Vraag

IPv6 officiele gegevens KPN?

• 1 januari 2017
  • 9 reacties
  • 2206 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1
Hey KPN,

Graag zou ik van jullie de informatie over mijn ipv6 setup van jullie te horen krijgen.
Welke prefix is voor mij en wat zijn de router(s), nameservers etc?

Bedankt.

9 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Al enig idee wanneer we deze gegevens kunnen verwachten?
Reputatie 7
Badge +28
Hoi mvanbaak, goede vraag! Ik heb nog weinig informatie over de manier waarop wij ipv6 implementeren. Ik doe een verzoek of deze pagina bijgewerkt kan worden: Internet: Meest gestelde vragen over IPv6. Lijkt me handig nu de uitrol steeds verder vordert.

Er is in ieder geval (nog) geen ipv6 DNS-server. Op welke router doel je precies?

Als ik meer weet kom ik er op terug 🙂
Reputatie 4
Badge +1
Hoi @Joran.

Dank je wel voor de reactie.

Bij het afsluiten van mijn kpn fiber alles-in-1 kreeg ik netjes een brief met daarin de gegevens voor IPv4
- ip adres
- subnet
- router
- dns servers

Deze gegevens heb ik nooit gehad voor IPv6 (ik weet dat er geen nameservers zijn nog, ik gebruik hiervoor opendns). Nu heb ik ze wel uit de experiabox kunnen halen en zo in mijn eigen router kunnen configureren. Maar zou mooi zijn als ik (en alle andere mensen) deze gegevens toegestuurd zouden krijgen (mag per mail of in de MijnKPN omgeving)

Ik gebruik, net als een aantal mensen hier, een Ubiquiti EdgeRouter 3 https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/

Ik wacht geduldig af...
Reputatie 7
Badge +28
Ik kreeg vrij snel een aantal vragen beantwoord:

- We hebben wel IPv6 DNS servers, 2a02:a47f:e000::53 en 2a02:a47f:e000::54
- Iedereen krijgt een /48 range

DNSv6 is niet per se nodig, op DNSv4 worden IPv6 adressen ook gewoon resolved.

Ik betwijfel of ik voor elkaar krijg om dit standaard per brief te laten versturen. Ik ben helemaal voor openheid, maar ik verwacht dat 1% van onze klanten hiermee is geholpen. Voor de andere klanten is het mogelijk verwarrend. MijnKPN is een optie, maar eerdergenoemde helppagina lijkt me dan het meest praktisch. Die is goed vindbaar en makkelijk aan te passen als er iets wijzigt of aangevuld moet worden. Daarover hou ik je op de hoogte 🙂
Reputatie 4
Badge +1
Ok, dank je wel alvast voor deze informatie.

Ik ben benieuwd wanneer de andere informatie beschikbaar komt.

Zie ook het topic https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-wettelijk-vastgelegd-429248
Reputatie 7
Badge +28
De FAQ is inmiddels verder aangevuld :)

KPN klanten krijgen een IPv6 /48 adres dat start met een getal in de reeks 2a02:a440:: en 2a02:a45c::
De KPN DNSv6 nameservers zijn te bereiken op:
2a02:a47f:e000::53 en 2a02:a47f:e000::54
Reputatie 4
Badge +1
Ik had het gezien. Dank je voor de update!
De FAQ is inmiddels verder aangevuld :)

KPN klanten krijgen een IPv6 /48 adres dat start met een getal in de reeks 2a02:a440:: en 2a02:a45c::
De KPN DNSv6 nameservers zijn te bereiken op:
2a02:a47f:e000::53 en 2a02:a47f:e000::54

Deze informatie blijkt niet helemaal juist. Zo heb ik een IPv6 adres in de 2a02:a454:: reeks.
Reputatie 7
Badge +28
Dank voor het melden, Agartha. Ik heb dit doorgegeven aan de mensen die de FAQ bijhouden 🙂

Reageer