Beantwoord

IPv6 adres wijzigt zeer regelmatig

• 8 september 2017
  • 11 reacties
  • 829 keer bekeken

De afgelopen 1,5 week valt het mij op dat mijn externe IPv6 adres zeer regelmatig wijzigt (zo'n 3-4 keer). In de maanden hiervoor wijzigde dit adres eigenlijk nooit.

Graag zou ik willen weten waar dit door veroorzaakt wordt, maar vooral of dit tijdelijk is.

Normaal gesproken zou het weinig uitmaken, maar ik maak veel gebruik van een website die bij het inloggen een aanvullende beveiligingscontrole uitvoert op het IP adres. Elke keer dat mijn IP adres wijzigt, moet ik als extra stap via een e-mail link van hen bevestigen 'dat ik het ben'. Dit is vrij omslachtig.
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 8 september 2017, 13:35

Hoi,

Als alleen de laatste wijzigen dan is het denk ik het privacy adres. Die wil je inderdaad niet gebruiken voor servers. Daarvoor wil je het MAC-afgeleide adres gebruiken
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Weet je zeker dat dit het IPv6 adres is die bij je apparaat hoort, en niet een privacy extension address is?

Verder, verandert het laatste deel, of het eerste deel?
Goede vraag. Ik zal dit eens met elkaar gaan vergelijken. Was eerlijk gezegd niet op de hoogte van IPv6 privacy extensions. Ik merkte in eerste instantie alleen als eindgebruiker een verschil ten opzichte van de afgelopen periode. De volgende keer dat het verandert, zal ik het vergelijken met het in de modem zichtbare, toegewezen IPv6 adres.

Alleen de laatste 4 segmenten veranderen.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Als alleen de laatste wijzigen dan is het denk ik het privacy adres. Die wil je inderdaad niet gebruiken voor servers. Daarvoor wil je het MAC-afgeleide adres gebruiken
Reputatie 7
Badge +28
Hallo @Agartha, welkom! Heb je voldoende aan het antwoord van Robin? Mocht je nog vragen hebben, laat je het dan weten?
Hallo @Agartha, welkom! Heb je voldoende aan het antwoord van Robin? Mocht je nog vragen hebben, laat je het dan weten?

Ja, ik heb een vraag, ik zit precies in hetzelfde situatie. Heel irritant.

Maar we zijn er nu ook achter dat de laatste 4 segmenten veranderen.
Hoe kan ik dan het beste aangeven bij die website-hosting, die bij het inloggen een aanvullende beveiligingscontrole op het IP adres uitvoert. Voorheen was een vaste IP adres van mijn 'huis' voldoende, dat was dus IPv4.

Is het correct:
via what is my IP address achterhalen en
dan de laatste 4 segmenten veranderen in : x : x : x : x ? (normaliter zonder spaties)
Reputatie 7
Badge +30
Dit is een beetje afhankelijk van de hosting. Maar t makkelijkste is om de hele /48 of /56 op te geven, dat is namelijk iedereen op jouw aansluiting.

Alternatief is om niet het privacy adress te gebruiken maar ik denk niet dat webbrowsers dat kunnen.
Dit is een beetje afhankelijk van de hosting. Maar t makkelijkste is om de hele /48 of /56 op te geven, dat is namelijk iedereen op jouw aansluiting.

Alternatief is om niet het privacy adress te gebruiken maar ik denk niet dat webbrowsers dat kunnen.

Dank voor snelle antwoord!
Maar op verschillende computers staan er zo na de 4e segment telkens weer andere reeks cijfers/letters. Wat moet ik nu precies opgeven aan het bedrijf waar bij ik moet inloggen?
Wat moet ik voorstellen bij /48 en /56 of /64?

PS Hoe moet ik alternatief opzoeken?
'privacy address' = dus je eigen computer? Bij IPv4 volstond om IP te opgeven van de modem.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Voor /64, /56 /48 etc: Zoek even op CIDR notatie. In feite geef je hiermee een reeks IP-adressen weer. De eerste 48 bits blijven op jouw aansluiting namelijk altijd hetzelfde. De laatste bits verschillen waarvan de bits tussen de eerste 48 en de laatste 64 het netwerk aangeven. Deze zullen achter de Experiabox dus ook gelijk blijven tenzij je extra routers gebruikt.

Als je dus 2001:0db8:0123:4567:89ab:cdef:1234:5678 als IPv6 op je laptop hebt vervang je de laatste 4 (5 technisch gezien) reeksen door 0 en zet je er /64 achter:
2001:0db8:0123:4567:0:0:0:0/64 dat betekent namelijk dat je hele thuisnetwerk. De vraag is alleen even of je Hostingsoftware dat ondersteund.

Robin
Dank je wel, weer wat geleerd, ik ga het navragen bij hosting of hun hostingsoftware dat ondersteunt, hopelijk wel, anders wordt het een stapje terug qua werken vanuit een andere lokatie...
Als je dus 2001:0db8:0123:4567:89ab:cdef:1234:5678 als IPv6 op je laptop hebt vervang je de laatste 4 (5 technisch gezien) reeksen door 0 en zet je er /64 achter:
2001:0db8:0123:4567:0:0:0:0/64 dat betekent namelijk dat je hele thuisnetwerk. De vraag is alleen even of je Hostingsoftware dat ondersteund.

It works! 👌🏼
Reputatie 7
Badge +30
Super!

Reageer