Beantwoord

IPV6 DNS server aanpassen

• 25 augustus 2018
  • 23 reacties
  • 2106 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +6
Beste forumleden,

Na aanleiding van mijn contact op twitter met KPN Webcare werdt ik hierheen geleid, mijn vraag was, hoe pas ik de IPv6 dns server aan? Ik zie momenteel alleen dat ik mijn IPv4 dns server aan kan passen, en wil ze beide graag aanpassen naar 1.1.1.1 - 1.0.0.1 (Cloudflare DNS servers). Ik heb een Experiabox V10.

Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Erwin_ 27 augustus 2018, 19:39

Hoi Jordy. Officieel worden dit soort zaken niet door de helpdesk ondersteund. Gelukkig weten we er op het forum wel een beetje vanaf.
Als jouw wens is om die cloudflare DNS te gebruiken kan door in te loggen in de experiabox ( 192.168.2.254 ) en dan bij het instellingen menu ISP DNS uit te zetten. Vervolgens kun je hier zelf een DNS invoeren. Hier zou je dan dus 1.1.1.1 in kunnen vullen. Vanaf dat moment gaan alle verzoeken die binnenkomen op die experiabox via die DNS.
Er zijn nog vele andere methoden maar dit is denk ik een relatief eenvoudige. ( je kunt het ook per apparaat instellen, op het apparaat zelf ) Dit zijn trouwens ipv4 adressen.
Andere gebruikers van het forum hebben vast nog andere methode's en tips.
Laat je me weten of het gelukt is?
Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Zo te zien krijgen jouw apparaten het link-local IPv6 adres van de Experia Box als IPv6 DNS server adres.
Zet IPv6 eens uit op jouw Experia Box, werkt het dan wel?
Is IPv6 overigens al wel geactiveerd op jouw aansluiting. Krijgt jouw Experia Box een IPv6 adres beginnend met 2a02?
Reputatie 7
Helaas is op de Experia Boxen de IPv6 DNS server niet in te stellen.
Zelf heb ik de Experia Box vervangen door een EdgeRouter Lite 3 en daarmee kan je vrijelijk de DNS servers aanduiden.

Reputatie 7
Badge +18
Hoi Jordy. Officieel worden dit soort zaken niet door de helpdesk ondersteund. Gelukkig weten we er op het forum wel een beetje vanaf.
Als jouw wens is om die cloudflare DNS te gebruiken kan door in te loggen in de experiabox ( 192.168.2.254 ) en dan bij het instellingen menu ISP DNS uit te zetten. Vervolgens kun je hier zelf een DNS invoeren. Hier zou je dan dus 1.1.1.1 in kunnen vullen. Vanaf dat moment gaan alle verzoeken die binnenkomen op die experiabox via die DNS.
Er zijn nog vele andere methoden maar dit is denk ik een relatief eenvoudige. ( je kunt het ook per apparaat instellen, op het apparaat zelf ) Dit zijn trouwens ipv4 adressen.
Andere gebruikers van het forum hebben vast nog andere methode's en tips.
Laat je me weten of het gelukt is?
Reputatie 7
Badge +18
Heb je ook gecheckt of jouw verbinding al ipv6 ondersteund, jordy? https://www.kpn.com/faq/17208

http://ipv6test.google.com/
Reputatie 7
Badge +18
dat is goed om te weten. Ik heb hier zelf ook een v10 en mijn verbinding ondersteunt het nog niet. Ik had verwacht dat er misschien een optie bij zou komen. Dat lijkt er dus niet op. Je kan op die plek waar je nu 1.1.1.1 neerzet geen ipv6 adres kwijt, neem ik aan? Dan weet ik eerlijk gezegd niet of dat een mogelijkheid is op de experiabox.
@wjb Weet jij hier wellicht iets meer over?
Reputatie 7
Badge +18
Hoi John, welk type experiabox is dat? Een v10a? Die heeft issues met initiele zoekopdrachten. Met name bij android clients. We werken aan een fix. https://forum.kpn.com/internet-9/feedback-over-het-nieuwste-modem-van-kpn-v10a-454616
Als ik dat screenshot zo bekijken lijkt de functie er niet in te zitten. Dat weet ik echter niet zeker. @RobinFlikkema weet jij waar je hier je eigen DNS kan neerzetten? ( als het al mogelijk is)

@Jordy_9393 ik heb jouw vraag doorgestuurd naar development. Zodra ik meer weet laat ik het weten. 🙂
Reputatie 5
Badge +6
Klopt, ik kan er alleen een IPv4 kwijt en helaas geen IPv6.
Reputatie 7
Gebruik je het local link adres van eth1 of het IPv6 adres dat in het dashboard getoond wordt en eindigt op ::1/64?
Die laatste is vast ingesteld in het script en verandert in principe niet.
Formeel heb je bij KPN een dynamische toewijzing van IP adressen (zowel IPv4 als IPv6) maar in de praktijk veranderen die eigenlijk nooit.
Reputatie 7
Dat ::1/64 adres wordt door het configuratiescript gezet.

Alleen als de door KPN aan jouw aansluiting toegewezen IPv6 prefix wijzigt zal dat IPv6 adres van eth1 wijzigen.
Dat gebeurt even "frequent" als het wijzigen van jouw publieke IPv4 adres en dat is dus zo ongeveer nooit.
Reputatie 7
Badge +30
Ik geloof dat dit topic niet verder behandeld wordt denk ik.Los als RA vanaf een andere (statische) machine?
Reputatie 7
Badge +30
Geen idee, ik amper ervaring met IPv6 op de Experiabox. Maar uitgaande van SLAAC stuurt de Experiabox zogeheten Router Advertisements (RAs) die de DNS server bevatten.
Je kan vanaf meerdere apparaten RAs sturen, maar ik heb even geen idee wat dat met de routering doet.

Iniedergeval, je kan de RAs van de Experiabox niet zelf aanpassen. Je kan eventueel checken of "other config flag" aan staat in de RAs (volgensmij wel, zie bijlage), en dat zou betekenen dat je via DHCPv6 je eigen DNS server mee kan sturen.
@wjb Ik heb zelf ook een ERLite geconfigureerd met jouw script. Werkt als een trein. Weet jij echter hoe je de ERLite het IPv6 Link Local adres van de ERlite kan laten adverteren als DNS server? Ik krijg als default gateway wel netjes het Link Local adres van de ERlite maar als DNS servers de IPv6 servers van KPN (zoals dat ook in het script is geconfigureerd). Ik zou echter DNS voor zowel IPv4 als IPv6 altijd via de ERLIte (DNSmasq) willen laten lopen. Ik heb dat nu min of meer opgelost door het IPv6 adres van Eth1 te adverteren via de RDNSS radvd-option maar ik weet niet hoe statisch dat adres is. Heb jij een idee?
@wjb Ik heb niet het link local adres gebruikt omdat ik eigenlijk ook niet weet hoe statisch dat is. Ik heb het ::1/64 adres gebruikt. Ik lees overigens ook dat je het IPv6 stuk via DNSmasq zou kunnen laten configureren. Als het ::1/64 adres in de praktijk echter niet veranderd dan laat ik het voorlopig even zo.
Reputatie 5
Badge +6
Contacteer ik KPN op twitter, kunnen geen antwoord geven.. raden ze me aan om livechat van KPN te gebruiken, kunnen ook geen antwoord geven en de livechat raad me weer aan om hier mijn vraag te stellen... ben benieuwd of er hier wel antwoord gegeven kan worden. 🤔
Reputatie 5
Badge +6
Bedankt voor je antwoord,

ISP DNS staat al uit, daaronder komt dan een nieuw invoerveld verschijnen met 'primair DNS' die staat momenteel lokaal, maar.. ik wil mijn IPv4 DNS veranderen, dat doe ik dus daar.. maar ik wil ook mijn IPv6 DNS aanpassen, en dat gaat niet via die pagina. Dat was mijn hele vraag namelijk.
Reputatie 5
Badge +6
Ja, mijn verbinding ondersteund IPv6.
Reputatie 5
Badge +6
Ik geloof dat dit topic niet verder behandeld wordt denk ik.
Reputatie 5
Badge +6
Wat bedoel je met 'RA' ? Ik weet dat het ook op een computer zelf kan, maar wil het graag instellen op mijn router.
Reputatie 5
Badge +6
Geen idee, ik amper ervaring met IPv6 op de Experiabox. Maar uitgaande van SLAAC stuurt de Experiabox zogeheten Router Advertisements (RAs) die de DNS server bevatten.
Je kan vanaf meerdere apparaten RAs sturen, maar ik heb even geen idee wat dat met de routering doet.

Iniedergeval, je kan de RAs van de Experiabox niet zelf aanpassen. Je kan eventueel checken of "other config flag" aan staat in de RAs (volgensmij wel, zie bijlage), en dat zou betekenen dat je via DHCPv6 je eigen DNS server mee kan sturen.

Ik kan dat momenteel niet checken, volgensmij heb ik daar eerder naar gekeken en staat die inderdaad op true

Ik ben benieuwd of het technische team achter KPN een oplossing heeft of verduidelijking kan geven.
Ik wil ook mijn DNS aanpassen naar iets anders namelijk Google OpenDNS, omdat ik vaak een wat trage lookup heb. Maar als ik ISP DNS *niet* gevinkt hebt is er nergens een plek waar ik dan een andere DNS kan invullen:

Ja het is een V10A, ik bekeek het overigens van een Mac, dus aan android kan het niet liggen. Maar ik merk wel dat bij een eerste zoekopdracht (vooral via Siri) het internet vaak wat trager lijkt te zijn en dat het daarna weer bijtrekt.
Ik heb hetzelfde probleem met een Experiabox V10.
Dus ik probeer de DNS server aan te passen, maar het IPv6-adres van de router krijgt meer prioriteit.

code:
> ipconfig /all

DNS Servers . . . . . . . . . . . : fe80::7e39:53ff:fec1:cc93%4
192.168.2.140
192.168.2.254
fe80::7e39:53ff:fec1:cc93%4

In de router instellingen is niet aan te passen welk IPv6 adres DNS-server moet zijn.

Toch krijgt mijn DNS-server wel een aantal requests binnen, maar niet alles.
Dus ik ga proberen de DHCP functie uit te schakelen, en een Linux machine als DHCP server te configureren voor mijn thuisnetwerk.
Bedankt voor je snelle reactie @wjb

Is IPv6 overigens al wel geactiveerd op jouw aansluiting. Krijgt jouw Experia Box een IPv6 adres beginnend met 2a02?

Ja, de IPv6-adressen beginnen met 2a02. Ik heb IPv6 ook al gebruikt om wat te hosten op het internet. Daarom laat ik IPv6 liever aanstaan.

Zet IPv6 eens uit op jouw Experia Box, werkt het dan wel?

Ik heb de optie "IPv6 switch" op "uit" gezet, en gereboot. Nu werkt de aangepaste DNS-server wel, getest op een iPad en op een Windows 10 PC.

Dus IPv6 uitzetten is een workaround, maar ik zoek liever een andere oplossing.

Met WireShark heb ik het DHCPv6 pakket gevonden dat de DNS-server zet op het adres van de router (fe80::7e39:53ff:fec1:cc93).

En er is ook nog een "Router Advertisement" pakket dat de DNS-server noemt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Neighbor_Discovery_Protocol

Reageer