Vraag

Introductie Vplus per 24 mei 2018

• 20 april 2018
  • 23 reacties
  • 2936 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Ik haal momenteel een snelheid van 62 Mbit/s down en 13 Mbit/s up.
Per 24 mei 2018 introduceert KPN hogere snelheden met Vplus, zie https://www.kpn-wholesale.com/kpn-wholesale/nieuws/laatste-nieuws/introductie-wba-vplus-met-snelheid-20030-mbits-downup-op-single-koper.htm.
Ik ben benieuwd of op mijn verbinding met deze techniek nog een hogere snelheid mogelijk is.
Volgens de postcodetool van KPN is de afstand naar de straatkast 715 meter.
( LengthMdf="2776" NetNumber="0591" LengthLastDistributor="715" Name="Emn-C" )
Er wordt gezegd dat VPlus tot 550 meter hogere snelheden kan bieden.
Maar als ik onderstaand grafiekje bekijk ( https://insight.nokia.com/vplus-gets-more-out-vdsl2-vectoring ) zou met een afstand van 715 meter toch nog wel 100 Mbit/s of meer mogelijk moeten zijn.

Ik hoef geen 200 Mbit/s verbinding, maar zou het kunnen dat ik na de upgrade van de straatkast wel 80 of 100 Mbit/s kan halen? Dan vind ik het interessant om mijn abonnement te upgraden. Ben juist teruggegaan naar 40/4 ( in de praktijk 50/13 ) omdat de beloofde snelheid niet behaald wordt.

23 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Goede vraag, Jan. De introductie van VPlus per 24 mei is vanuit KPN Wholesale. Dat betekent dat zij het vanaf die datum aanbieden voor de providers die gebruik maken van het netwerk van KPN. Of KPN de provider dan ook dat zal gaan aanbieden is daaruit niet op te maken. Op dit moment is nog niet bekend of en wanneer wij dergelijke snelheden op koper gaan aanbieden.
Reputatie 4
Badge +6
@Erik_ Ik begrijp dat de nieuwe snelheden waarschijnlijk niet direct door KPN als provider zullen worden aangeboden.
Maar technisch verandert er wel iets in de straatkast. Blijf je dan met een bestaand abonnement op VDSL profiel 17a (in mijn geval) zitten? Of wijzigt er dan op de achtergrond toch wel iets omdat de straatkast van een andere kaart wordt voorzien? En daarmee hoop ik dan dat ik bijvoorbeeld de 80 Mbit/s down echt kan halen. Dat is gewoon een bestaand abonnement. En zou helemaal mooi zijn als het 100 Mbit/s abonnement met 4K ontvanger dan beschikbaar wordt op mijn adres.
Reputatie 5
Badge +6
DIt vind ik nog eens goede ontwikkelingen. Ook ik ben erg benieuwd wat dit voor mij gaat betekenen. Gezien de werkzaamheden van bij kabelverdeler bij mij in de buurt (op 1192 mtr van mijn huis) Lijkt VDSL er nu echt aan te komen. Inmiddels is op nog geen 50 mtr van mijn huis een kast gekomen van ik vermoed KPN (heeft zelfde omvang en vorm als nieuw kat bij KBV wat zou kunnen betekenen dat ik deze snelheden ook moet kunnen gaan halen. Of is dat niet altijd een straatkast? OP ongeveer 4 a 500 meter van mijn huis is gister een nieuwe kast geplaatst wat ook dezelfde vorm en grote heeft van de kast als in mijn straat.
Reputatie 4
Badge +6
@Dennisk76 Ik denk dat je met een afstand van 400 tot 500 meter van de straatkast wel goed zit.
Het lijkt erop dat profiel 17a en 35b (VPlus) naast elkaar blijven bestaan. Zie https://gfastnews.com/article-list/midi-dsl-35b-super-vectoring-vplus .
Dus ik denk dat ik met 700 meter afstand tot de straatkast dan niet overgezet wordt naar VPlus. Waarschijnlijk worden alleen adressen tot 500 meter overgezet naar het nieuwe VPlus profiel. En zou ook nog kunnen dat het pas gaat gebeuren als iemand een abonnement neemt van meer dan 100 Mbit/s. Op dit moment alleen mogelijk bij XS4ALL ( 160 Mbit/s).
Reputatie 7
Badge +27
Ik ga ervan uit dat wij (KPN provider) geen profielen gaan aanpassen zolang we zelf op koper nog geen snelheden hoger dan 100 aanbieden.
Ik ga ervan uit dat wij (KPN provider) geen profielen gaan aanpassen zolang we zelf op koper nog geen snelheden hoger dan 100 aanbieden.
Wat is dan de reden dat vvdsl uit wordt gerold? Komt ook op 111 uit theoretisch maximum..
Overgang naar Vplus zou voor mij bijvoorbeeld betekenen dat ik van theoretisch 83, praktijk 66 boven de 100 uitkom en dus ineens wel in aanmerking zou komen voor bijvoorbeeld de 4K ontvanger..
Reputatie 7
Badge +30
De hardware voor VVDSL en VPlus is praktisch hetzelfde. Zodra je dus VVDSL uitrolt kan VPlus daar direct achter aan.
De hardware voor VVDSL en VPlus is praktisch hetzelfde. Zodra je dus VVDSL uitrolt kan VPlus daar direct achter aan.
Excuus, ik heb mijn huiswerk niet goed gedaan.
Ik dacht dat Vplus ook mogelijk was waar nog geen actieve straatkast is geplaatst, maar die is dus wel degelijk nodig begrijp ik. Maar Vplus is dus feitelijk een upgrade van vvdsl. Dan maar weer verder hopen dat er gauw een straatkast geplaatst gaat worden hier, zal nog wel even duren gezien de bescheiden afstand tot de wijkcentrale
Reputatie 7
Badge +30
Ja, op dit moment kan dit nog niet vanuit de wijkcentrale geleverd worden en is er dus een straatkast nodig.
Ja, op dit moment kan dit nog niet vanuit de wijkcentrale geleverd worden en is er dus een straatkast nodig.
Had inderdaad gehoopt dat daar de crux in zat, en dit een soort rondstap van VULA was, maar zover zijn we dus (nog steeds) niet..
Reputatie 7
Badge +27
Wat is dan de reden dat vvdsl uit wordt gerold? Komt ook op 111 uit theoretisch maximum.

Het gaat hier om de commerciële snelheid. We hebben op dit moment op koper nog geen pakket met een snelheid hoger dan 100 Mbit. Dus zullen we nu ook nog geen ingrepen gaan doen zolang met de huidige profielen op de huidige verbindingen die 111 al gehaald kan worden.
Reputatie 4
Badge +6
@Erik_ schreef "Ik ga ervan uit dat wij (KPN provider) geen profielen gaan aanpassen zolang we zelf op koper nog geen snelheden hoger dan 100 aanbieden."
==> Ik denk ook dat het niet zal gebeuren. Vplus biedt de grootste snelheidswinst bij een afstand van minder dan 500 meter van de straatkast. En daar zal met VVDSL ook al 100 Mbit/s gehaald worden.
Aan de andere kant zou het tot ongeveer 700 meter nog wel wat extra snelheid kunnen opleveren. Dus als nu bijv. 63 Mbit/s het maximum is, zou met profiel 35b wellicht 80 Mbit/s mogelijk worden.
Reputatie 7
Badge +30
Aan de andere kant kan je nu wel 200Mbit/s bieden over 1 aderpaar. Waardoor bonding op de korte afstand niet nodig is en daarna die aansluitingen/kabels gebruikt kunnen worden voor bonding voor mensen die iets verder weg wonen.

Daarnaast is het even zien of die grafiek echt klopt met hoe KPN het uitrolt.
Reputatie 6
Badge +10
Toch wel vreemd om te zien dat KPN deze snelheid dan wel kan aanbieden
aan KPN Wholesale "Online, XS4ALL of T-Mobile" gebruikers. Maar niet aan
hun eigen directe klanten.
Reputatie 5
Badge +6

Nog geen enkele provider biedt het aan. Het wordt als service aangeboden, maar het is aan de provider zelf om te beslissen of hij het activeert. Ik vermoed dat voor die tijd meer bekend is. Ook voor ons als klant van KPN.
Reputatie 6
Badge +10
Op zich ook al vreemd dat bij Bonding op het adres van mijn ouders 160 Mbit/s (Bij XS4ALL)
geboden kan worden en bij KPN op bonding niet eens hoger dan 100 Mbit/s op hetzelfde
adres.

Nog geen enkele provider biedt het aan. Het wordt als service aangeboden, maar het is aan de provider zelf om te beslissen of hij het activeert. Ik vermoed dat voor die tijd meer bekend is. Ook voor ons als klant van KPN.
Reputatie 5
Badge +6
Dat is geen 200.....?

Maar ok....je hebt mij.
Vergeet niet dat dit een tot snelheid is en wat op dit moment alleen met bonding te realiseren is en vanaf 24 mei ook met 1 koperdraad op de eerste adressen.
Reputatie 4
Badge +6
Aan de andere kant kan je nu wel 200Mbit/s bieden over 1 aderpaar. Waardoor bonding op de korte afstand niet nodig is en daarna die aansluitingen/kabels gebruikt kunnen worden voor bonding voor mensen die iets verder weg wonen.
.

@RobinFlikkema Hoe werkt dat dan? Ik begrijp dat er in de straatkast een beperkt aantal aansluitingen zijn. Je kunt niet iedereen pairbonding geven. Maar bij mijn adres staat er in het systeem dat pairbonding als NL2 order mogelijk is. Ook al is er in de straatkast ruimte, de stoep zal dan toch wel open moeten en er moet gelast worden. Dacht dat KPN dat sinds enige tijd niet meer wil doen.

Misschien wat off-topic. Ben ook benieuwd hoe het precies zit met pairbonding. Je hebt bij DSL toch een directe lijn naar de straatkast? Wat wordt er dan gelast? Zitten er losse ongebruikte aderparen in een kabelbundel waar een las mee gemaakt wordt? En hoe weet een monteur dan in de straatkast welk aderpaar bij welke aansluiting hoort?
Reputatie 1
Badge
Beetje jammer weer! Ik zag dit bericht en dacht: "Yess! Eindelijk meer dan 60mbit/s". Maar helaas, dit gaat niet op als je op 1000+ meter van de straatkast zit 😭
Reputatie 7
Badge +30
.

@RobinFlikkema Hoe werkt dat dan? Ik begrijp dat er in de straatkast een beperkt aantal aansluitingen zijn. Je kunt niet iedereen pairbonding geven. Maar bij mijn adres staat er in het systeem dat pairbonding als NL2 order mogelijk is. Ook al is er in de straatkast ruimte, de stoep zal dan toch wel open moeten en er moet gelast worden. Dacht dat KPN dat sinds enige tijd niet meer wil doen.

Misschien wat off-topic. Ben ook benieuwd hoe het precies zit met pairbonding. Je hebt bij DSL toch een directe lijn naar de straatkast? Wat wordt er dan gelast? Zitten er losse ongebruikte aderparen in een kabelbundel waar een las mee gemaakt wordt? En hoe weet een monteur dan in de straatkast welk aderpaar bij welke aansluiting hoort?
Bij NL2 orders wordt er waarschijnlijk gelast, ja, zodat je 2 aderparen naar de kast hebt. Dit gebeurt meestal op ongebruikte aderparen in de bundel inderdaad.

Aansluitingen in de straatkast zijn koppeld aan een aansluiting (postcodehuisnummer/ISRA) en daardoor weet je welke welke is. Maar je kan gewoon een toon op de aansluiting in je huis zetten en met een meetapparaat alle aansluitingen in de straatkast bijlangs.
Reputatie 1
Ik kan mijn vdsl nu upgraden naar 200/20 volgens mijnkpn.
Heeft dit te maken met vplus, of is dit een foutje?
Reputatie 7
Je bent niet de enige die deze optie aangeboden krijgt.
Zie: https://forum.kpn.com/internet-9/mogelijkheid-om-vdsl-te-upgraden-naar-200mb-449928
Reputatie 7
Badge +18
Hoi Martijn. Het betreft een foutje. Dit was een test die niet publiekelijk had mogen staan. 🙂

Reageer