Vraag

Internetverbinding verstoord na technische storing

  • 2 February 2023
  • 8 reacties
  • 266 keer bekeken

Goedemiddag,

Eergisteren viel in een deel van Nijmegen de elektriciteit weg, zo'n drie uur lang. Tijdens deze stroomstoring kreeg ik een SMS van KPN:


Door een storing kunt u mogelijk niet internetten, tv kijken of bellen. Excuses hiervoor! Wij werken er hard aan om de storing voor 31-01-2023 22:45 uur op te lossen. Meer weten? Kijk op kpn.com/storingsinfo. Groet, KPN

Sinds die melding, dus dit is inmiddels de derde dag, blijft wifi wegvallen en is wifi in huis traag. Bij KPN zijn al die tijd geen actuele storingen meer bekend voor deze regio. Ik heb de modem opnieuw opgestart, maar dit heeft geen effect gehad.

Wat kan ik verder doen?!

Groet, Marc


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Heb je glasvezel, dan is de kans dat je nog een NT (dat kastje van de glasvezel) hebt met een gigantische bug hierin.  Als je de stroom om de een of andere reden hiervan afhaalt, wordt vanuit de server van KPN na het weer aanzetten van de stroom onmiddelijk de NT aansluiting onbruikbaar gemaakt via een upload. Dan kan er niets meer aan worden gedaan met de glasvezel verbinding. Hiervoor moet de NT aansluiting worden omgewisseld door een KPN monteur). 

Het is bekend, dus vertel het verhaal even aan 0800-0402 en hoop dat degene die je aan de lijn krijgt hier ook van heeft gehoord. Dan sturen ze wel een monteur naar je toe met een vervangend apparaat.

Ik heb een Experia Box v10a, nog van Telfort.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb een Experia Box v10a, nog van Telfort.

Dat is het modem. De vraag is elke NT u in de meterkast hebt. Dat is een zwart doosje met drie lampjes. Als de middelste van die drie lampjes de tekst “Connection” heeft dan bent u dus na stroomuitval kwetsbaar voor deze fout. Dan KPN bellen. Hebt u dit kastje niet dan is er wat anders aan de hand.

Reputatie 6

@dommekeDat is niet helemaal waar, het probleem ligt in de WAN poort van de XGSPON. Niet bij de servers van KPN. Door wisseling van voltage of uitval van 1 van de apparaten wordt de WAN poort onbruikbaar. Het is nog maar de vraag of @MarcNijmegen  een XGSPON heeft Nijmegen is namelijk wel grote deels een GOF gebied. @MarcNijmegen zou je eens aan de stroomadapters van het modem of de NT kunnen luisteren of deze ratelen?

Er ratelt niets. 

Ik heb verder geen idee waar jullie het over hebben, ik weet niet wat een XGSPON of GOF is.

Ik bel morgen KPN wel in de hoop iets verder te komen. In ieder geval bedankt voor de hulp.

Reputatie 6

Er zit een glasvezel kastje in uw woning waaraan het modem is verbonden.
Op het kastje waar we hebt over hebben XGSPON staat Power Glas en Alarm en is overigens zwart van kleur.

@dommekeDat is niet helemaal waar, het probleem ligt in de WAN poort van de XGSPON. Niet bij de servers van KPN. Door wisseling van voltage of uitval van 1 van de apparaten wordt de WAN poort onbruikbaar. Het is nog maar de vraag of @MarcNijmegen  een XGSPON heeft Nijmegen is namelijk wel grote deels een GOF gebied. @MarcNijmegen zou je eens aan de stroomadapters van het modem of de NT kunnen luisteren of deze ratelen?

Dat schreef ik toch ook. Waar heb jij gelezen dat ik heb geschreven dat het aan de servers van KPN ligt. 

Dus misschien kan je mijn hiaat even opfrissen. Vertel me even als het een spontane actie van de XGSPON deze onbruikbaar wordt zonder dat er eerst verbinding gemaakt is. Dan kan hij niet eens worden geinstalleerd, want jullie nemen hem niet mee met een agregaat in de auto die je bij de klant draaiend mee naar binnen neemt. Mijn kennis op dit gebied is voldoende om te weten dat dit dan direct een Eprom probleem is. 

Ik heb inmiddels het modem gereset en dus de gehele wifi opnieuw geïnstalleerd, wat ervoor gezorgd heeft dat het weer stabiel loopt. 

Ik krijg nu echter de drie deco's in het huis met geen enkele mogelijkheid verbonden, maar goed, morgen maar mee aan de slag.