IP camera H368N Port forwarding voor dummys

• 26 maart 2015
  • 6 reacties
  • 471 keer bekeken

Ik probeer een IP camera zo te krijgen dat ik hem buiten mijn eigen netwerk om kan zien. In mijn eigen netwerk zie ik hem wel maar het is juist de bedoeling dat ik hem ergens anders kan inzien.

Portforwarding schijn ik iets mee te moeten doen. Ik zie op dit forum verschillende uitleggen maar ik zie nergens welke stappen je precies moet doen om zo ver te komen.

Ik ben niet onhandig met computers maar de omschrijvingen zijn me toch iets te technisch.

Is er ook een handleiding waar in stap voor stap wordt uitgelegd hoe je dat moet doen?

Groetjes Stefka

6 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dag stefka,

Welkom op het forum! Je zit al in de goede richting :D

Om de camera van buitenaf toegankelijk te maken is inderdaad portforwarding nodig. Forumgebruiker wjb heeft een duidelijke uitleg geplaatst in dit topic. In de handleiding van de camera kun je precies zien wélke poorten er geforward moeten worden. Mocht je er nog niet helemaal uitkomen, kun je dan laten weten welk merk + type camera je gebruikt? Ik hoop dat het zo lukt!

Met die inderdaad wel duidelijke uitleg is het me ook niet gelukt, dat had ik al geprobeerd.

Ik heb hem bij Groupdeal gekocht en zie er niet echt een merk op staan, hij ziet er uit als een Foskam en in mijn telefoon en iPad app heb ik die ook als merk gekozen en daar doet hij het op mijn interne netwerk op, in mijn app heb ik dus gekozen voor Foscam F18904W.

Ik heb al een mail naar de leverancier gestuurd of ze mij een duidelijk handleiding kunnen bezorgen of vertellen wat voor merk het precies is.

De leverancier is xclusive-deals, die info heb ik van Groupdeal die ik ook al een mail had gestuurd.

Reputatie 7
Voordat je je gaat wagen aan port-forwardings, ben ik benieuwd of je jouw camera wel kunt benaderen via een browser op een PC in jouw lokale netwerk.

Ga hiervoor naar http://"het IP adres van de camera".

Lukt dat wel?

Om je verder te kunnen helpen is het toch echt noodzakelijk dat het merk en type van die camera achterhaald wordt.

Ik vind het welk vreemd dat dit op geen enkele wijze te achterhalen zou zijn. (Op de doos, of op de onderkant van het apparaat zou dit toch wel moeten staan.)

Ik weet ook dat ik sites als Groupdeal links zal laten liggen. Ze maken het wel erg aantrekkelijk door de originele prijs van zo'n apparaat met zo'n 110 Euro te verhogen en dan te roepen dat het een geweldige aanbieding is.

Ik had al aangegeven dat ik de camera wel binnen mijn eigen netwerk kon benaderen. Ik heb het inmiddels met wat hulp van een collega op het werk opgelost en ik kan de camera op mijn iPad of telefoon nu wel buitenshuis benaderen. We hebben het opgelost via portforwarding van de camera en toegang via het hoofd IP adres.

Ik heb nu echter weer een nieuwe uitdaging. We hebben zonnepanelen en daar hebben we een apparaatje bij die via een IP adres normaal altijd rapport uit bracht naar de computer.

Het is een Envoy die verbonden is met Enlighten.

Als dit zo door gaat dan heb ik er denk ik wel een beetje spijt van dat ik overgestapt ben naar KPN als ik telkens tegen dit soort problemen aan loop en er bij de helpdesk wordt gezegd dat het niet ondersteund wordt en je je heil maar moet zoeken op het forum.

Reputatie 7
Hoi Stefka,

Het zal bij andere providers helaas hetzelfde gaan.

Alles wat je achter jouw eigen router doet en de daarvoor noodzakelijke aanpassingen van de configuratie van de router zelf zijn de verantwoordelijkheid van de eindgebruiker.

Als die medewerkers van KPN zeggen dat het niet ondersteund wordt, dan bedoelen ze dat ze er geen support voor leveren, de apparatuur (Experia Box) ondersteunt het prima.

Gelukkig heb je bij KPN in ieder geval een actief forum waar anderen jou wellicht kunnen helpen.

Het fenomeen dat een apparaat vanaf het Internet bereikt moet kunnen worden speelt heel erg vaak en daarom heb ik getracht in dit topic te beschrijven hoe je zoiets voor elkaar kunt krijgen.

Het is daarbij heel belangrijk eerst het apparaat 100% werkend en benaderbaar te hebben binnen jouw eigen netwerk alvorens je ook maar één stap zet t.a.v. port-forwardings.

Kom je er nog steeds niet uit, stel je vraag dan gerust.

Dankjewel, ik ga kijken of ik er uit kan komen. Ik snap ergens best wel dat ze niet alles kunnen ondersteunen maar waar ik dan zo moe van wordt is dat er van te voren niet vermeld wordt waar je zoal rekening mee moet houden wat dat betreft. Als leek sta je daar niet bij stil en je mag er van uit gaan dat ze dat bij KPN wel weten en dat ze je daar eventueel voor waarschuwen.

Ik vind soms ook de beschrijvingen die je op het forum krijgt soms te ingewikkeld beschreven, zeker voor mensen die er helemaal geen kaas van hebben gegeten en totaal niet computer technisch zijn.

Zelf ben ik niet helemaal een nitwit maar vind dan soms de beschrijvingen toch nog moeilijk te begrijpen omdat het geschreven wordt door mensen waar het allemaal vanzelfsprekend voor is. En hoe goed bedoeld ook dan toch niet duidelijk voor mensen die er helemaal geen of weinig verstand van hebben.

Ik maak op mijn werk regelmatig handleidingen en dat noem ik altijd Jip en Janneke handleidingen, iedereen kan eigenlijk werken met die handleidingen, ook mensen die er totaal geen verstand van hebben. Dat soort handleidingen mis ik een beetje. Niet alleen op dit forum maar in het algemeen met handleidingen.

Reageer