IP adres oplopend tot vastlopen

• 13 februari 2016
  • 10 reacties
  • 350 keer bekeken

Experia V10 die standaard staat ingesteld, alleen eco modus in de nacht aan, dan WiFi dus uit. Na een tijdje geen WiFi verbinding meer mogelijk. Daar is ook de draadloze HP printer door getroffen, die altijd 'vanzelf' WiFi verbinding maakt.

Controle: IP4adressen zijn allemaal vergeven tot 253. Reset, waarna de ca. 12 WiFi adressen weer laag zijn. Maar na een maand zijn die allemaal opgelopen, dan is het ipv. .2.6, .2.59 geworden. En zo gaat het door, tot de IP4adressen weer op zijn.

Gisteren weer gereset, en weer de lage adressen teruggezien.

Dit lijkt wel een software fout, meegeleverd met de Experia V10.

Maar de klantenservice wimpelt dit af, je moet de kabels controleren...

Dat is natuurlijk klets, zoals de draadloze printer duidelijk maakt: geen kabel. Hetzelfde geld voor smartphones.

@ klantenservice Het lijkt me samen te hangen met de eco mode, en dus de software van de V10

Wie heeft dit ook?

Admin: Topic verplaatst naar juiste board

10 reacties

Reputatie 7
Badge +30

h_boo72002 schreef op 13 feb '16 om 13:49u

Experia V10 die standaard staat ingesteld, alleen eco modus in de nacht aan, dan WiFi dus uit. Na een tijdje geen WiFi verbinding meer mogelijk. Daar is ook de draadloze HP printer door getroffen, die altijd 'vanzelf' WiFi verbinding maakt.

Controle: IP4adressen zijn allemaal vergeven tot 253. Reset, waarna de ca. 12 WiFi adressen weer laag zijn. Maar na een maand zijn die allemaal opgelopen, dan is het ipv. .2.6, .2.59 geworden. En zo gaat het door, tot de IP4adressen weer op zijn.

Gisteren weer gereset, en weer de lage adressen teruggezien.

Het klopt dat deze alle ip adressen helemaal uitdeelt, en daarna opnieuw begint. Echter lijkt het er op dat hij bij jouw niet opnieuw begint met IP adressen uitdelen.

Zelf dacht ik altijd dat de V10 opnieuw begon met IP adressen wanneer hij bij de 250 was. Maar persoonlijk heb ik dat nog nooit meegemaakt.

Ook is er nog een opvallend iets. Sommige apparaten houden aldoor het IP die ze als eerste gekregen hebben. Mijn Chromecast heeft bijvoorbeeld nog geen ander IP dan .1 gekregen. Terwijl sommige apparaten elke 24u een hoger IP krijgen.

Volgensmij is een herstart ook genoeg om de IP adressen opnieuw te rouleren

of  misschien?

h_boo72002 schreef op 13 feb '16 om 13:49u

Maar de klantenservice wimpelt dit af, je moet de kabels controleren...

Dat is natuurlijk klets, zoals de draadloze printer duidelijk maakt: geen kabel. Hetzelfde geld voor smartphones.

Volgensmij moet er iemand ontslagen worden bij de klantenservice

Robin

Reputatie 3
Badge
Er wordt een DHCP renewal probleem in de eerst volgende update opgelost.

Het gaat inderdaad fout met sommige DHCP renewals. Gek genoeg niet allemaal, waarschijnlijk iets met een van de vele opties die er met een DHCP verzoek en antwoord mee gegeven kunnen worden. Nu is ook nog zo dat je verschillende soorten DHCP requests hebt. De allereerste, een renewal halverwege de leasetime en eentje op de volledig leasetime. 

We hebben jaren geleden al eens gezien dat sommige apparaten verschillende opties vragen bij hun DHCP verzoeken.

Het vreemde is alleen dat V10 in dit geval niet opnieuw begint, die is nieuw voor ons, maar wel belangrijk informatie (bedankt daarvoor) wat dat is waarschijnlijk de missende schakel. Want we horen wel eens meer de klacht dat het opeens helemaal niet meer werkt maar die konden we nog niet helemaal rijmen met het door ons al bekende DHCP renewal probleem. 

Nu heb ik in het begin die vastlopers ook gehad en inderdaad het oplopen van de IP-adressen  de schuld gegeven maar niet dat dit kwam omdat hij aan het eind was. Maar op een gegeven moment werden er IP-adressen uit gegeven van apparaten met vaste IP-adressen die toevallig uitstonden dat geeft namelijk ongeveer hetzelfde verschijnsel. Daar was ik niet blij mee. Dus wat je nog wel voor die tijd kan doen is wat ik zelf heb gedaan om te voorkomen dat er vaste IP-adressen worden uitgedeeld. Ik heb de DHCP pool tot 150 ingesteld omdat al mijn vaste IP-adressen daar vanaf begonnen. En tot mijn verrassing heb ik daarna ook nooit meer een vastloper gehad.

Reputatie 5
Badge +7
Er zit inderdaad iets in de v10 m.b.t. de DHCP wat niet lekker loopt.

In de T02.7v2 worden een paar aanpassingen hiervoor gedaan. Ik kan het probleem dan ook niet meer reproduceren.

Overigens is de T02.7v2 gereed voor uitrol, ik heb echter geen datum en mogelijk wordt er eerst een pilot uitgevoerd.

Jaap-1955 schreef op 13 feb '16 om 17:18u

Het gaat inderdaad fout met sommige DHCP renewals. Gek genoeg niet allemaal, waarschijnlijk iets met een van de vele opties die er met een DHCP verzoek en antwoord mee gegeven kunnen worden. Nu is ook nog zo dat je verschillende soorten DHCP requests hebt. De allereerste, een renewal halverwege de leasetime en eentje op de volledig leasetime. 

We hebben jaren geleden al eens gezien dat sommige apparaten verschillende opties vragen bij hun DHCP verzoeken.

Het vreemde is alleen dat V10 in dit geval niet opnieuw begint, die is nieuw voor ons, maar wel belangrijk informatie (bedankt daarvoor) wat dat is waarschijnlijk de missende schakel. Want we horen wel eens meer de klacht dat het opeens helemaal niet meer werkt maar die konden we nog niet helemaal rijmen met het door ons al bekende DHCP renewal probleem. 

Nu heb ik in het begin die vastlopers ook gehad en inderdaad het oplopen van de IP-adressen  de schuld gegeven maar niet dat dit kwam omdat hij aan het eind was. Maar op een gegeven moment werden er IP-adressen uit gegeven van apparaten met vaste IP-adressen die toevallig uitstonden dat geeft namelijk ongeveer hetzelfde verschijnsel. Daar was ik niet blij mee. Dus wat je nog wel voor die tijd kan doen is wat ik zelf heb gedaan om te voorkomen dat er vaste IP-adressen worden uitgedeeld. Ik heb de DHCP pool tot 150 ingesteld omdat al mijn vaste IP-adressen daar vanaf begonnen. En tot mijn verrassing heb ik daarna ook nooit meer een vastloper gehad.

Zoals eerder aan de klantenservice gevraagd: wanneer komt er betere software?

Bovendien zou het beter zijn als er simpelweg vaste IPv4 adressen vergeven kunnen worden, in een bereik, zonder dat je alle MACs opnieuw hoeft in te geven. En het is me onduidelijk waarom de lease tijd zo kort staat, dat lijkt niet instelbaar, dus ook een item voor verbetering.

Kortom, de V10 kan nog wel wat beter en klantvriendelijker software gebruiken.

En de klantenservice een cursus over de V10 en het lezen van de details in mails...

Reputatie 7
Badge +30

h_boo72002 schreef op 20 feb '16 om 10:22u

Jaap-1955 schreef op 13 feb '16 om 17:18u

Zoals eerder aan de klantenservice gevraagd: wanneer komt er betere software?

Bovendien zou het beter zijn als er simpelweg vaste IPv4 adressen vergeven kunnen worden, in een bereik, zonder dat je alle MACs opnieuw hoeft in te geven. En het is me onduidelijk waarom de lease tijd zo kort staat, dat lijkt niet instelbaar, dus ook een item voor verbetering.

Hoe bedoel je precies? Je kan toch gewoon DHCP Bindings gebruiken? OF zoals dat op de Speedtouch' kon, een apparaat dat al verbonden was een DHCP Binding geven zonder dat je het MAC address van dat apparaat hoeft in te typen?

Verder denk ik niet dat de lease time een probleem is. Ik denk dat dit een afweging is omdat er een 192.168.2.0/24 subnet gebruikt wordt. En omdat dit om een thuisnetwerk gaat zie ik geen problemen met 24u (wat betekent dat elke 12u je lease gerefresht wordt)

Robin

"Je kan toch gewoon DHCP Bindings gebruiken? OF zoals dat op de Speedtouch' kon, een apparaat dat al verbonden was een DHCP Binding geven zonder dat je het MAC address van dat apparaat hoeft in te typen?"

Helaas, in DHCP Bindings MOET je een MAC adres opgeven, alleen een naam is niet voldoende. Dat was dus al geprobeerd.

V1.01.00T02.3 is het huidige software niveau van de Experia V10 ZTE H369A.

Ik heb hem maar weer eens gereset, en de ECO stand uitgeschakeld.

En ....dat lijkt geen oplopende IPv4 adressen meer op te leveren, nu een nieuw probleem.

Apparaten die een IPv4 adres hebben, krijgen in het begin prima data, maar naar verloop van tijd, komt er geen data meer binnen.

Bijv. deze PC meldt dat het draadloos scannen is verbroken. En de printer is WEL verbonden, meldt 192.168.2.4, maar de PC kan het blijven proberen, géén verbinding, niet voor printen, niet voor scannen.

Ook smartphones blijken van data verstoken te worden. 's Ochtends werkt bijv. Nu.nl prima. Maar om 11u blijft de app maar malen.

Ook bezoekers melden dit.

Er is m.i. weer iets anders loos met de Experia V10 ZTE H369A software. KPN??

EDIT: IP adressen zijn weer aan het oplopen. Grr...

Reputatie 5
Badge +7
Zoals al eerder aangegeven wordt dit opgelost in de T02.7v2 release.

Ik had dit probleem ook thuis i.c.m. Apple tv en settopboxen. Na een harde reboot (uit/aan) werkte het weer.

Helaas, de huidige Experia 10 software blijft een onbetrouwbaar stuk werk, anders gezegd, prutswerk.

Kan er nogsteeds niet bij, dat de software niet betrouwbaar de IP-leases beheert en zo draadloze verbindingen steeds andere IP-adressen geeft.

En zie de noodzaak van iedere dag de lease te vernieuwen niet in, dat zou op zijn minst betrouwbaar in te stellen moeten zijn, op 'dag, week, maand, never'!

Wanneer komt er eindelijk verbetering?

Anders mag ik wel eens een consultancy declaratie indienen, voor de tijd die in het steeds weer debuggen van deze software problemen moet worden gestoken.

"Herman.... weer geen verbinding met..."  vul maar in :@

Mvgr,

Herman

Reputatie 7
h_boo72002 schreef op 7 mei '16 om 11:28u
Helaas, de huidige Experia 10 software blijft een onbetrouwbaar stuk werk, anders gezegd, prutswerk.

Kan er nogsteeds niet bij, dat de software niet betrouwbaar de IP-leases beheert en zo draadloze verbindingen steeds andere IP-adressen geeft.

En zie de noodzaak van iedere dag de lease te vernieuwen niet in, dat zou op zijn minst betrouwbaar in te stellen moeten zijn, op 'dag, week, maand, never'!

Wanneer komt er eindelijk verbetering?

Anders mag ik wel eens een consultancy declaratie indienen, voor de tijd die in het steeds weer debuggen van deze software problemen moet worden gestoken.

"Herman.... weer geen verbinding met..."  vul maar in Smiley Boos

Mvgr,

Herman

Als jij jouw V10 een factory reset geeft, dan zal versie V1.01.00T02.7v2 van de firmware op jouw V10 geplaatst worden. Als je jouw V10 geen factory reset wilt geven, dan zal je nog even geduld moeten hebben, de firmware wordt binnenkort vanzelf geplaatst.

Factory reset gedaan, V1.01.00T02.7v2, is dus afwachten of er duidelijke verbeteringen zijn.

In ieder geval is het nog niet mogelijk zelf een lease tijd in te stellen lijkt het.

Mvgr,

Herman

Reageer