IPcamera poorten opzetten op Experiabox V10 lukt niet

• 2 juni 2016
  • 33 reacties
  • 1522 keer bekeken

Tot deze week had ik mijn twee IP-camera's op mijn V9 zonder problemen aangesloten, maar vanwege blikseminslag heb ik nu een nieuwe box gekregen, een V10. Een nieuwe poort openzetten lukt me echter daarop niet. Ik heb de twee nieuwe poorten (88 en 89) geforward in ZTE, ik heb DHCP-binding kunnen doen, ik heb de aanpassingen voor de nieuwe box gedaan op mijn desktop en mijn mobiel; alle instellingen zien er goed uit, maar helaas krijg ik via het externe IP-adres alleen beeld als ik de kabel tussen de box en de camera laat zitten. Dat heeft natuurlijk geen zin.

Eén KPN-medewerker zei dat het probleem is dat de V10 IP4 heeft in plaats van IP6 en dat ik dus gewoon om een nieuwe V9 moet vragen. De volgende medewerker zei dat het wel op de V10 moet lukken, dat ik niet zo kan vragen om een V9 en dat men hier op het forum wel raad zou weten wat betreft de V10.

Wie weet hoe ik toch die poorten kan openzetten??

33 reacties

Reputatie 7
Hilde22 schreef op 2 jun '16 om 23:20u

...Eén KPN-medewerker zei dat het probleem is dat de V10 IP4 heeft in plaats van IP6 en dat ik dus gewoon om een nieuwe V9 moet vragen...

Hier moet ik heel hard om lachen, ik geloof dat het hoog tijd wordt om eens aandacht te besteden aan het "opleidingsnivo" van de "medewerker"/"callcenter miep"/"werkstudent" :D:D:D, maar eigenlijk is dit diep, diep triest. :(:(:(

Heb je de DHCP bindings wel gemaakt voor de MAC adressen van de wifi adapters van die camera's?

Veelal hebben de LAN poort en de wifi adapter verschillende MAC adressen en dan hebben die camera's nu dus andere IP adressen.

Ook ik heb mijn Foscam camera's via wifi op de V10 aangesloten en het is geen enkel probleem om die van buitenaf te benaderen.

P.S. Ik hoop dat er niet al te veel stuk is gegaan bij die blikseminslag!

wjb schreef op 2 jun '16 om 23:29u

...Eén KPN-medewerker zei dat het probleem is dat de V10 IP4 heeft in plaats van IP6 en dat ik dus gewoon om een nieuwe V9 moet vragen...

Hier moet ik heel hard om lachen, ik geloof dat het hoog tijd wordt om eens aandacht te besteden aan het "opleidingsnivo" van de "medewerker"/"callcenter miep"/"werkstudent" Smiley Erg vrolijkSmiley Erg vrolijkSmiley Erg vrolijk, maar eigenlijk is dit diep, diep triest. Smiley VerdrietigSmiley VerdrietigSmiley Verdrietig

Heb je de DHCP bindings wel gemaakt voor de MAC adressen van de wifi adapters van die camera's?

Veelal hebben de LAN poort en de wifi adapter verschillende MAC adressen en dan hebben die camera's nu dus andere IP adressen.

Ja, de DHCP bindings heb ik gemaakt door de MAC-adressen die achterop de camera's staan te gebruiken.

Reputatie 7
Reboot jouw V10 eens. (Dus gewoon opnieuw opstarten, niet resetten)

Kan jij daarna eens in de DHCP cliënt list kijken of je jouw camera's daar ziet staan en of de IP adressen overeenkomen met de IP adressen uit de DHCP bindings.

wjb schreef op 2 jun '16 om 23:39u
Reboot jouw V10 eens. (Dus gewoon opnieuw opstarten, niet resetten)

Kan jij daarna eens in de DHCP cliënt list kijken of je jouw camera's daar ziet staan en of de IP adressen overeenkomen met de IP adressen uit de DHCP bindings.

Die is vandaag al vaak opnieuw opgestart :)

Waar staat de DHCP cliënt list? Ik zie alleen DCHP Server en DCHP Binding.

wjb schreef op 2 jun '16 om 23:29u

Hier moet ik heel hard om lachen, ik geloof dat het hoog tijd wordt om eens aandacht te besteden aan het "opleidingsnivo" van de "medewerker"/"callcenter miep"/"werkstudent" Smiley Erg vrolijkSmiley Erg vrolijkSmiley Erg vrolijk, maar eigenlijk is dit diep, diep triest. Smiley VerdrietigSmiley VerdrietigSmiley Verdrietig

Ook ik heb mijn Foscam camera's via wifi op de V10 aangesloten en het is geen enkel probleem om die van buitenaf te benaderen.

P.S. Ik hoop dat er niet al te veel stuk is gegaan bij die blikseminslag!

Heb ook Foscam's, dus dan moet het toch gaan lukken! 🙂 :)

Helaas ook CV-ketel (net drie weken oud) door bliksem gesneuveld. Dat is nieuw voor mij; een Experiabox sneuvelt er hier gemiddeld elk anderhalf jaar door de vele blikseminslagen in de grondkabels..

Reputatie 7
Hilde22 schreef op 2 jun '16 om 23:44 ...Waar staat de DHCP cliënt list? Ik zie alleen DCHP Server en DCHP Binding.Status -> Geavanceerd -> meest rechter tabblad (rechts naast Firewall).

Reputatie 7
Hilde22 schreef op 2 jun '16 om 23:54u
...Helaas ook CV-ketel (net drie weken oud) door bliksem gesneuveld. Dat is nieuw voor mij; een Experiabox sneuvelt er hier gemiddeld elk anderhalf jaar door de vele blikseminslagen in de grondkabels..

In welke plaats woon je dan want dat lijkt me persoonlijk niet zo prettig. :@

wjb schreef op 3 jun '16 om 00:06u
Hilde22 schreef op 2 jun '16 om 23:44 ...Waar staat de DHCP cliënt list? Ik zie alleen DCHP Server en DCHP Binding.Status -> Geavanceerd -> meest rechter tabblad (rechts naast Firewall).

Gevonden! Daar staan ze niet bij. Alleen desktop, laptop en mobiel.

wjb schreef op 3 jun '16 om 00:08u
Hilde22 schreef op 2 jun '16 om 23:54u...Helaas ook CV-ketel (net drie weken oud) door bliksem gesneuveld. Dat is nieuw voor mij; een Experiabox sneuvelt er hier gemiddeld elk anderhalf jaar door de vele blikseminslagen in de grondkabels..

In welke plaats woon je dan want dat lijkt me persoonlijk niet zo prettig. Gefrustreerde smiley

Noord-Limburg. Buitenaf, dat is het probleem..

Reputatie 7
Hilde22 schreef op 3 jun '16 om 00:29u
wjb schreef op 3 jun '16 om 00:06uHilde22 schreef op 2 jun '16 om 23:44 ...Waar staat de DHCP cliënt list? Ik zie alleen DCHP Server en DCHP Binding.Status -> Geavanceerd -> meest rechter tabblad (rechts naast Firewall).

Gevonden! Daar staan ze niet bij. Alleen desktop, laptop en mobiel.

Hebben die camera's dan wel een wifi verbinding met de V10?

Kan je die camera's wel op hun LAN IP adres en poortnummer benaderen?

Heb je een Android machine?

Zo ja, installeer de app fing eens op dat apparaat. Zie je daar de camera's staan als je een netwerkscan doet?

Als ik de kabel tussen router en camera uithaal, dan blijf ik beeld houden, maar alleen via het interne IP-adres.

Reputatie 7
Mijn Foscam camera (FI9821W V2) is draadloos verbonden, verkrijgt zijn IP adres van de DHCP server van de V10 en het IP adres is met een DHCP binding vastgezet.

Op de Foscam camera staat UPnP uit en wordt poort 80 gebruikt om hem te benaderen.

Op de V10 zijn de onderstaande instellingen voor de Foscam camera actief.

DHCP Binding:

https://

Port Forwarding:

Applicatie:

Mij ons is het policy dat bij poorten die niet "publiekelijk" toegankelijk moeten zijn, maar wel op de Internet beschikbaar gemaakt worden altijd een ander poortnummer gebruikt wordt. In het bovenstaande voorbeeld is onze Foscam camera op Internet via poort 6081 bereikbaar terwijl deze op het lokale netwerk gewoon op zijn standaard poort 80 bereikbaar is. Zo'n poortnummer conversie is natuurlijk niet verplicht en dan hebben alle vier de velden dezelfde waarde.

wjb schreef op 3 jun '16 om 18:55u
Mijn Foscam camera (FI9821W V2) is draadloos verbonden, verkrijgt zijn IP adres van de DHCP server van de V10 en het IP adres is met een DHCP binding vastgezet.

Op de Foscam camera staat UPnP uit en wordt poort 80 gebruikt om hem te benaderen.

Op de V10 zijn de onderstaande instellingen voor de Foscam camera actief.

DHCP Binding:

Foscam DHCP.PNG

Port Forwarding:

Foscam PFI.PNG

Poort:

Foscam PFII.PNG

Mij ons is het policy dat bij poorten die niet "publiekelijk" toegankelijk moeten zijn, maar wel op de Internet beschikbaar gemaakt worden altijd een ander poortnummer gebruikt wordt. In het bovenstaande voorbeeld is onze Foscam camera op Internet via poort 6081 bereikbaar terwijl deze op het lokale netwerk gewoon op zijn standaard poort 80 bereikbaar is. Zo'n poortnummer conversie is natuurlijk niet verplicht en dan hebben alle vier de velden dezelfde waarde.

Heb nu UPnP van de camera uitgezet. Op de router staat die aan, moet dat ook uit?

Had voor camera het adres 192.168.2.80:88. Begrijp nu niet meer wat ik dan bij de TCP als poorten moet invullen, dacht dat dat dan 88 moest zijn, maar ik zie bij jou dat die nummers niet overeenkomen.

Heb trouwens geen Android of Smartphone, maar een Windowsphone (helaas) en die app Fing kan daar niet op. De app Camerakaze wel, en die geeft met een netwerkscan de camera weer als 192.168.2.80.

Reputatie 7
UPnP mag op de V10 aan blijven staan. Wel is het zo dat het veiliger is om UPnP uit te zetten als je het toch niet gebruikt.

Bij die poorten kan je dan gewoon overal 88 invullen.

wjb schreef op 3 jun '16 om 19:38u
UPnP mag op de V10 aan blijven staan. Wel is het zo dat het veiliger is om UPnP uit te zetten als je het toch niet gebruikt.

Bij die poorten kan je dan gewoon overal 88 invullen.

Alles gedaan, maar twijfel nu of ik wel of niet het MAC-adres dat achterop de camera staat in moet vullen of het MAC-adres dat bij de DHCP-binding staat (dat niet mijn computer of mijn mobiel is en dus (misschien) wel het MAC-adres voor de camera moet zijn)? Hoe dan ook, beiden werken niet. Of moet ik eerst router en camera opnieuw opstarten om te testen?

Reputatie 7
Bij een Foscam zou het MAC adres dat op het stickertje staat zowel voor de bedrade als voor de wifi aansluiting geldig moeten zijn.

Plaats hier anders een screenshots van de DHCP cliënt list waarop de camera zichtbaar is.

Na het maken van de DHCP binding haal je de Foscam even van stroom af en controleer je daarna of je de camera op het in de DHCP binding gebruikte IP adres benaderbaar is.

Als dit werkt, geef dan hier eens aan op welk LAN IP adres (192.168.2.?) de camera staat en plaats dan eens screenshots van de "applicatie" en de port-forwarding.

Bij de DHCP Allocated Adresses staat de camera niet bij, ook niet als kabel tussen camera en modem zit. Maar dan wel beeld via zowel interne als externe IP, dus dat werkt. Maar zonder die kabel dus nog steeds geen beeld via extern.

Heb alle settings nagelopen, geen idee wat ik nog kan doen.

Wil wel screenshots maken, maar ik weet niet hoe..

wjb schreef op 3 jun '16 om 20:08u
Bij een Foscam zou het MAC adres dat op het stickertje staat zowel voor de bedrade als voor de wifi aansluiting geldig moeten zijn.

Plaats hier anders een screenshots van de DHCP cliënt list waarop de camera zichtbaar is.

Na het maken van de DHCP binding haal je de Foscam even van stroom af en controleer je daarna of je de camera op het in de DHCP binding gebruikte IP adres benaderbaar is.

Als dit werkt, geef dan hier eens aan op welk LAN IP adres (192.168.2.?) de camera staat en plaats dan eens screenshots van de "applicatie" en de port-forwarding.

Reputatie 7
Screenshots kan je maken met het knipprogramma van Windows 7, 8 of 10.

knipprogramma.png

Je kunt ze dan in jouw bericht opnemen via het ikoontje met de twee bergjes en het zonnetje.

Maak dan ook direct een screenshot van de Network IP Configuration van jouw Foscam.

Foscam IP.PNG

Reputatie 6
Badge +10
Ik heb hier 2 D-Link camera's hangen, aangesloten op de V10 va wifi. Ik heb nooit (dus ook niet met de V8 en V9) poorten open gezet. Ik kan ze gewoon van buitenaf benaderen (via mijn telefoon).

Ik begrijp dat je ia wifi helemaal geen contact hebt met de camera's? Heb je wel de juiste SSID en ww ingesteld op de camera's?

Edwin_Merks schreef op 3 jun '16 om 22:53u
Ik heb hier 2 D-Link camera's hangen, aangesloten op de V10 va wifi. Ik heb nooit (dus ook niet met de V8 en V9) poorten open gezet. Ik kan ze gewoon van buitenaf benaderen (via mijn telefoon).

Ik begrijp dat je ia wifi helemaal geen contact hebt met de camera's? Heb je wel de juiste SSID en ww ingesteld op de camera's?

:( Geen idee hoe dat dan zou moeten...

Ja, de nieuwe SSID en ww heb ik ingesteld in de omgeving van de camera's.

Duurde even... Moest dat knipprogramma zoeken, nieuwe onweersbui waarvoor de stekkers er uit moesten, et cetera.

Zag op jouw screenshot dat in camera-omgeving Obtain IP from DHCP aan moest. Heb dat gedaan. Nu verschijnt de juiste MAC wel in de router, maar verder maakt het geen verschil.

Reputatie 7
Gebruik jij ook nog een wifi accesspoint want de camera staat onder LAN2 in jouw V10 en dat zou betekenen dat hij via een bedraad apparaat aangesloten is.

Kan jij die camera benaderen op http://192.168.2.80:88 ?

wjb schreef op 3 jun '16 om 23:45u
Gebruik jij ook nog een wifi accesspoint want de camera staat onder LAN2 in jouw V10 en dat zou betekenen dat hij via een bedraad apparaat aangesloten is.

Kan jij die camera benaderen op http://192.168.2.80:88 ?

Ik heb nu inderdaad de camera met een kabel aan de router vast hangen, anders krijg ik gewoon geen contact.

Ja, met die link kom ik op de camera terecht.

Reputatie 7
Dan kan je nu dus ook op jouw publieke ip adres met poort nummer 88 ook die camera benaderen. Klopt dat?

Log vervolgens weer in op die camera en bekijk de wifi configuratie. Staat de wifi wel goed geconfigureerd op de camera?

Dat kon al, als ik maar de kabel laat zitten. De Wifi staat goed (als dat tenminste wordt bedoeld met 'Wireless Settings').

Reageer