel pakketjes verzonden als ontvangen, 0% packetloss). De internetverbinding is dan gewoon stabiel gebleven. Het probleem zit in de verbinding met de cloud van werk. Misschien dat dit met een instelling in de Citrix Receiver is op te lossen, daar kan de IT van het bedrijf bij helpen.
  • Je ziet uitval in de ping naar Google, maar niet in de ping naar het modem. Het probleem zit waarschijnlijk in de verbinding of het modem. We kunnen besluiten het modem te vervangen of een monteur aan te sturen.
  • Je ziet uitval in beide pings. Hoewel het probleem nog steeds in het modem kan zitten, is de kans aanwezig dat het probleem in de PC zit, of in de verbinding tussen PC en Experia Box (de bekabeling dus)
Ik moet het je dus even moeilijk maken maar ik denk dat dit een goede test is. Zou je dit kunnen proberen? Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Gedaan, en gelukkig kwam er weer een "connection interrupted". Geen verlies van packages!
Conclusie is dus dat ik bij IT van mijn werk moet zijn... (wish me luck!)

Dank voor al jullie moeite, verrassende conclusie, maar ik kan weer een stap verder.
Reputatie 7
Badge +28
Voor nu graag gedaan, ik ben wel erg benieuwd naar hun bevindingen. Deel die gerust als je wil :)

Ik kan niet uitsluiten dat het toch een andere oorzaak heeft maar ik denk dat we met deze testen wel de meest waarschijnlijke oorzaak hebben gevonden. Als het IT bijvoorbeeld met een ander modem wil testen dan sta ik standby om dat te regelen. Laat maar weten!

Reageer