Beantwoord

iPhone 2 IP adressen

• 11 maart 2015
  • 3 reacties
  • 1518 keer bekeken

Als ik met mijn computer op WIFI zit dan heb ik altijd hetzelfde IP adres.

Als ik met mijn computer internet via een dongel + simkaart (KPN) dan heb ik een IP adres dat hetzelfde blijft totdat ik disconnect en opnieuw connect.

Als ik met mijn iphone op 3G zit met mijn telefoonabonnement (KPN) dan heb ik 2 IP adressen.

Een IP adres (hostIP?) waarvan bij elke refresh de laatste 2 cijfers veranderen.

Als ISPS staat voxel dot net inc

En een IP adres (proxyIP) dat hetzelfde blijft totdat ik het disconnect en opnieuw connect (de hostIP blijft dan op de laatste 2 cijfers na dezelfde reeks)

Als ik de simkaart van mijn dongel (KPN) in mijn iPhone stop gebeurt er precies hetzelfde.

Als ISPS staat dan ook voxel dot net inc

Terwijl met mijn laptop + dongel en dezelfde bijbehorende simkaart (KPN) ik wel maar een IP adres zie

- Is het ene IP adres van mijn iPhone dat bij elke connect hetzelfde blijft op de laatste 2 nummers na iets van KPN uit? En komt dit dan ook omdat beide SIMs op het KPN netwerk zitten?

- Hoe kan het dan dat mijn laptop + simkaart (KPN) wel maar 1 IP heeft?

- Als ik hem in een tablet stop heb ik dan ook 1 IP of 2?

icon

Beste antwoord door franky12 17 maart 2015, 20:11

Het ipadres wat je computer krijgt van de Experia box of dongle is afhankelijk van jou en de box settings.

Wanneer je laptop op DHCP staat (neem ik even aan, anders heeft hij altijd zijn vaste ipadres) krijgt hij een ipadres van de DHCP server in de Experia box of bij de dongle van de DHCP server waar deze mee verbonden is.

Aan dit ipadres "hangt" een TTL (Time To Live) deze wordt bepaald door de lease time die in het modem is ingesteld. (standaard meestal 2 weken maar is aanpasbaar)

Dat betekend dat het ipadres aan een bepaald macadres (van jou laptop enz) wordt gereserveerd.

Dus binnen de lease tijd zal een zelfde apparaat altijd dit ipadres terug krijgen, verloopt de lease dan kan in theorie dit ipadres aan een ander apparaat gegeven worden, in de praktijk zie je vaak dat het zelfde adres weer terug wordt gegeven aan het apparaat met een vernieuwde lease.

Deze lijst is te bekijken in de Experiabox (iig in de V8 die ik heb)

Om goed te kunnen werken heeft een apparaat dus ook maar 1 ipadres, je iphone heeft er ook maar eentje, dat proxyIP adres is niet het adres van je iphone maar van de proxy

Dit is een Proxyserver (wiki)

Ook kun je het ipadres van de iphone alleen maar zien via een website bv http://www.whatismyip.com en niet op de iphone zelf. (of je moet een gejailbreakte iphone hebben)

Ipadres van de iphone is alleen te zien bij WiFi verbindingen.

Ik weet dus ook niet hoe je aan de info van de ipadressen komt, die krijg je niet zomaar boven water in 3G. 

Via de website kun je het dus wel zien en wanneer dit vaak veranderd betekend het dus dat de leasetime erg kort is. 

Maar in theorie heb je dus 1 ipadres voor je telefoon.

Voxel is een grote ISP in America ook een beetje apart dat je die als default ISP hebt staan, zou de standaar KPN settings verwachten. 

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Beste princess19, 

Hartelijk welkom op het KPN Forum! Een erg goede vraag en ik moet eerlijk bekennen dat ik niet direct een antwoord voor je heb. Je vraag heb ik intern uitgezet, zodat ik je direct een goed antwoord kan geven. Zodra ik dit heb, kom ik erop terug. Voor nu hoop ik dat je nog even geduld hebt 🙂.

Met hartelijke groet, 

Cindy

Reputatie 2
Het ipadres wat je computer krijgt van de Experia box of dongle is afhankelijk van jou en de box settings.

Wanneer je laptop op DHCP staat (neem ik even aan, anders heeft hij altijd zijn vaste ipadres) krijgt hij een ipadres van de DHCP server in de Experia box of bij de dongle van de DHCP server waar deze mee verbonden is.

Aan dit ipadres "hangt" een TTL (Time To Live) deze wordt bepaald door de lease time die in het modem is ingesteld. (standaard meestal 2 weken maar is aanpasbaar)

Dat betekend dat het ipadres aan een bepaald macadres (van jou laptop enz) wordt gereserveerd.

Dus binnen de lease tijd zal een zelfde apparaat altijd dit ipadres terug krijgen, verloopt de lease dan kan in theorie dit ipadres aan een ander apparaat gegeven worden, in de praktijk zie je vaak dat het zelfde adres weer terug wordt gegeven aan het apparaat met een vernieuwde lease.

Deze lijst is te bekijken in de Experiabox (iig in de V8 die ik heb)

Om goed te kunnen werken heeft een apparaat dus ook maar 1 ipadres, je iphone heeft er ook maar eentje, dat proxyIP adres is niet het adres van je iphone maar van de proxy

Dit is een Proxyserver (wiki)

Ook kun je het ipadres van de iphone alleen maar zien via een website bv http://www.whatismyip.com en niet op de iphone zelf. (of je moet een gejailbreakte iphone hebben)

Ipadres van de iphone is alleen te zien bij WiFi verbindingen.

Ik weet dus ook niet hoe je aan de info van de ipadressen komt, die krijg je niet zomaar boven water in 3G. 

Via de website kun je het dus wel zien en wanneer dit vaak veranderd betekend het dus dat de leasetime erg kort is. 

Maar in theorie heb je dus 1 ipadres voor je telefoon.

Voxel is een grote ISP in America ook een beetje apart dat je die als default ISP hebt staan, zou de standaar KPN settings verwachten. 

Reputatie 7
Badge +24
Beste Franky12, 

Dank voor je uitgebreide toelichting en de informatie 🙂. Erg nuttig! 

princess19 is het voor jou zo ook duidelijker? Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust! 

Met hartelijke groet, 

Cindy

Reageer